Review | Dragon’s Dogma 2 – Twaalf jaar na de release van het origineel is de tijd dan eindelijk aangebroken: Dragon’s Dogma 2 is verkrijgbaar. Hoewel de vraag naar een vervolg steeds groter werd, was het kort na de release van Dragon’s Dogma helemaal niet vanzelfsprekend dat er een vervolg zou komen. De game werd matig ontvangen en het was pas later, dankzij prijsverlagingen en de release van de Dark Arisen-versie, dat het spel aan populariteit won. Sindsdien is Dragon’s Dogma zijn cultstatus ontgroeid en was het verlossende woord dan eindelijk daar in 2022: deel 2 zou een feit worden. Weet Dragon’s Dogma 2 fans tevreden te stellen, of zal het eerste deel nog altijd de favoriet blijven? Wij hebben het voor je uitgezocht.
Sta op, Arisen
Net zoals in het originele Dragon’s Dogma stap je in de schoenen van de Arisen, een persoon wiens hart gestolen is door een ‘great dragon’, wat de katalysator is van jouw avontuur om je hart terug te krijgen. Dit doe je niet alleen, je hebt namelijk ook maximaal drie Pawns tot je beschikking. Eén van de Pawns is er één die je zelf creëert, de andere twee zijn Pawns van andere spelers die je op elk moment kunt inhuren en vervangen. Inhoudelijk is het verhaal vrij basaal en komt het op veel vlakken overeen met het verhaal van de eerste game doordat het uitgangspunt in principe hetzelfde is. Dit lijkt expres gedaan te zijn, want ook al heet het spel Dragon’s Dogma 2, lijkt dit in alle aspecten op een redo. Het nummertje mist zelfs wanneer je je in het hoofdscherm bevindt en de game luidt dan simpelweg ‘Dragon’s Dogma’. Daarmee is gelijk een belangrijke vraag beantwoord: nee, je hoeft Dragon’s Dogma 1 niet gespeeld te hebben om deel twee te spelen. Sterker nog: de ervaring is alleen maar beter als je Dragon’s Dogma niet recent hebt gespeeld.
In Dragon’s Dogma 2 zijn er geen interessante verhaallijnen en geen personages waarin je je kunt verdiepen. Dragon’s Dogma is een game die vooral zijn wereld en gameplay laat spreken, dus je hoeft geen interessant verhaal te verwachten, want dat is er immers niet. Daarnaast is het hoofdverhaal een stuk korter dan verwacht. Er is een punt waarop je denkt dat je ongeveer op de helft van het verhaal bent, maar in werkelijkheid heb je dan nog maar een paar kleine uren te gaan voordat je bij het eindgevecht belandt. Het is dat er nog aardig wat zijmissies zijn en Dragon’s Dogma je constant motiveert om op avontuur te gaan, waardoor je je minder op het hoofdverhaal focust. Anders zou de korte duur het hoofdverhaal ons een stuk meer teleurgesteld hebben laten voelen.
Het avontuur roept
Waar Dragon’s Dogma 2, net als zijn voorganger, echt in uitblinkt, is de gameplay. Het verkennen van de weelderige open wereld met zijn bossen, bergen en uitgestrekte vlaktes gevuld met gevaar en mysteries is datgene waarmee je het meeste van je tijd zult vullen, en wat een genot is dat. Het ene moment wandel je rustig door een dichtbegroeid bos, het andere moment word je aangevallen door een groep aardmannetjes en een cycloop, vlieg je op de rug van een griffioen en stuit je op een grot waarin een heuse Gorgon rondwaart. Je weet nooit wat je tegenkomt wanneer je door de twee regio’s Vermund en Battahl reist, maar één ding is altijd zeker: je gaat iets vinden. En of je dat overdag of ’s nachts doet, maakt ook nog eens een verschil, want het verhullende effect van het holst van de nacht maakt alles net even iets spannender.
