Alan Wake II is één van de games die verbeterd zal worden voor de PlayStation 5 Pro en ontwikkelaar Remedy Entertainment heeft nu in een officieel bericht even uitgelegd hoe deze ‘nieuwe’ versie van de game eruit zal zien.
Net zoals de standaard PS5, zal Alan Wake II ook bij de Pro twee modi hebben om uit te kiezen: Performance en Quality. De Quality-modus krijgt er nu echter ray tracing bij (wat nog niet in de vorige versie zat) en een 4K-resolutie. Je zal hier echter wel genoegen moeten nemen met 30fps.
Quality Mode
The PS5 Pro Quality mode features ray tracing, which isn’t available on the base PS5 version of the game.
- 30fps with ray tracing
- Ray traced reflections (opaque and transparent)
- Output resolution 3840 x 2160 (4K)
- Render resolution 2176 x 1224
In het kamp van de Performance-modus zijn er ook enkele aanpassingen gebeurd. In het algemeen zijn de visuals verbeterd en de resolutie is van 2K naar 4K gegaan. De framerate van 60fps blijft hier behouden.
The Performance Mode on the PS5 Pro features significantly higher output resolution and has more visual detail compared to the base PS5. The Pro Performance mode uses approximately the same image quality (render) settings as the base PS5’s Quality mode.
The overall image stability, fog, volumetric lighting, and shadow accuracy have been improved on the Pro.
- 60fps
- Using approximately the same render (image quality) settings as the base PS5 Quality mode.
- Base PS5 Performance mode version runs at lower render (image quality) settings
- Render resolution 1536 x 864
- Output resolution 3840 x 2160 (4K)
- Base PS5 version outputs 1440p.
Check hieronder nog enkele video’s die de verschillende modi belichten.
864p nou nou. Wat een krachtpatser die ps5 pro
@eddy77: Het is inderdaad een krachtpatser met aanzienlijk meer rekenvermogen dan de hierboven genoemde input. De resolutie van 1536 x 864 is eigenlijk 125% van 1080p HD, wat indrukwekkend is vanwege de verhoogde pixeldichtheid, zelfs merkbaar op een 13,3 inch scherm. Deze resolutie wordt bovendien door AI opgeschaald naar 4K, wat het geheel nog beter maakt. Daarnaast biedt de graphics-modus uitstekende prestaties, zeker voor een apparaat dat redelijk betaalbaar is. Er blijven positieve berichten binnenkomen over de eerste indrukwekkende prestaties van dit nieuwe model. Veel plezier op 7 november; ik kijk er in elk geval naar uit!
Tegenvaller.. 30fps is gewoon een no-go.
Fps > resolutie
@Starlight: Dus op de pro bij sommige games nog steeds 30fps met Raytracing in 4k ipv de beloofde 60 fps en Raytracing. Kun je beter meer geld uitgeven voor een gaming pc.
@Smaakmaker: @Smaakmaker: Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat is precies waar de bottleneck ligt. Veel mensen klagen over de aanschafprijs, terwijl de PS5 voor wat hij kost zeer goede, misschien wel uitmuntende prestaties levert. Je moet deze console echter niet vergelijken met een high-end pc met een grafische kaart van 1800 euro, want dat zou simpelweg niet eerlijk zijn. Wat mij betreft had de PS5 Pro best iets duurder mogen zijn, met nog krachtigere specificaties. Maar dan was de onvrede waarschijnlijk nog groter geweest. Ik voorspel ook dat de PS6 redelijk prijzig zal zijn en dat de vooruitgang in prestaties vrij marginaal zal zijn. De technologische ontwikkeling bereikt langzaam een punt waar verdere verbeteringen nauwelijks zichtbaar of voelbaar zijn, en het is begrijpelijk dat dit frustraties oproept bij gamers die de generatie stappen van andere generaties hebben meegemaakt. Of ervan hebben gelezen/gehoord
@eddy77:
Gast…
@Smaakmaker:
Dat ligt toch echt aan Remedy Games, niet aan de Pro.
