Er was deze week al wat commotie omtrent de Xbox Series S, die volgens een artiest bij ontwikkelaar Rocksteady ‘een hele generatie aan games’ zou tegenhouden en de GPU ‘van een aardappel heeft’. Het zou één van de redenen zijn waarom Gotham Knights op de krachtigere Xbox Series X en PlayStation 5 gelimiteerd is tot een framerate van 30fps.
Nu heeft ook een andere artiest een duit in het zakje gedaan. Ian Maclure, VFX artist bij Bossa Studios, reageerde namelijk via Twitter op een bericht van Giant Bomb-journalist Jeff Gertsmann, die aangaf dat het ‘achterhouden van een generatie consoles’ een kulargument is. Maclure zegt namelijk dat ‘veel ontwikkelaars’ aan tafel zitten en verzoeken bij Microsoft zouden hebben neergelegd om de verplichte compatibiliteit met Xbox Series S – in ieder geval vanaf de launch – te laten vallen.
Inmiddels zijn de berichten van Maclure afgeschermd voor het grote publiek, maar niet voordat VGC de opmerkingen had gespot:
“It might sound broken, but the reason you are hearing it a lot right now is because MANY developers have been sitting in meetings for the past year desperately trying to get Series S launch requirements dropped.
Studios have been through one development cycle where Series S turned out to be an albatross around the neck of production, and now that games are firmly being developed with new consoles in mind, teams do not want to repeat the process.”
Gewoon exclusief PS5 maken =)
In alle gekheid… Xbox is bijna een PC toch.. ze kunnen toch even heel kort door de bocht een game maken die er fantastisch uit ziet op de PS5 en XSX in 60 FPS, maar op de XSS alleen 1080 draait op 30fps en zonder toeters en bellen?
Ik hoop dat ze luisteren. Dit is de rem op next gen
Klinkt vooral als luie developers, er zijn genoeg games die perfect draaien op de series s, zelfs met ray tracing. Maar past perfect in het plaatje, weinig effort en lekker cashen.
@Bass: dit indd, het is atm echt de rem op next gen ja.
@Bass: Zie het gewoon als minimal system requirements and recommended op pc, daar hoor je ook geen developer over. Ze kunnen met resolutie spelen, met fps etc. Als er straks pro versies zijn, gaan ze dan weer klagen?
Dit komt niet eens van een developer. En hun games zijn I am fish en surgeon simulator… 2 games die ook te vinden zijn op last gen consoles. Dus dat Series S hun tegenhoudt is zever. Bij pc games kan je ook sliders implementeren om je graphics aan te passen, waarom zou dit niet kunnen bij Series S en PS5/Series X?
Als je dan ziet wat voor review scores gotham knights krijgt dan is het wel duidelijk dat het volledig aan de developers ligt dat het een slechte game is.
@Anoniem-3342: Je snapt toch wel dat elke game anders is. Ik heb 2 jaar geleden op een beurs Tetris in 8k gespeeld. Moet ik dat nu als tegenargument gebruiken wanneer een game een dynamische resolutie heeft. Ja maar Tetris…
Beetje kort door de bocht vind je niet?
En ik neem aan dat game ontwikkelaars er meer verstand van hebben dan jij met je ondoordachte opmerking
@Anoniem-1926: Uiteraard is elke game anders, ik ben absoluut geen Ubisoft fan, speel hun games niet, maar kijk naar Watch Dogs Legion (met Ray Tracing) en Assassin’s Creed Valhalla, schalen perfect op de consoles. Maar ook de Matrix demo was prima te doen op de Series S. Het is dus prima mogelijk, developers zijn gewoon te lui of onkundig om het goed te doen.
Wat ik me bedacht vanmiddag
Wat nou als alle games die niet goed kunnen draaien op de series s alleen beschikbaar zijn via cloud play op de series s
Klinkt misschien onnozel, maar stel je voor
Gotham knights draait 60fps op xbox series x en PS5, maar kan alleen gespeeld worden op de series s via de Xbox Game Pass Cloud service ? Aangezien die games op een series x draaien ergens op een server
Dan is het probleem toch opgelost?
