Gran Turismo heeft altijd een zeer uitgebreid aanbod van auto’s gehad, maar het merk Porsche was helaas afwezig. Hoewel, de bekende modellen zaten zeker in de game, maar dan onder de noemer ‘RUF’, een fabrikant die sportauto’s bouwt op het chassis van Porsches en hier eigen onderdelen aan toevoegt.
Op deze manier kon Polyphony Digital op een handige wijze de licentiebeperking op Porsche omzeilen, maar dat is met Gran Turismo Sport niet langer nodig. Sony heeft namelijk aangekondigd dat het Duitse merk op de gebruikelijke manier aanwezig is, dus gewoon als Porsche.
Om te vieren dat het merk nu in de racer zit, heeft men een gameplay trailer vrijgegeven die natuurlijk uitsluitend Porsches toont, zie hieronder.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar het ziet er wel verdomt gelikt uit.
Het zal wel de moeite zijn om GT aan te gekopen.
Ik speel de beta nog dagelijks .
Fijn dat Porsche niet meer een EA licentie is.
mvg
Speel de beta ook elke dag wel. Wel jammer dat de challenges alleen in de avond uren zijn en het verschil in auto’s toch merkbaar hoog liggen.
Verder online nu op lvl52 maar merk toch heel veel onnozel gebots. Vooral na de start op bijv Brand Hatch pff.. mja
game speelt goed en ziet er goed uit maar het geluid van de autos is nog steeds na mij mening slecht
Super mooi realistisch geluid!
@Gobo92:
dat mag zeker nog wel wat beter
laat maar komen.
mvg
@Sony: slecht gehoor? of gewoon slechte smaak?
@2a02:a450:9cd6:0001:88e7:6c38:59c1:0.xxx: … of het niet begrijpen van sarcasme 😉
@2a02:a450:9cd6:0001:88e7:6c38:59c1:0.xxx: Nee dat heet weten dat het een videogames is en dat geluid niet alles is .
Ik ben tevreden met deze beta en ik ga genieten en niet lullen over geluid .
F1 van Codemasters daar zuigt het geluid ook maar voor mij is de gameplay belangrijk.@Sony: Ohja ik weet niet of je het meent maar deze reactie vind ik tof van je +1.
Ik wil een Gemballa mirage gt ^_^
@Sony: +1 #epic
Als mijn Porsche zo klinkt ga ik terug naar de garage.
@7th-son: totdat t allemaal een downgrade krijgt.
@84.241.194.xxx: als de bèta ook al speelbaar is? Dat denk ik niet
Nu snap ik waarom er J-pop/techno shizzle onder de trailer zetten. Puur om het slechte geluid wat te maskeren….
@tyger1: ik vind het geluid ook minder. Ik weet niet wie van jullie wel eens een snelle auto gereden heeft maar het geluid is zeker de helft van de beleving.
Ik snap niet waarom elke auto volledig tot in detail nagemaakt wordt zij het geluid niet opgemen. Het klinkt zo synthetisch, en absoluut niet krachtig.
De graphics zijn inderdaad wel mooi en het belangrijkste is dat GT nu eindelijk een besturing heeft die aanvoelt als een echte auto. Vooral met alle assists uit.
@2001:1c05:0603:6800:d1ed:88a0:8654:8.xxx: ik heb met een Opel Calibra 2000 turbo Injectie, 165p gereden Max snelheid 240 . En ik hoorde niet veel van motor , mijn schoonbroer heeft een AudiTT en daar hoor ik de motor huilen en de uitlaat knallen als ik terug schakelde . Maar voor mij hoeft het geluid niet 1op1 te zijn ik hoor me liever over de curvs rijden . Maar dan is dat weer mijn mening , ik denk dat Polygon dit ook wel zal fixxen.
Die opmerkingen over het geluid… ik snap ze wel maar ik vind het bij heel veel games niet goed. Maar misschien ligt het wel aan ons, aan hoe wij denken dat het zou moeten klinken.
Ik heb namelijk ooit een doc gezien over hoe GT wordt gemaakt en ze nemen dus letterlijk de originele geluiden van iedere auto op met speciale microfoons en vanuit verschillende standpunten. Vreemd dan toch dat het geluid niet klopt.
Ik weet ook dat sommige mensen moeite hebben met het feit dat de snelheid ontbreekt in GT. Maar ook hier denk ik dat het komt omdat we de meer arcade racegames zijn gewend.
Maar om op het geluid terug te komen; ik vind het verbeterd maar ja, ik weet echt niet hoe zo’n snelke bolide vanuit een racebaan of in de cockpit klinkt bij dat soort snelheden. Ik heb er wel een idee bij maar ik weet het dus niet echt!