@Starlight: 1080p indrukwekkend? Uitstekende prestaties in guality mode? 30 fps is absoluut geen uitstekende prestatie. Ik vind dat tegenvallen. Voor een apparaat wat (compleet) bijna 1000 euro kost
@Starlight: je hoeft niet 1800 euro uit toegeven aan een Gpu een RTX 4070 super of een AMD RX 7900 XT zijn allebei tussen de 600 en de 700 te koop
De Pro is nog niet eens uit en nu al over 30FPS praten? Nee sorry, dat kan echt niet.
Toen Starfield uitkwam met 30fps was de series X ineens omgedoopt tot 30fps console.. en die was toen al bijna 3 jaar op de markt. En dit wordt gewoon goedgepraat? ouch…
@Starlight: “De technologische ontwikkeling bereikt langzaam een punt waar verdere verbeteringen nauwelijks zichtbaar of voelbaar zijn”
Dit dus. De grootste stappen zijn al gezet.
@Starlight: ‘De resolutie van 1536 x 864 is eigenlijk 125% van 1080p HD’
Sinds wanneer is 1536×864 125 procent van 1920×1080? Die mag je even uitleggen
@RegeraFox:
100% dit.
Dus nog steeds 2 keuzes. 30 fps of 60 fps. Ik dacht dat met de pro deze keuzes verleden tijd waren.
@RegeraFox: Geen vergelijking. Starfield had helemaal geen 60fps optie, deze game wel.
@Anoniem-5903:
100% dit.
@Anoniem-5903: Tuurlijk wel. De PS5 pro is nog niet eens uit en ze beginnen nu al. Hoe is het over een jaar, of 2 jaar? 30fps, of mss 40fps met vrr?
De Xbox was er al bijna 3 jaar! En de 60fps optie is er nu wel, dus was geen hardwarematige beperking.
Hoe kunnen jullie dit goedpraten? Het gaat hier om een console van 800-1000 ballen!
@RegeraFox:
*De PS5 pro is nog niet eens uit en je bent nu al aan het zeuren.
Raytracing in 4k is gaaf. Vind ik een must om het ware potentieel van deze horror game te verwerkelijken. Ik ben echt benieuwd hoe het zin met die twee modi in andere games op de ps5 pro. Dit bericht zet op dat vlak helaas niet de toon die ik van de ps5 pro na alle hype verwacht had.
@RegeraFox: Wat ouwehoer je eigenlijk? De game had al 2 gameplay modus dus die 30fps modus die verwijnt niet opeens ofzo. De 60fps modus is in feiten gewoon de quality modus zonder RT. Het kan nog prima zijn dat de 30fps modus unlocked is trouwens in een 120hz container.
@RegeraFox: Nogmaals…..geen vergelijking.
@Anoniem-9633: Prima knul.
@RegeraFox: mooi dat je me gelijk geeft.
@Smaakmaker: Succes met het kopen van je RTX-4090 en de rest van je onderdelen.
@RegeraFox: €799 en geen euro meer kost de PS5-pro.
Mensen hebben geen idee hoe zwaar 4k 60fps met ray-tracing is, en verwachten dat een €799 console dit zomaar kan. Dit is een behoorlijk zware game om te draaien ‘ook op de pc’.
@Anoniem-4143: 4K met RT is zeker zwaar, maar dat doet de PS5 dan ook niet, die doet 2176 x 1224 (tussen HD en 2K in) met upscaling.
@Anoniem-8981: klopt, daarom zeg ik 800-1000 (als je met discdrive en vertical stand wil ben je ~960 kwijt)
Wat een aanstellers hier en dat zijn vermoedelijk vooral de mensen die de pro niet van plan zijn te kopen. Die raytracing kost veel kracht en de devs hebben mooi de vrijheid om zelf de keuzes te maken. Daarnaast is 60fps ook mogelijk wat op de base ps5 30fps is
@RegeraFox:
“klopt, daarom zeg ik 800-1000 (als je met discdrive en vertical stand wil ben je ~960 kwijt)”
Zo werkt het niet. De console kost 799. De rest is bijzaak.
