Vandaag heeft Sony via hun officiële blog opmerkelijk nieuws naar buiten gebracht omtrent de inbraak op het PlayStation Network. Het PSN is namelijk in de nacht van woensdag op donderdag pas uit de lucht gehaald, maar de inbraak was al een dag eerder bezig. Op dinsdag 19 april zijn namelijk de eerste signalen binnen gekomen van een inbraak op het netwerk van Sony.
Vanaf dinsdag is de hacker, of misschien wel meerdere hackers, al bezig met het dumpen van al onze persoonlijke gegevens die bij Sony bekend zijn. Volgens Sony hebben ze toen getracht om sommige delen van hun PlayStation Network uit te schakelen, maar dit had dus geen effect. Pas toen ze het volledige PlayStation Network offline haalde, had dit dus effect.
Later heeft Sony pas experts van buitenaf erbij gehaald en sinds gisteren weten ze meer, daarom kwamen ze toen ook pas met een officieel statement over de downtime van het PSN. Dit is wel opmerkelijk te noemen, want het lijkt alsof Sony niet alles voor elkaar had qua beveiliging van het PSN en al onze gegevens.
“We wanted to take this opportunity to clarify a point and answer one of the most frequently asked questions today.
There’s a difference in timing between when we identified there was an intrusion and when we learned of consumers’ data being compromised. We learned there was an intrusion 19th April and subsequently shut the services down. We then brought in outside experts to help us learn how the intrusion occurred and to conduct an investigation to determine the nature and scope of the incident.
It was necessary to conduct several days of forensic analysis, and it took our experts until yesterday to understand the scope of the breach. We then shared that information with our consumers and announced it publicly yesterday evening.
For those who were looking there’s also an FAQ with some more on frequently asked questions
Thank you for your continued patience and support.”
Laten we zeggen: traag van begrip..
dat het PSN down is vind ik op dit moment nog niet eens zo heel erg, alleen die gegevens die ze hebben kunnen kopieren vind ik vele malen erger.
Toch klopt er iets niet in heel deze affaire
al ruim een dag, of pas een dag… Het hangt er vanaf hoe je het zegt
Wat een klojoos bij sony zeg. Liggen je w8woorden en cc gegevens al 6 dagen op straat en nu pas bekend maken. Ik hoop dat er veel rechtzaken komen tegen sony.
Misschien dat ze dan eens gaan denken aan hun klanten/gebruikers, en de beveiliging flink opschroeven (wat ze eigenlijk al hadden moeten doen na de aanvallen van anonymous).
Maar ze waren zeker te druk met aanklagen van hackers.
hey staat je cc gelijk opgeslagen als je maar 1 keer iets hebt gekocht.
@gast: Sony misschien, maar die hacker is illegaal geweest 😉 Ik hoop dat ze die hacker(s) aanpakken die het nu verneukt hebben voor ons !
@joey: Ja !
En oke, Sony moet alles dus waarschijnlijk beter beveiligen, hopelijk een wijze les voor de heren 😉
@WoofeR: denk je dat ik hem moet blokkeren of nog afwachten?
Wat ik niet begrijp is dat Sony onze wachtwoorden niet versleuteld heeft opgeslagen…
Dat wetende zouden mensen zich niet eens aanmelden.
Neem psx-sense als voorbeeld, als het goed is staan de wachtwoorden van de geregistreerden gebruikers versleuteld in de database dmv md5, sha, salt en ga zo maar door.
Dan zou je toch minstens verwachten dat een mega bedrijf als Sony dat op ze minst ook zo doet.
En zo zijn er veel meer dingen waar Sony echt amateuristisch mee bezig is.
@joey: Lees dit maar eventjes wat je kan doen: http://www.psx-sense.nl/45987/je-persoonlijke-gegevens-zijn-gestolen-vanaf-het-psn-maar-wat-nu/ Licht sowieso je cc-maatschappij in, altijd handig 😉
ik heb ook mijn CC overzicht regelmatig gecheckt. vanmorgen nog een keer maar toen kreeg ik de melding ineens dat mijn kaart was geblokkeerd. /stress 🙂
CC maatschappij gebeld, ze waren al bekend met het hele verhaal en deze melding kwam wel eens voor tijdens het inloggen. Mijn kaart was niet geblokkeerd. Maar ze hadden een aantal beveiligingen in het systeem zitten die dit snel in de gaten zouden hebben mochten er verdachte transacties gedaan worden ineens. Het was nog niet nodig om verdere acties te ondernemen en mocht het nodig zijn dan zou de maatschappij zelf contact opnemen met de kaarthouders om de kaart te blokkeren.
Toch een beetje gerustgesteld 😀
@WoofeR: oke bedankt:)
@WoofeR:
Dat de hacker aangepakt moet worden ben ik helemaal met je eens. Maar Sony weet nu toch al geruime tijd dat er hacks zijn, dus ze hadden de boel toen al moeten aanpassen/omgooien cq beter beveiligen. Van wat ik tot dusverre gehoord heb was het kinderlijk eenvoudig om het psn te hacken.
Laten we hopen dat dit nu goed opgelost wordt anders is mijn vertrouwen in sony verdwenen. Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen nu al op een erg laag pitje staat na dit gebeuren.
@gast: Ja en daar ben ik het ook met je eens, kijk maar naar de chatlog die je ook hier kan lezen op de site… Als dit echt allemaal zo is dan hadden ze al langer in moeten grijpen. Typisch weer een geval van: eerst moet er iemand dood voordat er wat gaat gebeuren, bij wijze van dan he 😉
tjah dat krijg je met zo’n gratis netwerk hihi
Ach, het valt nog wel allemaal mee. Die hackers hebben echt niet de data van alle 70miljoen accounts.
ik vind het toch steeds meer sony schuld als hun de boel gewoon goed beveiligen is er niks aan de hand
@ddvos:
Alles, maar dan ook werkelijk alles is gewoon te hacken, dus als Sony de beveiliging sterker had gemaakt was het ook gewoon een kwestie van tijd voordat het gebeurde.