Review | Babylon’s Fall – Als ontwikkelaar duurt het niet zo gek lang voor je een reputatie uit de grond gestampt hebt. Eerste titels zijn daartoe belangrijk; succesvolle games en franchises nog meer. De naam van je studio verandert in een soort kwaliteitslabel; na verloop van tijd weten mensen wat voor werk ze kunnen verwachten wanneer deze boven een kersverse titel prijkt. En uiteindelijk zal de hand van de auteur voldoende blijken om geld in het laatje te brengen. Net zoals een bepaalde groep mensen elke film van pakweg Steven Spielberg een kans geeft, zo zullen ook games van geliefde studio’s/uitgevers als Naughty Dog en Capcom altijd een thuis vinden in menig woonkamer. Platinum Games, de ontwikkelaar van absolute pareltjes als Bayonetta en NieR: Automata, hoort eigenlijk ook in dit rijtje thuis… maar verbijstert dit keer vriend en vijand door een echte draak van een game af te leveren. Oh how the mighty have fallen…
De Toren van Meh
Aan het concept zal het alleszins niet gelegen hebben. Voor Babylon’s Fall liet Platinum Games zich inspireren door het Bijbelse verhaal van de Toren van Babel. Volgens dat eeuwenoude vertelsel werd de aardbol ooit bewoond door één volk, met dezelfde gewoontes en taal. Onder het goedkeurende oog van God leefde de mensheid zowaar in vrede samen. Tot men plots besloot om een toren te bouwen die helemaal tot aan het hemelgewelf zou reiken; een toren die de mens naar God moest leiden. Dit soort overmoed kon God uiteraard niet toestaan. Met een vingerknip zorgde Hij ervoor dat iedereen plots een andere taal sprak. Niets was nog duidelijk, uit frustratie ontstonden hier en daar grootschalige conflicten… en de toren bleef onafgewerkt staan, een ruïne tot in de eeuwigheid. Klinkt met wat strategische tweaks als dé ideale setting voor een videogame. En ja, dat zou het in principe ook kunnen zijn.
In Babylon’s Fall heeft de mensheid een stad gebouwd aan de voet van de Toren van Babel, een immens, Romeins aandoend bouwwerk dat zijn ellenlange schaduw van de ene horizon naar de andere werpt. Het leven is er echter alles behalve peis en vree. Een blauwe zon werpt een moorddadig licht op het volk; al wie door de stralen beschenen wordt, ontwikkelt vroeg of laat een terminale ziekte. Daarnaast bevolken de ‘Gallu’ – een mysterieuze groep buitenaardse wezens – de bovenste regionen van de toren. De ‘Gallu’ hebben het niet zo op de mensheid begrepen en daarom is de orde van de Sentinels in het leven geroepen. Deze krijgers worden verbonden met de mysterieuze ‘Gideon’s Coffin’, een hightech voorwerp vol spirituele krachten dat zich onlosmakelijk aan je ruggengraat vasthecht. Vanuit hun uitvalsbasis in Neo Babylon trekken ze er dagelijks op uit om de toren te beklimmen en de stad te redden.
Op papier vormt dit een aardig uitgangspunt voor een hack-and-slasher in een fantasy setting. In praktijk draait het echter even anders uit. Wat een aanlokkelijke wereld met een intrigerende achtergrondmythologie had kunnen zijn, profileert zich in realiteit namelijk eerder als oppervlakkig, ongeïnspireerd en… ja, gewoon saai. Cutscènes zijn statisch, duren veel te lang en besteden aandacht aan onzinnige details, die ongetwijfeld bedoeld zijn om personages uit te diepen, maar hen in plaats daarvan eerder neerzetten als een stel randdebielen. Belangrijke informatie wordt meegegeven in dialogen tijdens hectische gevechten, zodat je na verloop van tijd absoluut niet meer weet wat er gaande is. Wat ook niet helpt, is dat deze dialogen bijzonder houterig geschreven zijn – zo praat niémand in het echte leven – en bovendien ingesproken door stemacteurs die hoorbaar moeite hebben om wakker te blijven. De bombastische soundtrack is wél de moeite waard… al verdient die muziek vooral een betere game om te ondersteunen.
