Review | MindsEye – Over de nieuwe game MindsEye is de afgelopen tijd veel gezegd en geschreven. De titel is gemaakt door de Schotse ontwikkelaar Build A Rocket Boy, die opgericht is door oud-Rockstar Games medewerkers. Dat schept natuurlijk direct hoge verwachtingen, maar inmiddels weten we allemaal wel dat die niet helemaal waar worden gemaakt. Het duurde even voordat ons exemplaar van de game arriveerde, maar inmiddels zijn we volop met de game aan de slag geweest. Ja, er valt een hoop op aan te merken, maar is het écht zo rampzalig? Wij zochten het uit.
Van de hak op de tak
In deze game neem je de rol aan van Jacob Diaz. Een voormalig militair die op een gegeven moment tijdens een missie te maken krijgt met een vreemde situatie. De implantaat in zijn hoofd, waarmee hij drones kan besturen, slaat op hol met alle gevolgen van dien, voornamelijk voor zijn team, die grotendeels de dood vindt. Na deze tragische gebeurtenis schiet de game een paar jaar vooruit waarbij je Diaz ziet aankloppen bij een maatje van hem. Hij trekt bij hem in en nog geen paar tellen later gaat hij langs bij de Silva Corporation, waar zijn maatje werkt, die voor hem een baan heeft geregeld in de beveiliging. Wat begint als een gewone day job blijkt er uiteindelijk een te zijn met een verborgen agenda.
Diaz wil namelijk achterhalen wat er met hem is gebeurd tijdens dat tragische voorval een aantal jaren terug, maar hij heeft daar moeite mee vanwege geheugenverlies en trauma’s. Al snel werkt Diaz zich op binnen de gelederen van het bedrijf en wordt hij op allerlei missies gestuurd. Niet geheel verrassend hebben de topmensen binnen het bedrijf, alsook derde partijen allemaal iets te maken met de implantaat die op hol sloeg of ze hebben juist een groter plan. Hoewel de rode draad wel te volgen is, gaat het behoorlijk van de hak op de tak door het absurde tempo in de ontwikkeling. Juist doordat het zo snel en van de hak op de tak gaat, wordt het allemaal een beetje ongeloofwaardig met als dieptepunt een personage dat je leert kennen, die na een paar uur opeens ‘speciaal’ voor de protagonist is… op basis van wat hulp en telefonische gesprekken.
Lineair avontuur
De game speelt zich af in Bedrock City, wat een fictieve variant van Las Vegas is. De stad die je voor je krijgt kun je tijdens de missies meermaals doorkruisen en eerlijk: dat is best leuk. Het voelt als Vegas aan en is ook tof vormgegeven. De vraag is echter wat het nut van de enorme speelwereld precies is, want MindsEye is een lineair, verhaal gedreven avontuur. Afgezien van de pakweg 35 missies krijg je her en der nog wat flashbacks te spelen, wat een soort zij-missies zijn en dat is het dan wel. Wil je herrie schoppen in de stad, dan is dat niet echt een optie. De game creëert hierdoor een illusie van grootsheid, maar in de praktijk is het allemaal erg compact. Zie het als een zandbak zonder speeltjes; je raakt er snel op uitgekeken en dat is best zonde.
Nu wordt deze game niet neergezet als de volgende grote openwereldgame, maar het gevoel wat ons hier vooral bij bekruipt is dat er ontzettend veel onbenutte potentie in zit. Dat zit in het verhaal dat veel meer diepgang had mogen hebben, want de personages en acteerprestaties zijn namelijk prima. De open wereld biedt ruimte om ontzettend veel leuke dingen te doen in de context van de gameplay mogelijkheden, maar het beperkt zich tot de missies en dat is het dan wel. Oftewel: een grote verpakking die indrukwekkend oogt, maar als je het opent is het vooral erg veel lucht in plaats van echte inhoud. Zonde.
Schieten en autorijden
De gameplay beperkt zich in de kern tot twee primaire elementen: schieten en rijden. Zo rijd je tussen de opdrachten door van hot naar her, waarbij de feeling van de voertuigen erg prettig is. Zo nu en dan stap je ook in een luchtauto, waarmee je jezelf door de lucht verplaatst wat voor enige afwisseling zorgt. Op locatie ben je of in gesprek met mensen of moet je een bepaalde handeling verrichten, maar meestal loopt het uit op shootouts en naarmate je verder in de game komt wordt het wapenarsenaal verder uitgebreid met extra wapens. Hierbij neem je het op tegen verschillende vijanden, al bestaat het gros uit elite forces van een militie. Die zouden gewaagde tegenstanders moeten zijn vanwege hun training, maar in de praktijk gedragen ze zich als volstrekte idioten.
