Opinie – Gisteren heeft Microsoft via Digital Foundry de specificaties van de Xbox One Scorpio bekendgemaakt. De Xbox One Scorpio staat gepland voor een release eind dit jaar en valt te vergelijken met de komst van de PS4 Pro. De Xbox One Scorpio is vele malen krachtiger dan de Xbox One en ook krachtiger dan de PS4 Pro. Voor uitgebreide specificaties van de Xbox One Scorpio kun je terecht bij onze vrienden van Tweakers.net, die de console ook vergelijken met de PS4 Pro.
Hiermee doet Microsoft nagenoeg hetzelfde als wat Sony eind vorig jaar deed met de PS4 Pro. In plaats van het introduceren van een geheel nieuwe generatie consoles, bouwt men verder op de fundering die al gelegd is. Alle games die namelijk uitkomen op de Scorpio en de PS4 Pro dienen ook compatibel te zijn met de oudere modellen. Hiermee introduceren beide bedrijven dus geen nieuwe generatie consoles, zoals we dit kennen uit het verleden. In plaats daarvan houden ze de eerdere consoles in leven en bieden ze simpelweg een betere oplossing aan.
De manier waarop Sony en Microsoft nu te werk gaan, kan dan ook omschreven worden als een ‘mid-generatie update’. Dit roept alleen wel de vraag op of er ooit nog een nieuwe console generatie gaat komen, of dat men deze trend voort gaat zetten. Is er immers nog wel behoefte aan een nieuwe Xbox of PlayStation die games afspeelt die niet af te spelen zijn op de vorige consoles. Wat ons betreft, lijkt het erop dat er met de komst van deze twee consoles een nieuwe weg ingeslagen wordt die alvast een hint biedt voor de toekomst.
Dit model zien we immers al toegepast worden op smartphones, waarbij games op oudere modellen simpelweg minder geavanceerd zijn als op nieuwe modellen. Uiteraard houdt dit ooit op, net als op de PC, waarbij verouderde hardware op den duur simpelweg niet meer in staat is om nieuwe games te draaien. Toch lijkt het erop alsof Sony en Microsoft de klassieke consoles een levenscyclus willen gaan geven van ongeveer 10 jaar, iets dat in theorie haalbaar moet zijn.
De kans is dan ook groot dat, wanneer het jaar 2020 – of misschien zelfs eerder al – aanbreekt, er weer een verbeterde PS4 en Xbox verkocht gaan worden. De PS4 Pro en Xbox One Scorpio nemen dan wellicht dezelfde rol over als de rol die de klassieke PS4 en Xbox One nu hebben. Hiermee lijkt de discussie van backwards-compatibility voorgoed voorbij te zijn, aangezien de games in hetzelfde ecosysteem uitgebracht worden. De volgende updates van de PS4 en Xbox zullen dan prima in staat zijn om de launchgames uit 2013 af te spelen.
Wat ons betreft, is dit een veel betere manier om nieuwe consoles uit te brengen, maar het betreft hier nog slechts een opinie. Zowel Microsoft als Sony hebben immers nog niets laat weten over een nieuwe generatie consoles. Wel heeft Shuhei Yoshida al eens aangegeven onzeker te zijn over de komst van een PlayStation 5.
We zijn dan ook erg benieuwd hoe jij hier als gamer over denkt en wat jij verwacht van de volgende generatie consoles.
Eerste. Ik ben geen voorstander van upgrade versies van consoles. Weinig vernieuwing en heeft meer weg van geld trekkerij…. Ik ben wel klaar voor een PS5.
Heel leuk, maar t wordt wel vrij vervelend als ik om de 2 jaar mn console moet verkopen omdat er een betere is. Hoewel ik dit wel zal blijven doen. Je oude ps op de release van een nieuwe verkopen levert nogsteeds veel geld op en het overige bedrag wat je dan nog hoeft bij te leggen is minimaal, aangezien je er ook meteen een splinternieuwe controller bij hebt
Ik denk wel dat de Scorpio veel PS4 gebruikers laat overstappen.
Of de console erbij willen hebben.
Ik ga hem alleen denk ik niet halen. Ik vind de console net even te laat komen in de generatie cyclus. Er vanuit gaande dat de standaard hiervan ongeveer 8 jaar is. Maar indrukwekkend is de Scorpio op papier zeker.
Nu is het alleen nog afwachten hoe de nieuwe games gaan zijn erop. Forza screenshot zag er iig heel erg goed uit. En zeker ook omdat ze de game heel makkelijk over konden zetten.
