De release van The Witcher 3: Wild Hunt is niet zonder slag of stoot gegaan, de game kampt momenteel met een aantal bugs, glitches en framerate problemen. Naast deze problemen komt er vooral vanuit de PC hoek veel geklaag over de grafische presentatie, veel gamers zijn van mening dat de game een downgrade heeft gehad.
Ontwikkelaar CD Projekt Red heeft nu gereageerd op deze beschuldiging in een interview met Eurogamer. Marcin Iwinski zegt daarin dat je je moet voorstellen dat er een belangrijke show aan zit te komen, hij doelt hier mee op de E3 van 2013, en je stelt een trailer samen. Het ziet er geweldig uit en je laat het zien aan het publiek. Op dat moment is de game nog in een hele vroege staat van ontwikkeling en kan er dus nog heel veel veranderen. Vervolgens blijkt dat op de gigantische schaal die de game groot is het niet werkt, maar je hebt het echter wel al laten zien. Dat is nou een goed voorbeeld van hoe game development werkt zegt Iwinski.
Studiohoofd Adam Badowski voegt daaraan toe dat het renderingssysteem ook is veranderd ten opzichte van de trailer uit 2013. Er kon gekozen worden uit twee systemen, maar de ene had een nog dynamischer belichtingssysteem nodig en dat werkte niet voor de schaal wereld waarmee ze bezig waren.
Ook gaat de ontwikkelaar nog specifiek in op de rook van de game, die zou er ook heel anders uit zien uiteindelijk. De reden hiervoor is omdat overal dezelfde programmatuur voor elk platform geldt en dan zou de PC hier de dupe van zijn. Het projecteren van deze effecten zou namelijk zonder DirectX 12 niet op elke PC even goed werken.
CD Projekt Red vindt het jammer dat sommige mensen zich bestolen voelen na het uitbrengen van de game. Ze willen de mensen die The Witcher op basis van de E3 2013 trailer hebben gekocht ook tegemoet komen. Hoe ze dat echter gaan aanpakken is nog even de vraag. In elk geval zeggen ze dat iedereen maar even af moet wachten waarmee ze allemaal nog gaan komen, in de vorm van patches en DLC, voordat ze een definitief oordeel vellen.
We waarderen zeker dat er meteen gereageerd wordt op alle problemen en dat we nog veel extra content mogen verwachten voor deze game, maar als je goed tussen de regels doorleest heeft de game inderdaad een downgrade gehad. Het enige is dat er eigenlijk wordt toegelicht dat de game een te grote schaal heeft gekregen om de bovenstaande trailer waar te maken. Ervaren jullie ook een grafische downgrade op de PlayStation 4?
Momenteel is de ontwikkelaar ook bezig met een nieuwe patch die meer dan 600 veranderingen met zich meebrengt. Hopelijk lost die ook de vervelende opstartproblemen op.
“If you’re looking at the development process, we do a certain build for a tradeshow and you pack it, it works, it looks amazing. And you are extremely far away from completing the game,”[…]“Then you put it in the open-world, regardless of the platform, and it’s like ‘oh shit, it doesn’t really work’. We’ve already showed it, now we have to make it work. And then we try to make it work on a huge scale. This is the nature of games development.”
“It’s a global system and it will kill PC because transparencies – without DirectX 12 it does’t work good in every game.”
“We don’t agree there is a downgrade but it’s our opinion, and gamers’ feeling can be different. If they made their purchasing decision based on the 2013 materials, I’m deeply sorry for that, and we are discussing how we can make it up to them because that’s not fair.”
“In a way, because of us not seeing it as a problem, and working hard on the game until the very end, that’s where we are today and that’s why we have to explain. I hope it shows our intentions, because we are not hiding anything. Considering our values, hiding is the last thing we ever want to do.
“And for those who are still not 100 per cent decided, I definitely encourage them to wait and see what we will be releasing in patches, updates and whatnot.”
Gamers zijn het beu om bedrogen te worden over de grafische punten, broken games vol bugs en glitches, al valt de Witcher 3 wel mee hoor, masr toch weer dingen beloven die niet zo zijn.
Watch dogs, Unity, DriveClub zijn mooie voorbeelden van hoe het niet moest.
