Review | PlayStation 5 Pro – Met de introductie van de PlayStation 5 Pro past Sony opnieuw het principe van de mid-generatie upgrade toe. Een stap die met de PlayStation 4 Pro destijds een duidelijk antwoord was op de toenemende vraag naar krachtigere consoles. Toentertijd voelde de PS4 zich snel ingehaald door de mogelijkheden van krachtige gaming-pc’s en het toenemende aantal games met een lage framerate. Ook kwam daar het antwoord van Microsoft met de krachtigere Xbox One X, iets wat Microsoft deze generatie niet lijkt te doen. Het was overduidelijk dat Sony toen een sterkere console moest uitbrengen om competitief te blijven. Bij de PS5 Pro ligt de situatie echter anders. De PS5 weet zichzelf vaak prima te redden en alleen in zeldzame gevallen heeft de console moeite om de hoogste prestaties te leveren. Als dit al gebeurt, is het meestal een kwestie van gebrekkige optimalisatie in de games zelf. Nintendo koos met de Switch OLED voor een beperkte mid-generatie upgrade, waarbij de focus lag op een beter scherm. Zo bood Nintendo een betere ervaring zonder de hardware volledig te vernieuwen en dat was ook terug te zien in de prijs. Dit werpt voor ons en velen de vraag op: is er wel écht behoefte aan een PS5 Pro?
Voor wie is de PS5 Pro?
Voor de meeste spelers biedt de standaard PS5 al voldoende prestaties, maar voor een selecte groep gamers, de zogenoemde echte liefhebbers die alleen het beste van het beste willen, heeft de PS5 Pro zichzelf duidelijk in de spotlights gezet. Met hogere resoluties, stabielere en vooral hogere framerates en geavanceerdere ray tracing richt Sony zich vooral op deze doelgroep. Die groep is groot, sterker nog je zou kunnen stellen dat als je deze review leest en fervent bezoeker bent van sites als PlaySense, je precies in die doelgroep valt.
Het prijskaartje van maar liefst € 799,99 maakt de PS5 Pro echter minder interessant voor het brede publiek, zeker omdat de sprong in prestaties kleiner is dan bij de PS4 Pro destijds het geval was. Wat je ook terugziet is dat Microsoft met de propositie van de Series S een breed publiek aanspreekt dat de console vooral inzet als GTA-, Roblox-, Fortnite-, of Warzone-machine, of een combinatie van dit soort games. Deze gamers zijn niet op zoek naar technische superioriteit, zijn vaak wat jonger en willen gewoon voor een fatsoenlijk bedrag online met hun vrienden spelen. Deze propositie is er eentje die de standaard PS5 nu in zou kunnen nemen, mits deze na de introductie van de PS5 Pro in prijs zakt. Iets wat we nu nog niet weten, maar wel een logisch gevolg zou zijn om de installed base van PlayStation verder omhoog te krikken.
Wat mag je verwachten van de hardware?
De PS5 Pro belooft indrukwekkende technische upgrades, al moeten we hier voor deze review afgaan op de cijfers die Sony zelf heeft vrijgegeven. Helaas zijn de exacte technische specificaties van bijvoorbeeld de CPU en GPU niet verstrekt. Desondanks kunnen we op basis van Sony’s informatie toch een aardig beeld schetsen van de verwachte prestaties. De PS5 Pro belooft met zijn GPU-upgrade, die 67% meer Compute Units zou bevatten en een 28% hogere geheugenbandbreedte biedt, een flinke sprong in grafische prestaties. Theoretisch zou dit tot 45% snellere rendering moeten opleveren in vergelijking met de standaard PS5.
Daarnaast is de opslagcapaciteit verdubbeld naar 2TB. Dit is meer dan welkom als je kijkt naar hoe groot games (ja jij, Call of Duty…) vandaag de dag kunnen worden. De PS5 Pro ondersteunt ook Wi-Fi 7, een upgrade ten opzichte van Wi-Fi 6 op de PS5. Waar Wi-Fi 6 snelheden tot 9,6Gbps aankan, is dit bij Wi-Fi 7 tot 46Gbps. Daarnaast zorgt Wi-Fi 7 voor een stabielere verbinding tijdens online sessies, wat haperingen kan verminderen en zorgt voor een consistentere ervaring bij online multiplayer en streaming. Deze verbeteringen uiten zich vooral goed op drukke netwerken met veel apparaten, waar Wi-Fi 7 net wat beter mee om weet te gaan. Wel blijft het belangrijk om te benoemen dat een bekabeld netwerk altijd beter zal presteren dan een Wi-Fi netwerk.
PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR)
PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) is Sony’s nieuwe “AI-gedreven” upscalingtechnologie, exclusief voor de PS5 Pro. Het is met gemak één van de opvallendste en meest genoemde verbeteringen van deze console. PSSR maakt naar eigen zeggen gebruik van machine learning om beelden van een lagere resolutie op te schalen naar 4K zonder al teveel scherpte en detail te verliezen. Dit resulteert volgens Sony in een aanzienlijke visuele verbetering, waarbij fijnere details en strakkere randen duidelijk naar voren komen, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties. Mocht je de aankondiging van de PS5 Pro hebben gekeken, dan heb je gezien hoe Sony deze details kenbaar probeerde te maken. Heel goed ging dit niet, op het internet las je vooral reacties dat het amper te zien was en je wel heel dicht op je tv moet zitten om dit op te kunnen merken.