Waarschijnlijk op de E3 meer nieuws en games…
Maar dat de PS5 gaat komen is eigenlijk heel logisch. De vraag is meer wanneer deze zal komen. En zal Sony de release ervan versnellen? Of kijken ze niet naar de concurrentie en puur op wat ze zelf hebben bereikt.
@185.21.56.xxx:
Waarom zou je als ps gebruiker ineens overstappen op xbox, omdat er op dat moment even een betere is.. hierna komt er weer een betere ps, en zo blijft het doorgaan
@185.21.56.xxx: puur voor betere specs? tis een leuke console hoor en goed gedaan van MS, maar kom ook met games en biedt ook hierin een meerwaarde. Overstappen zal niet gebeuren, erbij is logischer.
Ik denk dat we toe zijn aan stream consoles met eigen winkel zoals psn , alles via internet en consoles met dezelfde merknamen als nu zoals PlayStation , Microsoft enz waarbij de weining exclusieve titels alleen op psn of xbox online te koop zullen zijn terwijl je de andere games niet exclusief gewoon koop op de site van de uitgever ofwel gelinkt word naar psn of xbox online .
Ik denk ook dat je nu een console thuis zal hebben en er genoeg marges zal opzitten om die update na 3 a 4 jaar plaats te laten vinden .
Ik vind schijfjes nu al zo ouderwets , gewoon zelf Hdd extern of intern aansluiten op je console en alles streamen .
Ik bekijk het ook van de gemakkelijk kant Dpad vastnemen en gelijk welke game opstarten vanuit je zetel , geen schijfjes meer veranderen .
@185.21.56.xxx: Voordat we daar iets over kunnen voorspellen moet eigenlijk eerst blijken hoe groot het verschil bij third party games gaat zijn tussen Scorpio en PS4 Pro. Daarnaast blijft voor veel mensen het verschil met de standaard PS4 en Xbox One nog te klein om een uitgave van 400 (en in het geval van Scorpio waarschijnlijk 500) euro te rechtvaardigen, plus nog de aanschaf van eventueel een 4K tv.
En uiteindelijk spelen de exclusives natuurlijk ook een grote rol. Iemand die PS4 heeft (mede) vanwege de exclusives, zal niet zo snel overstappen lijkt me.
@tyger1: streamen is leuk in de benelux, maar niet overal is er snel internet
@M4GN3T: Wat kunnen ze nog beter in beeld brengen hdr en 4k is bij beide al , misschien een betere framerate bij het rond draaien in een fps , ik denk dat we genoeg verwend zijn en die scorpio heeft beter specs maar gaat dit gaat niet verbeteren als je op tv gamed , misschien wel een voordeel bij de VR Bril . Eerst die scorpio zien draaien en niet op Forza alleen maar ook op andere games .
Ik blijf bij de pro en later ga ik terug bij PlayStation ondat deze voor volwassen is volgens een topic hier op de site , dank je om niet te wissen 😉
Ik heb de ps4 pro puur voor de exclusives zoals Gran turismo , Heavy Rain , Red dead redemtion 2 en Horizon Zero Dawn en nog een paar en omdat Forza nu ook op pc komt heb ik de xbox verkocht aangezien m`n pc sterker is dan xbox one en Scorpio .
@77.248.92..xxx: sorry dat ik nog ff reageer , maar houden ze anders rekening met de Benelux ?
Ik denk tegenwoordig dat in alle rijke landen Frankrijk , Duitsland enz in Europa alles vlotjes streaming kan , kijk naar de persconferentie op E3 streamen is de toekomst bij consoles , ja toch of niet ?
@Seb070NL:
Ik heb altijd een ps3/ps4 gehad. Maar zit inderdaad nu ook te twijfelen. Playstation heeft veel betere exclusieve games, maar PSN is echt ruk.
Natuurlijk heeft xbox ook zijn eigen voor/nadelen. Als de prijs niet te hoog is ga ik zeker wisselen.
ik hoop dat geheel nieuwe console generaties blijven bestaan.
want om de 2/3 jaar een verouderde console hebben is oneerlijk want zo is het nooit geweest geloof ik. en ik tel een slim model dan niet mee want dat verschil is te klein.
@5.57.253..xxx:
Hoe bedoel je psn is ruk? Bedoel je de verbinding, de aanbiedingen. Ik zou iig niet zo snel een historie games en troffeeen van 10 jaar weggooien, maargoed ieder zn eigen ding daarin
Alleen het probleem is dat ik de ps4 pro niet echt een update vindt en de xbox scorpio te laat komt. De nieuwe generatie consoles komt al over 2 of 3 jaar. De xbox scorpio kan zeker nog wat jaren mee, maar door het grote kracht verschil gaat Sony de ps5 eerder lanceren die nog veel krachtiger is. Hierdoor zal MS weer getriggerd worden om hun nieuwe xbox ook eerder te lanceren.
