Eurocommissaris Nelie Kroes heeft Intel een boete van 1,06 miljard euro opgelegd. Het bedrijf zou zich schuldig hebben gemaakt aan misbruik van zijn dominante marktpositie en zowel concurrenten als consumenten hebben benadeeld.
De boete van bijna 1,1 miljard euro is de hoogste die Kroes ooit heeft uitgedeeld. De eurocommissaris voor mededinging stelt dat de recordboete gerechtvaardigd is, omdat Intel miljoenen Europese consumenten zou hebben benadeeld. Het bedrag van 1,06 miljard euro komt overeen met 4,5 procent van de wereldwijde omzet van het bedrijf over 2008. De nettowinst van Intel bedroeg vorig jaar in totaal 3,9 miljard euro.
Volgens Kroes heeft Intel in de periode van oktober 2002 tot december 2007 hoge kortingen verstrekt aan hardwarefabrikanten die geen x86-processors van concurrent AMD afnamen. Intel had in die periode een wereldwijd marktaandeel van 70 procent. Door de hoge kortingen zou AMD gedwongen zijn om zijn x86-processors goedkoper en soms zelfs onder de kostprijs te verkopen.
Ook diverse winkelketens zouden volgens Kroes ongeoorloofde kortingen hebben gekregen. Zo zou MediaMarkt geen pc’s en laptops met AMD-processors hebben verkocht, in ruil voor lagere prijzen van Intel. Intel zou daarnaast zijn uiterste best hebben gedaan om de verboden praktijken geheim te houden. Zo stonden de afspraken niet zwart-op-wit in contracten. Kroes stelt echter dat er voldoende bronnen waren die bewijs konden aanleveren en zegt dat haar onderzoek juridisch zeer sterk is onderbouwd.
De 1,06 miljard euro die Intel moet betalen zal in de schatkist van de EU-lidstaten vloeien. De computerfabrikanten en winkelketens krijgen echter geen boetes, omdat ook zij slachtoffer van Intels praktijken zouden zijn.
Bron; tweakers.net

Das aardig wat geld:P
eigen schuld tja:P
Volgens Intel hebben de praktijken waarvoor het bedrijf is beboet, geen enkele schade toegebracht aan de consument
Hebben ze helemaal gelijk ik maar daar is deze boete ook niet voor Intel, AMD is er het dupe geworden, daarom hebben jullie deze boete gekregen…
De Europese Commissie mag een boete van maximaal 10 procent van de omzet opleggen.
Heeft intel nog “geluk” ….
Ik verafschuw monopolisten !!
http://apcmag.com/images/amd_vs_intel.jpg
http://www.diycustomcomputers.com/images/Amd%20vs%20Intel.jpg
http://www.geckoandfly.com/wp-content/uploads/2006/11/amd_intel_comparison_vs_processor_difference.jpg
zooo niet niks :O
Zoveel zakgeld krijg ik elke week:yeahright:
[quote]Zoveel zakgeld krijg ik elke week:yeahright:[/quote]
whaahahahahah _O-
dit bedrag is echt ziek :O
Zakgeld wat is dat ?
[quote]Volgens Intel hebben de praktijken waarvoor het bedrijf is beboet, geen enkele schade toegebracht aan de consument
Hebben ze helemaal gelijk ik maar daar is deze boete ook niet voor Intel, AMD is er het dupe geworden, daarom hebben jullie deze boete gekregen…
De Europese Commissie mag een boete van maximaal 10 procent van de omzet opleggen.
Heeft intel nog “geluk” ….
Daarom haat ik nu monopolisten !!
[/quote]
Je zegt daarom haat ik nu monopolisten…
Wat is nou daarom?
Anyway… waarom zou je voor een AMD processor gaan…
Die van Intel zijn way better. En ik vraag me af hoeveel winst ze nou eigenlijk hebben gemaakt … en of dat het nou wel of niet waard was!!! xD
[quote]Je zegt daarom haat ik nu monopolisten…
Wat is nou daarom?
