Review | Avowed – Als we denken aan RPG’s dan is Obsidian Entertainment toch wel één van de eerste namen die ons te binnen schiet. Deze studio wordt al sinds zijn oprichting geleid door Feargus Urquhart die op zijn beurt verantwoordelijk is voor wat legendarische RPG’s in de Fallout en Baldur’s Gate-reeksen. Vijf jaar geleden werd Avowed aangekondigd en werd vrij snel de conclusie getrokken dat dit Obsidians versie van Skyrim zou gaan worden. Niks is minder waar, want Avowed is zijn eigen ding. Het is een RPG, je hebt aardig grote gebieden om te verkennen, maar het neemt je wel aan de hand mee om zoveel mogelijk van de lore van deze wereld mee te krijgen. Mits goed uitgewerkt is een gefocuste ervaring zeker niet slecht en gelukkig weet Obsidian wel hoe ze een interessante RPG moeten maken.
Dienaar van het rijk
Jij stapt in de schoenen van een godlike, een mens die dicht bij de goden staat en ook een paar goddelijke eigenschappen bezit. In naam van het rijk van Aedyr word jij als afgevaardigde naar de Living Lands gestuurd om daar onderzoek te doen naar de Dream Scourge, wat een ziekte is. Al vroeg in het verhaal worden we geconfronteerd met een man die besmet is met deze ziekte en nog enkel wartaal uit kan slaan. We verlossen de man uit zijn lijden en hebben direct een goed aanknopingspunt met wat we kunnen verwachten. De Living Lands zijn onderdeel van de wereld van Eora wat Avowed ook direct een link geeft aan een andere serie van RPG’s uit de stallen van Obsidian, namelijk Pillars of Eternity.
Jouw rol spelen
Het mag duidelijk zijn dat ze in de Living Lands niet bepaald dol zijn op Aedyrans en dat merk je ook snel genoeg zodra je een gesprek met iemand probeert aan te gaan. Het is aan jou als speler hoe je met de mensen omgaat. Ben je die Aedyran die alles alleen maar doet voor rijkdom en de ‘mindere klasse’ wil benadelen of ben jij als godlike juist de uitzondering op de regel en wil je naast het verdrijven van de Dream Scourge gewoon ieder mens helpen? De keuze ligt bij jou. Naast de serieuze dialoogopties kent Avowed ook een hoop grappige dialoog wat het geheel ook weer wat luchtig maakt.
De andere kant van de medaille is dat je zo nu en dan het gevoel krijgt dat deze dialoog wat tweedimensionaal kan zijn. Personages in de wereld reageren soms best… Luchtig? En dat wanneer we de meest grove dialoogoptie selecteren. Je kan jezelf opstellen zoals je jezelf wilt opstellen, maar echt effect op de wereld lijkt het niet altijd te hebben. Natuurlijk zal een persoon je vriendelijker groeten wanneer je iets voor hen hebt gedaan zonder eigenbelang, maar de dialogen an sich hebben naar onze mening te weinig invloed. Hier en daar zorgt dat voor wat afbreuk aan de immersie van de wereld, maar gelukkig zaten we snel genoeg weer in de game om dat soort tegenvallers makkelijk van ons af te kunnen schudden.
Verfrissend
In onze ervaring is de combat in Avowed niet wat we gewend zijn van een gemiddelde RPG. De combat voelt namelijk lekker vlot aan. Je kan jouw personage uitrusten met twee verschillende loadouts en je hebt de keuze uit diverse soorten wapens. Zwaard en schild, toverstok inclusief spreukenboek, pistolen en zelfs hele musketten. Het kan allemaal. Zo kan je een gevecht aangaan met jouw toverstok om alvast het nodige vuur, elektriciteit en andere elementen op hen af te vuren. Zodra ze dan te dichtbij komen wissel je met een druk op de knop naar zwaard en schild om snel met jouw schild een aanval af te weren en er direct een goeie haal van jouw zwaard achteraan te gooien. Het speelt ontzettend lekker weg en geeft de game ook een bepaalde vlotheid waardoor je geneigd bent om te zeggen “nog één missie en dan ga ik echt naar bed”, maar in de realiteit merk je dan wel op dat je langer bezig bent geweest dan de game doet vermoeden. En dat is goed, het verveelt gewoonweg niet.
Door vijanden te verslaan en gebieden te verkennen vind je vanzelfsprekend ook allerlei materialen en nieuwe uitrusting. Jouw uitrusting kan met deze materialen van een upgrade worden voorzien. We hebben de reguliere upgrades die je gaandeweg de game steeds kan blijven uitvoeren. Dat zwaard wat je zo fijn vindt aan het begin van de game? Dat kan je gewoon blijven gebruiken, want met de upgrades schaalt het mooi mee met de krachtigere vijanden die je later tegenkomt. Ook kan je jouw uitrusting voorzien van enchantments. Dit geeft een wapen een extra eigenschap zoals bij elke hit een beetje extra vuurschade of wat meer kracht wanneer je area of effect aanvallen gebruikt. Het upgraden voelt enerzijds wat minimalistisch aan, je hebt namelijk een duidelijk pad om te bewandelen, maar het werkt wel en motiveerde ons ook om op jacht te gaan naar materialen om de upgrades uit te kunnen voeren.
