DLC Special: Wolfenstein II: The New Colossus – The Deeds of Captain Wilkins –
MachineGames koos voor Wolfenstein II: The New Colossus een misschien wat ongebruikelijk DLC-traject, omdat je met drie andere personages speelt in plaats van B.J. Blazkowicz. Een goede keuze wat ons betreft, want de voorgaande twee avonturen in The Freedom Chronicles smaakten absoluut naar meer. Inmiddels is ook de derde en tevens laatste episode verschenen, The Deeds of Captain Wilkins en dat brengt ons naar Alaska. Hoewel we niet veel van de prachtige natuur te zien krijgen, is ook deze uitbreiding weer heerlijk nazi’s knallen.

Veteraan Captain Wilkins

Gerald Wilkins is een veteraan van het eerste uur. Hij heeft zich ontzettend ingezet om de nazi’s te verslaan, maar zoals we allemaal wel weten is dat niet helemaal gelukt. Bij aanvang zit de veteraan ondergedoken, totdat hij een bericht krijgt over een enorm gevaarlijk wapen. Gezien New York al vernietigd is, besluit hij zijn wapens op te pakken om te voorkomen dat de Sun Gun nogmaals gebruikt wordt om steden en landen te vernietigen. Dat brengt hem naar Alaska alwaar hij in eerste instantie grote kanonnen uit moet schakelen, maar dat loopt niet helemaal zoals verwacht dankzij een aantal gebeurtenissen in het verhaal.

Gelukkig is Wilkins net zo’n bad-ass als Blazkowicz, dus zonder al te veel moeite verslaat hij alle nazi’s op zijn pad en dat brengt hem uiteindelijk bij het daadwerkelijke wapen, de Sun Gun. Verdere specifieke details zullen we achterwege laten, zodat je dat zelf kan ervaren. Ook voor deze uitbreiding geldt weer dat als je de game en de vorige uitbreidingen erg leuk vond, dat je je op en top zal vermaken met deze drie nieuwe levels. De levels zijn aan de grote kant, waardoor de speelduur ook wat langer is dan de vorige episode. Met een kleine twee uur is de speelduur zowat het dubbele ten opzichte van The Diaries of Agent Silent Death en nog een uurtje langer als je voor de collectables gaat.

Harde actie en vermaak ten top

Captain Wilkins is goed vergelijkbaar met Blazkowicz, aangezien ook hij een intense haat richting de nazi’s heeft. Hij grijpt elke mogelijkheid aan om de nazi’s uit te schakelen en hij steekt niet onder stoelen of banken dat dat ongeveer hetgeen is waarvoor hij leeft. Hij krijgt echter hulp uit onverwachte hoek en dat zorgt voor vrij grappige conversaties. Zo is hij nog van de oude stempel met als gevolg dat hij niets met moderne apparatuur heeft. Bij aanvang van missie drie heeft hij een koptelefoon op z’n hoofd, waarmee hij zo in het water springt. Hij dacht dat het bedoeld was om z’n oren droog te houden, totdat er iemand over de radio begint te praten en hij zich een ongeluk schrikt.

Je begrijpt dat dit voor een lollig moment zorgt. Degene aan de andere kant van de lijn adviseert Wilkins om stealth te gebruiken en stille routes te zoeken om bij het einddoel te komen. iets waar hij compleet maling aan heeft uiteraard, met weer een leuke conversatie tot gevolg. Kortom, aan humor ontbreekt het niet in deze episode en hetzelfde geldt voor de actie. Je zult enorm veel vijanden treffen die zich uitermate goed lenen om op de meest gruwelijke wijze aan hun einde te komen. Met je bijl meppen, dual-wielden, granaten gooien… het is zoals je gewend bent van de game en het overstijgt qua actie duidelijk de eerste twee episodes. Kortom, het is weer heerlijk om op nazi’s te schieten en dat kan Wilkins als de beste.

Extra’s…

Als je na pakweg twee uur de drie hoofdstukken met Captain Wilkins hebt doorlopen, is het klaar met de verhalende DLC. Helaas biedt deze uitbreiding niet een algemeen slotstuk voor de drie individuele verhalen met betrekking op een samenwerking tussen hen en Blazkowicz. Dat had het net wat meer afgemaakt met het oog op een eventueel derde deel. Hierin zullen ze ongetwijfeld in een bepaalde vorm terugkeren, maar hoe en wat is dus nog afwachten. Misschien dat er later nog een afsluitende video volgt of iets vergelijkbaars, anders is het wachten tot er een nieuw deel aangekondigd wordt.

Buiten de verhalende mini-campagne om voegt deze uitbreiding nog drie Combat Simulations aan de game toe. Daarmee komt het aantal via DLC op 9 extra challenges en net zoals voorheen kunnen die erg uitdagend zijn, met name als je op de hoogste moeilijkheidsgraad speelt. Ook nu zijn ze weer leuk om te proberen, maar het is maar net hoe belangrijk je het vindt om een goede score neer te zetten. De speelduur is dus heel erg variabel, maar als je een die-hard bent, dan kan je er rustig nog een uur of twee bij optellen en dat maakt de speelduur van The Deeds of Captain Wilkins meer dan prima voor dat tientje dat ervoor gevraagd wordt.

Conclusie

Met The Deeds of Captain Wilkins komt er een einde aan het DLC-traject voor Wolfenstein II: The New Colossus en dat is best jammer. Hoewel we de afgelopen maanden niet met Blazkowicz hebben gespeeld, hebben deze personages ook hun bijdrage kunnen leveren. Ze hebben bewezen prima thuis te horen in de franchise door hun eigenaardige karakters en een ieder hanteert net wat andere gameplay, wat de variatie – voor zover mogelijk – ten goede komt. Als je genoten hebt van de vorige uitbreidingen, dan is ook deze zeker de moeite waard. Heb je de Season Pass? Dan is het uiteraard een no-brainer.