Special: In gesprek met Captain Price uit Call of Duty: Modern Warfare – Captain Price is hét iconische personage in de Modern Warfare serie die in elk deel zijn opwachting maakte. Voorheen werd hij enkel in gesproken door een stemacteur, maar met Call of Duty: Modern Warfare is Infinity Ward een stap verder gegaan. Voor zijn uiterlijk, zijn stem en bewegingen hebben ze een acteur aangetrokken en die kregen we te spreken op het singleplayer evenement afgelopen week. Barry Sloane is de man die nu de rol van Price vertolkt en dat zou het personage nog meer levendig moeten maken.

Het verschil met acteren in films

Barry Sloane heeft een mooi portfolio van de rollen die hij door de jaren heen heeft gespeeld. Acteren voor een game was echter iets compleet nieuws voor hem, gezien hij dat nooit eerder gedaan heeft. Tijdens het gesprek met hem vertelde hij dat hij het best uniek vond, want voor iemand die mid-dertig is komt het niet vaak voor om nog iets nieuws in dit segment te mogen doen. Het voelde als een vakje afvinken, maar om in deze rol terecht te komen diende hij net zoals iedereen eerst auditie te doen. Dat zonder echt context te krijgen bij de specifieke rol, want er stond een oproep uit voor een militaire shooter.

Nu geeft dat al enigszins een kader om de titels in terug te brengen naar een handjevol, er zijn immers drie tot vier grote namen dus dan kan je zelf al de conclusie trekken dat het voor één van deze titels is. Het enige wat Barry wist, was dat hij een Britse soldaat moest spelen en die auditie verliep best wel goed. Nadien zag hij dat Taylor (Kurosaki), de narrative director, bij zijn naam Captain Price opschreef en toen werd alles duidelijk. Toen Barry dat zag wilde hij de rol helemaal spelen en zo geschiedde. Het acteren voor een game is echter wel flink anders gebleken dan voor een film of serie, want het gaat hier om acteren in de puurste vorm, zo stelt de acteur.

Als je voor een film of serie bezig bent, dan ben je afhankelijk van de editors, de producers en de crew om het allemaal waar te maken. Het is veel meer een samenhang daar waar het bij een game toch wat anders uitpakt. In de studio van Infinity Ward was het nodig om alle acteurs bij elkaar te hebben, zodat er een set ogen was om mee te ‘connecten’. Dit is belangrijk geweest, omdat er helemaal niets in de studio stond. Er was geen set, er waren geen props, het was Barry en de andere acteur die samen de rol moeten vertolken. Het is in een bepaalde mate vergelijkbaar met theater, omdat het acteren veel meer in pure vorm gebeurt. Dit gaf Barry veel meer de controle en dat is naar eigen zeggen erg leuk.

Ervaring als soldaat

Iedereen die bekend is met Barry Sloane, weet dat hij de rol van Joe ‘Bear’ Graves in de tv-serie Six speelt. Hiervoor heeft hij uitgebreide training moeten ondergaan met echte Seals. Dat was zwaar, maar de rol van Price spelen viel hem erg goed. Het was een kwestie van binnenkomen en gewoon Captain Price zijn. Wat ook helpt is dat het personage op zichzelf erg rustig en relaxt is, omdat hij zich aan niemand hoeft te bewijzen. De lege studio om in te acteren is ook een compleet andere omgeving dan de ruige natuur aan de voet van een berg, wat Barry heeft moeten doen voor Six. In die zin was het spelen van Price een stuk gemakkelijker dan Bear in de tv-serie, ook omdat Barry de eerste persoon is die daadwerkelijk gestalte aan Price geeft.

Hij heeft dus niet het werk van eerdere acteurs hoeven te imiteren, gezien dat destijds allemaal digitaal is gedaan. Wel wilde Barry het eerdere werk eren door Captain Price zo herkenbaar mogelijk over te laten komen. Dat binnen de kaders van de verwachting die gesteld werd aan het spelen van de rol voor de game. Wel biedt een nieuwe game ook ruimte voor een eigen inbreng, zo heeft Barry geprobeerd om Captain Price te vermenselijken. In de eerdere games sprak hij bijvoorbeeld veel, maar weinig over wie hij echt zelf was en dat is iets wat nu meer naar voren zal komen in deze game.

