Review | Avowed

blank
Review | Avowed – Als we denken aan RPG’s dan is Obsidian Entertainment toch wel één van de eerste namen die ons te binnen schiet. Deze studio wordt al sinds zijn oprichting geleid door Feargus Urquhart die op zijn beurt verantwoordelijk is voor wat legendarische RPG’s in de Fallout en Baldur’s Gate-reeksen. Vijf jaar geleden werd Avowed aangekondigd en werd vrij snel de conclusie getrokken dat dit Obsidians versie van Skyrim zou gaan worden. Niks is minder waar, want Avowed is zijn eigen ding. Het is een RPG, je hebt aardig grote gebieden om te verkennen, maar het neemt je wel aan de hand mee om zoveel mogelijk van de lore van deze wereld mee te krijgen. Mits goed uitgewerkt is een gefocuste ervaring zeker niet slecht en gelukkig weet Obsidian wel hoe ze een interessante RPG moeten maken.

Dienaar van het rijk

Jij stapt in de schoenen van een godlike, een mens die dicht bij de goden staat en ook een paar goddelijke eigenschappen bezit. In naam van het rijk van Aedyr word jij als afgevaardigde naar de Living Lands gestuurd om daar onderzoek te doen naar de Dream Scourge, wat een ziekte is. Al vroeg in het verhaal worden we geconfronteerd met een man die besmet is met deze ziekte en nog enkel wartaal uit kan slaan. We verlossen de man uit zijn lijden en hebben direct een goed aanknopingspunt met wat we kunnen verwachten. De Living Lands zijn onderdeel van de wereld van Eora wat Avowed ook direct een link geeft aan een andere serie van RPG’s uit de stallen van Obsidian, namelijk Pillars of Eternity.

blank

Jouw rol spelen

Het mag duidelijk zijn dat ze in de Living Lands niet bepaald dol zijn op Aedyrans en dat merk je ook snel genoeg zodra je een gesprek met iemand probeert aan te gaan. Het is aan jou als speler hoe je met de mensen omgaat. Ben je die Aedyran die alles alleen maar doet voor rijkdom en de ‘mindere klasse’ wil benadelen of ben jij als godlike juist de uitzondering op de regel en wil je naast het verdrijven van de Dream Scourge gewoon ieder mens helpen? De keuze ligt bij jou. Naast de serieuze dialoogopties kent Avowed ook een hoop grappige dialoog wat het geheel ook weer wat luchtig maakt.

De andere kant van de medaille is dat je zo nu en dan het gevoel krijgt dat deze dialoog wat tweedimensionaal kan zijn. Personages in de wereld reageren soms best… Luchtig? En dat wanneer we de meest grove dialoogoptie selecteren. Je kan jezelf opstellen zoals je jezelf wilt opstellen, maar echt effect op de wereld lijkt het niet altijd te hebben. Natuurlijk zal een persoon je vriendelijker groeten wanneer je iets voor hen hebt gedaan zonder eigenbelang, maar de dialogen an sich hebben naar onze mening te weinig invloed. Hier en daar zorgt dat voor wat afbreuk aan de immersie van de wereld, maar gelukkig zaten we snel genoeg weer in de game om dat soort tegenvallers makkelijk van ons af te kunnen schudden.

blank

Verfrissend

In onze ervaring is de combat in Avowed niet wat we gewend zijn van een gemiddelde RPG. De combat voelt namelijk lekker vlot aan. Je kan jouw personage uitrusten met twee verschillende loadouts en je hebt de keuze uit diverse soorten wapens. Zwaard en schild, toverstok inclusief spreukenboek, pistolen en zelfs hele musketten. Het kan allemaal. Zo kan je een gevecht aangaan met jouw toverstok om alvast het nodige vuur, elektriciteit en andere elementen op hen af te vuren. Zodra ze dan te dichtbij komen wissel je met een druk op de knop naar zwaard en schild om snel met jouw schild een aanval af te weren en er direct een goeie haal van jouw zwaard achteraan te gooien. Het speelt ontzettend lekker weg en geeft de game ook een bepaalde vlotheid waardoor je geneigd bent om te zeggen “nog één missie en dan ga ik echt naar bed”, maar in de realiteit merk je dan wel op dat je langer bezig bent geweest dan de game doet vermoeden. En dat is goed, het verveelt gewoonweg niet.