Zoals misschien al duidelijk is, is er veel gevaar in de wereld van Dragon’s Dogma. Gelukkig heb je een arsenaal aan vechtstijlen en vaardigheden tot je beschikking dankzij de Vocations, die in principe overeenkomen met een class-systeem. Aan het begin van de game kun je voor jezelf en je Pawn kiezen uit vier verschillende Vocations: Fighter, Thief, Mage en Archer. Elke Vocation heeft zijn eigen wapens, vaardigheden, maar ook voordelen en nadelen. Je kunt de rang van je Vocation verhogen en op die manier meer vaardigheden vrijspelen. Je bent ook niet gebonden aan de keuze die je aan het begin maakt; je kunt in principe op elk moment van Vocation veranderen door een herberg te bezoeken. Dat is maar goed ook, want tijdens het spelen van Dragon’s Dogma kun je nog zes andere Vocations vrijspelen, zoals Magick Archer en Trickster, wat zorgt voor meer dan genoeg variatie in gevechten.
De combat zelf is eenvoudig maar zeer vermakelijk, meeslepend en op bepaalde momenten uitdagend, vooral wanneer je oog in oog staat met meerdere grote monsters tegelijk, zoals een draak en een mantichora. Om te kunnen overleven tegen deze monsters is het belangrijk dat je jezelf en je team goed uitrust, een goede balans in Vocations hebt, en natuurlijk een hoog genoeg level hebt. De gevechten vervelen niet snel omdat er echt van alles kan gebeuren tijdens deze confrontaties. Een griffioen kan opstijgen terwijl je op zijn rug klimt, en een cycloop kan struikelen om vervolgens met zijn voeten en armen van de ene naar de andere richel te grijpen. Dit soort momenten komen talloos voor in Dragon’s Dogma en gebeuren, voor zover wij hebben gemerkt, geheel willekeurig.
Meer Dragon’s Dogma
Wanneer je Dragon’s Dogma 2 begint te vergelijken met het eerste deel, zul je al snel tot de conclusie komen dat er eigenlijk niet heel veel veranderd is. Het spel is een stuk mooier, maar de combat voelt bijna identiek, het systeem rondom de Pawns is nog exact hetzelfde en je zult nog steeds vooral veel moeten lopen aangezien fast travel ook in Dragon’s Dogma 2 gelimiteerd is en verbonden is aan reizen tussen steden en de relatief zeldzame ferrystones, die het mogelijk maken om van waar dan ook naar een portcrystal te teleporteren. Misschien is het maar goed ook dat Dragon’s Dogma 2 meer van hetzelfde is maar dan beter, anders zou het spel misschien al snel de dingen verloochenen die de game juist zo uniek maakten in 2012. Waar wél iets meer vernieuwing en variatie in had mogen zitten zijn de vijandtypes. Na een tijdje heb je het wel gehad met de zoveelste aardman, wolf of harpij.
De uitgebreide character creator van Dragon’s Dogma 2 is een grote verbetering ten opzichte van die in het eerste spel. Waar je het eerst vooral met heel veel presets moest doen, kun je nu zo goed als alles zelf helemaal finetunen door allerlei verschillende sliders te gebruiken. Bereid je voor om ongeveer een uurtje bezig te zijn met het maken van jouw personage en je Pawn. Niet in de laatste plaats belangrijk om dit de eerste keer goed te doen, want om je personage of Pawn daarna aan te passen, zul je een speciaal item moeten verkrijgen. Dit item was initieel heel gelimiteerd beschikbaar in het spel en zou je anders moeten aanschaffen door middel van microtransacties. Gelukkig is er wat controverse geweest rondom deze microtransacties, waardoor Capcom in de recente update van vorige week het aantal dat je in het spel kan krijgen heeft opgehoogd.
Worstelen met drukte
Waar het grafisch tip top in elkaar zit en het spel standaard wordt gerenderd in 4K, zijn er op performancevlak nog wel wat verbeterpunten. Zo geeft de game je niet de keuze in verschillende grafische modi om bijvoorbeeld wat visuele kwaliteit in te leveren voor betere prestaties. Dat is op zich geen probleem als het spel draait als een zonnetje, maar dat doet het niet altijd. Het spel heeft een uncapped framerate die meestal wel stabiel tussen de 30 en 40 fps blijft, maar er zijn momenten in drukke steden en tijdens hectische gevechten waar de framerate een duikvlucht neemt richting de 25 fps, wat toch wel een beetje de flow van de gameplay verstoort. Capcom heeft middels een update nu wel een patch uitgebracht om de framerate te limiteren tot 30 fps en de optie om Ray tracing uit te zetten. Dit zorgt voor een stabielere ervaring, maar met ray tracing aan zijn er nog heel soms momenten dat de framerate ietsjes onder de 30 zit. Dankzij de limitatie zijn deze kleine verschillen gelukkig minder merkbaar.
