Een jaar geleden werd de oprichting van Haven Studios aangekondigd, een nieuwe studio onder aansturing van industrie veteraan Jade Raymond. Deze studio zou in nauwe samenwerking met Sony PlayStation aan een nieuwe IP gaan werken en nu een jaar later is de studio ingelijfd.
Via het PlayStation Blog laat Sony PlayStation weten dat Haven Studios nu deel uitmaakt van het wereldwijde PlayStation Studios netwerk. Gezien er al een nauwe samenwerking was, is deze overname niet zo groot als bijvoorbeeld die van Bungie laatst, maar dat neemt niet weg dat Sony eens te meer groeit.
Specifieke details over de deal zijn niet bekendgemaakt. Hieronder Jade Raymond aan het woord:
“One year ago this month, we embarked on a journey to start Haven Studios with a small team and big ambitions. Our goal was to build a studio where we could make the kind of games we’ve always wanted to create – and games we’ve longed to play!
We’ve made amazing progress in a short time thanks to our talented, passionate team and their exceptional contributions. We established a culture at Haven grounded in kindness, adaptability and courage that unlocks creativity. Our first new IP for PlayStation is on track to deliver a AAA multiplayer experience with a vision to build a systemic and evolving world focused on freedom, thrill, and playfulness that will keep players entertained and engaged for years.
Today, the Haven team begins a new phase of our journey, as part of the PlayStation Studios family. Working with Hermen, Connie Booth and the team at PlayStation over the past year has been a career highlight. SIE is a supportive partner that truly understands the creative process and what it takes to make a blockbuster AAA game. They have empowered and encouraged us to bring our bold vision to life and make our dreams come true and we could not be more thrilled about this opportunity to strengthen our partnership.
As a SIE first-party studio, we will have the opportunity to collaborate with some of the world’s most renowned development teams, including studios like Guerrilla, Naughty Dog, Media Molecule, and Insomniac Games, the creators of games that have inspired us as players and developers for years. We’re excited to learn from these world-class studios, as well as the exceptional central creative, technology and marketing teams whose expertise will enable us to deliver even better games to players.
To our Haven team – a huge thank you. It’s been one of the most rewarding years of my career – and to the players out there, we can’t wait to share more. We’re just at the beginning of what is sure to be a wondrous adventure that will span generations.”
Ejj dat is wel dope, Zijn er veel game studio’s met een vrouw aan het hoofd?
Doen ze goed
Oké dan
Oh ja Jade Raymonds studio. Goed voor haar!
@Anoniem-3791: Ja, verassend veel. Check het boek ‘Women in Gaming’ door Meagan Marie.
Nice lekker bezig Sony.
Goed bezig Sony, ze heeft veel belovende dingen laten zien bij Stadia.
helaas sloopt dat opkopen van studios de creative ideeen big time…
Nice, goed bezig!
Multiplayer en engaged for years. Dat is al een red flag voor mij.
Zou op zich wel grappig zijn als Unseen zich ook bij Sony voegt, nu Tango Gameworks onder Microsoft valt. Hoeft van mij overigens niet per sé, maar dat leek me wel geinig.
@Anoniem-5911: schreeuwen zonder ook maar ergens van op de hoogte te zijn.
Sony is bij het oprichten van deze studio al geldschieter geweest om het überhaupt mogelijk te maken. Kortom Sony heeft geïnvesteerd heeft er kort op gezeten om te kijken welke richting het op gaat, dit is bevallen en heeft besloten om deze studio eigendom te maken.
Dat is toch wel een strategie die lijnrecht tegenover de opkoop strategie van Microsoft staat.
Wat is nu eigenlijk het laatste succes geweest van Jade Raymond. Volgens mij is dat ook alweer 10 jaar geleden.
Even opgezocht; maar het laatste interessante was Far Cry 4. Ik laat mij graag verrassen, maar naar mijn idee is het een beetje vergane glorie.
@Anoniem-6856: Wel de laatste jaren had ze de leiding bij Visceral Games, waar ze werkte aan de helaas gecancelde Star Wars game met Amy Hennig. Om daarna over te stappen naar Motive Studios en Stadia Games. Laatste paar jaren Haven Studios opgericht. En nu de studio dus gekocht door Sony.
Gaat lekker dit heel tof
Ook een goed moment om dit nu aan te kondigen van Sony omdat Gran turismo zoooo onder de sh;t zit met de user reviews op metacritiks en dit allemaal door die microtransaties die er in zitten heel goede game behalve dit . Haven moet zich toch eerst wel gaan bewijzen MP games die altijd online moeten mmmm nee .
@jimke1: Dat zijn geen microtransacties meer, maar gewoon transacties! schandalig
@Anoniem-3183:
Dit.
@Anoniem-3791: Nee, maar volgens MS wel veel studio’s met donkere mensen aan het hoofd. Tenminste ik merkte dit laatst toen ik in de Xbox-store keek dat ze een speciaal hokje hiervoor hadden. Ik vond dit nogal opvallend raar, ook Netflix had dit met een speciaal hokje met film met donkere acteurs in de hoofdrol 🙂 echt super vreemd dat dit gebeurt.