Review: DayZ – Normaal gezien gedragen we ons hier op PSX-Sense behoorlijk professioneel. We trachten ons oordeel op voorhand zoveel mogelijk in te tomen en niet mee te surfen op de onmetelijk hoge golven van de hypemachine. We geven elke game een eerlijke kans en spelen steevast lang genoeg om een gefundeerde review te kunnen pennen. Deze ongeschreven richtlijnen vereisen echter één onverbiddelijke voorwaarde: dat de game die we voor onze hongerige kiezen krijgen daadwerkelijk een game genoemd mag worden. Dat we iets speelbaars in handen hebben, dat er nét goed genoeg uitziet opdat we onze eigen ogen niet zouden willen uitsteken met een roodgloeiende vuurpoker. Iets deftigs, waar toch enige vorm van vakmanschap en liefde voor het medium in te bespeuren valt. Is dat niet het geval, dan heet je game waarschijnlijk DayZ.
Een reputatie om U tegen te zeggen
Wie kent DayZ niet? De game begon ooit als mod voor de realistische shooter ARMA 2, in een poging mee te profiteren van de zombiegekte die onze entertainmentindustrie overspoelde. Inmiddels zijn we tien jaar verder, werd de titel standalone opnieuw uitgebracht en zijn de vaak uiterst spannende in-game belevenissen van spelers een eigen leven gaan leiden. In die mate zelfs dat ik bij het horen van de naam DayZ steevast moeite moest doen om een gevoel van nerveuze opwinding te onderdrukken. De aantrekkingskracht van DayZ zit hem namelijk voor de verandering eens niet in het ondode gespuis dat door de wereld waggelt, maar in de aanvaringen met anderen – mensen van vlees en bloed die te allen tijde eigenbelang kiezen boven samenwerking of een andere vorm van altruïsme. En dat levert mooie verhalen op.
In de wereld van DayZ zijn de levende doden koning, al komt de grootste dreiging dus van andere spelers. Ontmoetingen gebeuren doorgaans met wapens in de aanslag en vingers aan de trekker, klaar om bij het ruiken van onraad op al dan niet gewelddadige wijze het hazenpad te kiezen. Gamers beroven mekaar vaker dan dat ze elkaar een helpende hand bieden, al vind je op het internet ook verhalen over weldoeners die op het laatste moment opduiken en virtuele vriendschappen voor het leven, gesmeed in het heetst van de strijd. Deze onvoorspelbaarheid is de grootste aantrekkingskracht van DayZ. Je weet nooit of je iemand echt kan vertrouwen en je krijgt net zo snel een mes tussen je schouderbladen als een extra revolver aan je zij. In theorie is het dus best logisch dat deze tot dusver exclusieve pc-ervaring naar de PS4 komt…
Tekens aan de wand
Mijn voorzichtig optimisme werd echter niet beloond. Het opstarten van de game is daarbij meteen al een teken aan de wand. Het nochtans rudimentaire startmenu bevat alle opties die je van een menu kan verwachten, maar demonstreert tevens op pijnlijke wijze de uiterst gebrekkige technische uitvoering van DayZ. Verbijsterd keek ik toe hoe alle texturen in de achtergrond stukje bij beetje ingeladen werden en ik als het ware vanop de eerste rij kon toekijken hoe karakter- en omgevingsmodellen stap voor stap vorm kregen. De daaropvolgende tutorial legt je gezapig de kneepjes van het vak uit en is zo saai dat ziekenhuizen hem zouden kunnen overwegen als vorm van euthanasie. De hele game ook trouwens, al is die ervaring zo pijnlijk dat je binnen de kortste keren Amnesty International aan je broek hebt.
DayZ is namelijk een RAMP met hoofdletters R, A, M en P. In een game geraken lijkt wel op een spelletje Russische roulette. Slechts af en toe slaagden we erin om de ellenlange wachtrijen naar de verschillende servers te overleven. Ofwel duurden ze zo ongoddelijk lang dat ik ter plekke fossiliseerde in mijn zetel, ofwel werd ik om onverklaarbare reden uit de server gegooid vlak voor ik mijn personage onder de duimen kreeg. En net zoals je bij een spelletje Russische roulette vlak voor de kogel je schedelpan doorboort beseft dat je de loop van dat pistool beter nooit tegen je slaap gezet had, begrijp je in DayZ al snel dat het er niet beter op wordt wanneer je daadwerkelijk met de game zelf aan de slag kan. Vandaag de dag kan dit soort geklooi toch echt niet meer door de beugel, lijkt me. Het woord ‘schande’ is dus zeker op zijn plaats.