En ja, natuurlijk moest ook Sony, net als zo’n beetje iedereen tegenwoordig, “AI” ergens in de marketing erbij zetten. Maar in dit geval speelt het bij games wel echt een cruciale rol. PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) bevindt zich in dezelfde categorie als upscalingtechnieken zoals AMD’s FidelityFX Super Resolution (FSR) en NVIDIA’s Deep Learning Super Sampling (DLSS), maar dan met Sony’s eigen aanpak. Om het simpel te houden: FSR gebruikt upscaling zonder AI, brengt hogere framerates, maar de techniek gaat soms ten koste van detail. NVIDIA’s DLSS daarentegen leunt wel weer sterk op AI en daarbij nog eens speciale hardware in hun RTX-kaarten. DLSS gebruik je om beelden met flink wat meer scherpte te upscalen, vooral bij lagere resoluties, waarbij het soms zelfs extra details kan toevoegen dankzij AI.
PSSR weet zichzelf een mooie plek te geven tussen deze technieken. PSSR richt zich op een vergelijkbare doelstelling als DLSS, maar zonder specifieke AI-hardware. Ook is PSSR alleen beschikbaar in het ecosysteem van PlayStation, iets wat met de technieken van AMD en NVIDIA natuurlijk veel meer open is voor handhelds en pc’s. NVIDIA’s DLSS maakt gebruik van speciaal ontworpen Tensor Cores, die specifiek gericht zijn op AI-berekeningen. Deze Tensor Cores zijn gepatenteerd door NVIDIA, wat betekent dat andere fabrikanten geen vergelijkbare techniek in hun hardware kunnen opnemen zonder licentie van NVIDIA.
Sony’s PS5 Pro moet het daardoor zonder deze specifieke hardware doen en maakt in plaats daarvan gebruik van de RDNA 3-architectuur van AMD, en mogelijk enkele functies uit RDNA 3.5. Voor AI-oplossingen zoals PSSR vertrouwt de PS5 Pro op conventionele GPU-berekeningen in plaats van dedicated AI-hardware zoals de Tensor Cores. Hierdoor maakt PSSR softwarematig gebruik van bestaande rekenkracht en optimalisatie, al biedt het niet dezelfde deep learning-capaciteiten als NVIDIA’s DLSS.
Specificaties
Je koopt de PS5 Pro eigenlijk alleen zonder disc drive, een flinke verandering ten opzichte van de standaard PS5. Toen had je nog de keuze of je voor een digitale console wilde gaan of eentje met een disc drive. De PS5 Slim ontnam deze keuze al van de gamers en met de PS5 Pro zet Sony deze trend voort. Mocht je toch discs willen gebruiken op je PS5 Pro, dan kun je los een disc drive aanschaffen. Dit komt wel met enkele aantekeningen, deze disc drive heeft namelijk een internetverbinding nodig om geactiveerd te kunnen worden en is niet zomaar te plaatsen op een andere PS5. Dit komt doordat de disc drive aan je console wordt ‘verbonden’ en geactiveerd. Nu kun je deze activatie wel ongedaan maken, dan reset je de PS5 en deactiveer je de console op je account terwijl de disc drive verbonden is. Een hoop werk dus voor gamers die graag fysieke media willen blijven gebruiken. Daarnaast valt het aanschaffen van een losse disc drive niet bij iedereen even goed. Zo zijn de disc drives momenteel relatief moeilijk te verkrijgen en is de adviesprijs van € 119,99 voor zo’n losse unit best fors.
Qua processor is de PS5 Pro hetzelfde gebleven als de standaard PS5, om de compatibiliteit optimaal te houden. De GPU is echter wel geüpgraded: waar de standaard PS5 een GPU heeft met RDNA 2-architectuur en 10,3 TFLOPS, beschikt de PS5 Pro over een RDNA 3-chip met 16,7 TFLOPS. De SSD-capaciteit is ook verhoogd, van 825GB bij de originele PS5 naar 2TB bij de PS5 Pro. Het M.2-slot om de opslag uit te breiden is bewaard gebleven, dus mocht 2TB niet genoeg zijn, dan kun je er een extra SSD bijplaatsen. In de praktijk brengt de 2TB schijf een nette 1.89TB aan vrije ruimte met zich mee. Deze verbeterde specificaties komen wel met iets hoger stroomverbruik, namelijk maximaal 390W bij de PS5 Pro tegenover 350W bij de standaard PS5.
Qua afmetingen is de PS5 Pro opvallend genoeg compacter en lichter dan de originele PS5: de Pro weegt 3,1 kg, terwijl de originele PS5 4,5 kg weegt. Het uiterlijk van de PS5 Pro ten opzichte van de PS5 Slim en standaard PS5 kun je herkennen aan de drie strepen door het midden, wat de console qua looks enigszins onderscheidt van de andere versies. Jammer genoeg zijn de faceplates van de PS5 Slim niet compatibel met die van de PS5 Pro. Omdat de bovenste plaat net anders uitlijnt kun je deze niet bevestigen. Wil je dus de faceplates veranderen van de PS5 Pro, dan ben je genoodzaakt hier aparte plates voor te kopen, speciaal ontworpen voor de PS5 Pro (nog niet verkrijgbaar). Aan de voorkant tref je nu 2x USB-C en aan de achterkant 2x USB-A. Mocht je dus sim-racing gear hebben, moet je nu achteraan de PS5 Pro zijn.
