Free-to-play game APB: Reloaded is sinds 31 maart te downloaden uit de PlayStation Store. Dit was een kleine en plotse verassing, maar natuurlijk wel erg leuk. Deze free-to-play game speelt zich af in de gigantische stad van San Paro, waar je menig vuurgevecht, overvallen, vandalisme en achtervolgingen voorbij ziet komen. De game is al vrij lang in ontwikkeling voor de PC en dus krijgt de PS4 een redelijk complete versie voorgeschoteld van de game.

De MMO shooter kampt op de PS4 alleen wel met een behoorlijk slechte framerate, gecombineerd met menig herhaaldelijke crash. Dit is irritant, maar de ontwikkelaar heeft laten weten hier iets aan te gaan doen. De game is momenteel in soft-launch modus, wat ook zo zal blijven de komende maand. Dit betekent dat publieke aankondigingen gelimiteerd zijn en je kunt het dan ook zien als een soort grote open beta test.

Het is echter dan wel de bedoeling dat de game fatsoenlijk speelbaar is, waar nu nog een hoop over gezegd kan worden. In een statement laat men weten dat door de hevige customisation in de game, er veel content gepusht moet worden wat zorgt voor hevige druk op de engine. Men werkt er echter hard aan om deze druk te verminderen, zodat de framerate zal gaan verbeteren.

De crashes waren vanwege een memory-probleem, ook dit gaat men oplossen in de aankomende patch. We dienen dus nog even geduld te hebben, voordat APB: Reloaded echt goed speelbaar is op de PS4.

Frame Render

As you know APB Reloaded gives you the ability to customize your characters to an unbelievably high level (one of our favorite features), but the downside is that the system creates the custom character textures and shapes in real-time based on each player’s character data, and then pushes the content to everyone else who happens to be in the same district. The code breaks this complex process down into smaller components and spreads the work over multiple frames, but there appears to be an issue with performance on PS4 which causes some of the computations to take considerably longer than expected when combined with real world customized characters and the number of characters that load in and out of a district in a session (especially in Social).

We are right now working hard on a new build that will dramatically reduce this effect, and have been working on fixes we can quickly get in to the first patch. Then we are planning a more extensive overhaul in subsequent patches to eliminate the issue.

Crash

Two thirds of the crashes from the first weekend were due to a single memory issue (again related to the complexity of real world custom characters), and we have identified the cause and are testing a fix in the live environment right now. Once it passes Sony QA we’ll push it out to live which should remove the main stability issue in that first patch.

https://youtu.be/0MY0quhgj3s