Microsoft lijkt steeds meer in te zetten op cloud gaming. De techgigant onthulde onlangs nog dat het binnenkort platformbreed muis en toetsenborden voor cloud gaming gaat ondersteunen en daar doet het Amerikaanse bedrijf nu nog een schepje bovenop. Microsoft heeft namelijk een aparte divisie opgericht binnen Xbox die zich specifiek gaat richten op het spelen van games in de digitale wolken.
De divisie valt onder de leiding van Kim Swift – voorheen bekend als de designer achter games als Portal en Left 4 Dead (2) – en het doel van de afdeling is om samen te werken met ‘world class game development teams’ en zodoende cloud-native games te gaan maken. Op deze manier hoopt Microsoft nieuwe ervaringen te brengen die ook alleen via cloudtechnologie mogelijk zijn.
Microsoft probeerde eerder met Crackdown 3 al gebruik te maken van dergelijke technologie, maar die game wist de verwachtingen niet helemaal waar te maken. In de onderstaande video legt Swift uit dat cloud gaming op het moment nog in de kinderschoenen staat en trekt ze de vergelijking met Netflix; toen de internetsnelheden nog niet goed genoeg waren, kozen zij ervoor om simpelweg DVD’s via de post te versturen.
Eén van de pijlers voor cloud gaming (volgens Swift) is dat het op zoveel mogelijk apparaten mogelijk moet zijn om games te spelen. Daarbij moeten ontwikkelaars met de technologie leren omgaan en uiteindelijk doorontwikkelen, niet alleen qua content, maar ook om bijvoorbeeld bots te leren om grootschalig en automatisch games te testen.
Woooo no intresting sorry.
Stadia techniek opkopen xD
Sony wordt die nieuwe Nintendo, straks hebben ze een grote achterstand op software gebied als ze niet oppassen
@Xboy: Xbox zet in op de toekomst met Xcloud en hun studio acquisities. Sony zal hoe langer hoe meer achterlopen tenzij het ook inzet op cloud en een waardige Gamepass concurrent.
@Anoniem-7904: zever ben je hier ent geven Sony moet niets zij hebben 1ding wat heel groot is en dat zijn hun exclusieve games die zij maken . Vergeet niet dat xbox nog altijd de 3de is dus veel kleiner dan Nintendo en Sony dat is een merk dat blijft verkopen .
@Anoniem-6060: hij heeft wel gelijk. Ook nog, zodra de Activision deal rond is, en de nieuwe Call Of Duty gewoon op GamePass verschijnt of voor 80 euro op PS5, is de keuze voor gamers snel gemaakt! Idem voor hun tientallen studios. Xbox zet in op de toekomst.
@Anoniem-6060:
Horizon Forbidden West heeft de verkoop verwachting niet waargemaakt , en alle negatieve aandacht voor Gran Turismo 7 zal ook niet goed doen.
Dan gaan er geruchten dat GOW Ragnarok 2022 niet haalt, dan ben ik benieuwd wat de eindjaars topper van playstation wordt
@Xboy: maar wat zijn de toppers van Xbox dan?
@Xboy: je naam zegt al genoeg…@redactie, laten jullie een troll account toe?
@Xboy:
Blijf lekker bij je Xbox, het is niet nodig hier een verkoop praatje te houden.
Forbidden West is 1 van de beste games die ik afgelopen jaren heb gespeeld, maar smaken verschillen.
Microsoft mag de games aanbieden zoals ze willen, in de cloud, disc, etc, maar dat maakt de games niet beter of slechter.
@Xboy: Denk het niet, Sony heeft heel veel liefhebbers en fans, dat mensen nu op een Xbox gamen is een financiële keuze. Ik betaal graag voor kwaliteit, geen probleem voor mij
@Xboy: Die cloud techniek werkt niet eens goed bij mij. Bij een 600 euro tablet en of een dure RTX-3080 pc uit 2022. Of het moet aan het slechte Ziggo liggen. Het is een en al blokjes. Heb in het begin van Sony now mogen testen op een ps4 en dit werkte wel (met toen trage internet).
@Xboy: grote achterstand? Nintendo verkoopt meer hardware en software dan xbox en Playstation….
Al dat negatief gehuil dat Sony niets verkoopt..
Met Sony en Nintendo gaat het juist beter dan ooit.
Zitten meer dan 25 jaar in gamewereld.
Xbox Mensen houden zich teveel bezig met Sony en Nintendo.
Xbox divisie moet zich nog steeds bewijzen wat ze in huis hebben kwa studio talent.