Lelijk, lelijker, lelijkst
Je kan Babylon’s Fall dus gebruiken als voorbeeld in een cursus ‘hoe vertel je een verhaal vooral niét’, wat best pijn doet gezien de potentie van het uitgangspunt. Wat ook niet helpt, is het visuele aspect. We weten dat je naar het innerlijk hoort te kijken, dat het uiterlijk slechts een verpakking is van datgene wat écht telt… maar verdorie, het oog wil ook wat. En we kunnen ons niet voorstellen dat er iemand is die verliefd wordt op deze titel. We gaan er geen doekjes om winden: Babylon’s Fall ziet eruit als een bijzonder matige PlayStation 3 game. Naar ons gevoel zijn er zelfs PS2-titels te vinden die op visueel vlak meer indruk maken dan Babylon’s Fall, zeker gezien de veel beperktere technologie die ontwikkelaars toen tot hun beschikking hadden. De game wordt in principe in 4K gepresenteerd, maar geen kat die dat opmerkt. Babylon’s Fall doet monden openvallen… maar wel om de verkeerde reden.
Platinum Games heeft Babylon’s Fall een soort schilderstijl aangemeten, al lijkt ons dit eerder een excuus om de bijzonder wazig ogende (low-res) textures goed te praten. Laat één ding immers duidelijk zijn: Van Gogh, this ain’t. Als een beginnende schilder een screenshot uit deze game aan zijn onderwijzer presenteert, wordt hij zonder al te veel poespas uit het klaslokaal geflikkerd, met een nota op zak waarop het vriendelijke verzoek staat om nooit of te nimmer terug te keren. De game is hoofdzakelijk opgebouwd uit doffe varianten op de kleur bruin, wat het eentonige leveldesign – lees: gangetje, gangetje, pleintje en weer terug naar het gangetje – niet meteen ten goede komt. Een afgrijselijke filter besmeurt het scherm met een bruinrode tint, die ons eerst deed vermoeden dat het plaatselijke riool in ons tv-scherm was uitgelopen. En zelfs de personages in Runescape stralen meer vitaliteit uit… God beware ons.
Het innerlijk dan maar?
Als het talent van Platinum Games ergens tot uiting komt, moet dat toch in het gameplay departement zijn. En eerlijk: Babylon’s Fall is speelbaar. De titel draait aardig stabiel aan 60 frames per seconde en bevat enkele gevechtsanimaties die boven hun grafische uiterlijk uitstijgen. Is dit dan een typisch geval van ‘ware schoonheid zit binnenin’? Zover zouden we ook niet gaan. In zijn beste momenten rolt Babylon’s Fall op een lekker tempo voorbij. Je hebt vier wapens tot je beschikking – één in elke hand en twee doorzichtige ‘spirit wapens’, met dank aan de Gideon’s Coffin op je rug – die elk corresponderen met één knop op je controller. Daarnaast heb je een ontwijkmanoeuvre dat, mits een juiste timing, de tijd even vertraagt. Die korte stoot slow motion is meteen ook het aanstekelijkste effectje in de volledige game. Het vechtsysteem werkt aardig… maar bijzonder diep zouden we het niet noemen.
Het blijft namelijk bij deze standaardelementen en van Platinum Games zijn we ondertussen meer én beter gewend. De beschikbare wapens tikken alle vereiste vakjes aan, met zwaarden, mokerhamers, bogen en de occasionele toverstaf. Geen slaagt er echter in om een gevoel van macht of kracht op te roepen. Geraakt worden of iemand raken blokkeert overigens lang niet altijd jouw aanvallen óf die van je tegenstander, zodat het mogelijk is om de helft van je levensbalk te verliezen zonder dat je dit überhaupt merkt. De vijanden zijn eveneens niet direct om over naar huis te schrijven, met een soort orks en levenloze harnassen als taai kanonnenvoer. De hier en daar opduikende eindbazen zorgen voor het meeste spelplezier, al wordt de chaos op je scherm hier soms zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet… Nogmaals: het is én blijft speelbaar, maar vandaag de dag is dat niet langer voldoende.
Levend servies
Babylon’s Fall is inmiddels alweer de zoveelste poging van Square Enix om de live service markt van een nieuw goudhaantje te voorzien. We vermoeden helaas dat het ook dit keer niet zal lukken. De game doet er alles aan om je te verleiden tot het voltrekken van microtransacties. Een premium battle pass steekt je ogen uit naast de tergend traag vullende standaard variant; de interessantste wapens en cosmetische items vereisen steevast input van je echte portemonnee. Die laatste zorgen voor onbedoelde hilariteit wanneer je de belabberde graphics in ogenschouw neemt. Hoeveel kostuums je ook aanschaft, je avatar zal nooit een schoonheidswedstrijd winnen. In coöp spelen is wél best prettig. Verwacht geen baanbrekende strategische mogelijkheden, maar samenspelen met anderen maken de als een spons schade opslurpende vijanden op zijn minst beter verteerbaar. In je eentje de toren beklimmen is uiteraard ook een optie, maar dan wordt het bij vlagen héél uitdagend en slaat ook de eentonigheid sneller toe.