Hoewel de gunplay op zich niet verkeerd is, wordt het op een gegeven moment een beetje een repetitieve aangelegenheid. De variatie in wapens brengt nog enige afwisseling, maar doordat vijanden nagenoeg geen uitdaging bieden en gevechten regelmatig te lang doorgaan, wordt het simpelweg een beetje saai. In aanvulling op deze twee basis elementen in de gameplay, krijg je halverwege de game een drone ter beschikking, die je kan inzetten voor ondersteuning. Zo kan deze drone vijanden stunnen, bommen gooien en meer. Dit gaat met een druk op de knop, waarbij de drone zich doorgaans op de dichtstbijzijnde vijanden richt, wat best handig kan zijn. Dit biedt net die extra laag in de combat, waardoor de verveling die kan toeslaan enigszins de kop in wordt gedrukt.
Net genoeg afwisseling
Als je alles bij elkaar neemt heeft MindsEye in de gameplay op zich best wel wat te bieden. De game geeft je gradueel meer mogelijkheden en met name de missies bieden hierin de nodige variatie. Het ene moment moet je voor een mysterieuze opdrachtgever iemand doodschieten met een sluipschuttersgeweer, het andere moment moet je robots onschadelijk maken met een drone en weer even later moet je een appartement infiltreren met een piepkleine drone om daar op zoek te gaan naar bewijs. Of wat te denken van het beschermen van een raket die een satelliet de ruimte in gaat knallen. Dat is precies wat de game in onze ogen nog de moeite waard maakt, want die afwisseling zorgt ervoor dat de je te lange en breinloze gevechten door de vingers ziet.
De olifant in de kamer
Zoals je al gemerkt hebt, hebben we wat gemengde gevoelens over MindsEye. We zien de potentie in wat de ontwikkelaar met de game wil doen, maar het komt er niet echt uit. Dit is te danken aan een wat nutteloze open wereld, domme AI van vijanden, een verhaal dat te snel en van de hak op de tak gaat, en meer. Maar daar kunnen we op zich nog mee leven. Sterker nog, we hebben ons uiteindelijk best wel met de game vermaakt, omdat het in alles qua gameplay mechanieken op zich prima werkt. Dat neemt niet weg dat MindsEye in technisch opzicht een puinhoop is. We hebben de game op de PlayStation 5 Pro gespeeld en het is lachwekkend dat er nagenoeg geen optimalisaties zijn.
De game beschikt niet over grafische opties, waardoor je gebonden bent aan wat je krijgt en dat is een framerate van 30fps, die niet stabiel is. Nu is een lage framerate geen uitzondering, maar daarvoor mag je dan schitterende plaatjes verwachten. Hoewel de game er bij vlagen mooi uitziet, is het verre van echt indrukwekkend. De resolutie is dynamisch, die op de PlayStation 5 tot 1008p gaat en op de PlayStation 5 Pro via een boost tot 1296p. Je zou met deze lage framerate minstens een 4K resolutie verwachten, maar die is in geen velden of wegen te bekennen. Hiermee moet je het doen en dat is anno 2025 voor een toch wel vrij grote productie onacceptabel.
Daarbij moet je niet raar opkijken van een hoop grafische glitches, waarbij je half door rotsen heen steekt, personages die niet goed weergegeven worden, animaties die er raar uitzien of voertuigen die schokkend bewegen als je door de lucht vliegt. Dat laatste is zelfs zo erg, dat het volledig de immersie van een levende, bruisende stad wegneemt. Wat hierbij ook niet helpt is dat het op het ene moment ontzettend druk is op de wegen en op het andere moment is er geen kip te bekennen. Dan is er nog volop pop-in en je wordt om de haverklap met allerlei lelijke kartelrandjes geconfronteerd. Nee, technisch is MindsEye een rommel en dat is zonde, want het is op dit moment dé reden om de game links te laten liggen.
Gespeeld op: PlayStation 5 Pro.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S en pc.
Jammer dat de potentie niet word waar gemaakt.