Of zie ik dit verkeerd ?
Beetje net zoals nintendo doet met bepaalde games
@Anoniem-3342: Xbox en PS5 hebben beide PC architectuur, dus wat je aangeeft lijkt mij ook inderdaad. Gezien ze bij PC met nog meer configuraties rekening moeten houden, lijkt mij dit meer op onkunde van de betreffende ontwikkelaar.
Voor gamepass kwaliteit heb je geen krachtige console nodig.
@Anoniem-4287: nee dat is precies wat ik bedoel
Alleen een redelijk goede internet verbinding
Goed ik neem aan als je gamed dat je een goede internet verbinding hebt ?
De series S is dus bagger en moet je vooral niet kopen.
Heb ook nooit begrepen waarom Microsoft 2 versies van de X-box heeft uitgebracht.
Lijkt mij een goed plan. Afgezien van de multiplatform games, is het ook belangrijk voor de exclusieve xbox games. Series S remt immers ook de potentie van Series X. Hoe kun je alles uit de Series X halen als een game ook moet draaien op die zwakke Series S?
Daarom : PC.
@BamBam1979: sterker nog volgens steam is de populairste gpu nog altijd de gtx 1060 daar hoor je ook nooit iemand over klagen
Als Sony een game voor de PS4 en 5 ontwikkeld is de klacht dat dat de ontwikkeling van games tegen houd en nu het om de X-box gaat is het gezeur van de ontwikkelaars.
Volgens mij is het maar net wat hier mensen uitkomt.
Ik neem aan dat deze developers niet zomaar klagen over de s series,ze moeten er immers games voor ontwikkelen.
@eddy77: Oh dat is verrassend. Inderdaad nooit klachten voorbij zien komen op verschillende gaming media.
xbox series potato houd de generatie tegen zoals voorspeld. Een welfare console voor gamepass was altijd al een slecht idee.
Het gebrek aan enige ontwikkel kennis spreekt weer boekdelen. Fanboys leven natuurlijk in hun eigen wereldjes, maar de harde realiteit is dat de Xbox Series S deze generatie tegenhoudt en dat heeft helemaal niets met luie ontwikkelaars of de voorkeur voor een platform te maken. Alles draait om geld en aangezien ontwikkelaars verplicht worden om het ook om die zwakke Series S te laten draaien, wordt er ergens anders weer bespaard. Diep triest dat dit verdedigd wordt.
Microsoft helpt sowieso de industrie om zeep heeft die achterlijke namen voor hun consoles wat enkel voor verwarring zorgt, achterhaalde consoles die een generatie tegenhouden, een brakke PC app plus Store en Game Pass wat enkel maar tot nog meer shovelware games gaat leiden net zoals dat streaming films en series verneukt hebben. Het draait immers niet meer om kwaliteit en artistieke uitdrukking, maar om content en volume die de massa aanspreekt.
Ik denk wat de generatie tegenhoud is dat er nog teveel games op last gen verschijnen. Dat is natuurlijk een probleem geworden door de pandemie, maar de generatie komt niet echt van de grond af zolang games voor ps4 en Xbox One worden gemaakt.
@Anoniem-1926: Ik vind het anders een prima opmerking. Waarom zou het niet mogelijk zijn als het op een pc wel kan. Dat weten de developers zelf ook wel denk ik alleen kost het dan meer moeite. Het is niet dat er iets word aangehaald wat er nog niet is.