Ook het probleem hierbij is dat de games gemaakt worden met in het achterhoofd dat de games optimaal blijven werken op de ps4 en xbox one. Hierdoor wordt niet de volle potentie gebruikt van de update consoles en is het meer dat de games stabieler spelen bij 60 fps bij 4k.
GTA 5 is een goed voorbeeld van een game die gemaakt is voor 2 generatie consoles. Ik vond het verschil niet echt denderend.
Ik denk nog 1 generatie en daarna gaat streaming de norm worden…
Scorpio is een beetje lastig want het is geen refresh maar ook geen opvolger. Het wordt steeds lastiger om dit verschil te maken.
Van mij mag het, het maakt mij niet uit of ik games speel op de PS4 PS4 pro of PS4 pro 2.0.
Waar ik wel waarde aan hecht is mijn bibliotheek, ik heb op het moment toch een aardig digitaal archief op gebouwd op mijn PS account.
Op de PS1 en 2 speelde dit natuurlijk niet, maar vindt het wel jammer dat wat ik digitaal op mijn PS3 heb staan niet in mijn PS4 bibliotheek verschijnt en als ik naar de waarde kijk van mijn PS4 bibliotheek, die overschijd inmiddels een aantal malen de waarde van het apparaat waar ik het op af speel.
Het zou echt een ramp voor mij zijn als ik op de PS5 weer op nieuw een bibliotheek moet gaan opbouwen.
Zeker als je bedenkt dat het verschil tussen de generatie steeds kleiner wordt.
Van de PS1 naar de 2 en toen de 3, was echt een verschil, maar van de 3 naar de 4 vond ik het verschil niet echt spectaculair te noemen, dus waarom zou je een volgende generatie willen uitbrengen als het ook met een upgrade kan?
*edit*
Zou ook niet handig zijn van Sony, ik zou ook makkelijker de keuze kunnen maken voor een X-Box of ander systeem omdat ik mijn bibliotheek toch niet mee kan nemen naar de PS5.
@M4GN3T: Scorpio heeft 4K bluray speler, backward compatible met 360 en one games, meer geheugen en met name snellere gpu. Daarnaast forza, gears of war etc. Voor mij dus reden genoeg om de console te kopen naast mijn ps4
@Nick-Chronic: @Nick-Chronic:
Red dead redemption 2 is geen ps4 exclusive
Een nieuwe console moet niet té vroeg komen. Minimaal 5 jaar! Dat zou er tussen een next-gen cyclus moeten zitten.
De reden dat we nu een mid-generation console krijgen is voornamelijk omdat er nieuwe technologieën beschikbaar zijn die niet helemaal lekker lopen bij de kracht van de oorspronkelijke console. Denk aan VR en 4K. De PS-Pro is geoptimaliseerd om beter te presteren in die regionen.
De geboortedag van de PS4 was 29 november 2013. Ik zou best tevreden zijn met de komst van een PS5 begin 2019! Dan zijn we weer toe aan een stap voorwaarts. Hopelijk met niet van echt te onderscheiden graphics (realisme) en daardoor ook een VR experience die meer de moeite waard is. En als het kan een technologie die VR zonder kabels mogelijk maakt.
@86.95.47..xxx: je hebt gelijk mijn fout , bij deze bedoelde ik eigenlijk dat t onduidelijk is of ie naar pc komt dus console exclusive
@89.205.227..xxx: ik ook niet. ik wacht op de ps5.
mvg
@5.57.253..xxx: Wat is er mis met het PSN als ik vragen mag? Iedereen zeurt maar ik heb eigenlijk nooit problemen.
@mrb:
Als de X-box wel het behoud van je bibliotheek garandeert voor de toekomst en Sony echt met een nieuwe generatie komt die er voor zorgt dat mijn huidige bibliotheek waardeloos wordt, zie ik mij ook nog wel overstappen.
Maar ik vertrouw erop dat Sony dit niet gaat doen en wacht geduldig af op de volgende technische upgrade van de Playstation.
Ik betaal liever nu 2000 euro voor een console die in 2050 nog geweldig draait.
Zal daarover helaas moeten blijven dromen…
@Scrappy-_-coco0: voor dat geld heb je een super pc gaming daar kan ps4 en de pro en xbox scorpio niet tegen op haha
Al die schooiers die zeggen dat ze een upgrade niks vinden, hebben er gewoon geen geld voor.
