Bedrijven zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om meer geld te verdienen, zo ook in de gamesindustrie. In 2019 voegde Sony auto-play advertenties toe aan het PS4-dashboard en het afgelopen jaar spraken diverse uitgevers al over adverenties in free-to-play games. Microsoft heeft recent een nieuw patent aangevraagd met hetzelfde doel in gedachten.
Het patent omvat een methode voor het ‘voorzien van gepersonaliseerde content voor een niet-intrusieve online gaming ervaring’. De technologie zou het mogelijk maken om een in-game locatie te identificeren waarop content zou kunnen worden getoond als overlay, én het identificeren van de juiste content voor de gebruiker.
De aanvraag betekent niet dat Microsoft deze technologie daadwerkelijk gaat implementeren in games, maar het is niet ondenkbaar dat we in de komende jaren steeds meer advertenties te zien gaan krijgen in (free-to-play) games. Daarnaast is de aanvraag van dit soort patent tekenend voor de huidige staat van free-to-play gaming, waarin constant naar nieuwe manieren wordt gezocht om te monetiseren. Wat vind jij van deze ontwikkeling?
Dit idee/patent aanvraag heb ik jaren geleden al vaker voorbij horen komen, nooit iets meer van gezien.
Mag hopen dat het bij de free to play games blijft
Je zou kunnen zeggen dat alles op Gamepass f2p is dus maak je borst maar nat. Dat geld moet ergens terug verdient worden.
Geweldig, wat een fantastische ontwikkeling.
Waar gaat het heen met gaming man………lekker voor een eindbaas nog even een reclamespot bekijken. Heerlijk.
@Anoniem-752:
Mee eens, game pass games zullen toch ergens van betaald moeten worden.
Gekochte games ad free.
@Anoniem-9682: @Anoniem-752: Game Pass betaal je toch ook voor? Als mensen hier roepen dat een spel “gratis” is op Game Pass dan staat er meteen een heel peleton klaar om te corrigeren dat de spellen op Game Pass niet gratis zijn.
M kennende maar dan tijd moet zien wat er gebeurt.
Of net als steaming een goedkoper met adv
@BamBam1979: Rocket league en Fortnite zijn ook gratis maar je moet wel een abbo hebben om dit online te spelen. Dat is toch bijna precies hetzelfde als alles wat op gamepass komt?
Of ga je serieus beweren dat de offline versies van f2p games ook maar de naam game waard zijn?
@Anoniem-2046: De opmerkingen waar ik op reageerde gaan over Game Pass games, niet over F2P games.
@Anoniem-2046: je hebt helemaal geen abonnement nodig om fortnite en rocket League te spelen. Dat hebben ze een tijd geleden afgeschaft omdat bij andere consoles f2p ook gewoon gratis te spelen waren zonder abonnement…
@Anoniem-2300: als je alle games die je speelt los koopt red je het ook niet met je 10 euro per maand. Daarom maken ze verlies en dus een andere manier erbij om extra centjes te verdienen. Daar komen die reclames dus om de hoek kijken
@Anoniem-2300: hahahaah zie het al voor me eindbaas die snel even blikje red bull weg tikt en dan speel je tegen hem….!!
Ben benieuwd hoe en wat ze het gaan doen!
@BamBam1979: maar het is waarschijnlijk niet genoeg dus proberen ze zo meer inkomen te genereren.
Zo iets denk?
@7th-son: true denk dat alleen al met horizon en god of war ik dit jaar klaar zou zijn qua betalingen haha!
Ach iedereen zijn hobby ik moet gow nog uitspelen had verwacht dat ik hem nu uitgespeeld zou hebben maar helaas.
Daarna the witcher weer spelen en dan hebben we het weer over maart april dat ik een spel ga halen ahha!
Nou zo’n slecht idee is dit niet hoor.
Echte blikjes coca cola in game en andere echte merken, lijkt me wel wat.
Product placement heet dat toch?
Ik ben voor!
Beetje vreemd om juist hier commentaar op te leveren mbt de gamepass. Spellen hierin hebben het niet nodig en de “winst” van de reclame is al ingecalculeerd in het abonnement zelf.