Captain Price is eerlijk, hij kent zichzelf en maakt geen excuses voor wat hij gedaan heeft, want niets staat hem in de weg. Ook begrijpt het personage dat oorlog geen plek is voor een ‘moral high ground’. Price zorgt ervoor dat de juiste beslissingen genomen worden en dat mensen weer thuiskomen. Ook is hij een beschermer, nooit bang en een strijder in de puurste vorm, allerlei karaktereigenschappen die Barry erg aan het personage waardeert en waarvan hij hoopt dat het tot goede uiting komt in het avontuur. Tegelijkertijd is het acteren voor een game ook voor hem weer een goede les geweest, wat hij mee kan nemen naar acteren voor films en series.

Volgens Barry is het zijn van iemand iets wat best wel creepy kan zijn op een bepaalde manier. Elke keer als je iets speelt dat niet jezelf is, dan stop je daar wat van jezelf in, maar je neemt ook wat van dat fictieve personage mee. Het zijn van de persoon, het bewegen, het leven… het is soms best lastig. Precies om die reden was Bear (Six) best lastig om te dragen, want het voelde volgens Barry erg zwaar. Price heeft in bepaalde mate hetzelfde als wat Bear heeft en als acteur moet je naar een mindset gaan dat een ander gedachtenpatroon vereist en daar kan je van leren. Dat is iets wat Barry ook meeneemt uit zijn ervaring met het tot leven brengen van Captain Price.

Lange tijd in de maak

Het maken van een game gaat natuurlijk niet over één nacht ijs en Barry zelf is anderhalf jaar met Call of Duty: Modern Warfare bezig geweest. Het was vrij veel wekelijks werk waarbij het team op maandag een scriptmeeting had, waar de discussies werden gevoerd en meer. De dagen erop werd er geschoten, dus op zich was de benadering vrij relaxt, zo stelde de acteur. Dat gaat alleen niet helemaal op voor zijn stem, want dat vereiste de nodige voorbereiding. Gezien je als stemacteur lijnen meerdere malen moet inspreken met soms richting de 500 regels per dag, kan het je opbreken. Ook omdat je met verschillende intonaties moet werken, maar daar had hij een oplossing voor. Een vocale warm-up werkte altijd, maar ook het drinken en honing-citroen thee.

Maar nu alles bij elkaar komt en de game min of meer klaar is, is het resultaat daar wat we over een paar weken zelf kunnen gaan ervaren. Voor Barry was het een prachtige ervaring, zo konden we optekenen. Waar hij zelf vooral van onder de indruk is, is het geanimeerde resultaat. Het is volgens hem zelfs “fucking mindblowing” en vreemd voor z’n hersenen om te zien, omdat het heel erg als hemzelf voelt, maar het alsnog een computer is. Volgens Barry creëert dat een vreemde realiteit, omdat werkelijk alles is gescand, zelfs zijn gebit is één op één overgezet naar de game en we konden het niet laten om te vragen naar de iconische snor. Nu houdt hij er sowieso van om een baard te laten groeien, zo vertelde hij, en voor Price heeft hij het laten groeien waar vervolgens wat aanpassingen in zijn gedaan. Het resultaat zien we nu op screenshots en in beelden, het is Price zoals we hem kennen.

Afsluitend vertelde Barry nog dat hij de game vanaf de eerste dag gaat spelen. Hij is erg van de campagnes en hij stelt dat het een interessante ervaring gaat worden. Hij kent alle levels, maar heeft er nog niet echt fysiek in kunnen rondlopen. Ook het idee dat hij toegesproken gaat worden door zichzelf zal een vreemde ervaring zijn. Leuker is nog dat hij van plan is om ook online te gaan spelen en dan de stem van Price op te zetten om te zien of mensen hem zullen herkennen. Dus mocht je straks online gaan spelen, let dan goed op. Het kan zomaar zijn dat je Captain Price plots online voorbij hoort komen. Aan alles was te merken dat Barry ontzettend veel plezier heeft gehad in het spelen van deze rol en zijn antwoord op de retorische vraag of hij Captain Price nogmaals zou willen spelen als hij weer gevraagd zou worden zegt genoeg: “In a heartbeat.”