Review | Forza Motorsport – Simracen is – zeker met de huidige hegemonie van Max Verstappen – een stuk populairder geworden in de Benelux. Het landschap in dat genre is echter ook flink veranderd. Gran Turismo zwaaide vroeger de scepter met de meest realistische ervaring op consoles, maar kreeg daarna geduchte concurrentie van namen als Assetto Corsa (Competitizione), Project CARS en op pc doen iRacing en BeamNG het fantastisch. Ook Microsoft begreep al snel dat ze zich voor de verkoopcijfers moesten richten op het racing genre en het richtte daarom Turn 10 Studio op: hoofdverantwoordelijke voor de franchise Forza Motorsport. De Amerikaanse ontwikkelaar heeft zich de afgelopen zes jaar koest gehouden en ontwikkelde een reboot voor Forza Motorsport, die na het zevende deel toch wat van z’n glans had verloren.
Meteen racen
Turn 10 windt er geen doekjes om, want na een prachtige opening cinematic mag je zelf aan de slag in een gloednieuwe Corvette E-Ray en een Cadillac V-Series.R om zo de fijne kneepjes van het racevak te leren, en een voorproefje te krijgen van het physics model. Forza Motorsport kent namelijk een behoorlijk uitgebreide Career-modus. Opgesplitst in 5 “Tours”, waarbij iedere Tour een reeks evenementen (en ieder evenement weer een aantal races heeft) kent, word je in legio bolides gepropt en mag je je rijvaardigheden op de proef stellen. Iedere race is opgesplitst in een aantal oefenrondes, om het circuit én je auto te leren kennen, en natuurlijk de race zelf. Het Track Mastery-systeem (denk aan de afgebakende secties in Driveclub, waar je de tijden van je vrienden moet verslaan) toont je alle hoeken van het circuit en vooral waar je die waardevolle extra tiendes kunt winnen.
Tijdens de races kun je daarnaast “Car XP” vergaren. Met genoeg XP gaat je level omhoog en verdien je “Car Points”, waarmee je je scheurijzer gaandeweg kunt voorzien van upgrades. Op deze manier maakt ook je auto een eigen reis, soms met drastische (en niet altijd positieve) effecten. Zo propten we bijvoorbeeld – tussen de races door – een nieuw onderdeel in onze voorwielaangedreven Hyundai Veloster en kregen we in de volgende race te maken met vrij heftige torque steer, een euvel wat we middels wat degelijke tuning moesten oplossen. Zo ben je dus niet alleen bezig met jezelf verbeteren als coureur, maar tussen het bedrijven door ben je ook druk met het optimaliseren van je auto.
Enfin, de Career-modus is zoals gezegd dus behoorlijk fors en zal garant staan voor heel wat uurtjes scheuren. We moeten helaas wel opmerken dat er wat variatie mist in de evenementen. Turn 10 wil met deze reboot vol inzetten op het realisme en competitief racen, maar daardoor missen we dus (voor nu) wel categorieën zoals driften of dragraces. Naast de Career-modus kun je de strijd aangaan om de beste tijd te pakken in Rivals, je eigen scenario opzetten met Quick Race of het online tegen anderen opnemen. Bovendien konden wij geen interessante voice-overs of introducties bespeuren van bijvoorbeeld bekende coureurs of iconen in de motorsport en er ontbreekt een soundtrack, wat het geheel toch wat steriel doet aanvoelen.
Gierende banden
We hebben onze tijd met Forza Motorsport op twee manieren doorgebracht. Natuurlijk hebben we een deel met een normale controller gespeeld, maar we hebben tevens flink zitten racen op een Fanatec GT DD Pro met een McLaren GT3 V2 stuurwiel. Wat je manier van spelen ook mag zijn, Forza Motorsport zal je een heerlijke rijervaring voorschotelen. Turn 10 pronkte voorafgaand aan de release met een generationele sprong en “48 keer meer precisie” ten opzichte van de voorgangers. De exacte nummers kunnen we niet bevestigen, maar dat Forza Motorsport een flinke stap vooruit is, is duidelijk geworden. Elke auto voelt uniek aan en voor het eerst in de franchise kun je zelf je type banden selecteren. Daarbij zul je je rijstijl moeten aanpassen aan bijvoorbeeld het circuit en het weer, wat op een later punt in de race totaal anders kan aanvoelen door het residu van rubber of plotselinge regen.
