Preview | Sid Meier’s Civilization VII – Veel veteranen uit de gamesindustrie zijn inmiddels gepensioneerd of houden zich met andere zaken bezig. Dat zit er voor Sid Meier nog niet in. De beste man is inmiddels de 70 gepasseerd en werkt nog altijd met passie aan zijn kindje: de Civilization-serie. Of Civilization VII de laatste titel zal worden waar Sid directe invloed op heeft gehad zal de tijd leren, maar ondanks zijn leeftijd heeft hij nog altijd oog voor innovatie waar het nodig is. Civilization VII belooft namelijk bepaalde zaken geheel anders aan te pakken dan zijn voorgangers en daarmee zowel de hardcore Civilization-fans als nieuwkomers aan te spreken. Kleine spoiler: Firaxis Games lijkt goed op weg om dat doel te bereiken.
Oud en nieuw
In essentie blijft Civilization natuurlijk Civilization. Ook Civilization VII is een 4X strategie titel waarbij jij en jouw tegenstanders om de beurt bepaalde handelingen uitvoeren om jouw beschaving naar een hoger niveau te tillen. De interface die we kregen voorgeschoteld tijdens het spelen voelde enerzijds vertrouwd, anderzijds een stuk overzichtelijker dan wat we gewend zijn van voorgaande delen. De game laat je heel duidelijk zien welke keuzes je op welk pad zullen zetten en dat geldt ook voor upgrades en wat daarop volgt. In het begin van een potje Civilization kan je van alles en nog wat researchen, maar zodra jouw beschaving een bepaalde richting opgaat zullen sommige zaken minder relevant worden.
Dat we dat hier zo summier neerzetten heeft een reden: je legt het totale verloop van een potje Civilization niet even zomaar uit. Er zijn gigantisch veel factoren om rekening mee te houden: welke beschaving heb je gekozen, welke leider heb je daaraan gekoppeld, doe jij jouw onderzoek voornamelijk om jouw beschaving vooruit te helpen of voor oorlogsvoering, heb je een religie die jouw volk aanhangt, enzovoort. Civilization is altijd een diepgaande serie geweest en het verraste ons daarom ook dat Civilization VII zo toegankelijk aanvoelde. Natuurlijk moet je sommige dingen wel even twee keer lezen, maar al met al is Civilization VII stukken overzichtelijker dan zijn voorgangers.
De tand des tijds
Met Civilization VII wil Firaxis wat nieuwe mogelijkheden brengen met betrekking tot de beschavingen, maar het wel tot op zekere hoogte historisch accuraat houden. Makkelijke voorbeelden hiervan zijn het Romeinse rijk en de Egyptenaren. Het zal de meesten niet zijn ontgaan dat Julius Caesar en Cleopatra er een… Bijzondere relatie op nahielden. Hier speelt Civilization VII op in door het bij die beschavingen mogelijk te maken om een van die twee leiders te kiezen. Helemaal historisch accuraat is het natuurlijk niet, maar je legt direct de link waar het vandaan komt en het brengt ook weer nieuwe mogelijkheden met zich mee. Het Romeinse rijk heeft zijn voordelen, de Egyptenaren ook en dat geldt ook voor de leider die je koppelt aan zo’n beschaving.
Voor alles en iedereen
Civilization VII komt uit voor iedere console die ertoe doet en pc. Last-gen, current-gen, zelfs de Nintendo Switch krijgt een versie. Dat valt ook wel te zien aan de presentatie. Toen de Civilization-serie zich enkel met pc bezighield, wilde Firaxis nog weleens wat goochelen met de graphics. Civilization VII houdt het echter simpel met een wat meer cartooneske stijl. Voor doorgewinterde fans zal dit misschien even wennen zijn, maar de diepgang van de gameplay blijft hierbij gewoon overeind staan. Zo lang dat aspect maar tot in de puntjes wordt uitgewerkt, zal menig fan tevreden zijn.
Voorlopige conclusie
Sid Meier’s Civilization VII heeft wat ons betreft een wat valse start gehad. Toen bekend werd dat 2K Games tijdens Summer Game Fest een nieuw deel in een grote franchise zou aankondigen, gingen de geruchten alle kanten op behalve die van Civilization. Veel gamers waren daarom wat teleurgesteld, maar dat sentiment mag een potentiële top strategiegame niet in de weg staan. Firaxis probeert met Civilization VII niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar aan het bekende concept wat extra diepgang toe te voegen en het daarbij ook nog eens toegankelijker te maken voor nieuwkomers. Dat klinkt zo tegenstrijdig dat je het haast als een onmogelijke missie zou beschouwen, maar van wat wij tot op heden hebben mogen zien lijkt het ze te gaan lukken.
Klinkt veelbelovend, met name de toegankelijkheid. Ik ben soms bij deel 6 echt zoekende nog als redelijk nieuwe speler haha.
Heb meer dan 500 uur in civ 6 zitten en meer dan 7000 uur in de hele franchise inclusief CTP en beyond earth.
Ik speel al vanavond civilization 1 en deze gaat er hoe dan ook komen bij mij voor zowel pc als ps5 🙂
@Dopekoe:
Idem didem !