Dynamisch en episch
De soundtrack van Dragon’s Dogma 2 is gevuld met muziekstukken die perfect aansluiten op de situatie. Op het moment dat je een gevecht begint, hoor je de intensiteit in de muziek toenemen en voelt het alsof je leven op het spel staat. Wanneer je op het punt staat om een grote vijand te verslaan, verandert de muziek naar een stuk dat hoopvol en triomfantelijk klinkt, met het hoogtepunt wanneer je de vijand daadwerkelijk verslaat. Het enige minpuntje op het gebied van audio is dat de dialogen van de Pawns in je party na verloop van tijd repetitief worden. Capcom had best nog wat tijd mogen steken in het schrijven van meer dialoog voor de stemacteurs.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar voor: Xbox Series X|S en pc.
Conclusie
Na lang wachten is Dragon's Dogma 2 er dan eindelijk. Fans van het eerste deel worden beloond met een game die nog steeds uitblinkt in de aspecten die het 12 jaar geleden zo populair maakten. Dragon's Dogma 2 is gewoon nog meer Dragon's Dogma; het blinkt uit in dezelfde aspecten die het eerste deel zo geweldig maakten en voegt daar nog meer aan toe. Meer vijanden, meer Vocations, meer mogelijkheden én natuurlijk een gloednieuwe wereld met nieuwe locaties die smeken om ontdekt te worden. Dat het verhaal dan matig is, valt te overzien, mede omdat het eerste spel ook geen verhaal had om over naar huis te schrijven. De soundtrack is ook ditmaal weer episch en weet je echt in de wereld van Dragon's Dogma 2 te bedwelmen. Fans van het eerste deel zullen ook in deel twee weer hun vermaak kunnen vinden. Het tegenovergestelde is echter ook waar: vond je het de eerste keer niets? Dan is Dragon's Dogma 2 nog steeds niets voor jou.
Pluspunten
- Een wereld die je wilt ontdekken
- Altijd iets te beleven
- Variatie in Vocations en combat mogelijkheden
- Grafisch prima
- Epische soundtrack
Minpunten
- Matig en relatief kort verhaal
- Niet genoeg verschillende soorten vijanden
- Performance probleempjes
- Repetitieve dialoog
8.0
Had toch wel iets hoger verwacht dan een acht.
Performance probleempjes drop na 21 frame zijn geen probleempjes maar een groot probleem.
Maar ach we weten als je de waarheid vertel je niks meer van capcom krijg he.
Deze game is awesome. Qua Main story kan ik nog niet veel zeggen, aangezien ik nog maar 5 main quests heb gedaan.
Maar wat een avonturen heb ik al beleefd met deze game, vroeger met Lego en playmobil spelend fantaseerde ik over dit soort dingen en met Dragon’s Dogma 2 word die fantasie waar gemaakt.
Is dit iets voor casual spelers die op zoek zijn naar een action rpg met niet al te zware rpg elementen?
de eerste game duurt zelfs langer
https://howlongtobeat.com/?q=dragon
/als je een game wilt hebben die hierop lijkt EN ook nog niét de minpunten heeft ,dan raad ik je witcher ³aan
@Anoniem-9126: goeie vraag,er is vast wel een ”learning curve” hierbij,maar ik weet niet of je handje word vastgehouden bij deze game
@Anoniem-5121: Moeilijk is dat he………..de mening van een ander. Blijft moeilijk voor veel mensen.
@Anoniem-9332:
Waar praat jij over? Ik draai gemiddeld 40fps op me ps5. Als je gewoon uncapped zonder RT en MB doet. Ja in die grotere stad kan het nog wel eens dippen. Maar verder heb ik weinig last van dips.
Dit gaat mn volgende aankoop worden, zininin!
Vond het eerste deel op zich nog wel goed te doen. Concept met de pawns lenen van iemand anders was leuk. Verhaal was toen al kort en vijanden waren toen ook al niet erg divers. Er is dus niet veel veranderd. Ik vind dit geen 70eu waard en wacht wel op een budgetbak prijs.
@Anoniem-9219: inderdaad daarom ga ik ook even wachten tot het minder duur is
@Anoniem-3814: Lol, ik ben gek op The Witcher 3, maar die game is op geen enkele manier vergelijkbaar met DD2, los van de open wereld waar zich monsters in bevinden.