Gereviewd op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: PlayStation 4 en pc.
Conclusie
Platinum Games… Wat is er gebeurd? Hoe kan je in hemelsnaam een ondermaats product als Babylon’s Fall met een uitgestrekt gezicht op de markt brengen? De ontwikkelaar mag dan wel bekend staan als hofleverancier van het betere hack-and-slash werk, maar slaat de bal hier toch flink mis, met een zielloos verteld verhaal, spuuglelijke graphics en ongeïnspireerde gevechten. De game speelt op zich aardig weg, zeker als je de strijd samen met andere mensen van vlees en bloed aangaat, maar ook dit kan niet vermijden dat de verveling na verloop van tijd genadeloos hard toeslaat. Babylon’s Fall is je zuurverdiende centen niet waard; er zijn veel betere actietitels op de markt, een aanzienlijk deel ervan zelfs van dezelfde ontwikkelaar. In de inleiding gaven we al aan dat de naam van sommige studio's na verloop van tijd een kwaliteitslabel wordt. Wel, wat ons betreft is Platinum Games dat statuut - én het bijbehorende vertrouwen - even kwijt.
Pluspunten
- Speelbare gevechten (zeker in coöp)
- Epische soundtrack
Minpunten
- Saai verteld verhaal
- Spuuglelijke graphics
- Standaard vechtsysteem
- Stop eens met die live service onzin...
2.5
RIP
RIH
Sjooooooow dat is echt slecht looll. Slechtste game ooit wat er is.
Beetje gevalletje cd project red. Voorheen een zeer goede studio en met 1 game is dat toch wel verpest. Ze zullen met iets heel goeds moeten komen om het vertrouwen terug te winnen.
Het is in ieder geval nog niet echt het jaar van de grafische pareltjes buiten Horizon. Deze, Pokémon Lelijk Arceus en Elden Ring, allen grafisch ondermaats.
@SanderlaGrande:
Niet mee eens, cyberpunk was wellicht niet wat het had moeten zijn, maar is dat inmiddels wel geworden.
Deze game (en ik heb hem gespeeld) is vele vele vele malen slechter.
Dat dit in de digitale stores überhaupt wordt toegelaten is al een schandaal op zich.
Laat staan dat de traditionele winkels hem willen verkopen.
@Dopekoe:
Deze game is slecht maar werkt wel itt CP die letterlijk niet speelbaar was. Daarom wel in digitale store.
@SanderlaGrande:
Cyberpunk is een van de beste games ooit na de next gen upgrade.
Een dikke 10 voor de reviewer. Hoop je een goede bonus ontvangen hebt om dit te moeten spelen
Ik kan niet eens Platinum Games de fout geven, het is duidelijk dat Square nog maar eens het origineel concept heeft omgebuigd tot een live service. Met het voorspelbaar fiasco tot gevolg.
@SanderlaGrande: Nee, Platinum Games maakt om de zoveel tijd altijd een game die gewoon niet best is.
Een topper
@Kassandra: gt 7 vergeet dat niet
@Kassandra: Je kan ook daadwerkelijk een switch game vergelijken met een PC/PS5/Xbox game.
Square enix is sowieso een waardeloze overname van square soft. Echt jammer want daar zat talent en de goeie reels aan final fantasy 1 t/m 10.
Hierna was het gewoon een afgang
Speelbare gevechten als pluspunt, nee dan zal het verder wel niks wezen…
@Anoniem-8318: Ik vergelijk niks. Ik stel alleen vast dat al die games grafisch ondermaats zijn.
@Anoniem-3795:
Niet waar, cp was heel goed speelbaar. Wellicht niet op alle systemen maar op m’n ps4pro werkte de game probleemloos.
Er zaten bugs in ja, maar ik ben geen game breaking bugs tegengekomen.
Nu met de next gen patch is het een goty wat mij betreft.
Babylons fall zal nooit beter worden.
Doa
oke de game is een shitshow,maar dat deze slechter is dan failout 76? dat geloof ik dus niet
-ter vergelijking,kijk eens naar deze + en – punten
https://playsense.nl/340638/review-fallout-76/
-kan deze site echt niet serieus nemen,alsof ze andere AAA spellen,beschermen,terwijl failout76 na ²weken in de sale ging!