@Coola: Dat ben je gewend van Assassins creed en Death Stranding.
Jammer. Gemiste kans. Verheugde mijzelf er best wel op.
“Hak op de tak verhaal” “onbenut potentie” “bugs”
Menig Sony titels hebben dit ook toch krijgen die games hoge cijfers. Onpartijdig zijn jullie dus zeker niet.
@Anoniem-7154: wat een nonsens weer.
@Anoniem-2032: kinderachtig, niveau kleuterschool, meest vermoeiende aan deze site mensen die bij elke reactie van coola Ubisoft erbij halen
@Anoniem-7154: Noem dan ook de games waarbij dit het geval is lapzwans Jammer dat deze game het niet geworden is, duidelijk geval van teveel hooi op de vork
@Anoniem-7154: @Playsense: doe eens wat aan die trollen.
Mindseye had een budget van een half miljard (!)
Het is een schande hoe ze de game hebben in deze staat hebben uitgebracht. Helemaal als je ziet dat een andere studio, met veel minder budget, een parel aflevert met ClairObscure.
@Anoniem-3673:
Clair obscur had geen uitgever of grote investeerder in hun nek hijgen.
De ontwikkelaar zelf had graag nog een jaar extra gehad, maar mijn vermoeden is dat de uitgever of investeerder als de dood was voor GTA6 en de game wilde uitbrengen voordat gta6 uitkwam.
Toen daarna bekend werd dat gta6 uitgesteld werd, wilde de uitgever of investeerder geen uitstel voor mindseye.
Ik durf er flink wat centen op in te zetten dat de ontwikkelaar de game niet wilde uitbrengen, maar geen keus had.
Desalniettemin blijf er ik erbij dat er een goede game verborgen zit onder de huidige schil.
@Anoniem-7154: duidelijk dat jij partijdig bent want je lult zo maar wat.
@DukeClap: Er zit, zonder de bugs-glitches en vastlopers meegerekend, zeker een goede game in verborgen. Alleen heb je wel een hak-op-de-tak verhaal en is er veel onbenut potentieel zoals auto’s jatten ed. Dat had, zeker met het ontzettend leuke autorijden, niet misstaan.
Ik vrees dat deze game niet meer gered gaat worden getuige de vele ontslagen, maar ik heb hier graag ongelijk in.
@DukeClap:
Knap hoe jou logica werkt.
@DukeClap:
Wat je eigenlijk zegt is dat het geraamte een goede game bevat.
Terwijl juist het geraamte al rammelt aan alle kanten en niks bijzonders doet. Dus waar haal jij in hemelsnaam vandaan dat dit een goede game is als ie geen 99 problemen had? Daarbij, zo kun je dan over elke game wel gaan beweren dat het onder de kap stiekem toch goed is. En dat is het niet. Hou op met jezelf overtuigen want een ander overtuig je echt niet.
@Anoniem-5268: Heeft denk ik met GTA te maken. Duke is GTA fan en elk soort game dat daar op lijkt heeft dan potentie. Kan toch. Het gemiddelde waar Mindseye nu op staat (iets van een 3,5 en user critics een 2,5) laat zien dat de game nog heeel veel tijd nodig heeft om maar in de buurt te komen van een voldoende.
Yep, gooi maar op de kutgamestapel.
snel voordat ´´ik heb me best wel vermaakt ´´ mensen aankomen
absolute dogshit die 500 miljoen heeft gekost hahahhaa
@DukeClap: de game word overal finaal afgemaakt en jij zegt dat het nog potentieel heeft
hoe moeten we jou serieus nemen
@Anoniem-2032: en dan weer klagen als coola reageert
@DukeClap: Ik kan mij hier wel in vinden. Uiteraard is het afwachten, maar het kan nog beter worden. No man’s sky en Cyberpunk 2077 zijn uiteindelijk ook goede games geworden.
@Coola: Omdat het daar alleen op het technische vlak lag. Bij Mindseye ligt het aan meer dan alleen het technische vlak. Vandaar ook dat het een 3,5 overall krijgt op Metacritic.