@Anoniem-9126: Absoluut niet, DD2 is soms onvergeeflijk in zowel de combat als vaagheid van quests. Sommige main en side quests krijg je niet eens een richting op je map maar zegt de game (bijna letterlijk) dat je het zelf mag gaan uitzoeken en dat moet je echt liggen
Ik geef het zelf een 7, had er veel van verwacht vanwege al die hoge scores maar ik vind de wereld vrij leeg, combat een beetje saai en de dialogen en personages zijn niet mooi uitgewerkt vind ik, de monden bewegen ook anders dan wat er gezegd wordt en de pawns zijn soms irritant, blijven steken achter bomen of praten constant onzin. Het is wel zo dat ik het steeds beter begin te vinden bij elke speelronde, dus wellicht stel ik het nog naar boven bij, maar ik was eigenlijk toch wel een beetje teleurgesteld. Dat komt misschien ook wel omdat ik dit jaar nog niks anders had gespeeld dan Baldur’s Gate 3, wat mij betreft komt DD2 daar bij lange na niet eens in de buurt van, ook al is het misschien bij een hoop aspecten wel appels met peren vergelijken.
@Anoniem-2006: precies want het komt nergens in de buurt van witcher ³,in alle opzichten #meesterwerk
@Anoniem-9747:
Dragon’s Dogma 2 >>>>>>>>>> the witcher 3.
@Anoniem-8880: plank —> mis
@Anoniem-9747: Dat mag je uiteraard vinden, ik vind dat het zoveel strooien met termen als meesterwerk en genie afbreuk doet aan de woorden. Het zijn beide (zeer) goede games die je niet met elkaar kunt vergelijken.
@Anoniem-9309: Nee hoor. Een review is gewoon een mening van een reviewer. Hij mag dus zelf weten welk cijfer hij geeft 😉
@Anoniem-5121: Nog klagen over een 8. Lol.
@Anoniem-9332: Ik ben eerlijk wanneer ik zeg dat framedrops bij mij meer de uitzondering waren dan de regel. Dat gezegd hebbende zijn er natuurlijk dusdanig veel geluiden van anderen dat dit wel degelijk een probleem is (vooral op pc). Daar kan ik echter zelf niets over zeggen.
@Anoniem-5121: Lekker boeiend wat voor cijfer één persoon van de 7 miljard mensen geeft.
@Anoniem-2230: ook lekker boeiend wat jij er van vindt
@Anoniem-8612: dus daar mag men weer geen mening over hebben?? Rare wereld leef jij in
@Anoniem-8612: misschien is het beter om geen cijfer te geven maar ja dat gaat natuurlijk ook niet werken met al die azijnzeikers
@Anoniem-6030: ik zie niemand klagen lol
@Anoniem-6030: dat noem je toch niet klagen, man. Wel ironisch lol.
Ja ja, leuke game, totdat je mainpawn de dragonplague krijgt en een hele stad uitmoord…..
Een paar tips voor degene die er nog mee gaan beginnen of net zijn begonnen.
1. Als je eigen pawn de dragonplague krijgt. (Rode ogen, opstandig) Pak dr op en pleur dr in een ravijn. Probleem opgelost.
2. Ga regelmatig overnachten in een herberg. (Inn) Dit geld namelijk als je backup save file. Als je vast komt te zitten of je wil een mislukte quest opnieuw doen, is dat een must.
@Tranquilo: bedankt voor de eerste tip!
ik zie dat mijn vrouw nu ook rooie oogjes krijgt… was er maar een ravijn in de buurt..
@Anoniem-5905: haha, het grote verschil met je vrouw is dat je pawn daarna weer vrij snel rondloopt en het je niet eens kwalijk neemt. 🙂
@coola: Hoe kan je deze vergelijking trekken als je Dragon’s Dogma 2 nog niet zo lang gespeeld hebt.
@coola: op basis waarvan? hier kan ik alleen maar om lachen en niet eens boos worden,nergens maar dan nergens komt dd² in de buurt van de legendarische witcher 3,niet eens qua sales,gameplay,merchandise wat dan ook.
wat je hier ziet als minpunten heeft witcher ³geen eens,en je kan duidelijk zien dat JY witcher ³ niet (volledig) heb uitgespeeld,afgezien daarvan is assasins creed valhalla compleet geinspireerd door witcher ³ : meditatie afgekeken van TW3,wereld en omgevingen lijken op TW3,zelfs bepaalde muziek lijkt op witcher ³(bv als je in ”skellige” terecht komt. dit hebben de makers zelf gezegd. dus hierbij ben je served.