@Anoniem-5716: Totaal andere reviewer en totaal andere game
@Anoniem-5445: enix de maker van dragon Quest in het begin van de overnamen jaren terug was het een super fusie de laatste jaren gaat het achter uit maar laten we eerlijk wezen ze zijn niet alleen.
Gewoon niet meer kopen als er geen vraag is stop het aanbod vanzelf.
Crossfire X review ?
@Anoniem-6077: haha komt niet
@Anoniem-5445: Ik vind Final Fantasy na de overname nog steeds hele goede games. Mensen vonden Kindgom Hearts 3 slecht, maar ook daar heb ik veel plezier uit gehaald. En niet te vergeten Nier Replicant / Nier Automata, dat zijn twee van mijn favoriete games of all time (ik ben waarschijnlijk nog een aantal vergeten). Ik denk dat ze nu wel met het free to play van bijvoorbeeld de Chocobo racing game op de Switch en de live service games de verkeerde kant op gaan. Los daarvan proberen ze denk ik gewoon iets teveel uit te brengen, waardoor je meer lagere kwaliteit games krijg of vele remasters.
@Yannick: heb het over de minpunten,de punten van failout76 waren 100x erger dan deze game! je zakte door de grond,de textures waren opeens van ps1 kwaliteit,zombies bleven opeens haken,geen campagne,kan de hele dag doorgaan,en ondanks dat kreeg de game een 5,en deze een 2,5,en dat slaat dus nergens op.
@Anoniem-8277: deze kan je niet op Xbox spelen, dat verklaart het cijfer
@Anoniem-8277: Ik zal eerlijk zijn, ik heb beide games niet gespeeld. Maar kijkend naar de minpunten hier, op een basis niveau is er gewoon niks goeds aan de game zelf. Story, gameplay en graphics falen volgens de reviewer. Waarom zou je het dan een 5 of hoger moeten geven? Fallout had veels teveel bugs en glitches, maar dat kan je nog met updates fixen. De combat system is ten opzichte van de andere Fallout games hetzelfde gebleven toch? Dus zelfs zonder campaign kan je er vast nog wel wat plezier uithalen.
@Anoniem-6077: Gaan ze niet doen hier
@Anoniem-8277: Dan nog heb je het over twee totaal verschillende games én een ander tijdperk.
Fallout 76 is een game met een redelijk flinke open wereld in tegenstelling tot Babylon’s Fall. De bugs waren uiteraard vervelend, maar kijkend naar de schaal van die game kan je daar wat meer vergevingsgezind over zijn in tegenstelling tot een game die, ik citeer: “gangetje, gangetje, pleintje en weer terug naar het gangetje” als gameplay heeft. In 2018 kwam Fallout 76 op de markt, toen was de gaming industrie nog in een ander stadium. Was Fallout 76 vandaag de dag uitgekomen (Zonder alle patches en extra content die later zijn toegevoegd) was het cijfer naar alle waarschijnlijkheid lager geweest. Het is immers 2022.
Als jij toevallig groot fan bent van Babylon’s Fall: Fijn dat jij je wel weet te vermaken met de game! Was Fallout 76 in jouw optiek bij release minder waard dan een 5, dat kan. Daar zijn we mensen voor met elk een eigen mening.
Lijkt deze game een beetje op Godfall op de PS5 maar dan zowaar nog slechter? Hoe is het mogelijk. Godfall kreeg je tenminste nog gratis bij PS+! Je zou er toch geld voor hebben betaald!
@RogueSquad: Volgens mij reageer je op de verkeerde persoon. Wat jij zegt is vrijwel hetzelfde als ik zeg…Ik zei juist dat een 5 te hoog is voor Babylons fall omdat de game op basis niveau zo slecht is.
@Anoniem-5943: Verdorie, je hebt helemaal gelijk. Verkeerd geklikt. Excuses! Bij deze aangepast. 🙂
@RogueSquad: Hahaha geen probleem, had al een gevoel dat dat het geval was
Dan ga je toch hopen dat er een bug in de game zit die de game visueel zwaar bagger maakt en dat dat gepatched gaat worden.
@Anoniem-5716: waarom dan terugkomen naar deze site als je die niet serieus kan nemen? Als je het beter kan regel dan je eigen site en vergeet de fles azijn niet mee te nemen.