Kill it with fire!
Gameplay dan. De wereld is weliswaar bijzonder groot, maar als je er zelfs niet in slaagt om een vierkante meter op interessante wijze met pixels te vullen, hou je het beter bescheiden. Het uitgebluste kleurenpalet zorgde ervoor dat ik de instellingen van mijn tv ging nakijken, de graphics deden me ongerust controleren of ik niet per ongeluk mijn PlayStation 3 weer aangesloten had. Rondlopen is dus een best saaie affaire, en ook een behoorlijk frustrerende. Je personage mag er dan wel uitzien als een jongvolwassene, hij of zij laat zich besturen als een bejaarde met reuma, gezichtsverlies en een houten heup waar al redelijk wat barsten in zitten. Het inventarissysteem is duidelijk ontworpen voor pc-gebruikers met een toetsenbord tot hun beschikking en werkt dus absoluut niet goed met een controller in de hand.
De game wordt zowaar nóg minder speelbaar wanneer je effectief probeert om te interageren met elementen in de spelwereld. Zo zit er regelmatig een halve minuut input lag tussen het aanklikken van een item en het effectief vastnemen van dat item. Hetzelfde geldt voor het openen of sluiten van deuren. Nogal nefast in een vijandige omgeving als deze. Andere spelers lopen niet door de wereld, maar laggen van plek naar plek, net als de zombies. Een confrontatie tussen beiden is dus eerder onbedoeld hilarisch dan effectief spannend – tot je je herinnert dat je geld hebt neergeteld voor deze zooi. Geld waar je ook iets anders mee had kunnen doen. En heb ik jullie al verteld over die keer dat ik vermoord werd door een onzichtbare zombie – lees: een zombie die nog niet gerenderd was? Pijnlijk, pijnlijker, pijnlijkst.
HAHAHAHAHAHAHHHA
Dus wat je eigenlijk zegt is dat het geen goed spel is?
Dat is ook op tijd die review. Krijg ik van jullie mijn centen terug aub
Innig medeleven beste Matthias…
Klinkt goed! Ga ‘m direct aanschaffen 🙂
Hahaha, geniaalste review ooit!
Écht écht écht écht geen pluspunt?
Prachtig nooit geloofd in deze game .
Echt wat voor taalgebruik wordt hier gebruikt in deze review? Pfffff. Woorden kloppen vaken niet, denkt die zo slim over te komen?
Ik ga hem kopen
Hahaha!!!
jezus dit is wel heel erg. Ik zat er zelfs nog aan te denken om m aan te schaffen.
@37.62.121..xxx: Dat is het probleem dus, we kwamen de game niet in om te reviewen.
hahahahaha
en wéér een bagger game…goede games zijn op één hand te tellen tot nu toe dit jaar..
Hwahahahah alee dit kan toch niet e 🙂
Wat een bull shit een 1.0 haha. Iedereen weet toch dat dit nog een port is. En de update er al aan komt die er al is voor de pc.
Wat een clown heeft deze revieuw gemaakt haha. Een 1.0 overdrijven is ook een vak. En niet eens 1 plus punt je laatste geldt aan uitgegeven en je kom geen brood meer kopen?
@Rastapopulos: ik had em op release gekocht na ik die andere flop “dollhouse” had gekocht. Ik ga nooit meer af op een trailer. Bah …
@2a02:a449:7a0a:1:811e:1650:a6e5:f.xxx: Dat had ik dus ook, zinnen die proberen een mooie metafoor neer te zetten, maar nergens op slaan. Saai staat dus gelijk aan euthanasie blijkbaar en de link met Amnesty slaat ook nergens op..
@2001:1c00:161c:5e00:116a:66e:f437:8.xxx: van mij kreeg dit klotespel een dikke 0.
Wow een 10? Ik ren gelijk naar de winkel!
Het spel trekt dan wel op de ballen,de review vond ik super om te lezen.Dank u daarvoor
Geweldige review
Denk dat ze eerder slechte verbinding hebben en het daarom op het spel af reageren al vind ik dit spelletje ook niks voor mij…
Haha al was die Gratis dan nog nie! 😉
Hahaha
@143.179.55..xxx: jaaa precies en het leest verre van fijn
Goeie review , na launch gekocht 20m gespeeld enough said.
@213.49.3.xxx:
Maar maar in de trailer staat dat je de sterren moet gebruiken om jezelf te oriënteren
Een 10!!!!
Wauw!!
O nee…… een 1.0
Wel erg voor de ontwikkelaars;-)
@2a02:a449:7a0a:1:811e:1650:a6e5:f.xxx:
Hahaha hep er ook al één in die fan jau gevonden.