Het verhaal in deel 1 was ook matig. Maar daar draait het in mijn ogen niet op in deze game. Het gaat meer om de wereld, en de epische gevechten die je hebt, en dat je nooit weet wat er nou weer gaat gebeuren omdat er erg veel ongescript is!
Jammer dat ze de pawns niet als pluspunt gedaan hebben. Ik vind dat een geweldig concept. Als je niet weet hoe je verder moet, en een pawn van een ander die quest al gedaan heeft, je dan gewoon helpt. Ook met items zoeken en dergelijke!
@Anoniem-9332: heb je ze zelf geteld of is dit een aanname omdat iemand anders het heeft gezegd?
Ja de framerate is laag, maar niet onspeelbaar laag (voor mij dan). En ik leg toch wel degelijk de voorkeur bij 60fps hoor, want dat had ik wel echt veel liever gehad!
@Anoniem-9126: Nee zeker niet. Inventory (gewicht) management is belangrijk, ook voor je stamina verbruik. Maar 1 savegame waardoor een gehaaste beslissing zomaar fataal kan zijn. Zo goed als geen tot geringe fast travel vergeleken met andere games.
@Jason28: vergelijken met bg3? Sorry, maar daar lijkt het natuurlijk helemaal niet op haha
En de wereld leeg? Serieus? Vergelijk het eens met andere actie RPGs, dan is de game eerder vol dan leeg. Overal grotten kistjes en geheimen te ontdekken, zolang je er naar zoekt
@mantequilla:
We weten het nu wel.
Voor mij een dikke 8, kleine 9. Sommige dingen zijn janky maar over het algemeen is deze game echt een topper. Dingen kunnen zomaar escaleren en voor je het weet maak je de gekste dingen mee buiten de verhaallijn om. Daarnaast vind ik de wereld eromheen waanzinnig mooi gemaakt.
Dit is toch om te janken performance problemen op de Ps 5 de beste console.
Breng toch een game uit als hij klaar is en niet voor de helft.
Nu volgt patch 1,2,3,4…………
@Anoniem-9332: of misschien de persoon die het gereviewed heeft vind het persoonlijk niet een heel groot probleem? een review is altijd een mening van een persoon dat die niet overeenkomt met die van jou kan toch? ik speel hem op ps5 en soms zijn er indd problemen met de fps, maar maakt dit de game minder voor mij persoonlijk? nee
@mantequilla: hoe kan je beter laten zien dat je de witcher 3 pas later gespeeld hebt toen die hyped was door iedereen. Toen the witcher uit kwam liep die game alles behalve soepel hoor haha, ik ben het met je eens persoonlijk dat die beter is dan dd2 maar zeggen dat geen 1 van deze min punten voor the witcher was? dan heb je zeer zeker niet op launch gespeeld en de eerste paar maanden, witcher 3 was cyberpunk light met alle glitches, bugs, crashes en verschrikkelijke fps.
@Anoniem-9616: The Witcher 3 speelde voor geen meter in het begin. Zoveel problemen.
Daarnaast is de combat ruk in de game en bevat de game te veel dialoog.
Toffe game maar een meesterwerk ? In mijn ogen niet.
@mantequilla:
Het enige wat the meher 3 : the meh hunt goed doet is het verhaal. Valhalla mag dan wel geïnspireerd zijn door TW3 maar geeft er wel zijn eigen draai aan en heeft tenminste smooth combat.
TW3 is verre van de goddelijke game die vind dat het is.
@7th-son: Helemaal met je eens, daarom til ik daar ook niet te zwaar aan in de review en is dat geen groot meewegende factor in de algehele beoordeling (maar wel goed om te weten!).
Het pawn-systeem is inderdaad super goed, al had ik gehoopt dat ze er nog iets extra’s mee hadden gedaan. Nu is het in principe hetzelfde als in DD1, wat natuurlijk ook al prima was.
de “performance” problemen lijken redelijk op storage gericht te zijn. ik krijg alleen framedrops als er iets aan het installeren of downloaden is. verder draait hij heerlijk soepel op een ssd. sowieso is de game en de sfeer van de game echt geweldig.
niets over microtransacties? jullie moeten serieus veel geld hebben ontvangen.