Door vijanden te verslaan en gebieden te verkennen vind je vanzelfsprekend ook allerlei materialen en nieuwe uitrusting. Jouw uitrusting kan met deze materialen van een upgrade worden voorzien. We hebben de reguliere upgrades die je gaandeweg de game steeds kan blijven uitvoeren. Dat zwaard wat je zo fijn vindt aan het begin van de game? Dat kan je gewoon blijven gebruiken, want met de upgrades schaalt het mooi mee met de krachtigere vijanden die je later tegenkomt. Ook kan je jouw uitrusting voorzien van enchantments. Dit geeft een wapen een extra eigenschap zoals bij elke hit een beetje extra vuurschade of wat meer kracht wanneer je area of effect aanvallen gebruikt. Het upgraden voelt enerzijds wat minimalistisch aan, je hebt namelijk een duidelijk pad om te bewandelen, maar het werkt wel en motiveerde ons ook om op jacht te gaan naar materialen om de upgrades uit te kunnen voeren.

blank

Jij en je makkers

Tijdens het avontuur vonden we ook wat gelijkgezinden die de Dream Scourge ook tot een einde wilden brengen. De karakters van deze personages zijn behoorlijk uitgesproken in waar ze voor staan en dat levert eigenlijk de leukste dialogen op in de game. Daarnaast voorzien ze je ook van wat ondersteuning tijdens de diverse gevechten, hoewel de AI van jouw metgezellen niet helemaal op en top is. Soms betrapten we er eentje op stilstaan in de verte terwijl wij zelf samen met een ander teamlid druk in gevecht waren. Dit zijn kleine oneffenheden die gelukkig nog gemakkelijk kunnen worden opgelost.

Jouw personage zelf gaat natuurlijk ook levels omhoog waarbij je jezelf kan specialiseren op één gebied, maar je kan ook een combinatie maken tussen de drie classes: Fighter, Ranger en Wizard. Hoewel drie classes misschien beperkt klinkt heb je toch tig mogelijkheden om jouw personage naar wens aan te passen. Voor jouw metgezellen is het helaas allemaal wel wat beperkt. Ook zij mogen zo nu en dan een nieuwe spreuk leren, maar je hebt verder geen invloed op hun statistieken wat je dus wel hebt bij jouw eigen personage. Denk aan intellect, might, enzovoort. Het bevestigt voor ons enkel dat Avowed geen ambities heeft om te concurreren met de allergrootsten op RPG-gebied; het wil gewoon een leuke en vooral toegankelijke game zijn.

blank

Tot in de puntjes

Over de grafische stijl van Avowed kunnen we van alles zeggen, maar dat heeft grotendeels met smaak te maken. De meningen hierover zijn voor zover wij kunnen zien een beetje 50/50, maar in onze ervaring is Avowed een prettige game om naar te kijken. Het slimme kleurgebruik en de diverse soorten landschappen die je ontdekt gaandeweg jouw reis, maken dat Avowed er gewoonweg goed uitziet. Niks revolutionairs, maar het past absoluut in deze generatie. Dat de wereld an sich niet zo ‘levend’ aanvoelt als in andere RPG’s is dan wat jammer. Vijanden respawnen namelijk niet, dus wanneer je een gebied volledig hebt uitgemoord is het ook gewoon leeg.

Op het gebied van performance hadden we in eerste instantie wat kleine probleempjes, maar die zijn inmiddels als sneeuw voor de zon verdwenen. We speelden de game op pc (Ryzen 7 5800X3D, 32GB RAM, Radeon 6900 XT) met een 1440p resolutie en kwamen met alle instellingen op de hoogste stand uit op zo’n 65fps. Na het uitschakelen van ray tracing hebben we de framerate geen moment onder de 90fps zien gaan. Een framerate van 60fps of hoger is wat ons betreft een must in Avowed gezien de, voor RPG-standaarden, snelle combat die de game kent.

blank

Toch wel wat leven

Een groot deel van de sfeer in Avowed wordt verzorgd door de audio die in onze ervaring gewoon erg goed is. De soundtrack vult de gameplay mooi aan zonder té veel af te leiden, het overgrote deel van de stemacteurs levert fantastisch werk af en de geluiden van rake klappen, spreuken en geweren is iets wat de ervaring compleet maakt. Er zijn weliswaar een paar NPC’s die wat apart spreken en hoewel dat gek klinkt, bederft het de lol zeker niet. Het was in dat opzicht helemaal perfect geweest als die personages waren ingesproken door wat sterker stemtalent, maar dat is slechts een smetje.

