Review: Everybody’s Golf VR (PS VR) – PlayStation en Everybody’s Golf gaan al een lange tijd hand in hand samen. Op de PlayStation 4 kan je inmiddels al een jaar of twee Everybody’s Golf spelen, maar een deel speciaal voor PlayStation VR hadden we nog niet. Clap Hanz is daarom met een nieuw deel aan de gang gegaan, dat in z’n geheel in virtual reality gespeeld kan worden. Wij trokken ons golfoutfit weer aan, doken de clubs weer op en stapten in ons golfkarretje richting de hole. Is Everybody’s Golf VR een hole in one…? Bijna.

Het echte golfgevoel

Om met de deur in huis te vallen, Everybody’s Golf VR is een leuke game om te spelen. Virtual reality voegt echt wat toe, omdat je veel meer het gevoel krijgt dat je op een golfbaan staat. Om je heen zie je het mooie gras, de hindernissen in de vorm van water, bunkers en jawel… zelfs lava. Je caddy is enthousiast en moedigt je aan en ondertussen hoor je de vogels, komt er een vliegtuig voorbij vliegen en je geniet van de virtuele zon. Het is het bekende Everybody’s Golf stijltje dat niet veranderd is in dit nieuwe deel, zodoende voelt de game heel erg herkenbaar aan. Het grote verschil is natuurlijk dat je nu nog meer in de ervaring gezogen wordt en dat komt doordat je het in virtual reality beleeft.

Wat hierin een zeer belangrijke aanvullende factor is, is dat je de game kunt spelen met de PlayStation Move controller. Die functioneert uiteraard als de club en dat samen met het juiste geluid geeft je de illusie dat je echt aan het golfen bent. Het enige wat nog ontbreekt is een gevoel van lichte weerstand als je de bal raakt, maar dat is op dit moment nog lastig te realiseren in games. Hiermee willen we aangeven dat de ervaring echt uitstekend is, want het golfen met de PlayStation Move werkt als een zonnetje. De verschillende clubs voelen anders aan en vragen in combinatie met de locatie waar de bal ligt ook telkens om een wat andere aanpak, wat voor diversiteit zorgt.

Waar het dus eigenlijk op neerkomt, is dat Everybody’s Golf VR een uitstekende golfgame is. Het biedt je alle standaard functies die bij golfen komen kijken. Zoals een overzicht van de baan, de windrichting die aangeduid wordt, een afstandsduiding en meer. De game geeft je ook voor elke slag automatisch de juiste club, maar je bent te allen tijde vrij om te wisselen naar een andere club als je dat prefereert. Natuurlijk moeten we wel benadrukken dat het hier om een arcade ervaring gaat, dus verwacht geen extreme simulatie waarbij je met werkelijk ieder detail rekening moet houden. Dit maakt de game erg toegankelijk, want zelfs een leek die een beetje willekeurig mept komt een heel eind. De uitdaging voor de wat meer serieuze speler ontbreekt natuurlijk niet, want dat is alle holes met zo min mogelijk slagen afwerken en dat vereist enige kunde en precisie.

Stap voor stap

De game schotelt je bij aanvang een tutorial voor waarin je de basisprincipes van de besturing uitgelegd krijgt. Die doorloop je met een paar minuten en dan ben je vrij om zelf de baan op te gaan. Je merkt echter dat lang niet alles beschikbaar is en dat komt doordat je moet blijven golfen om nieuwe holes te unlocken, alsook nieuwe clubs en zelfs een nieuwe caddy. Dat begint in eerste instantie met drie holes spelen en iets later mag je het op negen holes achter elkaar proberen om uiteindelijk een hele serie van 18 holes achter elkaar door af te leggen. Door te blijven spelen stijg je in level en tevens unlock je nieuwe zaken, zodat het golfen ook een nut heeft.