Anyway… waarom zou je voor een AMD processor gaan…
Die van Intel zijn way better. En ik vraag me af hoeveel winst ze nou eigenlijk hebben gemaakt … en of dat het nou wel of niet waard was!!! xD[/quote]
heb je amd gehad heb je amd getest met alles (games overclocken progamma’s enzo ) heb je dat vergeleken met intel ze gaan amd niet maken volgens mij als die slecht is als amd egt zo slecht was was amd allang al failliet ik heb thuis amd en intel merk geen verschil pff
[quote]heb je amd gehad heb je amd getest met alles (games overclocken progamma’s enzo ) heb je dat vergeleken met intel ze gaan amd niet maken volgens mij als die slecht is als amd egt zo slecht was was amd allang al failliet ik heb thuis amd en intel merk geen verschil pff[/quote]
Hahaha… heb je ook de I7 getest???
Overclocken gaat ook met intel erg goed!!!
AMD is alleen energie zuiniger maar wie gaat daar nou weer op letten…
En de dual cores zijn erg goedkoop zie ik.. maar over het algemeen is Intel beter… En let aub een beetje op je leestekens, zin opbouw etc.
Moest het eerst helemaal gaan zitten vertalen :hypo:
[quote]Hahaha… heb je ook de I7 getest???
Overclocken gaat ook met intel erg goed!!!
AMD is alleen energie zuiniger maar wie gaat daar nou weer op letten…
En de dual cores zijn erg goedkoop zie ik.. maar over het algemeen is Intel beter… En let aub een beetje op je leestekens, zin opbouw etc.
Moest het eerst helemaal gaan zitten vertalen :hypo:[/quote]
ik heb nu een core i7 😉 ben ik aan het testen voor me werk
iedereen kan zeggen dat intel beter is maar het gaat om voor wat je het gebruikt
en ik als tester vind dat er geen verschil is tussen amd en intel
met de programma’s die ik er op test
heb dislectie dus tja gaat meilijk en als je gewoon leest rustig snap je het wel 😉
ps: kijk me sig
Druk op Details!
[quote]ik heb nu een core i7 😉 ben ik aan het testen voor me werk
iedereen kan zeggen dat intel beter is maar het gaat om voor wat je het gebruikt
en ik als tester vind dat er geen verschil is tussen amd en intel
met de programma’s die ik er op test
heb dislectie dus tja gaat meilijk en als je gewoon leest rustig snap je het wel 😉
ps: kijk me sig
Druk op Details![/quote]
Oke… dat je dyslectie hebt kan je dus niks aan doen.
Maar als je de I7 hebt… kan je toch makkelijk zeggen dat er wel degelijk een verschil is tussen Intel en AMD
En ja ligt inderdaad aan welke programma’s je erop test…
Want welke programma’s heb je geprobeerd dan…
Aangezien ik alleen game ken ik geen programma die echt zwaar is.
[quote]Oke… dat je dyslectie hebt kan je dus niks aan doen.
Maar als je de I7 hebt… kan je toch makkelijk zeggen dat er wel degelijk een verschil is tussen Intel en AMD
En ja ligt inderdaad aan welke programma’s je erop test…
Want welke programma’s heb je geprobeerd dan…
Aangezien ik alleen game ken ik geen programma die echt zwaar is.[/quote]
maar i7 is heel anders je moet als je amd en intel gaat testen moet je gewoon een dual core doen niet een quad core en dual core weetje dat is niet vergelijken maar komt goed amd gaat ook met een soort gelijk i7 komen
ik heb maya photoshop en nog admin programma getest en microsoft programma’s die we op de zaak gebruiken die ik hier niet somaar kan opnoemen. getest
[quote]
[b]AMD is alleen energie zuiniger maar wie gaat daar nou weer op letten…[/b]
[/quote]
Laptopts/netbooks is dit natuurlijk een cruciaal punt.
Haat aan bedrijven die hun macht misbruiken. Zo heb ik ook haat aan Microsoft…
[quote]Laptops/netbooks is dit natuurlijk een cruciaal punt.
Haat aan bedrijven die hun macht misbruiken. Zo heb ik ook haat aan Microsoft…[/quote]
Ok, daar heb je gelijk in… je ziet daarom ook vaker AMD in notebooks.
En sweetkill… ik heb het even over de parels van zowel intel als AMD.
Ik weet zeker dat je de I7 (nog) niet te tippen is door AMD.
En als je beide een quad core neemt dus een AMD phenom als ik dat goed heb. Dan is Intel toch wat beter…