Waarom zouden ze dat niks vinden? Er zijn geen pa pro exclusives.. persoonlijk zat ik al 3 jaar te wachten met een 4K tv-HDR .. gewoon modulair maken die PlayStation dikke grafische kaart en processor erin. Ik hoor je denken dan koop je toch een pc.. met je toetsenbord en muis in de woonkamer zitten achter je 65inch tv is echt nie wat.. daarom dus maximaal upgraden die hap concurrentie met de pc aangaan..
Geloof dat maar niet. De pro is er omdat ms aan de scorpio werkt. En er moeten nieuwe games verkocht worden. Niet voor niets dat er zoveel remasters op ps4 zijn 😉
@2a02:a450:dc20:0001:348b:b8e7:b034:1.xxx: Haha, zoals jij het omschrijft wordt het een echte koude oorlog tussen de consoles met een wapenwedloop in de vorm van mooiere graphics en performance.
En dan zeggen ze dat je je pc elk jaar moet upgraden. Joke is on you guys
Het maakt me niet uit of een console nu 8 of 10 jaar meegaat, als er maar zo nu en dan een vervolg komt om een beetje in de buurt te blijven van een PC. Af en toe een nieuwe console kopen maakt me niet uit, voor de kosten hoef je het niet te laten zo goedkoop zijn ze. Als er maar een console blijft, want dat is de enige manier waarop ik games speel, niet op pc of mobieltje. De upgrade koop ik niet, ik wacht wel op de PS5.
@M4GN3T: Al wil je betere specs moet je een pc kopen, hangt wel een duurder prijskaartje aan natuurlijk
De enige die profiteert van deze betere consoles zijn wij. Ik ben nu een pc aan t bouwen en houd mn ps4 nog voor de exclusieve games die nog gaan komen.
Er komt elk jaar weer een betere grafische kaart en dus kan er elk jaar een nieuwe console komen. Dit gebeurt alleen niet.
Ik zie dit als gezonde concurrentie. Als de Ps4 na deze release niet meer aan top staat moeten ze wel maatregelingen nemen om hun fans tevreden te houden.
Betere PS+ library? Het maakt mij niet uit waar ik op game, als ik het maar met plezier kan doen.
@Actie94:
Haha ja, helaas is de ps pro net 4 maanden uit, zou wel erg zijn als ze binnen een half jaar met weer een nieuwe console op de markt komen
Denk dat een mid-gen update nodig is gezien pc ver voor loopt en om de 4 jaar een nieuw console droppen zou de ontwikkelaars en met name de kleinere studios niet ten goede komen.
Dan moeten die weer wennen aan de nieuwe structuur wat een hoop tijd en geld kost. Nu kunnen ze een basis leggen met games en daar op bouwen.
Ik heb een xbox one en ps4 (xbox bijgekocht voor exclusieve), ikzelf heb geen behoefte aan die pro of scorpio omdat het een beetje sneller en mooier uitziet. Ben hierbij blij dat ik alle games ga kunnen blijven spelen op mijn gewone current gen consoles.
Persoonlijk vindt ik het beetje dom om over te stappen van 1 naar andere enkel voor beetje sneller of mooier. De games die er voor uitkomen is nog altijd het belangrijkste denk ik zo en daarmee moet ms toch keer aan beginnen als je bekijkt aan welk sneltempo er ps4 games uitkomen afgelopen maanden.
@mrb:
Forza en Gears. 2 tired franchises die eigenlijk al niets nieuws laten zien sinds deeltje 2.
Leuk hoor de Scorpio. Maar goede hardware staat nog altijd op de 2de plek na goede software, en dat is waar MS het laat afweten al jaren. Zelfs Gears 23 en Forza 18 hebben er geen meerwaarde in.
speel vanaf de snes op consoles en vanaf psx telkens op release nieuwe console gekocht maar dit zou voor mij de reden zijn om over te stappen op pc. als ik elke 3 jaar een nieuwe console moet kopen om de nieuwste console te hebben is het voordeel van een console voor het grootste deel weg.
@_BeaR:
Uhmmm dat is juist het voordeel aan consoles tegenover PC.
PC is helaas gefocust op hardware. Blijven upgraden anders kan je je games niet max draaien of het loopt slecht.
Ben ook blij dat het grootste gedeelte van alle ontwikkelaars consoles kiezen als 1ste platform. Daar zit de winst ook voor hen.
PC community helaas nog veel rippers, moddende cheaters etc. Heb je als gameontwikkelaar niets aan.
ben benieuwd.
Inwisselen zal niet snel gebeuren maar eerder mn xbox one eruit en scorpio erin.