De golfbanen die de game je biedt zijn divers en zorgen voor genoeg variatie, omdat je op een gegeven moment een spiegeloptie vrijspeelt, waardoor alle holes gespiegeld worden gepresenteerd. Dat zorgt ervoor dat er 108 banen beschikbaar zijn en dat is wat ons betreft buitengewoon veel. Dat wel verdeeld over drie locaties, waardoor het qua setting niet bijzonder gevarieerd is. Heel erg is dat overigens niet, want de game is vooral bedoeld voor korte potjes tussendoor. Dankzij de toegankelijkheid zul je telkens de neiging hebben om even een half uurtje te spelen en de game laat dat ook toe door je verschillende hoeveelheden holes aan te bieden.

Clap Hanz is wat vergeten

Dat Everybody’s Golf VR een goede golfgame is, mag inmiddels wel duidelijk zijn. Mocht je niet over een PlayStation Move controller beschikken, weet dat de DualShock 4 een alternatief is. Die dien je ook te zwaaien, maar het voelt wat minder realistisch aan. Ook lijkt het wat lastiger te zijn om goed te mikken, omdat het wat onnatuurlijker aanvoelt tegenover de PlayStation Move. Desalniettemin een positief punt dat dit een optie is, want daardoor ben je niet verplicht een nieuwe controller te kopen. Maar vanaf dit positieve punt nemen we ook even een kijkje aan de andere kant van de medaille en die is toch wat minder glanzend.

Als je klaar bent om te gaan golfen krijg je telkens een introductiefilmpje van de caddy te zien, maar die ken je na twee keer wel. Fijn is dus de mogelijkheid om die video over te slaan. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om na je slag gelijk door te gaan naar het punt waar de bal terecht is gekomen. Dat komt het tempo erg ten goede, omdat je na een uur spelen vooral wilt blijven slaan en niet gestoord wil worden met randzaken. Wat het nut dan is van tussenfilmpjes waarin je de caddy allerlei dingen ziet doen is mij totaal onduidelijk. Het ene moment eet ze chocolaatjes, het andere moment zit ze achter een mug aan en weer even later neemt ze je mee naar een uitzicht. Het zijn weliswaar korte fragmenten, maar het voelt nogal overbodig aan.

Ook wat vervelend is het geleuter aan het einde van de holes, waarbij je voor een scorebord geplaatst wordt. Na een keer of vijf ken je het wel en heb je in een oog opslag gezien wat je resultaat is. Verplicht naar een – weliswaar kort – standaardverhaaltje luisteren kan dan wat op de zenuwen gaan werken. Als laatste nog een ander opmerkelijk punt. Het komt zelden voor dat we een game ‘afrekenen’ op wat er niet is, omdat je een game moet beoordelen op wat het wel te bieden heeft. Maar het is ons een volstrekt raadsel waarom er geen multiplayer in de game zit. Je kunt je scores online delen op leaderboards en dat is het. Juist deze game leent zich perfect voor een multiplayer, dus waarom die afwezig is gaat onze pet te boven. Zonde.

Het gebrek aan een multiplayer is oprecht zonde te noemen, want hierdoor heeft de game naast het spelen van de 108 holes niet bijzonder veel te bieden. Het is qua modi buitengewoon karig, maar gelukkig leent de game zich wel uitstekend voor korte potjes tussendoor. Daar moet de game het ook van hebben, want het kent een heerlijk hoog pick-up-and-play gehalte. De besturing is verder erg accuraat te noemen en we prefereren daarbij de PlayStation Move. Audiovisueel is het gevarieerd en mooi vormgegeven en de gameplay kunnen we niet anders dan prima noemen. Everybody's Golf VR is ondanks het ontbreken van een multiplayer simpelweg een goede en erg leuke game. Nu graag nog een optie om echt alles wat niet per se relevant is te kunnen skippen en we zijn helemaal tevreden.

• Genoeg holes
  • Audiovisueel netjes
  • Speelt heerlijk met de PlayStation Move