Sony hield gisteren een conferentie voor haar aandeelhouders en alhoewel hier weinig spannends uit te halen was voor de gewone consument, werden er wel een aantal interessante uitspraken gedaan. Sony’s Chief Financial Officer Kenichiro Yoshida heeft namelijk het één en ander uitgelegd over hoe Sony momenteel tegen de industrie aankijkt en hoe men hierop gaat anticiperen.

Sprekende met de investeerders van Sony legde de CFO uit dat het verdienmodel van games aan het veranderen is. Waar het eerst een industrie was die gebaseerd was op het business-to-business royalty model, is het nu meer een business-to-consumer model geworden. Dit is vooral te danken aan de opties voor in-game transacties en de grote vraag die er naar heerst bij consumenten. Gebruikers zijn bereid om in-game items te kopen en hierdoor focussen bedrijven zich meer op het aanbieden van downloadbare content, loot boxes en soms zelfs pay-to-win content/constructies.

Volgens Sony is het voor hen als bedrijf zijnde vooral belangrijk om zoveel mogelijk gebruikers aan te kunnen spreken. Met het verlengen van een console cyclus vergroot men het bereik en dus zijn bedrijven sneller geneigd om voor Sony te kiezen als partner.

Waar de focus dus eerst lag op het hebben van de beste hardware met de nieuwste en meest geavanceerde techniek, is het nu belangrijker geworden om een grote userbase te hebben. Dit zien we ook terug in Sony’s strategie. Waar Microsoft de Xbox One X op de markt brengt en zich vooral focust op snelle hardware in plaats van exclusieve games, doet Sony het net wat anders. Men heeft ook wel een krachtigere console in haar assortiment, de PS4 Pro, maar deze is betaalbaarder en Sony richt zich vooral op exclusieve games.

Zo komt Sony volgend jaar met Detroit: Become Human, Spider-Man, Days Gone, God of War en er zijn exclusieve deals met grote multiplatform games, zoals FIFA, Call of Duty en Destiny. Die deals zijn vooral te danken aan de grote userbase van Sony, iets wat bedrijven aanspreekt.

Men vertelde dat de druk rond het introduceren van de PlayStation 5 wat verzacht is geraakt en het vermoeden is dat we nog wel even in deze PlayStation 4 cyclus blijven hangen. Zoals wij eerder al in een artikel hebben aangegeven, kan de PS4 Pro een indicatie zijn van hoe de cyclus vandaag de dag zich zal ontwikkelen. Namelijk met de introductie van dezelfde soort console, alleen dan net een beetje krachtiger.

De kans dat de gewone PS4 dan uiteindelijk wordt uitgefaseerd is groter en de nieuwere betere consoles blijven dan in staat om alle uitgekomen games voor de PS4 af te kunnen blijven spelen.

“And in our business, main access to hardware is important, but rather than hardware, the number of users is getting more important–monthly average users, numbers of PS Plus subscribers, etc. And also how much time are they putting into this console–the ARPU? So the axis seems to be shifting from hardware to userbase.”