Review: Pac-Man Championship Edition DX – Pac-Man, iedereen kent deze gulzige gele vreetzak wel en allen onder ons hebben het wel eens gedaan. Pac-Man is één van de allereerste spellen ooit gecreëerd en omdat Pac-Man dit jaar 30 jaar bestaat is er een nieuwe Pac-Man game uitgekomen. Iedereen heeft de verslaving van Pac-Man al eens ondergaan en alle versies komen hoog uit de scores. Zal deze Pac-Man de traditie voortzetten? Dat lees je in deze review!

Grafisch

Het is en blijft een PSN game maar dit betekent natuurlijk niet dat de geen game mooie graphics kan hebben. Pac-Man is volledig in 720p en de game ziet er op-en-top uit. Op de graphics is helemaal niks aan te merken en het is zelfs mogelijk te kiezen in welke stijl jij de game wilt spelen. Hou je liever van de retro Pac-Man uit de jaren 80? Dan kies je de mogelijkheid om lekker met de pixelachtige Pac-Man te spelen. Natuurlijk zijn er steeds modernere versies van Pac-Man met in totaal maar liefst vijf verschillende mogelijkheden.

Gameplay

Natuurlijk zijn we de gameplay van Pac-Man allemaal wel gewend, zoveel mogelijk balletjes, stukken fruit of stipjes verzamelen en door middel van power-up’s de monstertjes het leven zuur maken. De game zal natuurlijk snel vervelen wanneer het bij dit blijft maar Namco Bandai heeft er een paar zeer aantrekkelijke gamemodi ingezet. De eerste is ‘Score Attack,’ waarbij je twee verschillende mogelijkheden hebt: vijf minuten of tien minuten. De bedoeling hierbij is dat je vijf of tien minuten in leven moet blijven en zoveel mogelijk punten scoort, hiervoor heb je in totaal drie levens. De andere gamemodus die erin zit is Time Trial, hierin is het doel om het aantal aangegeven appels te verzamelen in de daarbij toegestane tijd, met maar twee levens. Deze beide gamemodi zijn verdeeld over tien verschillende werelden, met elk hun eigen versies en moeilijkheidsgraden. Een extra toevoeging aan dit alles is dat er slow-motion inzit. Slow-motion gaat in werking als de vijandelijke monstertjes te dicht bij je in de buurt komen zodat je nog een mogelijkheid hebt om ze te ontvluchten. In tegenstelling tot deze slow-motion gaat de game af en toe een beetje te snel gaat en verlies je het gele mannetje wel eens uit het oog, maar dit valt te overzien.

Sound

Vooraf hoopte we natuurlijk dat de game de oude vertrouwde Pac-Man geluiden zou bevatten en tot grote opluchting is dit ook het geval. Heerlijk om je weer door de levels te banen met de originele ‘NomNomNom geluiden’ en in de menu’s is de muziekstijl ook weer helemaal retro. De enige nieuwe geluiden die zijn geïntroduceerd is de muziek die tijdens het spelen wordt afgespeeld, dit zijn wat modernere techno nummers maar ze passen alsnog goed bij het spel.

Replay

Niemand koopt een spel om even een keertje te spelen en daarna links te laten liggen. Wij bij PS3-Sense weten het 100% zeker dat deze game je wel een poos langer aan de tv gekluisterd houdt, want deze nieuwe telg in de Pac-Man serie is werkelijk verslavend. Vlak voor het eten, voor het slapen gaan of vroeg in de ochtend, Pac-Man is een game die ieder moment van de dag eventjes snel gespeeld kan worden en het blijft interessant. Natuurlijk kun je ook je ouders weer eens een plezier doen met een oude vertrouwde vriend en ook zij zullen gelijk weer helemaal verliefd raken op het gele mannetje.

Pac-Man heeft een eer om hoog te houden en dat wordt in deze game ook echt gedaan. De hele Pac-Man sfeer is terug, de oude retro muziek van het spel is teruggebracht en de game is nu zelfs volledig in High Definition. Momenteel kost Pac-Man Championship Edition DX €9,99 in de PlayStation Store en de game is deze prijs meer dan waard. Pac-Man is weer helemaal terug waar hij hoort.

• De retro muziek van Pac-Man is herbruikt
  • De game is volledig in HD
  • Goede controle over het spel