PS4 is te leuk om weg te doen.
@77.174.26..xxx: Het is niet alsof je je PC elk jaar moet upgraden. Ook moet je dit upgraden zien als van een Ps4 naar Ps4 Pro. Sommige gameontwikkelaars zijn juist blij met mods, waarom denk je dat ze ook naar de ps4 zijn gebracht. Natuurlijk kan je ook niet alles max runnen dat komt omdat er vele grafische dingen bij zitten die er niet in de ps4/xbox versie zitten.
Nee, console gens zijn geen verleden tijd simpelweg omdat Sony al lang en breed verkondigd heeft dat er gewoon een PS5 komt….
@tyger1:
Liever niet, prefereer mijn games fysiek en streamen is leuk voor erbij ofzo, maar niet als vervanging.
PS. Zelfs in de US, toch wel 1 van de grootste game markten, is internet niet overal even goed, dus ook daar wordt dat niets!
@aarjen116: Het is ook maar een aannamen van me. Ik heb geen glazen bol en het is inderdaad afwachten waarmee microsoft zal gaan komen als het gaat om exclusives.
Mijn aannamen is dan ook louter gebasseerd op de prijsdaling van de 4K schermen nu de nieuwe generatie tv’s er aankomen. Als je kijkt hoeveel mensen toch twijfelen over te stappen op PC (PC master race) omdat de hardware daarvan toch een aardige boost heeft gehad, dan mag je aannemen dat de markt er is. De Scorpio is een betaalbaar alternatief waar zij ook steeds meer met steam werken.
Nogmaals het is een aannamen. We gaan het afwachten want ik vind het wel een hele leuke ontwikkeling. De E3 zal meer informatie brengen!
MightyMostert
@2a02:a450:dc20:0001:348b:b8e7:b034:1.xxx: Voor zover ik heb begrepen en hebben ze dat ook bevestigd dat dit de laatste console zal zijn voor MS, maar goed schijn kan bedriegen natuurlijk zullen het zien in de toekomst
@Wess:
“De pro is er omdat ms aan de scorpio werkt. ”
Er was eerder sprake van een mid-gen upgrade van de PS4 dan van de X1, zat zo’n 6 maanden tussen geloof ik!
Bron: Dualshockers artikel uit Oct/Nov 2015, werd toen nog PS4.1 genoemd
Op zich was ik eerst wel sceptisch over de pro. Ik heb er nog steeds geen aangeschaft omdat ik twee jaar daarvoor mijn ps4 had gekocht en ook geen 4k tv heb..maar als dit betekent dat we af zijn van backwards compatibility dan kan ik er wel in mee gaan. Ik weet dat ik gewoon mn ps3 kan gebruiken, maar had toch liever gezien dat mijn ps4 ook gewoon ps3 schijfjes kon lezen.
@Aenea:
Dan neemt microsoft wel de tijd om een fatsoenlijke upgrade te bouwen, volgens Microsoft draaien alle games op de scorpio 4k 60 fps en de Microsoft wil van de next gen af, gewoon upgraden.
In ieder geval geeft Microsoft wel aan welke kant ze op willen, dat kun je van Sony nog niet zeggen.
De PS4 pro laat zien dat om vooruitgang te boeken je echt geen volgende generatie hoeft te ontwikkelen en het is even afwachten met de scorpio, maar ik denk niet dat Microsoft nog een next-gen zal gaan uitbrengen, hopelijk zal de rest van de game industrie volgen, is ook zeker niet meer van deze tijd.
@94.214.106..xxx: Snap jij mijn comment eigenlijk wel?
@2a02:a450:dc20:0001:348b:b8e7:b034:1.xxx: +1
@Aenea:
Inderdaad. Liever fysiek kan je nog een keer ruilen, lenen. Als het streamen wordt stop ik er mee.
Consoles moeten niet iedere keer veranderen met een upgrade. Dat was juist het grote voordeel van een console tov pc. Gewoon een console iedere 5 jr.
@Flaming_Kaiser: Met PSN oud inderdaad niets mis
@Aenea: zonder disc geen game voor mij
@82.74.138..xxx:
MS heeft nooit gezegd dat alle games op Scorpio op 2160p met 60fps draaien. Dat is wat een hoop Xbox fans hopen maar niet wat gaat gebeuren.
Games die op de X1 in 1080p draaien kunnen op Scorpio in 2160p draaien met behoud van dezelfde framerate cap. Was dat 30fps op de X1 dan is dat 30fps op Scorpio.
Games die op de X1 in 900p draaien zouden eventueel met veel moeite van de devs in 2160p kunnen draaien op Scorpio, met uiteraard wederom behoud van de framerate cap.