Jij en je makkers
Tijdens het avontuur vonden we ook wat gelijkgezinden die de Dream Scourge ook tot een einde wilden brengen. De karakters van deze personages zijn behoorlijk uitgesproken in waar ze voor staan en dat levert eigenlijk de leukste dialogen op in de game. Daarnaast voorzien ze je ook van wat ondersteuning tijdens de diverse gevechten, hoewel de AI van jouw metgezellen niet helemaal op en top is. Soms betrapten we er eentje op stilstaan in de verte terwijl wij zelf samen met een ander teamlid druk in gevecht waren. Dit zijn kleine oneffenheden die gelukkig nog gemakkelijk kunnen worden opgelost.
Jouw personage zelf gaat natuurlijk ook levels omhoog waarbij je jezelf kan specialiseren op één gebied, maar je kan ook een combinatie maken tussen de drie classes: Fighter, Ranger en Wizard. Hoewel drie classes misschien beperkt klinkt heb je toch tig mogelijkheden om jouw personage naar wens aan te passen. Voor jouw metgezellen is het helaas allemaal wel wat beperkt. Ook zij mogen zo nu en dan een nieuwe spreuk leren, maar je hebt verder geen invloed op hun statistieken wat je dus wel hebt bij jouw eigen personage. Denk aan intellect, might, enzovoort. Het bevestigt voor ons enkel dat Avowed geen ambities heeft om te concurreren met de allergrootsten op RPG-gebied; het wil gewoon een leuke en vooral toegankelijke game zijn.
Tot in de puntjes
Over de grafische stijl van Avowed kunnen we van alles zeggen, maar dat heeft grotendeels met smaak te maken. De meningen hierover zijn voor zover wij kunnen zien een beetje 50/50, maar in onze ervaring is Avowed een prettige game om naar te kijken. Het slimme kleurgebruik en de diverse soorten landschappen die je ontdekt gaandeweg jouw reis, maken dat Avowed er gewoonweg goed uitziet. Niks revolutionairs, maar het past absoluut in deze generatie. Dat de wereld an sich niet zo ‘levend’ aanvoelt als in andere RPG’s is dan wat jammer. Vijanden respawnen namelijk niet, dus wanneer je een gebied volledig hebt uitgemoord is het ook gewoon leeg.
Op het gebied van performance hadden we in eerste instantie wat kleine probleempjes, maar die zijn inmiddels als sneeuw voor de zon verdwenen. We speelden de game op pc (Ryzen 7 5800X3D, 32GB RAM, Radeon 6900 XT) met een 1440p resolutie en kwamen met alle instellingen op de hoogste stand uit op zo’n 65fps. Na het uitschakelen van ray tracing hebben we de framerate geen moment onder de 90fps zien gaan. Een framerate van 60fps of hoger is wat ons betreft een must in Avowed gezien de, voor RPG-standaarden, snelle combat die de game kent.
Toch wel wat leven
Een groot deel van de sfeer in Avowed wordt verzorgd door de audio die in onze ervaring gewoon erg goed is. De soundtrack vult de gameplay mooi aan zonder té veel af te leiden, het overgrote deel van de stemacteurs levert fantastisch werk af en de geluiden van rake klappen, spreuken en geweren is iets wat de ervaring compleet maakt. Er zijn weliswaar een paar NPC’s die wat apart spreken en hoewel dat gek klinkt, bederft het de lol zeker niet. Het was in dat opzicht helemaal perfect geweest als die personages waren ingesproken door wat sterker stemtalent, maar dat is slechts een smetje.
Gespeeld op: Pc.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S
@Anoniem-4263: wat praat jij een onzin zeg het is een mening he
Zou het kunnen dat tenminste 75% van de reageerders hierboven, deze game niet eens hebben gespeelt, maar dat ze graag liggen te trollen omdat dit een Xbox game is? Ik speel deze game nu een paar dagen, en vind het een erg leuke game. De game ziet er geweldige uit, speelt als een zonnetje, ik moet regelmatig lachen om de humor. Het vechten is leuk, en ook het upgraden van je karakters werkt goed. Mensen ik zou zeggen, luister niet naar alle nativiteit hierboven, ga de game spelen als je Gamepass hebt, dan zal je zien dat de meeste vervelende opmerkingen hierboven ongefundeerd zijn. Ook als je de game wilt kopen, het is zijn geld dubbel en dwars waard.
@Anoniem-5740: Goed verhaal, goede onderbouwing ook. Ik vind hem helemaal niet woke, gewoon alles. Sta je dan met je welles nietes verhaal van een 3 jarige.
@Anoniem-306: exact! En dat is helaas al jaren zo. Een grote bende kleuters. Uitzonderingen daargelaten maar die zijn zeldzaam hier.
Avowed hoogste spelers count ooit 19.500
Spel uit 2025
Skyrim hoogste spelers count ooit 91.000
Spel uit 2011
Je mag van Obsidian toch wel verwachten dat als ze een spel maken dat het interactiever en leuker is dan een spel dat de hoogte van de lat 14 jaar ervoor bepaalt heeft.