@Anoniem-469: De enige die nu als een fanboy overkomt ben jij zelf denk ik;). Ik vind dit als ps5 gebruiker helemaal niet raar dat dit verdedigd wordt. Op pc is dit namelijk al heel lang mogelijk waarbij dezelfde spellen worden gespeeld alleen heb je dan minder fps en resolutie. Maar jij vind het zeker ook raar dat het uitbrengen van remasters van remasters verdedigd word;)
@Anoniem-8285: Dank je dat je gelijk mijn punt weer duidelijk maakt. Het verschil met de pc, wat jullie maar niet lijken te begrijpen, is dat de ontwikkelaars zelf minimale systeemeisen kan stellen. Dat gaat niet bij een console en juist daarom houdt de S deze generatie tegen. Want deze generatie gaat weer zeker 6 jaar mee en als Microsoft die eis niet laat vallen zijn we al die jaren beperkt door die brakke console van ze.
Oh en ja, ik vind het zeker raar dat als een game voor de derde keer in 9 jaar wordt uitgebracht en daar iedere keer de hoofdprijs voor wordt gevraagd dat dit verdedigd wordt.
Wat een reacties weer hier. Meerderheid is zo dom.
Dit is puur een uitweg die de ontwikkelaar heeft geprobeerd te nemen om van het hele 30FPS gezeik af te komen. Ze hadden echt wel een 60FPS modus kunnen maken (komt nu waarschijnlijk alsnog), maar dit had ze meer tijd gekost.. en hadden ze nu niet in het gunstige najaar gezeten.. maar volgend jaar waarin alle pareltjes worden gedropt.
Zet die Microsoft haatbril eens af mensen.. je mist een hoop moois erdoor.
@Anoniem-2418: Watvoor moois mis je dan? Ze brengen niks uit.
Oo een Dev van Rocksteady zei dit ? Laten we even de filmpjes van Gotham Knights bekijken…. Draait op elk systeem kut en zelfs met een 3090 draait de game als de dikke stront.
@Anoniem-2418: wat moois dan? Ben benieuwd naar je antwoord hierop.
Ach ach, de Sony fanboys springen hier natuurlijk weer op als vliegen op een drol…
Als de Series S de generatie tegenhoudt dan kan van God of War Ragnarok ook gezegd worden dat het niet volledig next-gen is, want die moet namelijk ook draaien op de PS4… toch? Of is dat plots weer anders want Sony?
Nee, dit is gewoon onzin, ja de Series S is zwakker dan de X maar nog steeds erg capabel, het gaat er allemaal om wat de ontwikkelaar ermee doet, zo simpel is het.
Zoals hier al meermaals gezegd, ook op PC heb je verschillende setups waar games op moeten draaien, daar kan het wel. En genoeg goeie ontwikkelaars die al hebben laten zien dat de Series S best wat aankan. Desnoods tweak je de game zonder 60fps of met lagere resolutie of iets mindere graphics of wat dan ook.
Het enige dar de generatie tot dusver tegenhoudt is dat idiote cross-gen gebeuren, dat ze daar eens mee kappen, zal je zien dat er meteen heel wat betere games komen, ook op Series S
@ShadowhunterrX: Leer eens lezen, dit gaat helemaal niet over iemand van Rocksteady.
Kijk ook vooral de Digital Foundry review van Gotham Knights op youtube. Het zijn gewoon prutsers, zelfs stabiel 30fps lukt niet op 1 van de consoles. Dat heeft dus niks te maken met de series s, slechts een zwak excuus. Als andere consoles door de series s tegengehouden zouden worden zou je juist een hoge fps op series x en ps5 verwachten. Ook de keuze voor ray tracing zonder mogelijkheid deze uit te schakelen is vreemd. Kijk dan naar Watch Dogs Legion, alle 3 de consoles hebben ray tracing op perfect 30fps en een perfecte 60fps zonder rt.
@Anoniem-3698: Dat is heel het punt niet, maar goed, begrijpend lezen valt niet mee.
Microsoft verplicht ontwikkelaars hun games ook op de S te laten draaien. Dat houdt wel degelijk een generatie tegen. Nu nog wat, 5 jaar rekening houden met de S? Dag next gen ervaring.
Pc is anders, daar bepaald de ontwikkelaar de minimale systeemeisen.