Games die in lagere resoluties draaien dan 900p zullen niet in 2160p kunnen draaien op Scorpio.
Verder hebben alle games patches nodig net als op de Pro. Wel heeft Scorpio een soort van Boost Mode die gewoon altijd aan staat en waarvoor MS alle games getest heeft en aanpassingen doet voor de settings…
Zie het DigitalFoundry artikel/video voor deze info…
@Aenea:
Dat moet ik het geheel nog een keer goed doorlezen.
@Aenea: ik ga ervanuit dat ze toen al met de scorpio bezig waren, en er zullen vast wel wat geruchten over rondgegaan zijn in dat wereldje.
@Aenea:
Ik heb een samenvatting van de specs gelezen op IGN en inderdaad de scorpio heeft als doel alle games op 4k 60 fps te laten draaien, het beloofd niets.
@82.74.138..xxx: dat heb ik ook gelezen, maar dat is zodat mensen 600+ euro uitgeven voor een console die de beloftes niet waarmaakt.
Voor die prestaties is heel wat meer power nodig
@94.214.106..xxx:
Een console werkt veel efficiënter dan een PC je kunt aan de hand van specificaties niet zomaar een vergelijk met een een PC doen.
En zeker de Scorpio doet niet onder voor een PC, ik verwacht dat Sony dit jaar ook nog wel een aankondiging zal doen, ze kunnen gewoonweg niet achter blijven.
@Wess:
We zullen moeten afwachten of de Scorpio het allemaal gaat waarmaken.
Als de verwachtingen kloppen zal er heel wat gaan veranderen, ten minste als mensen ook de Scorpio gaan aanschaffen, de 400 euro grens zal zeker overschreden gaan worden.
@tyger1: Streamen zou ik heel graag willen, Nederland staat voorop wat betreft internet, ik woon net over de grens in Duitsland. Het gaat hier zo, woon je niet in de stad dan heb je veel al te maken met mobile internet, dat heet hier funk of LTE internet. Dat betekend, hoe meer mensen op de zelfde uitzendmast internet weg halen, hoe trager ik mijn internet heb. Dus mijn internet fluctueert nogal. Na 20.00 uur kun je dus begrijpen dat ik in een dal zit, we praten dan over een gemiddelde download snelheid van 3,5 Mbps. mijn hoogste ooit gemeten is 10,0 Mbps, dit heeft veelal te maken hoe ver je van de zendmast weg zit. er is hier geen andere mogelijkheid voor sneller internet en ik betaal 45 euro hier voor maar HD streamen is vaak niet mogelijk met deze zeer onstabiele internet. Ik ben echt heel erg voor streamen maar dat gaat niet lukken op heel veel plekken buiten Nederland.
@Everlienne: ik woon in België en ben bij Telenet mijn donwl tussen de 50 @ 70 Mbps 24/7 dan ben ik verbaasd dat ” grote/ rijke ” landen waar ik toch Duitsland bij reken dit niet kunnen zoals de Benelux .
Dit vind ik raar voor zo’n landen.
@tyger1: dat heeft ermee te maken dat Duitsland een stuk groter is, het kost veel meer geld om in alle buitengebieden dezelfde voorzieningen te verkrijgen als in Nederland of België. Ter vergelijking: ik woon in de buurt van de duitse grens en behaal zo’n 60 – 80 mbps.
@Wess: @tyger1: Wat Wess zegt klopt helemaal, het land Is te groot om alles goed van internet te voorzien, veelste veel buitenwijken. Helaas maar waar, Had ook liever anders gezien.
Ik vind het prima zo. Elke 3 jaar een mid-gen/update console ter overbrugging naar een next-gen console is netjes. Hierdoor kunnen we in de games tijdig gebruik maken van nieuwe technieken terwijl deze games ook op de voorgaande modellen blijven draaien, alleen minder optimaal dan op de mid-gen/update console. Dus niemand hoeft te gaan huilen want je wordt tot niets verplicht of genoodzaakt, alles blijft eigenlijk hetzelfde, alleen wanneer je het maximale wilt kost het je iets. Alles heeft een prijs en rond de 400,- euro per 3 jaar is nog altijd maar zo’n 10 euro per maand dus waar praten we eigenlijk over (en zelf veel minder wanneer je je huidige console verkoopt/inruilt bij de aanschaf van de nieuwe).
Wat ik, en volgens mij zo’n beetje iedereen, wel vind is dat de huidige ps4 games ook moeten kunnen draaien op de volgende nieuwe generatie console.
