Wat ooit de grote comeback van GTA-architect Leslie Benzies moest worden, is compleet uitgelopen op een drama. Zijn nieuwe game MindsEye werd bij release neergesabeld als “de slechtste game van 2025”, en nu ligt zijn studio Build a Rocket Boy in puin.
Van miljoenenproject naar chaos
Na zijn vertrek bij Rockstar Games richtte Benzies in 2016 Build a Rocket Boy op. Met meer dan 233 miljoen pond aan investeringen en bijna 450 medewerkers moest MindsEye zijn nieuwe meesterwerk worden: een ambitieuze sci-fi-game met het DNA van GTA V.
Maar bij de release in juni ging het volledig mis. De game zat vol bugs, liep slecht en leverde bizarre beelden op van personages die “door de lucht liepen” en gezichten die letterlijk wegsmolten. Spelers en recensenten waren meedogenloos.
“Het voelde alsof niemand wist wat voor game we aan het maken waren,” vertelt een oud-ontwikkelaar aan BBC Newsbeat.
Ontslagen, chaos en beschuldigingen
Binnen de studio heerste volgens ex-medewerkers totale verwarring. Feedback werd genegeerd, plannen veranderden constant en medewerkers moesten wekenlang overuren draaien zonder duidelijke richting.
Niet veel later volgden harde klappen: 250 tot 300 werknemers verloren hun baan. De Britse vakbond IWGB noemt het ontslagproces “wanordelijk en slecht geleid” en overweegt juridische stappen tegen de studio.
“Mensen brandden op,” zegt een voormalig audioprogrammeur. “De druk was enorm, en het management luisterde niet.”
Benzies neemt verantwoordelijkheid
In een officiële verklaring erkent Build a Rocket Boy dat MindsEye niet voldeed aan de verwachtingen.
“De versie die we uitbrachten weerspiegelde niet de ervaring die onze community verdiende,” aldus de studio.
Er wordt gewerkt aan updates en nieuwe content, maar de schade lijkt al geleden. Waar Benzies ooit werd gezien als een visionair dankzij het succes van GTA V, lijkt hij nu vooral symbool te staan voor hoe snel een reputatie kan kantelen.
“We hadden het talent, maar niet het leiderschap,” zegt een voormalige medewerker.
Of MindsEye nog te redden valt, is maar de vraag. Eén ding is duidelijk: het wonderkind van GTA is hard van zijn voetstuk gevallen.

