De voorbije jaren heeft Square Enix verschillende ‘ups’, maar ook zeker genoeg ‘downs’ gehad. Ja, de Final Fantasy-games doen het nog steeds goed, maar tegelijk waren er ook games zoals Babylon’s Fall of Balan Wonderworld die dan een stuk minder in de smaak vielen. De verkoopcijfers vielen ook vaak tegen (van zowel goede als minder goede games) en daarom wil de uitgever een andere strategie gaan hanteren.

De nieuwe CEO, Takashi Kiryu, sprak hierover met Kotaku. Het komt er eigenlijk op neer dat men de voorbije jaren te veel games heeft willen maken (focus op kwantiteit), waardoor de focus op kwaliteit soms wat verloren ging. Daarom wil hij in de toekomst dat er minder games gemaakt worden, waar dan genoeg tijd en aandacht aan besteed kan worden.

“I want to structure our development function so that we are able to ensure higher quality from each title by slimming down our lineup. We have tried to produce hits by developing a wide variety of titles rather than by focusing only on certain ones. I believe that this has resulted in the splintering of our resource pool. […]

The market is increasingly polarized between blockbuster and indie titles, but I feel that we have developed many titles that fell somewhere in the middle. I want to make clearer distinctions going forward.”

Hopelijk helpt deze nieuwe wind Square Enix terug op de rails!