Review: Dragon Quest Builders 2 – Dragon Quest is al sinds we ons kunnen heugen een gevestigde naam binnen het genre en mag zeker één van de grondleggers van de traditionele RPG genoemd worden. Het is dan ook niet zo vreemd dat Square Enix juist deze game heeft genomen om een spin-off te creëren, waarin verscheidene van de originele games in de mix worden gegooid met elementen uit hedendaagse sandbox games. Wij vergeleken het eerste deel toen het uitkwam in 2016 met games als Minecraft, maar het vervolg weet zich steeds meer te differentiëren, doordat de focus is verlegd en het daardoor een slag anders is dan wat we gewend zijn van ‘gelijksoortige’ games.

Bouw jezelf uit een benarde situatie

Wanneer je wakker wordt in een cel, opgesloten met geen idee waar je je bevindt, blijkt dat je gevangen bent genomen door de Children of Hargon. De kenners van de Dragon Quest franchise zal die naam bekend in de oren klinken. Hargon was namelijk een bad guy uit Dragon Quest 2 wiens enige doel het was volledige destructie af te roepen over de wereld. En als we daar toentertijd geen stokje voor hadden gestoken, was de kans groot dat Dragon Quest Builders nooit had bestaan. De aanhang van Hargon haat het bouwen en creëren, maar laat dat nu net zijn wat nodig is om de bemanning van het schip waarop je je bevindt te redden.

Voor deze ene keer laat de kapitein het bouwen en repareren toe, want het schip maakt water en staat op het punt naar de zeebodem te zinken. Het schip blijkt echter niet te redden en ons personage raakt bewusteloos. Enige tijd later mogen we van geluk spreken dat we nog wakker worden op het strand van een nabijgelegen eiland. Hier vinden we enkele overlevenden en een personage dat we nog nooit eerder gezien hebben: Malroth. In eerste instantie weten we niet of we hem wel kunnen vertrouwen, want het toeval wil dat de Master of Destruction – opgeroepen door Hargon – ook Malroth heet. Geloven we nog in toeval? We hebben op dit moment geen andere keuze dan hem te vertrouwen, maar de achterdocht blijft bestaan.

Het vertrouwen terugwinnen

Na een korte introductie tot een aantal NPC’s en tot de besturing, bezoeken we al snel een nieuw eiland genaamd ‘Furrowfield’. Ook hier lijken de Childen of Hargon de overhand te hebben en worden de Builders met de nek aangekeken. Hier worden onze eerste bouw- en exploratieskills aan de tand gevoeld, wanneer je iedereen moet overtuigen dat je over veel meer vrijheden beschikt als niet heel de wereld in puin ligt. Gaandeweg zullen steeds meer NPC’s willen toetreden tot het dorpje wat je opbouwt en wanneer je hun wensen vervult, zullen ze je zelfs meehelpen met bouwen. Dit is wellicht het grootste verschil tussen het eerste en het tweede deel van Builders, want in het origineel was je immer op jezelf aangewezen en was iedereen om je heen vrij hulpeloos. Nu ben je zelf misschien wat minder ‘sterk’, maar met de hulp van je dorpelingen en Malroth, leveren we daar graag op in.

Persoonlijk vind ik dit een fijne verandering, aangezien het verzamelen van materialen en het verslaan van vijanden soms een geestdodende klus kon zijn. Vooral omdat het in het eerste deel onmogelijk was om meerdere quests tegelijk af te ronden. Gelukkig kan dat nu wel, en in bepaalde situaties krijg je er zelfs hulp bij. Je dorpelingen zitten geen moment stil en zullen allerhande rotklusjes voor je afhandelen terwijl je zelf met Malroth op avontuur bent. Het duurt wel een aantal uur voordat je dit punt bereikt hebt, maar zodra je hier geraakt loopt alles van een leien dakje en zit het tempo er flink in. Ook hoef je – in tegenstelling tot het eerste deel – jezelf niet constant te voorzien van nieuwe wapens, want wapen degradatie is volledig verwijderd. Daarnaast heb je ook bijna oneindige inventory space, dus zelfs daar hoef je geen moment bij stil te staan.

Werk samen in multiplayer

Voor het eerst heb je nu ook de mogelijkheid om met één tot drie vrienden de wereld te verbeteren. Het is vergelijkbaar met het vrij bouwen in de Terra Incognita modus uit deel één, maar nu hoef je je niet eenzaam te voelen. Je kunt samen spelen met vrienden, maar ook een wereld van een willekeurige speler betreden als deze wereld daarvoor open staat. Helaas kun je samen geen quests doen, maar je krijgt wel genoeg vrijheid om te doen en laten wat je wilt zonder enige druk. Dat kan echter na een tijdje wel saai worden, aangezien er geen specifiek doel bestaat voor deze modus. Het is dus echt bedoeld om de creatieve geest volledig vrij te laten.

Hetzelfde, maar meer en beter

Zoals je wel kunt merken is Dragon Quest Builders 2 een goed vervolg op het origineel en het bouwt voornamelijk verder op hetgeen wat het eerste deel sowieso al goed deed. Een groot aantal quests en NPC’s zorgt ervoor dat de wereld niet kaal en saai aanvoelt. In eerste instantie voelt de game wat tam en ‘casual’ aan, maar dat zwakt al gauw af zodra je dorpelingen al het Harvest Moon werk (zoals het verbouwen van gewassen en koken) van je overnemen. Je kunt volledig opgaan in het verhaal, de quests en de gevechten van dien. De werelden zijn veelzijdig, uitgestrekt, mooi aangekleed (en zo niet, dan doe je dat lekker zelf!) en er speelt altijd wel een pakkend deuntje op de achtergrond. En er is véél content beschikbaar om te ontdekken, zo ontzettend veel!

Conclusie

Een vervolg wat we niet zomaar hadden zien aankomen, weer precies te doen wat het moet doen. Het focust zich op hetgeen wat de originele Builders game zo interessant en vooral uniek maakte, maar voegt daar ontzettend veel quality of life veranderingen en upgrades aan toe. Van het meerdere quests tegelijkertijd kunnen voltooien tot dorpelingen die je meehelpen saaie taakjes af te ronden; er is zeker goed geluisterd naar de community feedback over het eerste deel. Het enige wat een beetje tegenvalt zijn de opties tijdens gevechten, hoewel baasgevechten meer bevatten dan slechts hakken. Ook is het jammer dat we steeds alles kwijtraken zodra we een nieuw eiland willen opbouwen, maar voor sommigen voegt dat juist wat toe aan het prestatiegevoel, dus dat hoeft niet per se slecht te zijn. Al met al een prima game, die wellicht een beetje simpel is… maar wel leuk!

Pluspunten

  • Heel veel content
  • Veelzijdige quests
  • Mooie aankleding wereld
  • Geen wapen degradatie
  • Malroth companion
  • Dorpelingen (ver)bouwen zelf
  • Veel meer inventory space

Minpunten

  • Niet écht uitdagend
  • Simpele combat
  • Camera leidt eigen leven
  • Steeds alles kwijtraken

8.5