Gespeeld: For Honor: Marching Fire – For Honor kwam begin vorig jaar uit en was een volledig nieuw IP van Ubisoft. Ruim anderhalf jaar later wordt deze game nog steeds volop gespeeld. Zeker nadat Ubisoft For Honor kortgeleden gratis uitdeelde en hiermee weer een groot aantal spelers introduceerde (en verslaafd maakte) aan de game die zich focust op wapengevechten uit ver verloren tijden. Houd je speer, bijl of zwaard maar gereed, want er staat voor volgende maand nieuwe content op de agenda die je toegang geeft tot verbeterde graphics, verbeterde online matchmaking, nieuwe modi en een nieuwe factie uit het verre Oosten die je toegang biedt tot vier nieuwe helden: de Wu Lin.

Meer ‘singleplayer’ content

For Honor focuste zich vooralsnog hoofdzakelijk op de multiplayer; de modi waarin je online je skills kan laten zien en dit tot het uiterste kunt testen tegen andere spelers met (hopelijk) evenveel ambitie om te winnen. De game leek volledig ingesteld te zijn op het klaarstomen van nieuwe spelers tot dodelijke moordwapens in de online omgeving. Een korte singleplayer campagne ter kennismaking met het besturingsschema leek genoeg, maar gamers wilden meer verscheidenheid en de optie om te kunnen kiezen. Ubisoft geeft hier met de aankomende downloadbare content gehoor aan.

Arcade is de nieuwe Player vs Enemy (PvE) modus die je in je eentje kunt spelen, maar wat je eventueel ook met één andere vriend in coöperatieve stijl kunt ondernemen. In deze modus is het de bedoeling dat je (bijvoorbeeld) één of meerdere vijanden verslaat, die ieder hun eigen ‘modifiers’ hebben en deze zijn willekeurig toebedeeld. Niet alleen de vijand krijgt hiermee te maken, maar wij als speler ook. Zo is het mogelijk dat de vijand ons bij elke geraakte aanval laat bloeden, of juist een heal krijgt. Afhankelijk van wat onze modifiers zijn, moeten we onze speelstijl hierop aanpassen. Het is dus wat anders dan wat je gewend bent, maar het is een leuke uitdaging om aan te gaan.

Meer voor de multiplayer

De nieuwe uitbreiding brengt ook veel nieuwe content naar de multiplayer, zelfs al zou je eerder de Arcade modus hebben gespeeld. Alles wat je vrijspeelt kan je gewoon meenemen naar de multiplayer en je hoeft dus niets apart te levelen. Een volledig nieuwe toevoeging aan de multiplayer is Breach, waarin je op tactische wijze een fort moet overnemen. Dit is compleet met overweldigende hordes vijanden, ballista’s, stormrammen en meer. Het is in deze niet het belangrijkste om klakkeloos achter spelers aan te jagen, maar ook om in de gaten te houden waar je belangrijke punten kunt overnemen om zo de overname vlekkeloos te kunnen laten verlopen. Afgezien van alle bloedvlekken, natuurlijk. Deze modus wordt tevens aan de man gebracht met toevoeging van drie volledig nieuwe maps.

En dit alles kun je doen met een held naar keuze, met upgrades die je zelf kiest na het vrijspelen en vanzelfsprekend zijn ook de vier nieuwe Chinese strijders van de partij. Die Shaolin, Tiandi, Jiang Jun en Nuxia hebben ieder een nieuw wapen en hiermee ook een volledig nieuwe speelstijl. De Shaolin en Nuxia zijn twee vlotte krijgers die getraind zijn in meedogenloze en snelle executies, waar de Tiandi en Jiang Jun het grovere geschut bij zich dragen. Hierdoor wordt een lompere en minder subtiele gevechtshouding weerspiegeld. Je zult bij deze twee de vijand dus moeten observeren en moeten leren hoe hij speelt, omdat er minder tijd is om te reageren en aanvallen vaak langer duren om uit te voeren.

Voorlopige conclusie

Het spreekt boekdelen als een ontwikkelaar vrij lange tijd na de release een game nog steeds ondersteuning biedt door middel van nieuwe content. Dan wel (gedeeltelijk) betaalde content, wil het zeggen dat de community nog steeds op de been is en een groot aantal gamers For Honor nog vrij regelmatig speelt. Marching Fire voegt een nieuw stukje singleplayer toe waarvan de vrijgespeelde upgrades ook gebruikt kunnen worden in elke multiplayer modus, dus zowel de bestaande 6 modi als de nieuwe Breach modus. Zeker deze laatste modus is er één die ons de leukste, meest vernieuwende uitbreiding lijkt, waarbij matches een stuk langer duren en strategie belangrijker is voor de winst dan brute kracht.