@2a02:a449:7a0a:1:811e:1650:a6e5:f.xxx: leven is toch lastig, he. Manneke…
Ziet het spel er een beetje uit?
@Ghost_killer:
Volgende maand gratis als PS plus game! Fingers crossed!!
Goede review, geen teen. Ik geef het 4 reten.
Ga hem toch kopen wanneer hij is afgeprijsd, waarom? Omdat ik gewoon alle zombie games gespeeld moet hebben. Nu ook bezig met Days Gone en World War Z!
Ik heb dit verschrikkelijke spel aangeschaft voor €50 euro op enorme aanraden van vrienden. Het is mijn allerslechtste aankoop van 2019. Elke keer als ik er weer aan denk dat ik hiervoor €50 euro heb neergelegd word ik stront chagrijnig en krijg ik snij nijgingen.
Tja je moet van dit spel houden.
Vroeger al gespeelt als mod.
En het blijft een geweldig spel.
Gehaald, gespeeld en was best leuk als je alles negeert wat de review zegt maar na paar dagen is de lol eraf. Je kan namelijk van server naar server hoppen en loot behouden. Als je bijvoorbeeld naar een populair plek gaat en alles loot en vervolgens reloadt op een andere server kan je weer alles looten. Niks aan verder ook. Hele lege wereld. En lelijk allemaal.
Haha deze review is echt geweldig en het spel is bijna net zo erg als fallout 76 en ik heb het gevoel dat zelfs dat nog beter is
Het is ook totaal geen ps game, snap niet dat ze het voor console hebben uitgebracht. Als zelfs een beefy pc er al moeite heeft, waarom denken ze dan dat een play station het wel aan kan
DAYZ op de pc was al niet echt wat toen het uitkwam. En op de PC had je tenminste nog wat gemodde servers. Maar ik heb uren, wat dagen in DAY-Z rondgelopen zonder iemand tegen te komen. En die paar keer dat ik iemand tegenkwam was het vaak een uitwisseling van kogels. Denk dat ik maar 1 of 2 keer iemand tegen kwam die daadwerkelijk behulpzaam was.
@Ralluf:
Haha heb genoeg games die ik nog wil spelen komt geen andere game meer dr bij 😉
@2a02:a449:7a0a:1:811e:1650:a6e5:f.xxx:
Let eerst op je eigen taalgebruik voor je commentaar hebt op een ander…
@2001:1c00:161c:5e00:116a:66e:f437:8.xxx: De PC versie is ook gewoon slecht. Veel mensen verkiezen de ARMA II mod boven de stand-alone DayZ. In plaats van bugfixes voegen ze alleen maar dingen toe. Een autootje hier, een boompje daar. En dan nog het gore lef hebben om een game die gewoonweg nog stééds in alpha is alsnog als full release te verkopen.
Toegegeven, ik heb de PS4 versie niet gespeeld. Maar als de PC versie nog steeds “kapot” is na 6-7 jaar in alpha én het gegeven dat Bohemia , zo ver ik weet, verder nooit wat op de PS4 heeft uitgebracht schetst dat voor mij al een beeld dat ik vééér van deze versie weg moet blijven.
Haha niets veranderd dus. Ik heb dit spel ergens in 2015 gespeeld op de pc. Vond het toen al bagger.
Day shit
AMAI geschreven review door een Belg..
Ik vind hartstikke helemaal mooi.. kan ik hem winnen?
Belachelijke taal gebruikt de reviewer. Misschien geen drugs gebruiken onder werktijd.
@Dopekoe: hmmm maak jij dat daaruit op?
Misschien toch kopen voor een mooie onderzetter?
Wow dit heb ik nog nooit meegemaakt hier op de site. Dit moet wel een verschrikkelijke game zijn. 😐
Volgende maand bij PlayStation Plus!
Oh nog slechter dan Kingdom Come. Ik dacht dat dat niet mogelijk was haha
Gekocht, tot nu toe alleen nog maar plezier gehad aan de game samen met wat vrienden.
@RStylesGeleen: hoes die world war z?
lmfao
Ofwel hou je van DayZ ofwel niet. Deze review is heel zwaar overdreven beoordeeld.
@94.211.159..xxx: Opzich wel oke, je kunt t uiteraard niet vergelijken met Days Gone ofzo. WWZ is ook aan te raden om coop met een vriend te spelen, dat maakt het leuker, de gameplay is best goed en de hordes die soms aan komen rennen zijn echt abnormaal groot. Ik weet niet of je ooit Zombie Army gespeeld hebt? Maar daar lijkt het een beetje op