@Wess:
Jij denkt dat er al geruchten waren voordat Sony aan de Pro ging werken en Sony dus de Pro is gaan maken naar aanleiding van de geruchten van MS?
Dat is wel een hele flinke aanname zeg!
De Pro is een jaar eerder uitgekomen dan Scorpio, een console knutsel je niet zo even 1, 2, 3 in elkaar daar gaat wel aardig wat tijd overheen, enkele jaren op zijn minst. Magoe, tuurlijk alles is mogelijk qua geruchten enzo, maar gezien de tijdlijn van release lijkt het er meer op dat Sony toch echt eerder er aan bezig was.
Ook de geruchten die naar buiten kwamen wijzen aan dat Sony eerder was…
@82.74.138..xxx:
Ga nou eens het filmpje kijken van DigitalFoundry dan zal je horen dat het niet mogelijk gaat worden om alle games op 2160p met 60fps te gaan draaien.
Dat is volstrekt onmogelijk gewoon!
van 30fps naar 60fps met dezelfde resolutie is een verdubbeling van het werk wat de GPU moet doen, als je dan ook nog de resolutie 4x groter wil gaat dat echt niet lukken! Helemaal niet voor games die op een lagere resolutie draaien dan 1080p op de normale X1!
Wat ik zei is wat overeenkomt met wat DF heeft gezegd in hun video’s, zij hebben gesproken met de MS engineers, neem maar aan dat dat wel klopt…
@Aenea: de pro is een opgevoerde ps4, de basis was er al en dat lijkt mij dat dat gigantisch veel tijd in voorbereiding scheelt, en een stuk goedkoper is. Het lijkt mij ook niet zeer onwaarschijnlijk dat de scorpio ten tijde van de bron die jij noemt al meer was dan een idee. Ik meen ook eens gelezen te hebben dat ms al vrij snel nadat duidelijk werd dat de ps4 beter was, een nieuwe, betere console wou maken. En met geruchten bedoel ik niet hetgeen allemaal op internet verschijnt. Misschien heeft sony wel iemand binnen ms die ze van informatie voorziet, zoiets.
Stap over op een bartop hyperspin. (-;
Oude meuk spelen, 8 bit , 16 bit, mame en nog veel meer.
@Space-Invader: Mee eens. Een tussentijdse update van de generatie consoles vind ik alleen maar top.
Je hoeft het immers niet te kopen en het gevoel te hebben dat je een game mist omdat die niet verkrijgbaar is op jou console. Het is puur en alleen de kwaliteit van de game die geboost is.
Het is gewoon een extra keus. Wil je weer geld uitgeven om de games die uitkomen iets mooier te kunnen spelen? Of heb je er vrede mee dezelfde game te kunnen spelen in een generatie cyclus van 6 tot 8 jaar.
Ik hoop dat Sony dit weer doet met de PS5. Na 3 á 4 jaar met een Ps5pro komen.
Ik heb nu een Ps4 en een Ps4pro staan. De 1 op een monitor en de andere op een 4K tv.
Dan ligt het aan welke game ik speel of ik deze speel op de PS4 of Ps4pro.
Ik vind de ontwikkelingen tn opzichte van consoles prima ..
Om de 3 jaar een upgrade.
Een high end tv/monitor upgraden om de 3 jaar is veel duurder ..
@Wess:
Scorpio is niet meer dan een opgevoerde Xbox One dan.
Kijk, zowel de Pro als Scorpio hebben dezelfde GPU *en* CPU als basis, zowel Sony als MS hebben er zelf flink aan gesleuteld om in hun ogen betere performance er uit te krijgen. De Pro’s GPU heeft aardig wat modificaties, enkele dingen zelfs van Vega AMD CPU, misschien wat minder dan die van Scorpio, maar nog steeds genoeg. Nog steeds kan je niet zo maar binnen een half jaar een console bedenken daar gaat echt wel wat tijd overheen!
De 1e concrete geruchten waren ruim een jaar geleden, er bleek toen al een document te bestaan die GiantBomb uitgebreid besproken heeft, in dat document (dat later ook op inet verscheen) stonden de exacte specs van de Pro, dat was in Maart 2016! En in dat document was ook duidelijk te lezen dat er al meerdere keren overleg was geweest met developers en dat door input van developers dingen waren gewijzigd wat iedereen duidelijk kan maken dat Sony op zijn minst al een half jaar tot een jaar overleg had met developers erover. Dan nog had men toen wel al concrete stappen gezet, nog voor dat eerste DualShockers artikel met PS4.1 er in.