@Bass:
“Wat een aanstellers hier en dat zijn vermoedelijk vooral de mensen die de pro niet van plan zijn te kopen.”
Laat ‘vermoedelijk’ maar achterwege hoor.
@Anoniem-3040: Oh ja klopt, 799 is natuurlijk een koopje voor een 30fps console.
@Bass: Ik wil hem misschien wel kopen, maar als deze game een trend gaat zetten met nu al gelijk een 30fps modus, is dat voor mij geen goed nieuws.
Ik wacht nog even af. Ik hoop dat ik ongelijk krijg en deze console fantastische prestaties gaat neerzetten.
@RegeraFox: Het is geen 30fps console. Geen onzin praten.
@Anoniem-7494: The PS5 Pro Quality mode features ray tracing, which isn’t available on the base PS5 version of the game.
30fps with ray tracing
@RegeraFox: en dan is het gelijk een 30fps console ? Je zit gewoon te stangen man. 60fps is gewoon beschikbaar.
@RegeraFox: er zit een 60fps mode op die net zo goed is als de resolutie mode van de base ps5. Daarnaast heeft de dev ervoor gekozen om raytracing te laten zien. Dat haalt het systeem simpelweg niet op 60fps. Er zijn ook genoeg mensen die juist voor de meest graphische optie gaan en die hebben zij nu. Prima om een keuze te hebben toch?
@eddy77: volledig die 950 euro waard toch?
@Starlight: mmmm zo klinkt goed maar verandert niets aan de prijs van 950!!
@Starlight: mwah kijk was ie in mijn ogen 1099 of zo maar ze leveren het wel dan denk ik vooruit.
Maar kaal 800 disc er bij standaard er bij halen en marginaal meer(voor mijn gevoel wat ze lieten zien)
Tjah niet echt een optie
Ai upscaling is de future. Het is haast niet van native te onderscheiden. Bovendien kan je veel meer gpu power gebruiken voor grafische pracht. Alan wake 2 is een van de zwaarste games op dit moment. Vroeger was crysis een benchmark. Nu is Alan wake 2 dat. Raytracing vereist immens veel gpu power. De ps5 pro heeft ook hardware based raytracing van de huidige generatie. Wat een enorme leap is tegenover de base ps5. Daarnaast is de gpu er ook ferm op vooruit gegaan. 30 fps zal altijd blijven bestaan als ontwikkelaars het onderste uit de kan willen halen. Ze argumenteren hier al in de comments dat de pro nog niet uit is en er nu al over 30 fps wordt gesproken. No shit. Sherlocks. De 60 fps mode draait op de resolution mode van de ps5 met hogere renders, gfx, detail. En dit zul je altijd terug vinden op de pro. Ray tracing op 60 fps in 4k is zelfs voor de meeste pc gamers nog een droom. Tenzij je dus reflecties, schaduw reflecties uitzet of op lager render zet. Alan wake 2 kiest ervoor vol gas te geven op raytracing. 30 fps voor filmische, interactieve games kan een meerwaarde geven voor een extra playtrough.
Mensen die nu nog klagen dat de pro te duur is moeten maar een base ps5 kopen. De pro is er voor gamers die al een premium tv of monitor hebben. En gewoon meer grafische pracht of fps willen. Op bestaande en nieuwe games. Daarbovenop is digital the way to go. Je moet niet direct een disc drive gaan kopen op day one. Dus laat 7 november maar komen.
@RegeraFox: “Ik hoop dat ik ongelijk krijg”.
Opmerkelijk. Aangezien je krampachtig je eigen tunnelvisie aan het verdedigen bent in dit topic. Ik zou eerder hopen dat je leert ongelijk toe te geven.
Ik ben iemand die nog twijfelt om de pro aan te schaffen, maar als ik nog steeds op 30 fps moet spelen dan is mij dat geen 1000 euro waard (en we kunnen wel discussiëren over de prijs, maar dat is wat ik nu eenmaal kwijt ben aan de complete console)