Ray tracing
Waar de PlayStation 4 Pro ons HDR bracht en de mogelijkheid om beeld in 4K resolutie te tonen, zit het selling point bij de PS5 Pro vooral in ray tracing capaciteiten. Deze verbeterde PS5 biedt meer ruimte en kracht om ray tracing-berekeningen te kunnen toepassen dankzij de RDNA 3-architectuur. Hogere kloksnelheden en meer bandbreedte geeft je ook nog eens de mogelijkheid om ray tracing te gebruiken bij hogere resoluties, zonder dat dit al teveel ten koste gaat van de framerate, iets wat we vaak zien bij de standaard PS5. Sommige games krijgen specifiek patches van de ontwikkelaars om deze nieuwe architectuur optimaal te benutten, zoals Sony’s eigen Marvel’s Spider-Man 2, Horizon: Forbidden West en Ratchet & Clank: Rift Apart. Het meeste resultaat ga je zien bij de wat nieuwere games die al reeds ervaring hebben met het toepassen van ray tracing.
Bij Marvel’s Spider-Man 2 is er een “Fidelity Pro”-modus toegevoegd die de reflecties in de game ten goede komen. Deze modus behaalt alleen geen 60fps, maar daarvoor is er de “Performance Pro”-modus. De eerste modus is vooral om te laten zien hoe mooi de game kan zijn, alleen lever je daar wel in op de prestaties. Alhoewel men zegt dat deze modus 30fps als doelstelling heeft, voelt de game in de Fidelity Pro-modus stukken soepeler dan de originele Fidelity-modus op de standaard PS5. De Performance Pro-modus kun je vergelijken met de oude Fidelity-modus, maar dan op 60fps. Dit is ook een goed voorbeeld van de verwachtingen die je mag hebben. De PS5 Pro is in staat om oude games in “Grafische” ofwel “Fidelity” modus af te spelen met een hogere framerate dan je gewend bent van de standaard PS5. Dit betekent niet altijd dat dit 60fps zal zijn, maar in ieder geval meer frames per seconde dan op de standaard PS5. Mocht de PS5-game die je speelt niet voorzien zijn van een patch, dan zijn de verschillen niet tot nauwelijks merkbaar, ook niet bij nieuwe games. Sonic X Shadow Generations had in de “Quality”-modus bijvoorbeeld nog steeds een lage framerate, hier is eerst een patch voor nodig.
Voor Ratchet & Clank: Rift Apart zien we soortgelijke toepassingen als bij Spider-Man 2 met een Fidelity Pro- en Performance Pro-modus. Het is een beetje de stijl van Insomniac Games om het zo te doen. Bij Horizon: Forbidden West zie je dat het effect van ray tracing zich vooral uit in spectaculaire landschap uitzichten, met meer detail in de verte en de patch zorgt ervoor dat het allemaal net wat vlotter en scherper is. Lichteffecten zijn warmer, voller en prettiger om naar te kijken.
Investering in de toekomst
Dat een handjevol games een PS5 Pro enhanced patch krijgt is natuurlijk fijn, maar we verwachten dat dit redelijk selectief blijft als het om oudere titels gaat. De PS5 Pro moet je zien als een investering voor de toekomstige releases en met een beetje mazzel is er een patch beschikbaar voor games die het op de standaard PS5 wat moeilijk hadden. De meest noemenswaardige voorbeelden hiervan zijn Final Fantasy VII: Rebirth, Stellar Blade (120fps) en F1 24 (120fps). Feit blijft wel, je game moet er maar net tussen zitten met PS5 Pro ondersteuning. Zelfs games waarvan je zou verwachten dat ze een patch hebben voor de PS5 Pro, zoals Gran Turismo 7, zijn op het moment van schrijven nog niet voorzien van verbeterde ondersteuning.
Er is ook een nieuwe resolutiemodus voor sommige games, die het mogelijk maakt om 8K-output te hebben, maar in de huidige staat van de markt blijft dit ontzettend niche. De grootste verschillen gaan we straks zien bij nieuwe games die nu nog ruim de tijd hebben om optimalisaties door te voeren voor de PS5 Pro. De techniek, mits goed toegepast, is iets om heel enthousiast van te worden. Sony heeft met de PS5 Pro en diens capaciteiten iets heel bijzonders in handen, maar het gaat nog wel even duren tot we deze meerwaarde in zijn volle glorie kunnen gaan ervaren.
Er komen volgend jaar genoeg relatief zware games uit zoals Kingdom Come: Deliverance 2, Assassin’s Creed: Shadows, Monster Hunter Wilds, Death Stranding 2 en ook Grand Theft Auto VI. We zijn dan ook ontzettend nieuwsgierig om te zien hoe de PS5 Pro zich hier staande zal gaan houden, maar op korte termijn is het vooral interessant om te zien welke patches er gaan uitkomen en wat die met reeds bestaande titels doen. Voor nu heb je een mooie, maar relatief korte lijst, bij de release van de PS5 Pro.
PS4 Game Boost
De PlayStation 5 Pro heeft nu een nieuwe optie in het menu die ook wel bekend staat als ‘Game Boost’, wat is bedoeld voor eerder uitgekomen PS4-games. De PS5 Pro is compatibel met meer dan 8.500 PS4-games, dat zijn er heel, heel veel. In de PS5 Pro zit nu een optie waarmee je deze PS4-games kunt voorzien van een “Game Boost”. Deze optie kun je aanzetten in het menu en er verschijnt dan ook een melding dat wanneer je games onverwacht gedrag ziet vertonen, je deze optie het beste even uit kunt zetten bij die specifieke PS4-titel. Op papier betekent het dat PS4-games als het ware een kleine boost krijgen waardoor deze net wat soepeler kunnen draaien.