Tuurlijk wat jij zegt zou zo maar kunnen, maar waarom geloof jij dat dan eerder dan dat MS dit juist gedaan zou hebben? Zou MS geen contacten met developers gehad kunnen hebben die iets verklapt hebben over Sony hun plannen en toen besloten heeft om Scorpio te gaan maken om niet achter te blijven?
Om een nieuwe console te fabriceren als het ontwerp al klaar is gaan er zeker al 6 maanden overheen, dus begin vorig jaar waren de specs van de Pro al final, met de E3 waren die van de Scorpio dus nog niet anders had men wel meer gezegd dan 6Tflops voor de GPU. Om een console te ontwerpen met zo veel aanpassingen die men gedaan heeft ten opzichte van de PS4 gaat ook wel meer tijd overheen, zeg minimaal een jaar, dan waren ze er al aan bezig in begin 2015.
En jij denkt dan dat het een reactie was op dingen die een spion van hun had gehoord in begin 2015 dat MS al met de Scorpio bezig was?
Lijkt me zo stug! Serieus, als er al 1 is die de mid-gen upgrade deed als reactie op de ander dan lijkt het mij een stuk logischer dat MS dat gedaan heeft, alles wijst daar ook op!
De 1e keer dat Phil Spencer sprak over een mid-gen upgrade had ie het nota bene over een upgradable console wat het uiteindelijk dus niet geworden is. Stel MS hoorde viavia dat Sony met de Pro zou komen, zij raakten in paniek, snel groot team bij elkaar geroepen begin vorig jaar en in jaar tijd een prototype bedacht wat ze in Januari volgens DigitalFoundry aan Turn10 hebben gegeven die daar dingen mee getest had. Een prototype precies 1 jaar nadat Sony die al had? En MS had vervolgens ruim half jaar tijd om nog wat bij te sleutelen en het in productie te nemen.
Echt, denk eerder dat MS gereageerd heeft op Sony in dit geval…
@Aenea:
Helemaal mee eens, ik denk ook niet dat Sony gereageerd heeft op MS.
De PS4 pro is op het juiste moment op de markt gebracht zodat de pro en de release van de PS5 (of wat het ook mag worden, een upgrade kan ook), elkaar niet te snel opvolgen.
Microsoft heeft al wel een koers aangegeven welke kant het op wil, ik denk ook niet dat Microsoft op Sony heeft gereageerd, na toch wat tegenvallende verkopen van de One, hebben ze besloten om de Steam kant op te gaan, en de generatie console achter zich te laten. ( als je de signalen moet geloven die Microsoft nu afgeeft, dat is niet altijd consistent)
Wel interessant om te zien hoe Sony hier op gaat reageren, houden ze vast aan de generatie console of gaan ze mee met Microsoft, ik ben benieuwd.
Ik zelf als pc gamer vindt het niet zo erg al die upgrades enzo ik koop 1x in de 2 jaar een nieuwe prossesor of video kaart dus ik heb er niet zoveel mee maar ik snap wel dat sommige mensen het een beetje onnodig vinden dat er iedere 2 jaar een nieuwe versie is van hun console
@82.74.138..xxx:
Na 3 jaar is precies mooi zo ja, dan kunnen ze de PS5 3 jaar na de Pro introduceren, eind 2019. Dit is gewoon al langer een plan geweest van Sony. Ze hadden waarschijnlijk liever een duurdere, betere console voor 600,- uitgebracht maar door de PS3 wisten ze dat dat niet zo goed zou lopen dus ze hebben voor een goedkopere PS4 gekozen.
Al met al ben ik nu ook 600,- kwijt, maar dan niet in 1 keer bij de introductie maar in 2 delen, persoonlijk vind ik dat beter te behappen dan 600,- in 1 keer. En ja, 600,- heb mijn oude PS4 ingeruild voor 200,- korting bij GameMania. Nu is Sony ook wel zo slim om te bedenken dat er genoeg mensen zijn die dat dus niet doen en de oude er gewoon bij houden wat de winst en de verkoopcijfers lekker boost ook 😉
Verder hoop ik wel een beetje dat Sony met de PS5 weer terug gaat naar het aanbieden van Backwards Compatibility. Er zijn nog wat games op de PS3 die ik wil spelen, maar zou het gewoon prettiger vinden omdat gewoon op de PS4 te kunnen doen, maar ja, dat kan dus niet, dus komt het er minder snel van.
Op zich door voor x86 en AMD GPU’s te kiezen moet het makkelijker zijn om BC aan te bieden op de PS5 en als dat goed werkt kan ik ook nog es mijn PS4 inruilen en minder geld kwijt zijn!
Als ik zin had om steeds tussentijds te moeten upgraden had ik geen consoles gekocht.