Gespeeld op: Pc.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S

Conclusie

Als je het ons vraagt zal Avowed hoogstwaarschijnlijk geen game of the year prijzen in ontvangst gaan nemen, daarvoor is de game niet ambitieus genoeg. Fans van het werk van Obsidian weten echter wel wat ze mogen verwachten: een goed uitgewerkte RPG met een duidelijk begin en eind. De combat in Avowed voelt heerlijk aan en hoewel de dialogen soms wat tweedimensionaal aanvoelen, hebben we dat redelijk eenvoudig van ons af kunnen zetten omdat het andere moment de dialoog juist weer aan het schitteren is. Op audiovisueel gebied hebben we ook weinig te klagen en hoewel de RPG-elementen in Avowed hier en daar wat simplistisch zijn, is het ruim voldoende om onze aandacht erbij te kunnen houden. Avowed voelt ergens als een érg sterke AA-game en daar is niks mis mee. Houd je van RPG’s en middeleeuwse thema’s met magie en een vleugje steampunk? Dan kunnen we Avowed van harte aanraden.

Pluspunten

Heerlijke combat
Audiovisueel verzorgd
Veel lore om te ontdekken
Goed gestructureerde gameplay
Leuke dialogen…

Minpunten

…Die soms wat tweedimensionaal aanvoelen
AI laat soms wat steken vallen
8.0

105 reacties

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

blank
Heb je geen account? Klik hier
  1. Anoniem-409's avatar

    @Anoniem-4263: wat praat jij een onzin zeg het is een mening he

    0
  2. Anoniem-1663's avatar

    Zou het kunnen dat tenminste 75% van de reageerders hierboven, deze game niet eens hebben gespeelt, maar dat ze graag liggen te trollen omdat dit een Xbox game is? Ik speel deze game nu een paar dagen, en vind het een erg leuke game. De game ziet er geweldige uit, speelt als een zonnetje, ik moet regelmatig lachen om de humor. Het vechten is leuk, en ook het upgraden van je karakters werkt goed. Mensen ik zou zeggen, luister niet naar alle nativiteit hierboven, ga de game spelen als je Gamepass hebt, dan zal je zien dat de meeste vervelende opmerkingen hierboven ongefundeerd zijn. Ook als je de game wilt kopen, het is zijn geld dubbel en dwars waard.

    0
  3. Anoniem-5013's avatar

    @Anoniem-5740: Goed verhaal, goede onderbouwing ook. Ik vind hem helemaal niet woke, gewoon alles. Sta je dan met je welles nietes verhaal van een 3 jarige.

    0
  4. Anoniem-7917's avatar

    @Anoniem-306: exact! En dat is helaas al jaren zo. Een grote bende kleuters. Uitzonderingen daargelaten maar die zijn zeldzaam hier.

    0
  5. Anoniem-2011's avatar

    Avowed hoogste spelers count ooit 19.500
    Spel uit 2025

    Skyrim hoogste spelers count ooit 91.000
    Spel uit 2011

    Je mag van Obsidian toch wel verwachten dat als ze een spel maken dat het interactiever en leuker is dan een spel dat de hoogte van de lat 14 jaar ervoor bepaalt heeft.

    0

Meer Avowed

Meer

Avowed launch update nu beschikbaar, hier alle patch notes

Met de release van Avowed is de Xbox Series X|S, en ook de pc, weer een mooie titel rijker. Wat we van de game vinden kunnen jullie op korte termijn lezen, maar mocht je Game Pass Ultimate abonnee zijn, dan kun je nu met de titel van Obsid...

blank

Lennard Verhage

Mooie cijfers voor Avowed

De eerstvolgende exclusieve Xbox-game is Avowed van ontwikkelaar Obsidian Entertainment. De game staat gepland voor een release op 18 februari, maar gisteren verliep het embargo op de reviews. Daarmee krijgen we een indruk van de kwaliteit...

blank

Lennard Verhage

De games van 2025 | Avowed

De games van 2025 | Avowed – Gaan we ver terug in de tijd, dan zijn veel van de mensen die bij Obsidian werken verantwoordelijk voor wat van de beste RPG’s die we ooit hebben gespeeld. Als aftakking van Black Isle Studios zijn ...

blank

Wim Odekerken

Minimale systeemeisen voor pc-versie Avowed al bekendgemaakt

Microsoft heeft besloten om Avowed uit te stellen, dus we moeten even wat langer op de actie-RPG wachten dan oorspronkelijk de bedoeling was. Wel weten we nu al aan welke eisen je pc minimaal moet voldoen om de game te kunnen draaien. Avow...

blank

Patrick Zwarts