We hebben een aantal PS4-titels gespeeld op de PS5 Pro en je merkt dat het beeld soms net wat scherper is dan je native van de PS4 gewend bent. Hoe de techniek hierachter werkt heeft Sony nog niet echt prijsgegeven, maar de effecten zijn duidelijk merkbaar bij de laadtijden en resoluties van de games. Het gedrag van de ‘Game Boost’-functie is heel afhankelijk van welke game je speelt, bij GTA V merkten we bijvoorbeeld minder pop-in terwijl een Burnout Remastered vooral veel scherper is op de PS5 Pro. Het is lastig te voorspellen wat het per titel zal betekenen, maar mocht je nog veel PS4-games aanslingeren op je PS5, dan is het erg fijn dat je deze op de beste manier mogelijk kunt spelen.
Nog even wachten, of nu toeslaan?
Het is begrijpelijk als je twijfelt of je de PS5 Pro nu al moet aanschaffen, of toch beter kunt wachten. De kans dat de prijs van de PS5 Pro snel gaat dalen, is namelijk klein. Waarschijnlijk kun je volgend jaar met een goede aanbieding een paar tientjes besparen, maar reken er niet op dat de console fors in prijs zal zakken. Deze trend lijkt voorbij, de standaard PS5 is zelfs duurder dan bij de lancering. Als je zorgen hebt over compatibiliteit, kijk dan vooral naar je backlog en of daar games tussen zitten met noemenswaardige PS5 Pro-ondersteuning. Heb je bijvoorbeeld The Last of Us: Part I en/of Part II nog niet gespeeld, ligt God of War: Ragnarök nog op je te wachten, of wil je aan Spider-Man 2 beginnen? Dan is dit wel de ultieme console om zulke exclusives op te beleven. Maar ben je het type gamer dat vooral tijd doorbrengt in Warzone of af en toe Fortnite opstart, dan weet je vermoedelijk zelf al dat de upgrade voor jou minder interessant is.
Als gamen je hobby is, je hebt een goede set-up, en je beschikt over het besteedbaar inkomen, dan ligt er een stevige basis om voor het beste van het beste te gaan. De upgrade van de standaard PS5 naar de PS5 Pro biedt echter op het moment van schrijven nog niet een heel groot verschil; ondersteuning is relatief minimaal en zelfs met optimalisatie is het verschil soms verwaarloosbaar. De aantrekkingskracht van de PS5 Pro ligt dan ook vooral in de belofte van wat de techniek in de toekomst kan brengen. Tegelijkertijd symboliseert de PS5 Pro de huidige fase van technologische vooruitgang waarin we ons bevinden: de sprongen zijn niet meer zo revolutionair als vroeger. Of je nu een iPhone 14 hebt of een iPhone 16, de verschillen zijn vaak klein en upgraden geeft niet meer dat “wow”-effect zoals we dat ooit gewend waren.
Het is een verdrietige realiteit in de wereld van tech, waar upgrades vooral nog incrementeel zijn en “net een beetje beter.” We zitten in een tijdperk waarin verbeteringen veelal subtiel zijn en de écht baanbrekende innovaties zeldzamer worden. Toch blijft de PS5 Pro een solide keuze voor wie altijd het nieuwste wil en klaar is voor de toekomstige games, zelfs als het grote “wow”-effect deze keer wat uitblijft.
Conclusie
De PS5 Pro biedt een degelijke upgrade voor gamers die het maximale uit hun PlayStation-ervaring willen halen, maar de sprong ten opzichte van de standaard PS5 is minder groot dan die van de PS4 Pro destijds. Op dit moment is de lijst met reeds geoptimaliseerde titels echter beperkt, en het verschil in prestaties is niet altijd indrukwekkend genoeg om de investering van € 799,99 voor de doorsnee gamer te rechtvaardigen. De PS5 Pro introduceert weliswaar geen revolutionaire veranderingen, maar biedt een solide basis voor de komende generatie games, zelfs zonder het grote “wow”-effect. PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) is misschien wel de meest veelbelovende vernieuwing van de PS5 Pro. Hoewel het niet zo geavanceerd is als NVIDIA’s DLSS, biedt PSSR een krachtige middenweg die volledig is afgestemd op het PlayStation-ecosysteem.
Pluspunten
- PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR)
- Wi-Fi 7-ondersteuning
- Compacter en lichter
- Meer opslagruimte met een 2TB SSD
- Ray tracing is een mooie vooruitgang in veel games
- Geschikt voor 8K-output
Minpunten
- Beperkte lijst met Pro Enhanced-titels
- Geen disc drive (los verkrijgbaar)
- Upgrade mist het "wow"-effect voor bestaande PS5-gamers
- Aanzienlijk duurder dan de standaard PS5 met € 799.99
-
Jaaa morgen komt ie!
Sorry dat ik kritisch ben, maar dit is toch geen review? Het is een opsomming van de gegevens die Sony gegeven heeft. Het lijkt meer op een advertorial.
Ik ben vooral benieuwd naar de ervaring van het spelen van PRO enhanced games en de verschillen met de PS5. ja 30 naar 60FPS is natuurlijk merkbaar, maar de beeldkwaliteit? is het nou echt zichtbaar beter?
Ik kijk er naar uit morgen.
Waarom behoort ‘geen disc drive’ tot een minpunt? Ik snap niet waarom mensen zich zo druk maken dat die er niet standaard bij zit, koop hem gewoon los en je hebt toch gewoon hetzelfde. Even iets moeite doen om hem er op te doen, nou wat erg.