@Anoniem-4765:
So what? Op de PS4 moesten we het toch ook 7 jaar (ondertussen zelfs 9) met dezelfde tech doen en toch kwamen er nog games uit als The Last of Us part 2 en God of War (2018) uit, dus die 5 jaar waar jij hier over zeikt na de launch van PS4 bracht nog steeds grafische parels. Of noem jij dat lelijke kutgames die achter werden gehouden door de verouderde zwakke PS4 hardware?
@Anoniem-4765: zoals al door meerdere is aangehaald, de series s is prima in staat om 1080p of 1440p op 60fps te halen. Zelfs ray tracing op 30fps is mogelijk. Er wordt dus niks tegengehouden door series s, er zijn voldoende technieken om dit goed te doen, AMD’s fsr 2.0 bijvoorbeeld en variabele resolutie. Gotham Knights draait op de series s op 1440p, dat had ook prima 1080p kunnen zijn met 60fps zoals andere ontwikkelaars dat lukt. Een stabiele 30fps lukt ze nu op geen enkele console.
Ik zou diverse ontwikkelaars aanraden hier op Playsense te gaan kijken voor personeel dat de problemen zo voor ze oplost.
Blijkbaar hebben die lui die kritiek hebben op het beleid van Microsoft ten aanzien van de S series het verkeerde personeel in dienst…lol.
@Bass: en dan wie gekocht heb geld terug denk ?
En gewoon een low res compile can niet LOL
@Anoniem-3698: Dat kan je juist niet zeggen van de nieuwe GoW want die heeft dus wel gewoon verschillende performance modes. En komt niet naar series S. Leuk geprobeerd.
Weg met die series S, of maak een diskloze series X.
@Anoniem-625:
Ja maar de game zelf moet ook speelbaar blijven op de PS4 dus maakt ie geen volledig gebruik van de PS5 toch? Dat is wat men hier over de Xbox beweert.
Want als dat wel zo is op PS, waarom zou dat op de Xbox dan niet kunnen? Waarom zou er geen versie van een game kunnen zijn zonder performance mode op de Series S maar wel op de Series X? Precies, dat ligt dus bij de ontwikkelaar die er gewoon moeite voor moet doen.
God of War Ragnarok is speelbaar op de zwakkere PS4 en op PS5 met meer opties, er is geen enkele reden waarom dat niet kan voor games op Series S en X, maar leuk geprobeerd
@Anoniem-1213:
Het verschil is dat Sony van ontwikkelaars niet eist dat games die op de PS5 uitkomen ook op de PS4 moet kunnen draaien.
Series S was altijd al een slecht idee. Grootste probleem is het beperkte geheugen: 10GB vs 16GB bij de Series X en PS5. Zal nu nog niet uitmaken, maar de games die in ontwikkeling zijn puur voor deze huidige generatie zullen daar problemen mee krijgen. Developers moeten toch extra mankracht gebruiken om de game te optimaliseren voor de inferieure series S (die overigens niet eens krachtiger is dan de One X m.b.t. TFlops)
@Anoniem-7343: Het is dweilen met de kraan open wat jou betreft, want je kan het gewoon niet bevatten. Dat zijn first party exclusives waar een vermogen in is gestoken. Natuurlijk halen die alles uit de kast op zelfs antieke hardware. Het punt is, waarom moet een ontwikkelaar/uitgever dat in hemelsnaam gaan doen voor een multiplatform titel? Die willen rendement en geen geld verliezen.
@Anoniem-1140: Weer iemand die niet niet begrijpend kan lezen. Er staat NERGENS dat de S dit NIET kan. Het gaat er om, zeker voor multiplatform titels, dat dit een ontwikkelaar/uitgever extra geld kost en dat willen ze niet. Voor Sony en Microsoft ligt dit anders, want het zijn hun eigen consoles, maar wat heeft de rest daar mee te maken? Helemaal niks. Je weet hoe gierig die industrie is, dus daarom willen ze van die S af, want dat kost ze minder moeite/tijd/geld.