Out-of-the-box konden we overigens meteen aan de slag met ons stuurwiel. Er zijn talloze sliders waarmee je de hoeveelheid feedback van bijvoorbeeld de kerbs kunt aanpassen. Qua default instellingen vonden we de feedback erg gedempt, maar na wat tweaks beviel dit al een stuk meer. Als enige opmerking moeten we zeggen dat (plotselinge) overstuur niet erg gedetailleerd is en het lastig is om dat op te vangen en te corrigeren. Bovendien is er geen mogelijkheid om gedurende een race (bijvoorbeeld) de hoeveelheid brake bias of traction control te reguleren, wat gezien de dynamiek van het weer en circuit júist een hele fijne toevoeging zou zijn geweest. Hoe dan ook, Forza Motorsport vraagt het uiterste van je vaardigheden en – belangrijker nog – daagt je uit om in die bijna tranceachtige flow te komen wat motorsport zo magisch maakt. Het rijdt fabelachtig goed en je bent al snel druk bezig met het opzoeken van de ultieme lijn en het maximale uit je auto persen.
“Nothing, just an inchident”
Maar niet alles is wel in dit walhalla der motorsport, want hoewel het rijden an sich fantastisch werkt én voelt, kunnen we niet altijd hetzelfde zeggen van de AI. Zeker in de vroege momenten van een race lijkt de drukte de AI te overrompelen en hebben ze soms de neiging om jouw aanwezigheid compleet te negeren of op rare momenten vol op de rem te trappen, met (een kettingreactie aan) botsingen als gevolg. Als je een beetje fanatiek bent en net zoals wij het schademodel volledig aanzetten, kun je na een dergelijk incident eigenlijk altijd de race opnieuw starten. Nu kun je dit ontwijken, omdat Turn 10 het mogelijk heeft gemaakt om voor de start van elke race je positie op de grid te kiezen, maar het voelt soms ietwat cru om wat extra credits mis te lopen omdat je graag een eerlijke race wilt hebben. Een race halverwege of zelfs later op de grid starten vraagt dus wat extra voorzichtigheid van de speler en zelfs dan is een (kleine) botsing hier en daar onvermijdelijk. De ontwikkelaar geeft wel aan dat ze hiervan op de hoogte zijn en dit gaat dus naar alle waarschijnlijkheid nog aangepakt worden. Dat is dus een klein puntje om op te letten en ietwat jammer, want nadat het speelveld wat meer verspreid is, pakt de AI wel interessante racelijnen en hebben ze (zeker op de hogere moelijkheidsgraden) een meer dan degelijk racetempo.
Daarbij heeft men een nieuw penaltysysteem bedacht, wat kijkt of je bijvoorbeeld het circuit ongeoorloofd verlaat (en je dus een voordeel hebt gekregen) of dat je je medecoureurs van de baan af hebt gebeukt, waarna je een tijdstraf krijgt. Op papier klinkt dit goed, want er is niks vervelender dan iemand ongestraft de bocht zien afsnijden of dat je een beuk moet incasseren. De game geeft aan wanneer het een incident aan het onderzoeken is en waarvoor je precies een straf krijgt. Dit kan bijvoorbeeld een halve seconde zijn omdat je een bocht iets te liberaal hebt genomen of omdat er contact was wat je kon vermijden. Er wordt af en toe een besluit genomen wat niet helemaal strookt met jouw verwachting – bijvoorbeeld een tijdstraf krijgen omdat jíj een tik ontvangt – maar zeker in de online races kunnen we eigenlijk niks anders zeggen dan dat het goed in elkaar steekt en het een stap vooruit is in het uitdelen van straffen. Waar andere racing sims wat meer moeite hebben met onderscheid maken tussen een bewuste beuk om iemand te elimineren en simpelweg een race incident, lijkt dat hier een stuk beter in elkaar te zitten.