@Anoniem-5925: het kost meer geld wat eigenlijk er standaard bij hoort. Zou je ook hetzelfde zeggen als je een dual sense controller er los bij moet kopen. Voor mij is het een minpunt ja
Misschien als volgend jaar de games er zijn zoals Wolverine en Ghost of yotei. Dan wil ik mijne oude ps5 verkopen voor de nieuwe. Maar tot die tijd is mijne oude ps5 prima. Snap ook niet dat je nu al overstapt plus nieuwe games van Sony zelf die er gebruik van maken zijn er niet.
Een machine die de PS naam onwaardig is. Overhypte cashgrab!
IGN review geeft de console een 7. Gamers die morgen er één hebben graag een honest gamers review.
Weinig tot geen verschil. Yeah right. 60 fps op alles. 120 fps op veel meer games. Kom nu geen iPhone vergelijken met een console. Dit is een heel grote update. Als je weet wat de console echt is. De reviewer begrijpt er niet echt veel van. Het is de pssr die de magie doet. Zo is er meer ruimte voor de gpu. Maar de gpu is ook upgraded. Terraflops zeggen niks. Je moet naar het complete plaatje kijken. Dit is een significante upgrade. Alleen moet he begrijpen dat je opeens een wereld van verschil ziet. Het heeft hardware based raytracing ten opzichte van de ps5 zijn limitaties. Er zijn nu veel meer mogelijkheden. Als je gamed op 1440p of 1080p kun je bij de reguliere ps5 blijven. Het is voor degene die 4k schermen hebben met 120fps. Je zal geen 4k 120 fps krijgen. Maar je hebt basically beide werelden. De verschillen zitten hem vooral in de raytracing, hogere fps en vooral nog betere textures. Het voelt meer high end aan. En is gewoon nu de beste console wat je kan krijgen. Een console kopen op launch is altijd een eigen keuze. Als je maandelijks games koopt kan je evengoed 1 keer in de 4 jaar een console kopen. Verwacht geen gta vi 60 fps. Verwacht gewoon een betere ervaring tov de ps5. De ps5 blijft nog steeds een beest. Je moet niet perse een pro kopen. Maar als je het Maximum wilt halen uit PlayStation dan is er nu deze keuze. Er zullen ongetwijfeld veel meer games volgen. Maar dan nog. Je hebt gewoon een compact design met 2gb extra ram, hogere io, WiFi 7, game boost, ai upscaling van dlss niveau, ps5 pro patches en meer modi. Zo moet je het bekijken. Dit is niet te vergelijken met een jaarlijkse iPhone upgrade. Dit is wel degelijk een mid gen console. Of die 799 het waard is voor de average casual? Dat betwijfel ik. Maar mensen willen nu eenmaal mee zijn. En kopen dan voor niks. Terwijl er inderdaad ook een selecte groep hier brainless naar kijkt en de kaart boven haalt omdat het gewoon een meerwaarde is voor hun setup.
Pc gewijs is dit goedkoop voor hetgeen wat we krijgen. Maar natuurlijk daalt technologie altijd in prijs. En blijft het evolueren op pc. Al bij al een mooie update. Juist de cpu mocht misschien een upgrade krijgen maar dan begin je parity te krijgen met de ps5. Dus wel verstaanbaar.
Ik vraag me vooral af of streamen nu in hogere resolutie gaat. Blijkbaar kan je nu 8k screenshots nemen. Dus down sampled blijft die scherp op eender welke resolutie.
Ik verwacht wel tegen gta vi een bundel met game voor dezelfde prijs van een kale op launch. Dus dat scheelt dan 70 euro. Daarbovenop is er het gerucht dat er nog bundels met disk komen in december.
Al bij al. Toch wel een mooi maar prijzig product.
@RegeraFox: je vragen staan in principe in de review. Het is naar mijn idee ook verre van een opsomming, we bespreken wat de console doet en is. Helaas is het nog veel koffie dik kijken hoe het in de toekomst zal gaan. De prestaties verschillen erg per game, in de review bespreken voornamelijk de hardware.
@RegeraFox: Een advertorial zal niet snel de minpunten benoemen. Playsense doet dit al jaren op deze manier.
@Anoniem-3107: alles wat je schrijft staat ook gewoon in de review?
@Anoniem-3107: dr is helemaal geen 60fps op alles?
“Sonic X Shadow Generations had in de “Quality”-modus bijvoorbeeld nog steeds een lage framerate, hier is eerst een patch voor nodig.”
Nieuwe game gewoon
@RegeraFox: nee jij wil gewoon niet dat je je geld hebt weg gegooid.
Ik vind dit ook niet echt op een review lijken, maar meer een opsomming van informatie. Bij veel games kun je toch de game in quality mode spelen maar dan met 60fps? Of zit ik er naast? (Sorry nog niet echt de tijd gehad om alles door te lezen). In dat geval lijkt het mij een grotere upgrade dan de PS4 naar PS4 pro. Dat ging maar een klein stapje in resolutie omhoog, en lichtelijk qua framerate. Ja, de console had HDR, maar dat heeft de PS4 slim ook, dat is dus helemaal geen noemenswaardige update van de PS4 pro.
En dan nog iets. Hebben jullie de PS5 pro gekregen van Sony of zelf gekocht?
Vervelend dat die USB-A aan de voorkant naar achter is gezet ivm sim racing en usb dongle headsets. Ps5 Pro zal in een kast terecht komen. Heb voor nu maar een USB-C naar USB-A adapter gekocht.
