Anderhalf jaar geleden kwam Electronic Arts met een reboot van Medal of Honor en deze shooter moest het opnemen tegen Call of Duty. De shooter verkocht goed, maar kwam niet echt in de buurt van de astronomische verkoopaantallen die Call of Duty: Black Ops destijds haalde. Eind vorig jaar probeerde EA het opnieuw met Battlefield 3 en in dat opzicht ging het een stuk beter.

In een interview heeft Frank Gibeau van EA aangegeven dat Battlefield 3 een gedeelte van het marktaandeel van Call of Duty heeft weggesnoept. Eind vorig jaar was Battlefield 3 de tweede shooter met inmiddels rond de 15 miljoen verkocht exemplaren. EA groeit in het FPS genre en vreet aan het marktaandeel van Activision dat ze hebben met Call of Duty.

Het opnemen tegen een gevestigde franchise als Call of Duty is niet zomaar iets en EA heeft altijd aangegeven dat dit enkele jaren kost en dat hier meerdere ‘games’ voor nodig zijn en dat is dan ook waar ze mee bezig zijn. Ongetwijfeld zullen ze met Medal of Honor: Warfighter weer een heel marketingoffensief opzetten om in de buurt te komen van Call of Duty, zoniet om deze te verslaan.

“We sold about 15 million [units] on that game, which was the number two game in the marketplace last year by a country mile. We grew share and we’ve been eating into their position.”

“We’ve always said that if you’re going to take on the 800-pound gorilla, it’s going to take you multiple years and it’s going to take you multiple attempts and that’s what we’re doing,”