Gruwelijk mooi
Waar Forza Motorsport absoluut niet in teleurstelt, is de audiovisuele presentatie. De franchise is al sinds jaar en dag één van de paradepaardjes van Xbox en ook dit deel steelt absoluut de show. Auto’s – waarvan er bij launch zo’n 500 van zijn – zijn met krankzinnig oog voor detail in elkaar gezet en datzelfde geldt voor de 20 tracks met verscheidene lay-outs, daar zitten een aantal bekende namen bij zoals Silverstone en Spa-Francorchamps, maar ook een aantal zelfbedachte tracks, waaronder fan favoriet Maple Valley. De dynamische belichting zorgt voor meer natuurlijke resultaten en je kunt de grassprietjes langs de circuits bijna tellen, de manier waarop mist over het circuit valt en de auto’s die zich een weg slaan door de vallende regen, het ziet er fantastisch uit en Forza Motorsport is één van de mooiste games die Xbox deze generatie heeft uitgebracht. Er is een extra pluim voor de rijke en volle Atmos-mix, die het gejank van de motoren en elke kleine vibratie uit de speakers laat schallen.
Qua grafische opties heb je op de Xbox Series X drie modi tot je beschikking: Quality, Performance en Performance RT. De eerste stand zet alles vast op een native 4K resolutie en alle ray tracing opties aan, met een 30fps lock. Performance zet de ray tracing opties juist uit met als doel een framerate van 60fps en Performance RT zoekt een middenweg: ray tracing met 60fps en een meer dynamische resolutie die rond de 1440p schommelt. Tijdens cinematics en pitstops wordt de framerate om één of andere reden vastgezet op 30fps, ongeacht jouw gekozen modus, wat zeker in-game toch een wat rare sprong is. Het is niet helemaal duidelijk of dit bewust is, of een bugje wat opgelost moet worden. Verder ondervonden we geen grafische problemen of dips in de framerate en in de stuk of 10 online races die we hebben gedaan, hebben we niks gemerkt qua lag of verbindingsproblemen, hoewel dit rond de launch met meer drukte wellicht nog een kleine slag om de arm houden is.
Gespeeld op: Xbox Series X.
Ook beschikbaar op: Xbox Series S, pc.
Conclusie
Na bijna zes jaar afwezigheid - de langste ontwikkelingscyclus ooit voor de franchise - is Forza Motorsport terug van weggeweest. Ontwikkelaar Turn 10 heeft die tijd gebruikt om de simracer op een aantal aspecten opnieuw op te bouwen en de resultaten spreken voor zich. Forza Motorsport biedt namelijk een fantastische race ervaring en geeft je een uitgebreide, zij het niet zo gevarieerde, carrièremodus waar je je innerlijke coureur kunt loslaten. Mocht je daarmee klaar zijn, kun je online op de grid verschijnen en jezelf meten met je mederacers. Verpakt in een geweldige (en stabiele!) audiovisuele presentatie is Forza Motorsport tevens een lust voor zowel het oog als het oor en heb je 500 auto’s waar je je mee kunt vermaken. Het is soms even goed opletten met de AI, die hier en daar wat apart gedrag vertoont, maar al met al is er puik werk afgeleverd en is Forza Motorsport een game die zowel de casual als de fanatieke racer weet uit te dagen en te vermaken.
Pluspunten
- Heerlijke racegameplay
- Uitgebreide carrièremodus...
- Lust voor het oog en het oor
- Opzet penaltysysteem
- Stabiele online ervaring
- Bakken met auto's
Minpunten
- ...die wel wat variatie mist
- AI heeft tweaks nodig
- Mist een aantal racefeatures
8.5
Prima cijfer maar hoop dat die racefeatures nog worden toegevoegd, en de AI nog de nodige upgrades krijgt. De minpunten die worden beschreven vind ik toch wel belangrijke punten. Waarschijnlijk wacht ik eerst op een fix voordat ik ‘m ga spelen.. Er zijn zat betere games die deze maanden uitkomen.
Misschien toch maar even m’n T300 afstoffen, had het wel ff gezien met GT7.
Zin in!
Xbox gamers veel race plezier.
Jullie hebben weer een topper.
AI lijkt me allesinds toch beter dan bij Gran Turismo? Daar heb je enkel een rollende start omdat de AI enkel geprogrammeerd staat om de lijn perfect te volgen. Een start met 20+ auto’s is sowieso altijd wat chaotisch en moet je voorzichtig zijn, echte spelers gaan daar ook onvoorspelbaar reageren. Maargoed, ben allensinds benieuwd wanneer ik het morgen zelf ga spelen. Review heeft me toch al zeker enthousiast gemaakt, klinkt allemaal als een mooie simracer!