De PS5 Pro is wel degelijk een grotere upgrade dan de PS4 Pro was op vlak van hardware. Ieder geval heb ik veel zin in morgen.
@Mouse_NL: IGN die een laag cijfer geeft? Ben je verbaasd? IGN is namelijk een lachertje te noemen.
@Anoniem-1955: Ik heb hem (nog) niet gekocht.
Mensen klagen dat dit geen review is maar hoe wil je überhaupt een console een review geven op release. Tenzij de OS een grote zooi is valt er weinig te vertellen over zo’n ding dat niet in de specc sheets staat. Hij gaat aan, hij gaat uit en speelt games. Veel meer mag je van de Pro niet verwachten aangezien alle games ook gewoon moeten werken op de normale PS5.
Als dit een review is vandaag de dag, dan kan ik ook wel beginnen met typen zonder de console al te hebben. Opsommen wat er bekend is en dan een conclusie trekken klinkt wel erg luie manier van informatie verstrekken.
Aan de andere kant verwacht ik ook niet veel beter tegenwoordig van gaming “journalisme” zowel hier in de Benelux als wereldwijd.
@7th-son: helaas zit je er naast, daar is een patch voor nodig. Dit werkt niet meteen out of the box. Veel performance verschilt per titel of er een patch is. Niet elke quality mode wordt 60fps. Dat het als een opsomming voelt is jammer, maar dat komt ook wel omdat er nu eigenlijk weinig te zeggen valt – we bespreken de hardware en voor wat het nu is.
Yes vet
@Gio-the-Gamer: super domme vraag: maar gaat dat dan ook werken met een dongle? Ik heb hetzelfde probleem.
Echt een review kan je ook niet schrijven over een console. Als het doet wat het moet doen, dan is het goed. Het zijn de games en ontwikkelaars die hier iets mee moeten. Zolang de console dus doet wat er gedaan wordt na een Pro parch, ja dan wat moet je er dan nog over zeggen?
Als minpunt geven dat de lijst aan Pro games nog “weinig” is terwijl die onderhand al meer dan 100 games zijn en feitelijk elke dag meer bij komen, vind ik persoonlijk een beetje apart te noemen.
@Anoniem-4982: ik bedoel adapter…
@Anoniem-3449: Als je de PS5 Slim koopt betaal je ook 100 euro meer voor de disc versie, nu met de pro betaal je 120 euro ipv 100 met de disc er bij. Als de dualsense er niet bij had gezeten was het ook weer goedkoper geweest. Ik zie het probleem niet, wees blij dat je nog keuze hebt. Veel moeite he om dat ding los te kopen en zelf er op te zetten ipv dat het er standaard op zit, waar maak je je druk om…
@Anoniem-6581: dat klopt, het doel was ook voornamelijk tegelijkertijd een informatief en centraal stuk te bieden over wat de PS5 Pro is en hoe onze ervaring was
@M4GN3T: Jup fair enough. Mensen moeten verder onthouden dat het geen nieuwe generatie console is maar een krachtigere versie van de PS5. Net zoals dat je meerdere type videokaarten hebt.
“Geschikt voor 8K output”. Goh op mijn PS5 doos staat ook 8K… (Links naast “4K 120”)
@Anoniem-6446: Als dat toch eens de review was geweest ; Hij gaat aan, hij gaat uit en speelt games. Wat moeten jullie nou nog meer weten eigenlijk? Go away now..
@RegeraFox: .
Dit is JUIST de definitie van een review. Tech, specs, voor en nadelen en niet te veel meninkje meninkje in de review, plus nog het beste, geen cijfer. Geen toetsing aan een absolute schaal is goed.
Een review zoals het hoort.
Weer een stukje gaming geschiedenis signed by Sony. Zonder Sony zou gaming nooit zover gevorderd zijn. For tĥe players
@M4GN3T:
Vraagje… kan ik de stroomkabel van m’n OG PS5 gebruiken of is die kabel anders?
@Anoniem-3195: ja dat kan!
@Anoniem-2014: wow, dan heb je een hele andere definitie van een review dan dat ik heb.
Naar mijn idee is een review is het overbrengen van de ervaring die je met een product hebt, en je oordeel daar over vellen. Een game reviewen doe je toch ook niet zonder de game te spelen?
Ik vind het een prima overzicht/samenvating, maar het is gewoon allemaal marketing info die we allang wisten van Sony, en van alle berichten hier op de site.
@Anoniem-3107: prijs van een pro game wordt 100 euro…..
@RegeraFox: Niet helemaal waar, we hebben wat games gecheckt en beschreven hoe onze ervaring hiermee was. Dit is alleen wel een hardware review, de veranderingen in games en de meerwaarde op de Pro zullen in reviews worden behandeld of losse items. Zo kun je ook stellen dat de changelog van een patch publieke info is en als je die ervaring dan deelt, dat dit hetzelfde blijft. Een review van een console gaat echt enkel en alleen over de console zelf. Je kan de PS5 Pro er niet op afvallen dat bijv. Game X geen goede Pro ondersteuning heeft met de patch. Dat is echt verschillend per game. Daarbij is dit ook geen nieuwe generatie, toen ik de PS5 review deed was er veel meer om over te schrijven. Ervaringen met DualSense, het design, kwaliteit van de hardware, ssd prestaties, NVMe toevoegen, de vernieuwde PS Store, backwards compatibility etc.
