Review: Bodycheck – Bodycheck ontwikkelaar Ludometrics vindt – net als velen onder ons – dat de PlayStation Vita niet genoeg liefde heeft gehad. Daarom hebben ze de laatste twee jaar hun tijd besteed aan het ontwikkelen van Bodycheck, een middeleeuwse rugby game waarin alles kan en mag. Met onbekende titels voor mobiele apparaten als Sock Monster, Matching Set en Gridlock op hun palmares geschreven, kan Ludometrics de PS Vita eigenaren bekoren met Bodycheck? Nou…

Eerste indruk

Bodycheck is het beste te omschrijven als een middeleeuwse rugby game waarin geen regels bestaan. Punten worden gescoord door de bal in het net van de tegenstander te werpen en door teamleden van andere teams een kopje kleiner te maken. Ieder team heeft tevens een unieke vorm van magie die ze in hun voordeel kunnen gebruiken. Bij het opstarten van Bodycheck hadden we nog hoop dat de game ervoor zou zorgen dat het de moeite waard zou zijn om de PS Vita weer eens uit de kast te pakken om te genieten van een heerlijk sportspel. Het startmenu toont namelijk een reeks aan opties: Grudge match, League, Toernooi, Scenario’s en Multiplayer. Dat initiële optimisme moest jammer genoeg snel wijken, zoals nog zal blijken.

Middeleeuws

Voordat je van start gaat, kies je welke teams het tegen elkaar opnemen op het veld. Het minimum is uiteraard twee, maar je kunt ook drie of vier teams tegelijkertijd het veld in sturen. De selectie van 16 teams heeft verschrikkelijk slechte namen als IrnMaidn, Shock Therapy en Iridium Spike, met elk een vorm van unieke magie die je kunt gebruiken. De spelersnamen lijken op een dronken zaterdagmiddag op een bierviltje te zijn geschreven -Miyamoto, Jarvis en Minter spelen bijvoorbeeld in één team. Goed, de magie die je ter beschikking hebt, varieert van vuurballen tot het bevriezen van je tegenstanders. Ook is het mogelijk om de bal te oververhitten, dus dat klinkt op zich grappig. En zodra je de keuze gemaakt hebt, begint het feest pas echt.

Je bekijkt het veld van bovenaf en dat deed ons in eerste instantie denken aan de klassieke Kickoff serie – hetzij met drie spelers minder dan een voetbalelftal. De besturing is simpel: de linkerpook bestuurt de speler en je hebt drie knoppen die een andere functie hebben als je de bal in bezit hebt of wanneer je aan het verdedigen bent. Alle spelers bewegen met dezelfde snelheid, waardoor enige vorm van uniciteit wegvalt. Het passeren van de bal naar een medespeler is volledig willekeurig. In negen van de tien gevallen komt een pass nergens aan en mag je hopen dat een teamlid de bal oppikt.

Daar komt bij dat de camera sowieso te dicht op het veld staat waardoor je niet kan zien waar je naartoe moet spelen. Wanneer je kunt scoren, wordt er ergens een onzichtbare dobbelsteen gerold die bepaalt of je het doel treft – er komt geen enkele vorm van bekwaamheid bij kijken. Als de bal er dan eindelijk in gaat, krijg je een tenenkrommende scene te zien (inclusief replay) die pijnlijk duidelijk maakt dat Bodycheck niet af is. Sorry Kickoff, we hadden je naam nooit in de context van Bodycheck mogen gebruiken.

Groundhog Day

De rest van de opties in het startmenu bieden meer van hetzelfde, alleen duren ze allen langer dan een Grudge Match. De Scenario’s modus is de enige vorm van creativiteit die we konden vinden, maar zelfs die modus heb je snel gezien. Iedere wedstrijd lijkt op de vorige. Er is geen progressie in moeilijkheidsgraad dus het voelt alsof je steeds dezelfde handeling verricht met ietwat andere kleurtjes, andere spelersnamen en andere magie. Grafisch is het een rommeltje. Alle spelers in je team zijn gekloond uit één sjabloon en hebben geen enkele onderscheidende factor buiten de naam. Als er vier teams tegelijkertijd op het veld staan, stottert de game regelmatig. Je ziet bovendien niet wat er gebeurt met als gevolg dat je een beetje gaat button bashen. De audio bestaat uit simpele geluiden en is functioneel, maar niet meer dan dat.

Soms moet je hard zijn. Bodycheck had nooit uitgebracht hoeven worden op de PS Vita. De slogan van Ludometrics is “Short games for people who don’t have much spare time”. Als we vrije tijd hebben, dan gaan we die zeker niet besteden aan het spelen van Bodycheck. De game voelt niet af en is een gedrocht om te spelen. Het is moeilijk om iets te vinden waar iemand warm voor kan lopen in Bodycheck terwijl de PS Vita zoveel goede spellen in zijn bibliotheek heeft. De game is een verrassings release voor de PS Vita, maar dit soort verrassingen kunnen we missen als kiespijn. Wees verstandig en vermijd deze game.

• Startmenu geeft hoop...

• ...totdat je daadwerkelijk begint
  • Onoverzichtelijk speelveld