Klinkt goed! Het ontbreken van driften/drag racen is voor mij geen gemis, dat vind ik meer iets voor Forza Horizon en NFS.
Wordt keuzes maken voor mij. Hoppen tussen de sterren, Baghdad en racecircuits. Tijd tekort! haha
Oprecht, ik baal dat Forza Motorsport & Horizon niet op de Playstation te spelen is.
Ooit op de originele Xbox Forza gespeeld, heerlijke game toen.
Oke, wij hebben GT serie, ja..zo boeiend is die niet helaas.
Zin in! 🙂
voor mij persoonlijk klinken de nadelen juist als voordelen: ik heb helemaal niks met drag of drift en irriteer me altijd mateloos aan een soundtrack bij een racegame. Bij iedere racegame is het eerste wat ik doe de soundtrack uitzetten en (indien mogelijk/noodzakelijk) het motorgeluid op 100. De AI bij de start moet wel aan gewerkt worden als ik zo lees. Maar ik ben benieuwd 10 oktober. Het zijn wel super goede tijden voor gamers tegenwoordig. Ik beschik over de ps, xb en nint. Wat daar alleemaal voor beschikbaar komt is geweldig. Er is één nadeel: ik heb tijd tekort!
@Anoniem-5185: Als je favoriete games op een andere console te spelen zijn, dan heb je mss de verkeerde keuze gemaakt met het spenderen van je flappen
@Anoniem-5185: ik kijk uit om Forza as. dinsdag te spelen op mijn xbox, maar ik geniet nog steeds erg veel van GT7 op mijn ps hoor. Dat is gewoon ook een superspel.
@Anoniem-5185: de ps5 is ook geweldig. Maar als je ergens de (financiële) ruimte hebt zou ik zeggen: koop er gewoon een xbox bij. Starfield, Forza en diverse andere games die je mee kunt pikken op GP maken al veel goed. Het is echt niet erg hoor 🙂
@Anoniem-249:
Ten eerste zeg ik niet dat het mijn “favoriete games zijn” iets met begrijpend lezen, of graag je bek een douw willen geven. Ik denk combinatie van.
Ten tweede heb ik zeker wel degelijk de goede keuze gemaakt.
@Anoniem-3981: Ten eerste het is albertooo, en ten tweede moet je niet zo raar reageren op mensen hun comments.
Ff een maandje gamepass doen en dan is het weer ff genoeg 🙂
@Anoniem-5856:
Heb ook de S en dat is top
Kan niet wachten. De minpunten zullen wel snel verbeterd worden en door dlc zal genoeg modi toegevoegd worden. Ze moeten ergens geld mee kunnen verdienen. Hopelijk zorgt het voor meer spektakel dan gt7 die vond ik wat aan de saaie kant.
ik denk niet dat Simracers dit ooit zullen aanraken.
En wat is “inchident” eigenlijk?
Ik ben blij verrast met de review. Ik ben sinds een week weer erg fanatiek aan het racen met FM7, wat toch wel een beetje tegenvalt, omdat ik het laatste jaar alleen nog maar met GT7 bezig was. GT7 is een prachtige game waarbij het rijden met de bolides heerlijk natuurlijk aanvoelt. Mijn verwachtingen voor FM zijn dan ook hoog. Gezien de ontwikkeltijd moet de game toch minsten zo goed aanvoelen als GT7. Nog een week en we gaan het zien. Ik heb heel veel zin in de game.
@Anoniem-249:
De discussie bij deze topic was net even zeer beschaafd en redelijk en dan kom jij met deze opmerking. Een fijne race game op de Xbox! Ik ben zeer blij dat de Xboxers nu eindelijk ook een goede racer hebben net als GT voor Playstation gebruikers.
@Anoniem-915: Je bedoelt een 2e race game na Forza Horizon 5?
Mmm, als je de diverse reviews op ’t net een beetje volgt zijn er toch wel wat meer kritische noten te kraken dan deze review. De AI is (nog steeds) hopeloos , regeneffecten zijn (nog steeds) subpar en de algehele consensus is een beetje dat vooral de multiplayer dit spel boven de middelmaat uittilt …
Wat niet uitsluit dat dit de komende maanden nog verbeterd gaat worden …
Godzijdank geen drift en drag races in deze game! Daarom mag van mij de score nog een puntje omhoog
@Anoniem-5088:
Weer?