Dit is slechts een mid-gen upgrade waarbij de vooruitgang vooral afhankelijk is van wat de games ermee doen; verder is het nog steeds de PS5. Er zijn wat verschillen met de standaard PS5, die we hebben genoemd en gedeeld. Je moet het alleen niet spectaculairder uitmaken dan dat het is, het is een goede spec-bump voor een hoop geld, maar de echte power laat zich op termijn beter zien dan day1.
@M4GN3T:
“ ja dat kan! “
Oké oké, dat zou top zijn. Dan hoef ik m’n gigantische tv meubel niet te verschuiven.
Maar ik las dat de Pro een 390W heeft en de OG een 350W. Maakt dat niks uit dan?
@M4GN3T:
Ja precies dit.
Heldere review imo. Ik heb in ieder geval nu een betere view wb de PS5 Pro.
@Anoniem-1887:
* 390W kabel
@Anoniem-7183: ja het kost inderdaad veel moeite want er is geen ps5 pro met duurdere disk versie. Die moet je los kopen. Oh nee dat kan niet. De scalpers hebben het al opgekocht. Ze hadden gewoon een 2e bundel ps5 pro met disk voor 920 moeten aanbieden. Nu moeten mensen lang wachten om een disk te bemachtigen. Zo moeilijk is dat niet om te snappen.
Deze review valt te verwaarlozen.
@Bass: Ja inderdaad 🙂
@Anoniem-4961: Ik heb er gewoon 1 kunnen kopen bij Sony.
Disc drive
@Anoniem-9928: Nee jullie begrijpen mij verkeerd. Playsense mag schrijven wat ze willen wat mij betreft. Maar de mensen die hier lopen te zeuren over de review mogen in een hardware review van een console gewoon eigenlijk niet meer verwachten dan “hij werkt”. Of een game wel of niet goed loopt en of een game de hardware wel of niet volledig benut is allemaal afhankelijk van de game ontwikkelaars, niet van de PS5 Pro hardware
@Anoniem-1887: nee de kabel blijft hetzelfde, je energierekening is wellicht iets hoger 😉
@M4GN3T:
Aight thanks Roy! Dan is het dus unplug, plug & play!
Olé!
@RegeraFox: Idd de games komen pas morgen beschikbaar toch?
@M4GN3T: Bedankt voor de uitleg, en ik waardeer het artikel ook, dat zeker.
Het is gewoon dat ik, potentiele koper van de PRO, juist wil weten of de upgrade van de normale PS5 naar PRO mijn geld waard is, dan kan hij de beste specs hebben en Sony heel veel beloven. Het belangrijkste voor mij is, zijn die PRO enhanced games wel echt merkbaar veel mooier/beter dan diezelfde games op de normale PS5. Dat is toch juist hét verkoopargument van dit apparaat?
Ik bedoel dit echt niet op een vervelende manier hoor. Ik zie het denk ik gewoon anders 🙂
@Anoniem-3107: Mooi boek geschreven. Ondertussen de arrogantie hebben dat jij het wel allemaal snapt,, en iedereen die er anders over denkt als dom afschilderen. Ja jij komt er wel….
@RegeraFox: Niet lullig bedoelt richting Playsense want z edoen prima hun werk, maar voor indepth analyses en meer gericht op de tech erachter met games moet je toch echt bij andere kanalen zijn dan hier.
Afgelopen weken hebben we al veel gezien over de verschillen bij een aantal games dus ja als je het wilt kopen, heb je je antwoord al.
Ik koop hem wel als de disc drive wat beter beschikbaar is, of als GTA 6 er is
@Anoniem-4961: Lang wachten? De disc drive is morgen weer beschikbaar volgens meerdere sites, als je er gelijk bij was geweest dan had je er ook gewoon eentje gehad. De Pro is überhaupt nog niet eens uit, dat is morgen pas. En anders wacht je maar even, zo erg is dat ook weer niet. Veel moeite he, om even geduld te hebben.
@RegeraFox: Of de Pro jouw geld waard is, kun je alleen zelf beslissen. Je kan de vergelijkingen al zien op YouTube en daar komen de komende dagen er nog wel meer van bij. Als jij het niet waard vind dan koop je hem niet, heel simpel.
@RegeraFox:
“Ik bedoel dit echt niet op een vervelende manier hoor.”
Geeft niks schatje.
xoxo
HDR zat ook op de gewone ps4
@Anoniem-5512: Gelukkig maar moppie
@Anoniem-9377:
Goh! Meen je?!
@Anoniem-2767: Ik heb het niet over laag of hoog was ik gaf alleen het cijfer door wat ik aan het einde van de review zag. Lezen blijft moeilijk voor sommigen.
Ze noemen het ook wel de 007 console
0 games
0 reden om te kopen
700 euro
@Anoniem-9925: ja hier zeggen ze in de revieuw dat alleen de ps4 pro dat had maar das niet waar
@Anoniem-3512:
Sukkel hij kost 799 en je bent totaal niet grappig.
En niet eens zelf bedacht.
@RegeraFox:
Denk dat het per game verschillend zal zijn bijv TLOU remastered, Spiderman 2 etc was best wel mooi al, dan denk ik dat die stap naar nog beter wellicht kleiner is dan bij andere andere games.
Vanaf mogen kan ook de gewone gamer aan de slag dus dan hebben we een breeder beeld wat en hoe.
Sowieso veel game plezier aan een ieder die de PRO morgen krijgt !
