We posten logischerwijs niet vaak iets over Microsoft, dit gebeurt alleen wanneer het ook direct iets met PlayStation te maken heeft. Deze keer maken we wat ons betreft een terechte uitzondering. Microsoft scoort namelijk punten met het introduceren van een nieuwe functie op Xbox Live.

Via Xbox Live kun je immers, net als op de PS4 via de PS Store, je games digitaal kopen om zo niet meer met discs in de weer te moeten. Maar wat als je nu iets gekocht hebt in de Store waarbij je na de eerste minuten al van weet dat het een gigantische miskoop is geweest? Dan heeft Microsoft binnenkort een leuke oplossing voor je.

De Amerikaanse software-gigant gaat consumenten namelijk terugbetalen wanneer zij niet voldoende plezier hebben gehaald uit een bepaalde game. Hier hangen uiteraard wel logische voorwaarden aan vast, zo moet je een terugbetaling aanvragen binnen 14 dagen nadat je de game gekocht hebt en mag je de game niet meer gespeeld hebben dan twee uur.

Stel je download dus de nieuwe FIFA of Call of Duty, speelt dit een uur en denkt; wat een miskoop. Dan kan je contact opnemen met Microsoft en zij zullen het volledige bedrag aan je terugbetalen. Op de PC hanteert Steam al zo’n soortgelijk model alsook EA’s Origin. Microsoft is echter de eerste die dit ook naar consoles brengt en daar zou Sony wel iets van kunnen leren.

Op deze manier hou je de online games markt namelijk een stuk gezonder en ook aantrekkelijker om te gebruiken. Het is transparant naar de klant toe en als je erover nadenkt, wel zo eerlijk. DLC, Season Passes en add-ons zijn overigens uitgezonderd van deze functie en je moet minstens één dag wachten alvorens je het aankoopbedrag terug kan vragen.

Al met al dus eerlijke voorwaarden en ook dit toont aan dat de dominantie van één console niet iets is wat je moet willen. Het is fijn voor Sony en ook ons PlayStation-gebruikers dat het zo goed gaat met de PS4, maar wanneer de concurrent zulke aantrekkelijke features introduceert, dan houdt dat Sony ook weer scherp.

Hopelijk volgt men bij Sony dan ook het voorbeeld, want zo’n dergelijke feature is niet meer dan normaal.

You’ve spoken; we’ve listened. In support of offering gamers the freedom of choice, we’re making changes to the Microsoft Store purchase experience by offering customers a simple way to instantly return digital products like games and apps through account.microsoft.com.

When a game or app leaves you wanting more, we’re here to help. Self-service refunds on Xbox One and Windows 10 provide a quick, simple way of returning a digital product.

To request a self-service refund:

  1. Navigate to account.microsoft.com and sign-in.
  2. From the top menu bar, select Payment & billing > Order history.
  3. Navigate to a purchased game or app, and select Request a refund.

Please note the below conditions for requesting a self-service refund:

  • Games and apps are eligible for self-service refunds within 14 days of purchase if you have less than 2 hours of play time across all accounts.
  • DLC, season passes, and add-ons are not eligible for self-service refunds.
  • The game or app must be downloaded and launched before requesting a self-service refund.
  • You must wait for at least 1 day after the game or app’s release before requesting a self-service refund.
  • Certain Windows 10 apps may not be eligible for self-service refunds.
  • Microsoft reserves the right to block access for users who abuse self-service refunds.