@gamexl:
Maar om op het geluid terug te komen; ik vind het verbeterd maar ja, ik weet echt niet hoe zo’n snelke bolide vanuit een racebaan of in de cockpit klinkt bij dat soort snelheden. Ik heb er wel een idee bij maar ik weet het dus niet echt!
ben ik met je eens!
@85.145.238..xxx:
https://youtu.be/N1DTdPyiulQ
Zijn wel geen standaard versies maar getunede cupcars
Als ik in Mario Kart 8 op een Vespa zit klinkt die hetzelfde als mijn eigen Vespa. Het is dus niet zo moeilijk als zelfs MK realistischer geluiden heeft.
@gamexl: ik vind het wel super om eens met mensen hier over geluid te hebben. Normaal gaat het alleen om framerates en pixels 🙂
Je hebt vast gelijk dat ze de geluiden echt opnemen.
Er is echter heel veel nabewerking nodig omdat het in de game precies zal moeten reageren op wat de speler doet. Het klinkt alsof ze het geluid door een synthesizer halen die verder alle toonregeling doet.
Toch jammer dat het uiteindelijk dan iets te soft en kaal klinkt tov een echte porche bijvoorbeeld.
Forza is nog steeds mijn beste voorbeeld van een game waar het geluid echt goed is. Daar herken in direct de auto geluiden zoals in het echt.
Mja wel props voor de graphics en besturing want die zijn weer echt flinke stappen vooruit gegaan.
@Sony: dit soort sarcasme verwacht je ook niet van iemand die zich zelf sony noemt.
@2001:1c05:0603:6800:e89e:2dba:62e0:3.xxx: Maar dan ben jij iemand die toevallig weet hoe een Porsche op hoge snelheid klinkt. Of andere merken… Waarschijnlijk omdat je een liefhebber bent. Maar ik weet echt niet hoe een Porsche op hoge snelheid op een racebaan klinkt. Ik heb er wel een idee bij hoe het zou moeten klinken. Ik snap ook wel dat een muscle car een rouwe motorgeluid produceert enz…
Maar waar ik mijn vergelijking uit haal is Hollywood. Films. Ik heb talloze keren de films van Fast & Furious gezien of Gone in 60 seconds enz. Dat is mijn referentiekader.
Als wat jij zegt waar is (over de verwerking van het geluid in GT) dan is het wel erg zonde van alle moeite om eerst de originele geluiden met ultratechnische apparatuur op te nemen.
Geluiden van Forza waren inderdaad dik in orde (wat ik me er van kan herinneren in ieder geval). Die voldeden wel meer aan mijn Hollywood verwachtingen. 😉
Dat geluid, jezus christus.. ga er eens wat aan doen man
@gamexl:
Ik las eens dat ze voor Driveclub 16 microfoons op en in iedere auto hebben gezet om het geluid op te nemen. Ik vind persoonlijk ook dat je de auto’s kan herkennen aan het geluid in Driveclub, zit echt goed in elkaar. Hier klinken alle auto’s hetzelfde en zit er totaal geen karakter in. Dat is voor mij een groot gemis, want geluid vind ik een zeer belangrijk onderdeel van een sportauto. Ik zet dus echt mijn vraagtekens bij de bewering dat ze voor GT dezelfde aanpak hebben gebruikt als ik eerlijk ben.
@gamexl: ja ik ben inderdaad een liefhebber van autos (ok geen citroën c1 dan…). Veel mensen zal het ook niet eens opvallen maar ik vind het altijd vreemd hoe zo’n game die gemaakt is voor race liefhebbers ergens zo de mist in kan gaan.
Bij forza 4 was het geluid van de autos erg goed, echter als je er bv een andere uitlaat op op had gezet dan kwam er een goedkope distortion over het geluid die alles weer verpeste. Zelfde soort bummer :/ en ongeloofelijk hoe het hele management zoiets goedkeurt.
@TwysT: Je hoeft het niet in twijfel te trekken. Ik heb de documentaire gezien waarin ze het laten zien. Het geluid van de auto’s wordt in een speciale geluidsdichte hangar opgenomen. Van iedere model die ze in het spel hebben!
Ze hebben daarmee een hele bibliotheek met alle originele motorgeluiden.
Wat dan onbegrijpelijk is , is het feit dat dit dan helemaal niet terug te horen is in de game. Zonde!
@gamexl: Inderdaad bijzonder merkwaardig dat dit dan niet in de game tot uiting komt.