@Anoniem-3449: Erbij hoort!? Volgens mij is het voor de ps5 ook een digitale of een disk versie…. daar betaal je dan ook relatief meer voor toch?
@Gio-the-Gamer: hier juist super blij de 2 USB c.
De VR en mijn BT dongle zijn beide c en de adapters naar gewoon werken niet fijn.
Ik ga de Pro niet kopen maar voor de mensen die dat wel gaan doen…………….geniet ervan !!!
Weet nog dat ze beloofden dat de discdrive zeker beschikbaar zou zijn tijdens de release van de pro…
Nee dankje
Dit had net zo goed een review kunnen zijn van de nieuwe Alienware laptop. Ik koop een playstation voor de exclusieve content en topgames. En let’s face it…die is en zijn er domweg niet. Dit heeft nul meerwaarde in mijn beeld. Verbeterde PS4 of PS5 games die tijd terug uit zijn gekomen zit ik niet op te wachten in ieder geval!
@RegeraFox:
Het is simpel, word er ook niet echt warm van. Was al te verwachten. Dat het geen ps4 ps4 pro ervaring werd. En de fps is leuk maar grafisch niet echt een verschil voor effe 800 euro zonder diskdrive.
Kijk het nog even aan, na digital foundry ze uitgebreide review. En dan bepaal ik of ik de pro morgen koop.
Wat doet de PS5 Pro voor de Psvr2?
Weinig tot geen verschil ik wacht op de ps6
Dusss jullie gaan en het artikel schrijven onder de noemer ‘review’ terwijl jullie het apparaat zelf nog niet kunnen testen? Dat het een preview volgens mij.
@RegeraFox: Dank u, ik vind het meer een ‘preview’
Het feit dat het ding nog overal beschikbaar te bestellen is (vandaag besteld, morgen in huis) zegt alles.
@Anoniem-1887: jawel, je hebt nu een perilex aansluiting nodig. 😀
Hard skip!
@M4GN3T: ja ik weet dat ter een patch voor nodig is. Ik bedoel ook eigenlijk de games waar een pro patch voor is, lopen nu dan toch hoofdzakelijk op 60fps, wat voorheen 30fps, in een notendop?
De games die jullie getest hebben, was daar een grote verandering in qua framerate?
Bedankt voor de reactie
@Anoniem-8833:
Praat geen hocus pocus met me. :’)
@Anoniem-7587: Het zegt meer over jou eigenlijk.
Of de review nou goed of slecht is, hij komt er volgend jaar toch wel 🙂
Zolang mijn ps5 gewoon prima blijft doen. Komt er geen nieuwe in huis.
@Anoniem-9594: voor jou mss. Ik hoef de pro niet eens. Heb geen hdmi 2.1 en VRR tv. Beetje dubbel betalen beetje upgrade.
@MacBlade: klopt, bedoel gewoon dat ze beter een versie met disk inclusief konden verkopen. Ik vraag mij af of er mensen zullen zijn met een pro zonder disk omdat ze uitverkocht zijn.
@Anoniem-3483: Hier gewoon Pro zonder disc omdat ik de Disc drive nog nauwelijks heb gebruikt op mijn slim. Op de release PS5 gebruikte ik het wat meer en ook af en toe voor blu ray films of als mijn vriendin wat oudere series op dvd wilde kijken. Ik koop wel weer eens een disc drive als ik het wil gaan gebruiken.
lol, meeste games nog steeds geen 60 fps.
En belangrijk is natuurlijk je beeldscherm of televisie. Als die de resolutie niet aan kan is dit natuurlijk een no go.
@Anoniem-9968:
Maar wel een PS5? Dan zal ik maar heel gauw een nieuwe tv halen. Je weet niet wat je mist.
Onnodig duzzzzzz
@Anoniem-8090: ja ik heb nog een lg oled c7 uit 2017. Wacht nog een paar jaar voor ik een nieuwe tv koop. Mss in 2026/2027.
@Dopekoe: Tja dat heb ik dus ook, ben wel een Sucker voor dat soort dingen. En daarna geef ik mezelf altijd een Punch. En dan lekker Ghost of Thushima spelen op de Pro
@Anoniem-3512: over welke console heb je het dan? De pro kost 800 namelijk, loser.
En je moet voor de grap eens kijken naar dit:
11 miljoen mensen hebben gestemd voor de “golden joystick awards”, ik ken het niet, maar 11 miljoen mensen is niet niks. De volgende games staan in de top 12, ik zie hoofdzakelijk playstation games er in staan vriend:
Satisfactory
Astro Bot
Silent Hill 2 Remake
Call of Duty: Black Ops 6
Final Fantasy 7 Rebirth
Dragon Age: The Veilguard
Metaphor: ReFantazio
Animal Well
Balatro
Tekken 8
Helldivers 2
Black Myth: Wukong
@7th-son: Een 3 hele PS5 games, en dat noem jij hoofdzakelijk, loser.
@Anoniem-3107: Voor dat geld koop ik me toch echt die iphone
Ik wacht braaf of de ps6+
Ik wacht braaf of de ps6
@bob-p:
Ik ook, tot die tijd vermaak ik me wel met de Pro.
@Anoniem-7019: blackmyth wukong is vooralsnog nogsteeds een PS5 console exclusive, net als Helldivers. Voor de rest is alleen satisfactory en animal well niet op de PlayStation te spelen. De rest wel. En dus voornamelijk playstation games.
Kneus 😉
Conclusie …die ps fans kopen toch alles wat ze voor neus gooien…
Met dat geld en nog die extra drive koop je beter een pc