@Anoniem-3832: we leven in een vrije land maar woorden maken jou gek vreemd…
@DukeClap: Aannamens en nog meer Aannamens. Nergens is er bewijs voor te vinden dat het met GTA te maken heeft. Je probeert voor jezelf je uitgaven aan deze game te rechtvaardigen terwijl de waarheid is dat het gewoon pulp is. Je hebt hiermee niet alleen jezelf volkomen belachelijk gemaakt maar ook nog eens ongelooflijk jezelf ongeloofwaardig gemaakt. Desalniettemin wens ik je veel plezier met je pulp game.
@Coola: https://steamdb.info/app/3265250/charts/
heel beter joa,maar 60 mensen spelen het
droom verder.
@Anoniem-2032: Als je zoiets durft te beweren over assassin’s creed en death stranding ben je niet goed snik.
@Anoniem-2032: ah man hou nou ns op met die flauwe argumentjes tegen @coola.
@Anoniem-2032: Klein kind ben je.
4.5 nog te hoog
@Anoniem-6959: Uitschelden hoort daar niet bij vriend.
Ik moet zeggen dat ik wel heel erg blij ben met de domme a.i. in deze game, ik ben nl zelf ook niet al te slim….
@Anoniem-2032:
Wat lul jij nou weer simpele? Death Stranding erbij halen is een teken van jouw zwakte en intelligentie, lees; het ontbreken hiervan.
@Anoniem-6959:
Ik heb de game niet eens in mijn bezit.
Daarnaast is het idd speculatie wat er gebeurd zou kunnen zijn. En daar is niets mis nee.
Ik kan er gewoon niet bij dat een ontwikkelaar een game op zo’n manier zou releasen zonder druk van boven.
Das net als een chefkok die een wagyu steak heeft gekocht en moet koken in water en serveren omdat de restaurant eigenaar nu direct zijn geld ervoor wil terugzien. Geen tijd voor optimalisatie van de smaak etc etc.
Overigens geeft de reviewer ook aan dat de game barst van de potentie.
@Anoniem-5765:
Ik ben al een GTA speler sinds de 1e gta uitkwam.
Dat maakt mij bog geen fan van elke game die daarop lijkt…
Verre van zelfs.
Saints row vind ik bijv complete bagger, net zoals ik Rdr totaal niets vind
@Anoniem-5437:
Dat geeft de reviewer ook aan, dus ben zeker niet de enige.
Dan kun je hem ook niet serieus nemen, en in dat geval : wat doe je dan nog op deze website?
@DukeClap: Saints Row valt niet met GTA te vergelijken omdat het een over the top game is, en een heel ander stijl van humor heeft.
Maar zoals ik hier vaker schrijf: live and let live, ik laat anderen wel in hun waarde: mooi dat jij de game wel kan waarderen.
@Anoniem-6104:
Gta is in sommige punten ook wel flink over de top hoor 🙂
Ik heb mindseye, net als de meesten hier, niet gespeeld. Ik baseer alles op wat ik lees en zie sinds de game aangekondigd werd.
Ik heb vaak het idee dat de meesten hier vooral anderen napraten en als je een andere mening hebt dat het gros ben je gelijk al raar, debiel en nirt geloofwaardig meer.
Feitelijk gezien is het geraamte van minds eye perfect.
Om te janken en schandalig dat deze troep uitgebracht wordt.
Direct sudio sluiten.
@Coola: Feitelijk gezien is het een feit dat jij het woordje Feitelijk way too much gebruikt. waardoor al je commentaar met het woordje feitelijk erin ondertussen overkomt als een oppervlakkig manieristische karikatuur.
Wat dacht je vh woord defacto? heb je weer iets nieuws geleerd en kom je gelijk hopelijk weer semi-intelectueel over. Geen dank….
@Anoniem-2135: Het is bedoeld om aandacht te genereren. Iedereen gebruikt nu ‘feitelijk’, dus het is een geslaagde opzet van Mario (coola).
@Anoniem-2135: Sterker nog, coola is zelf recensent bij een Belgische gamesite. Daar praat hij onder z’n eigen naam gewoon normaal. Op Playsense is hij overduidelijk steekwoorden aan het gebruiken zodat iedereen weet dat het coola is (hee een anoniem gebruikt ‘feitelijk’, dus het is coola) Het is allemaal bedoeld voor de aandacht van de ‘character’ coola.
Mindseye een goed voorbeeld van hoe het niet moet, mischien wel de slechtste release ooits. Heel de marketing was een totale ramp mensen die de studio verlieten een week voor de release en dan nog de beschuldigingen dat mensen betaald zouden zijn om de game af te kraken. Echt alles is fout gegaan wat er maar fout kon gaan. En inderdaad 4.5 is nog steeds een veelste hoog cijfer.
