Een paar jaar terug kondigde Sony Interactive Entertainment aan dat ze zich meer zouden gaan richten op live-service games. Dit vanwege het feit dat live-service games toen booming waren en het een zeer lucratieve manier van geld verdienen bleek te zijn.

Inmiddels weten we beter en is de kans dat een live-service game succesvol wordt van zeer veel factoren afhankelijk. Sony heeft zich dat inmiddels ook gerealiseerd en zelfs letterlijk ondervonden met Concord, wat honderden miljoenen heeft gekost.

Interessant is daarom om even te kijken naar wat de huidige stand van zaken is. Van de 12 live-service games die in 2022 werden aangekondigd is het overgrote deel inmiddels geannuleerd en in de prullenbak beland. Een overzicht:

Geannuleerd

  • The Last of Us Multiplayer – Geannuleerd in december 2023
  • Marvel’s Spider-Man: The Great Web – Geannuleerd
  • Live-service game van London Studio – Geannuleerd en studio in februari 2024 gesloten
  • Twisted Metal – Geannuleerd in februari 2024
  • Payback (Bungie) – Geannuleerd in augustus 2024
  • Live-service game van Bend Studio – Geannuleerd in januari 2025
  • Live-service game van Bluepoint – Geannuleerd in januari 2025

Uitgebracht

  • Helldivers 2 – Uitgebracht in februari 2024
  • Concord – Uitgebracht in augustus 2024, na twee weken offline gehaald

In ontwikkeling

  • Fairgame$ – Aangekondigd in mei 2023, nog in ontwikkeling
  • Marathon – Aangekondigd in mei 2023, nog in ontwikkeling
  • Horizon Online – Onaangekondigd, maar nog in ontwikkeling

Van deze twaalf games zijn er tot op heden slechts twee uitgebracht, waarvan er een al offline is. Daarmee komt het aantal geannuleerde of gestopte projecten op maar liefst 8 uit 12, en dat is nogal wat.

Bij verschillende studio’s wordt ook aan singleplayer games gewerkt, maar gezien diverse partijen eigenlijk hun tijd hebben geïnvesteerd in projecten die op niks uitlopen is de kans groot dat het nog een paar jaar duurt voordat Sony weer op hetzelfde tempo singleplayer games kan uitbrengen als ten tijde van de PlayStation 4.