Ik heb medelijden met beginnede en toekomstige gamers hoe het verder moet.
Mensen online (vooral de PC-nerds) hebben altijd en overal wel iets op te zeiken. Watch Dogs, dat was pas een downgrade. The Witcher 3 ziet er gewoon prachtig uit.
Videospelgebruikers zijn het zat om afgezet te worden over de visuele aspecten, kappote spellen vol errors en fouten, al is dit bij Witcher 3 in mindere mate, maar toch weer afspraken niet naken.
Watchdogs, unity, driveclub is richtsnoer hoe het niet moet
@A Gamer: idd de Witcher is zeer mooi
@62.177.254.xxx: Niet zo in algemeenheden praten. ‘ gamers’ ‘videospelgebruikers’ Je lijkt wel een GG aanhanger. Mij vertegenwoordig je daar in ieder geval niet mee.
The Witcher is denk ik juist een spel dat met zeer veel liefde voor het genre gemaakt is, maar games zijn dermate groot, en de techniek is dermate complex, dat er gewoon altijd fouten in zullen zitten. En die fouten worden vaak door de (game)media ook nog eens flink opgeklopt, want iedereen praat elkaar na. Dus ‘1 iemand die iets op Reddit plaatst over een zwevend hoofd of een framerate drop, en de hele wereld kakelt elkaar na, waardoor het vreselijk erg lijkt.
The Witcher en Project CARS tonen wat mij betreft juist aan dat foutloze games gewoon niet meer mogelijk zijn, met hoeveel liefde en toewijding games ook gemaakt worden.
Het gaat er om hoe ze daar vervolgens mee om gaan. En bij beide games, maar OOK bij Ubisoft (vooral AC Unity dan), zijn de daar vervolgens heel netjes mee omgegaan.
@Mithrandir: hahaha project cars is niet perfect hoor hahaha. Ik heb DriveClub ook en heb nu meer fun mee dan met project cars, begrijp mij niet verkeerd, project cars heeft een goede basis maar is verre van perfect. Als je de instellingen op extreem pro zet, kom ik veel foute tegen hoor… AI van de coureurs is zeer matig tot slecht, bv een bocht proper nemen en de ai ramt je soms in je zijkant ofzo (race over) of mooi naast elkaar rijden op hoge snelheid ( F1 ) en beide zonder reden de lucht in vliegen (beetje overdreven). 24 hour trophy glitch die ik al 2 weekends probeer te halen maar telkens crasht het spel tegen het einde… Om zot van te worden en zo kan ik nog wel een paar foutjes aankaarten.
@Mithrandir: The Witcher is ook niet vlekkeloos verlopen hoor, day one patch anyone, frame rate problemen. Voor de rest kan ik mij vinden in je comment over de meelopers hoor.
Ik heb veel ps4 games (check mijn trophylist) hoor, het best bug free spel was toch FarCry 4, al de rest was buggy as hell zonder patches en shit.
62.177.254.xxx is een bot of iets anders.
Is dezelfde comment als 83.134.114.xxx maar dan met een paar woorden vervangen door slecht passende synoniemen.
textures zijn wel overduidelijk wat minder scherp, maar het is totaal niet storend.
Ja, als ik die trailer vergelijk met hoe de game op de PS4 speelt is het verschil best groot. Maar daar maak ik me niet heel erg druk om. Een paar kleine bugs ook niet.
Ik ben het volledig met Mithrandir eens in dat bij dit soort games bugs gewoon voor komen en dat het bijna onmogelijk is om met een selecte groep bug-testers letterlijk elke fout er uit te halen. Pas nu de release een paar dagen achter ons ligt zijn er meer dan een miljoen spelers die veel tijd in de game steken. Dan kom je vaak de laatste restjes tegen.
Daarom zijn er denk ik steeds meer beta’s. Omdat een beta er voor zorgt dat je inderdaad data krijgt van duizenden spelers en daarmee het spel een stuk beter kan maken voordat de winkel-release is.
Ik ben slechts 2 bugs tegen gekomen tot nu toe. Gwent, de beurt passen, en een keer dat ik de ladder niet op kon lopen. Voor de rest af en toe wat issues met de framerate maar dat is het ook.