Wow mooi cijfer met al die min punten 4.5/5 🙂
Gelijk gekocht en getest. Echt een geweldige mooie game. R* gaat het lastig krijgen om dit te evenaren.
@Silencer: Niet elke game is een 5/5 waard. Een 4.5/5 is toch goed.
@Anoniem-4530: een zielig kindje dat aandacht zoekt. En zijn reviews zijn waardeloos. Zeker als je weet wat voor fanboy hij is.
@Coola: Op basis van welke feiten?
Ok, topgame dus. Heb ‘m zojuist gekocht, hopelijk is ie zo goed als iedereen beweert want ik dacht juist dat het een kutgame was geworden.
@Anoniem-2032: ga alsjeblieft weg en kom nimmer weder terug.
@Anoniem-7530: Playnonsense?
@Anoniem-8372:
Dit https://www.gamequarter.be/reviews/the-precinct/ is geen verkeerde review.
De game was waarschijnlijk gepland voor 2026, maar dan had het moeten concurreren met GTA VI, omdat die game plots uitgesteld werd.
Ze waren genoodzaakt het uit te brengen in 2025, te vroeg.. gegokt en verloren.
@Anoniem-4448:
Nee, hij was al gepland voordat bekend werd dat gta6 zou worden uitgesteld.
@DukeClap: Niemand weet het precieze verhaal. Wat ik echt verwerpelijk vind is dat de.negatieve reacties die vooraf werden gegeven betaald zouden zijn. Dan weet je of de staat van je game niet of je zit opzettelijk de boel te belazeren.
@Anoniem-6772:
Feit blijft dat de releasedate was aangekondigd op 28 maart en het uitstel van GTA6 pas bekend werd op 6 mei.
Er zijn hier ook flink wat roeptoeters die zeggen dat Playsense betaald wordt voor positieve reviews, is dat niet precies hetzelfde?
@DukeClap: Ja playsense zou betaald zijn door Ubsioft. Is feitelijk gezien niks van waar.
En nee men hoeft niet met de links te komen. Want de links die gepost worden gaan over de marketing van Assassin’s Creed, de influencers die betaald zijn door Ubsioft betreft marketing en is gewoon legaal in de gaming industrie.
@Anoniem-8470: “R* gaat het lastig krijgen om dit te evenaren”
Haha………..humor !
@DukeClap: Dat is bijna hetzelfde. Want om de anoniemen hier gelijk te trekken met de verantwoordelijken bij Mindseye….gaat een beetje ver. De heeft verantwoordelijkheid en de ander….zit over het algemeen te trollen op een website.
@DukeClap: Wel bijzonder dat je je in allerlei bochten wringt om alles wat Mindseye doet recht te praten. Vanwaar deze fanatisme? Ben ik oprecht benieuwd naar. Ze kunnen in jouw ogen niks fout doen, terwijl er behoorlijk wat mis is gegaan en er gelogen is over de staat van de game.
@Anoniem-8612:
Omdat de game ontwikkelaar de schuld van dit fiasco in de schoenen wordt geschoven en het lijkt alsof niemand snapt dat dit veel eerder druk van investeerders is om hun geld terug te zien.
Ik kan er niet bij dat een ontwikkelaar dit op zo’n manier wilt releasen.
Zoals gezegd, als kok serveer je ook geen rauwe aardappel met ei, olie en mosterd aan je klanten tenzij de eigenaar van het restaurant zegt dat je het moet serveren.
Natuurlijk zit er een stukje eigen verantwoordelijkheid bij, daarom zijn wellicht wat hoge managers opgestapt bij build a rocket boy een week of wat voor de release.
Alles is speculatie totdat er bekend wordt wat er echt misging.
Innocent until proven guilty.
En nee, ik bezit de game niet.
@DukeClap: Niet alles is speculatie. Er is toch echt gezegd dat negatieve feedback over de staat van de game van tevoren betaald zouden zijn. En dan zien we een week later dat de staat van de game echt erbarmelijk is. Tuurlijk, de game kan technisch perfect gemaakt worden, dan nog blijft het verhaaltje flinterdun en van de hak op de tak springend. Van een drol ken je geen moorkop maken.