De voorbije jaren heeft Square Enix verschillende ‘ups’, maar ook zeker genoeg ‘downs’ gehad. Ja, de Final Fantasy-games doen het nog steeds goed, maar tegelijk waren er ook games zoals Babylon’s Fall of Balan Wonderworld die dan een stuk minder in de smaak vielen. De verkoopcijfers vielen ook vaak tegen (van zowel goede als minder goede games) en daarom wil de uitgever een andere strategie gaan hanteren.
De nieuwe CEO, Takashi Kiryu, sprak hierover met Kotaku. Het komt er eigenlijk op neer dat men de voorbije jaren te veel games heeft willen maken (focus op kwantiteit), waardoor de focus op kwaliteit soms wat verloren ging. Daarom wil hij in de toekomst dat er minder games gemaakt worden, waar dan genoeg tijd en aandacht aan besteed kan worden.
“I want to structure our development function so that we are able to ensure higher quality from each title by slimming down our lineup. We have tried to produce hits by developing a wide variety of titles rather than by focusing only on certain ones. I believe that this has resulted in the splintering of our resource pool. […]
The market is increasingly polarized between blockbuster and indie titles, but I feel that we have developed many titles that fell somewhere in the middle. I want to make clearer distinctions going forward.”
Hopelijk helpt deze nieuwe wind Square Enix terug op de rails!
Poeh ze worden wakker daar
Klinkt goed maar dezelfde man had het niet lang geleden over hoe hard ze (nog steeds) in willen zetten op NFT’s en nu ook AI. We gaan het zien en ik heb in ieder geval zin in Final Fabtasy Rebirth
Als het allemaal minstens de kwaliteit word van Final Fantasy XVI dan zal ik zwaar tevreden zijn
@coola:
Neuh lekker veel Online Final fantasy games.
@Anoniem-8562:
Ik hoop het niet.
@coola: dat was ver onder wat ze kunnen.
Een interactie film maken kunnen allemaal maar gameplay daar zijn toch wel de weg in kwijt geraakt.
Of vind je een game die je met 1 button te rammen vet.
Want 15, 7 remake, 16 heb ik zo uitgesleept heb op de Tube Playthrough op me kanaal.
Of je ziet 1 button te rammen als gameplay?
@Anoniem-1839:
Bij zowel XVI als VII Remake moetbje tactisch spelen met op knopjes rammen komt het game over scherm snel in beeld. Sowieso zijn ze gameplay wise erg sterk.
Een nieuwe goeie tombraider zou wel fijn zijn…
@Kuroda:
Niemand weet hoe NFT’s invloed hebben op games maar iedereen schreeuwt al (heel
lang) moord en brand.
@coola: Ff7 remake weet ik niet. Maar ff16 is idd niet meer dan een button basher vind ik dan.
@Anoniem-9661: Embracer heeft de rechten van Tomb Raider en de ontwikkelaar Crystal Dynamics overgekocht van Square Enix. Maar Amazon heeft de rechten van Tomb Raider geleased van Embracer, dus wat er van Tom Raider terechtkomt gaan we zien. Square Enix heeft er ieder geval niks meer mee van doen.
@Anoniem-1839: bij elke game moet ge toch uw buttons gebruiken… dat noemt men gamen!
Bij 16 deed ik steeds hetzelfde kunstje. Een bepaalde combinatie van aanvallen.dat werkte prima. Maar dat stoorde mij niet eens zo. Wel dat er teveel gepraat werd. En de filmpjes waren langdradig en iets over de top. Ik zeg zeker niet dat het slecht was. Maar ik wilde op een gegeven moment dat het gewoon klaar was.
@Smaakmaker:
Dat kan en mag je vinden. Zonder die ringen en op normal en Final Fantasy mode was zodra ik ging button bashen het game over scherm vaak binnen 5 minuten in beeld bij boss fights. Ik werd gedwongen om tactisch te spelen en goed gebruik te maken van de spells en andere skills.
En voor de gene die nu gaan lopen roepen dan ben je een noob in dit soort games. Nee dat ben ik totaal niet, juist eerder het tegen over gestelde.
@Kuroda:
De NFT is niet waar want dat had de vorige CEO gezegt maar, AI had hij wel gezegt. Zelfs Naokida Yoshi aka Yoshi-P wilde niets met de NFT te maken hebben want hij vondt het zelfs een slecht idee. De winst die in FFXIV wordt gemaakt wordt besteed voor de game FFXIV. De mensen die een hekel aan MMO’s hebben hoeven echter geen zorgen te maken over andere mensen als ze niets met andere mensen mee te maken wilt hebben. Je kan het soloën in de MSQ (main story quest). Het spel is gratis ook met het spel FFXIV: ARR en 2 uitbreidingen heavensward en stormblood. @coola waarom heb je uitdaging in 16 zo laag gedaan? Want 16 hoef geen 1 button game te zijn. Vind het zo jammer dat mensen die ik zeker van kan zijn. Dat ze best goed zijn in games toch naar de makkelijke settings gaan.
@Anoniem-1608:
Uh wat ? Ik zeg juist dat Final Fantasy 16 verre van button bashen is.
Nou dan weet je al dat je die games niet op gamepass hoeft te verwachten. Die mikken juist op het tegenovergestelde.
@Anoniem-6289: ze doen het in ieder geval zoveel beter dan Ubisoft
@coola:
Je kan wel zeggen dat het geen button bash game is. Maar als zelf genoemde FF Fan kan je wel mee eens zijn dat FF16 wel in het rijtje makkelijke FF games hoort.
@ShadowhunterrX:
Makkelijker dan final fantasy VI, VIII , X, XII wil ik hem idd wel noemen ja.
@Anoniem-7190: “ze doen het in ieder geval zoveel beter dan Ubisoft”
Vind jij. Geen enkele game van Square Enix kan me boeien.
@Anoniem-7190:
Onzin. De verhouding van kwaliteit en kwantiteit is bij Ubisoft nog steeds goed in balans.