Ik heb in ieder geval veel plezier aan de game tot nu toe!
mensen ff serieus joh! deze game is prachtig! Sfeer, graphics, verhaal, wereld en details. Tuurlijk zitten er fouten in. mensen begrijpen volgens mij echt niet hoeveel werk en techniek hier achter zit. als het nou net zo erg was als bij Ubisoft zou ik zeggen ja.
@83.134.114.xxx:
Dat is precies wat ik bedoel. Beide spellen zijn ‘community’ spellen, die door veel gamers op handen gedragen worden, en aantoonbaar met heeeel veel liefde gemaakt zijn, zonder extreme druk om te releasen. En toch zijn ze bepaald niet foutloos.
Alleen Blizzard heeft zo onmogelijk veel geld (dankzij woW) dat ze games kunnen maken die ‘af zijn als ze af zijn’. En zelfs die komen met miskleunen als die Auction House.
Downgrade of geen downgrade ziet er echt prachtig uit….
Game ziet er prachtig uit! Geweldige sfeer. Die pc sletjes moeten niet gaan janken. Ps4 is waarschijnlijk toch het platform waar de verkopen het best op zijn.
Laten we vooral niet vergeten dat dit een enorme game is die er misschien op E3 er beter uitzag
maar op de E3 ziet alles er beter uit .
Ik bedoel daarmee maar trailers en kleine demo’s op de E3 zien er altijd beter uit ,maar hoe is de gameplay dan ? .
The Witcher met de E3 beelden zou totaal flippen als gameplay ,want als de grfx er gelekt moeten uitzien zal de gameplay zwaar zuigen op iedere console of pc .
Dus zoeken ze een gouden middenweg .
En voor mij hebben ze dit perfect opgelost , ik ben blij dat ik deze mooie en goed spelende game mag op mijn ps4 gamen .
Deze groep Devs hebben al lang bewezen dat ze hun job in de vingers hebben , en die beslissing om het grfx ietsje minder eruit te laten zien zal wel een reden hebben .
Deze developpers gaan echt niet over één nacht ijs .
Van mij krijgen de ontwikkelaars een groot applaus en al de gamers die al te trolden en the witcher eerder speelden dan 19 mei hebben het recht niet van klagen .
🙂
@Mithrandir: Jij hebt een punt , maar als de gamesite de aanloop tot dit debat niet zouden voeden zouden er zeker 80 % van de gamers gewoon het niet merken .
De E3 is een er omdat ze eits willen hypen en als het publiek veel positieve reacties geven zijn de studio en uitgevers in hun missie geslaagd .
Ze moeten niet zeiken. Dit soort mensen zijn meestal gewoon gefrustreerd dat ze duizenden euros in hardware gestoken hebben waar ze nog totaal niets aan hebben, en die je bovendien een jaar later voor de helft van de prijs had kunnen binnenhalen.
De game ziet er geweldig uit, daar zijn de meeste mensen het wel over eens… maar als je de gameplay trailers van 2013 tot nu gaat bekijken zul je zelf ook concluderen dat ze de graphics niet zo hebben kunnen houden als waar ze mee begonnen zijn. Dat is jammer en dat is wat dus aangegrepen wordt door mensen om te spreken van een downgrade, maar maakt in mijn optiek de game niet minder indrukwekkend.
Witcher 2 was mooier zelfs,deel 3 valt wel mee.Vooral de open wereld vereist veel kracht.Al met al top game.
De game is goed afgewerkt en niet alles is mogelijk op de consoles. Het is prachtig met veel detail ik zou zeggen wil je de max koop een PC met een videokaart die even duur is als een console dan krijg je wat je wilt.
@83.134.114.xxx: Watchdogs en Unity ok, maar bij driveclub voel ik me echt niet bedrogen hoor!
@A Gamer: consoles zijn de reden dat games niet next gen zijn ^^ peasant
@62.72.192..xxx:
Je inteeltfamilie.
Sorry hoor maar deze game is gemaakt voor PC master race en niet consoles. En de graphics die ze hebben getoond zijn gewoon haalbaar. Je hebt alleen een dure pc nodig en de pc versie. Moeten ophouden met verwachten PC graphics te zien op Consoles…
Een dev heeft zelfs aangegeven dat de game voor pc is en hij nog liever op een slechte pc zou spelen dan op een console.