@Anoniem-9255:
Dit is ook absoluut geen simracer, geen idee waarom dit zo aangegeven in de review.
@Anoniem-5088: Dit is nu eens een reactie die ik graag zie; iemand (vermoedelijk een PS bezitter) die Xbox een complimentje kan geven
@Anoniem-9255: Een grapje van Max Verstappen over een verkeerde uitspraak van Charles Leclerc in hun jonge jaren die recent werd aangehaald bij een F1 persconferentie. Google maar op Inchident en Max Verstappen.
Het valt me ook meteen weer op hoe slecht het geluid is, alweer van die computer gegenereerde sounds, echt een beetje klaar mee. Elke keer komen ze er weer mee weg.
@Anoniem-8015: misschien jouw oren eens laten uitspuiten.
@Anoniem-8015: Van wat ik heb begrepen uit een making of video was dat ze de geluiden van werkelijke auto’s hebben opgenomen. Dan klinken die auto’s dus behoorlijk slecht volgens jou.
@Anoniem-8859: Dit en GT7 zijn dan ook echt spellen voor de mensen die willen doen alsof ze aan het simracen zijn.
@RegeraFox:
Haha exact dit! Mooie combi AC Mirage én FM.
@Anoniem-2177:
Serieus, de auto’s in FM klinken echt nergens naar. Dan hebben ze toch een verkeerde manier van opnemen of een verkeerde manier van mixen of allebei.
@Anoniem-4617:
Misschien je eigen oren, want blijkbaar weet je niet hoe auto’s echt klinken.
Na nu 55 minuten speeltijd nog niet echt overtuigd. 2 crashes naar het dashboard (series x). Veel grafische bugs. Niet zo erg want dit zal vast snel opgelost worden. Wat wel minder is is het rijden zelf. Auto’s zwabberen alle kanten op tijdens het remmen. Onderstuur is behoorlijk overdreven en met uitzondering van de voorste 3 auto’s is de ai rechtstreeks uit 1990 gekropen.
Weer een gevalletje van te hoge verwachtingen
@Anoniem-5626: iig beter als GT7.
@Anoniem-9750: Nee een switch gamer
@Anoniem-3828: Dat is het dus niet gebleken als zelfs de grotere sim races dit spel niet boven GT7 zetten. Het is niet de GT killer die Xbox fanboys vooral hoopte toen ze de aller eerste trailer zagen.
Het is gewoon een goede game voor de Xbox, maar meer dan dat ook niet.
@Rastapopulos: thnx Rasta!
Ook deze game had met meer content beter iets later uitgebracht. Zonde. Ook deze serie lijkt ondanks de goede cijfers wel over zijn absolute hoogtepunt heen.
@Anoniem-5626: spelen wij de zelfde game? Ik heb nergens last van. Is je controller stuk?
@Anoniem-2879: dan zou m’n stuur ook defect zijn . De physics zijn middelmatig. (Heb nooit veel met de menig van youtubers, maar zelfs degene met real life race ervaring merken dit)
Hoop dat het nog iets getweaked wordt
60 fps cap op pc…lol, what a yoke
@Anoniem-5185: ik heb een Xbox One gehaald voor 5 tientjes met Forza 7 voor 25.
11veuro voor die gamepads en vroom vroom
Gran Turismo Killer
@PowerYourDreams: grapjas, gewoon beide zijn goede games.
@Anoniem-6343: het is echt geweldig
Zet AI maar op 5 of 6 met expert en je komt niks te kort hoor
@Smaakmaker: hahahaha jij bent niet goed hoor
Ik vind hem tegenvallen vooral het geluid van de auto’s ten opzichte van fm7 . Neem bijvoorbeeld de ferrari f50gt die klinkt echt als een stofzuiger.
Dit is echt fenomenaal, wil de mensen van forza en microsoft feliciteren met een prachtige race game die ze hebben gemaakt heb alle forza games en grantourismo games gespeeld in de af gelopen jaren,maar dit is echt simulatie op z’n top .!natuurlijk is er altijd iets op welke game ook iets op aangemerkt,maar zij hebben schitterend werk geleverd !! Bedankt namens mij .vrg m Kowalski