@Anoniem-1213: Geld is de enigste reden. Waarom tijd en moeite steken, als 3rd party, in een platform dat niet van jou is. Alles kan, maar waarom zouden ze daar geld aan spenderen? Discussie gesloten.
@Anoniem-901:
Discussie niet gesloten
Waarom moeite doen? Omdat dat ook geld opbrengt, meer spelers die bereikt kunnen worden en de game kunnen spelen. Dus meer verkopen. Lijkt me niet zo moeilijk. Eerst nadenken, dan posten
@Anoniem-901:
En dan ook nog even de vraag hoeveel er van de series s er verkocht zijn ten op zichte van de series x?
Ik vermoed te weinig om daar games voor te ontwikkelen voor de meeste third party ontwikkelaars.
Discussie nu echt gesloten. 😉
@Anoniem-5077:
En wat dan als er een PS5 Pro op de markt komt? Volgens jouw logica moeten de devs de PS5 dan ook maar achterlaten, want die zou de nieuwe games tegenhouden?
@Anoniem-4026:
Die games worden dan voor de PS5 ontwikkeld en ontwikkelaars kunnen dan eventueel gebruik maken van de extra kracht van de pro, was bij de PS4 ten op zichte van de PS4 pro niet anders.
De huidige games worden voor de series x ontwikkeld niet voor de series s, dat is het verschil.
@Anoniem-6515: Ik ben niet diegene waar je op reageert, maar als ik jouw was zou ik eerst maar eens je eigen advies toepassen. Want je antwoord getuigt van bijzonder weinig verstand van zaken. Gelukkig kun je het nog aanpassen 😉
@Anoniem-4026: Jouw reactie laat duidelijk zien dat je het gewoon niet begrijpt, dus laten we het daar bij laten.
@Anoniem-585:
Haha het typische antwoord van iemand die niet meer weet wat zeggen; “Jij begrijpt het niet dus laat maar”.
Ok, hoor, wat jij wil.
Gelukkig zijn de meeste ontwikkelaars geen idioten en wel talentvol. We gaan nog veel titels op Series S krijgen en op Series X en op PS5, genoeg te spelen dus.
@Anoniem-4925:
Ik kan zeer goed lezen. Wat ik niet wist was de eerdere reactie van de Rocksteady dev en dit staat in de eerste regels van de tekst.
@Anoniem-6970: Dat is zeker niet waar. Het kon de prachtige metro exodus ook spelen op 60 fps. En cyberpunk ook. En dying light 2 ook.
@Anoniem-469:
Weinig zelfreflectie van jouw kant, fanboy.
1. De minimale systeemeisen voor de PC zijn een stuk lager, dus zouden in dat scenario de bottleneck zijn.
2. Als CPU de bottleneck zou zijn, dan ligt het probleem weer bij de PS.
3. Er is geen minimale baseline spec die verplicht is op alle systemen waardoor XSX en PS5 versies worden teruggehouden.
4. Er zijn talloze recente multiplatform coop games die prima schalen, sommige zelfs cross-gen.
Het echte probleem zit hem in harde deadlines die gesteld worden voordat games goed en wel gefinetuned worden.
Ook staat het playsense heel slecht dat twitter-brainfarts van mensen die er niet bij betrokken zijn worden gebruikt als fanboy-fictie en olie op het vuur van de toch al toxic gaming community.
Nando en degene die publicatie van dit soort artikelen goedkeurt moeten zich schamen.
@Anoniem-1071:
Oh en by the by:
Beide twitter-clowns hadden inmiddels hun keutel ook al weer ingetrokken nadat ze toe hebben moeten geven dat de claims nergens op gebaseerd waren, maar het is natuurlijk helemaal niet leuk om dat in het “artikel” erbij te vermelden.
@Bass:
Series S Is nog altijd krachtiger dan de vorige Gen (ps4 bijv.)