@Anoniem-3488:
In de 16 uur dat ik nu heb gespeeld heb zijn de micro transacties geen een keer in beeld geweest. Alles wat je wilt doen is met ingame valuta te kopen en de ingame valuta is in game erg makkelijk te farmen.
@Anoniem-6107: Als iemand schrijft dat ie een hoger cijfer had verwacht dan klaagt ie misschien niet, maar hoor je dat wel tussen de regels door.
@Anoniem-3488: Omdat het grootste minpunt is aangepakt. Voor de rest heb je geen microtransacties nodig. Ik vind het wel jammer dat de reviewer dit niet nadrukkelijk zegt.
@Anoniem-4743: sorry hoor maar allen alle de optie om te betalen voor snel reizen vind ik alle raar de.rest vind ik prima
@Anoniem-4864: Dat is bedoeld om gamers die snel door het spel heen willen tegemoet te komen. Een soort ongeduldigheids tax want je kunt dit in-game makkelijk verdienen.
@coola: Het heeft wel iets van een Ubi game dus ik snap wel dat jij het goed vind. Wat mij betreft komt het geeneens in de buurt van the Witcher of Elden Ring of Skyrim, maar het heeft verder wel een eigen smoeltje. Ieder zijn ding natuurlijk maar ik ben bang dat ik al snel uitgekeken ben op DD2, ik vind het niet slecht, maar ook niet echt goed.
@coola: inderdaad, dat mtx debacle is zwaar overtrokken .
@Anoniem-8500: sarcasme is jouw vreemd heh
Beste review
@Anoniem-5196: Niets zo lastig als sarcasme te herkennen. Dat zou een slim iemand als jij toch moeten weten. 😉
8/10 is een correcte score
@Jason28: op welk vlak dan? Ik zie echt totaal geen gelijkenissen. Afgezien van de obvious dingen zoals dat het ook een spel is en dat het een actie RPG is natuurlijk.
@7th-son: Vooral de middelmatigheid, slappe dialogen en slechte personages, veel foutjes en erg repetitief, geen interessante quests of verhaal. Eigenlijk niet echt de positieve elementen waarin ik de vergelijking maak, hoewel het niet allemaal louter negatief is. DD2 is bij vlagen best leuk maar constant dezelfde vijanden, lootboxen waar vrijwel niks interessants in te vinden is, omgevingen die er vrijwel overal hetzelfde uit zien, combat zonder enemy lock maakt het vaak onoverzichtelijk, het is maar lukraak om je heen slaan, vaak veel te makkelijk (dan hebben de pawns de vijanden al verslagen) en dan soms weer wat lastiger, nee het heeft voor mij bij lange na niet het niveau van skyrim of elden ring of TW3, maar qua niveau heeft het voor mij wel wat weg van Ubi games. Is puur mijn mening + kan dit nog naar boven bij gesteld worden als ik wat verder ben in de game.
@coola:
Dat is jouw mening. Prima. Zeg gewoon dat jij het niks vindt en klaar. Waarschijnlijk zet jij Skulls&Bones ook hoger dan TW3. Mocht dat zo zijn dan weet ik wel genoeg
@Anoniem-6996:
Niet dat ik dat doe, maar al zal ik dat doen zal ik nog steeds gewoon weg serieus genomen (moeten) worden.
@Jason28: helemaal met je eens
@Anoniem-3814: the witcher3 nee nooit niet wat een verspilling van mijn centen was dat zeg, combat daaruit leek wel van de ps1 te komen
@Jason28: Ik weet niet hoever je bent in de game, maar ik zou het zeker nog een kans geven. De combat wordt boeiender als je meer skills vrijspeelt. Het ontbreken van een enemy lock-on vond ik eigenlijk alleen in het begin een gemis. Door regelmatig van vocation te switchen, blijft t voor mij iig boeiend.
De repititieve dialogen kan je op een gegeven moment ook uitschakelen dmv een pawn specialization, mocht je dat willen.
Dat gedoe met dat dragon’s plaque is wel een dingetje. Ik heb er weinig zin in om telkens een pawn het water of een ravijn in te mieteren. Het wordt ook nog eens moedwillig verspreid door andere spelers. Van mij hadden ze dat hele achterlijke dragon’s plaque gezeur er niet in hoeven te doen. Het voegt totaal niets toe.