Review: F1 Race Stars – Codemasters heeft nu enkele jaren de licentie van de Formule 1 in handen en dat betekent dat ze min of meer jaarlijks een nieuw deel uitbrengen. De ‘normale’ Formule 1 games zijn erg simulatiegericht waarbij alles tot in detail is nagemaakt, maar Codemasters ziet er meer brood in en komt met een spin-off in de vorm van F1 Race Stars wat een dolle boel is dat puur en alleen om de fun draait. Een rasechte funracer dat prima in het straatje van Mario Kart en Sonic & All-Stars Racing past, maar dan met bekende circuits en Formule 1 coureurs.

De FIA staat hier volledig achter

De grote baas van de Formule 1 is naast Bernie Ecclestone de FIA. De FIA is een overkoepelende organisatie voor tig racedisciplines met de Formule 1 als paradepaartje en deze club is niet al te gemakkelijk als het op licenties aankomt. Leuk is om te weten dat Codemasters het idee van F1 Race Stars zonder al te veel goede hoop pitchte bij de licentiehouders en er erg goed mee wegkwam. De reden dat Codemasters wat huiverig was, is omdat de Formule 1 een zeer serieuze aangelegenheid is waar lol en fun eigenlijk niet bij past.

De FIA zag dit echter anders, want zij zien in F1 Race Stars de ultieme game om de wat jongere bewoners van deze planeet kennis te laten met de koning der autosporten. Het resultaat is inmiddels daar en dit kunnen we kort omschrijven als een leuke game. F1 Race Stars is namelijk een partyracer, maar dan wel eentje met een eigen identiteit en variatie, waardoor het interessant genoeg is en met name; zich weet te onderscheiden van andere soortgelijke racers.

Grote hoofden en rare circuits

Iedereen die de game ook maar een beetje gevolgd heeft weet dat je in F1 Race Stars met het gehele huidige rijdersveld aan de slag kunt. De twist is dat de coureurs bijzonder kleine lichamen hebben met daarbij een buiten proportioneel groot hoofd en dat gecombineerd met een eigenlijk veel te kleine raceauto. Dat in een cartooneske grafische stijl en je ziet gelijk dat het weinig met realistisch racen te maken heeft. Dat maakt geen moer uit, want hierdoor komt de ‘fun’ insteek die als basis aan de gameplay ligt juist goed naar voren.

Hetzelfde zien we terug in de circuits, want hoewel ze allen gebaseerd zijn op bestaande circuits is er op wat herkenningspunten na weinig meer aan gelijkenissen te bespeuren. Je weet op welk circuit je rijdt door de punten van herkenning, maar daar blijft het verder dan ook echt bij. Abu Dhabi herken je door de laatste bochten en de pits. Monaco door de tunnel, Spa Francorchamps door Eau Rouge en ga zo maar door. Los hiervan heeft Codemasters hun volledige creatieve vrijheid laten gaan en dat levert bijzonder gevarieerde en leuke circuits op.

Je kunt het niet zo gek bedenken of het zit wel in de game. Denk dan aan gedeeltes van de baan die verticaal zijn, loopings, enorme schansen en meer. In dat opzicht is Codemasters lekker bezig geweest met de aankleding van het geheel. De coureurs zien er immers lollig uit en hun reacties op de actie tijdens het racen is geinig. De circuits zijn stuk voor stuk afwisselend en kennen voldoende variatie om je enige tijd zoet te houden. Wel viel ons op dat de circuits relatief lang zijn. Een partyracer heeft als voornaamste doelstelling korte en snelle potjes, maar dat is hier niet echt aan de orde, omdat je al snel een minuut of vijf tot tien bezig bent met een race. Gevolg is dat de game niet echt een ideaal pick-up-and-play gehalte bevat.

Weinig en te lange banen

Een ander punt van kritiek is dat de hoeveelheid van banen wat aan de korte kant is. In dat opzicht had Codemasters beter wat meer banen in de game kunnen verwerken die wat korter waren, maar goed misschien is dat ook wel weer een beetje mierenneuken en een kwestie van ‘smaak’. Wel blijft het feit dat de races relatief lang zijn. Goed, dat gezegd hebbende is het tijd om even naar de gameplay te kijken en deze werkt als een zonnetje. Het is lekker simpel en toegankelijk, want waar het voornamelijk op neer komt is eerste worden en dat met behulp van de nodige power-ups. De game kent verschillende power-ups die je gaandeweg oppikt en deze kun je vanzelfsprekend inzetten om je tegenstanders dwars te zitten of jezelf een voordeeltje te doen.

Power-ups, KERS en remmen!

De power-ups lopen uiteen van ballen die je op een tegenstander schiet of achter je laat in de hoop dat ze erin rijden waardoor ze vertraging oplopen. Andere power-ups zijn een safetycar, waardoor het gehele rijdersveld langzamer moet rijden, regenbuien waarbij jij als enige regenbanden hebt, een powerboost en ga zo maar door. Op wat specifieke Formule 1 gerichte power-ups na is het verder niet heel bijzonder, maar wel afwisselend genoeg. Het is alleen nogal voorgeprogrammeerd, want als jij in de kopgroep rijdt, dan krijg je voornamelijk powerboosts en ballen om af te schieten. Rij je achteraan, dan krijg je de echte toffe power-ups. Dat is op zich niet heel vreemd, maar het punt is dat het te duidelijk merkbaar is en dat komt in soortgelijke games veel minder voor gek genoeg.

Maar hoe je het wend of keert, een gedeelte van de power-ups is origineel gevonden en daar blijft het niet bij qua Formule 1 invloeden. Zo dien je voor scherpe bochten te remmen, iets wat weinig tot nooit voorkomt in racegames zoals deze, maar bij F1 Race Stars is het cruciaal, want anders beland je naast de baan wat je positie kan kosten. Een ander leuk punt is de KERS optie. Zo hier en daar vind je pads waar je tijdens het rijden de KERS kunt opladen. In totaal kun je dit per pad drie keer doen en als je dit voor elkaar krijgt schiet je als een raket vooruit met een enorme boost, welke afhankelijk is van hoeveel tanks je hebt op kunnen laden. Als je er drie vol hebt, dan kan je zo rustig vijf plaatsen of meer stijgen.

Met F1 Race Stars heb je een lange carrière voor de boeg

De gameplay van F1 Race Stars werkt prima en de variatie ten opzichte van andere racers geeft deze game een eigen identiteit en speelstijl. In dat opzicht is het een prima partyracer dat vooral erg leuk is om met vrienden te spelen via split-screen of online. Hier geen zin in? Dan bevat de game nog een carrière modus en een time trial optie. Dat laatste spreekt voor zich, de carrière modus vereist wat extra toelichting. Hier kun je met een gekozen coureur en team van het huidige rijdersveld een berg aan kampioenschappen afwerken. Door te winnen unlock je gaandeweg nieuwe kampioenschappen en er zijn tig races om af te werken, dus reken al snel op een uur of tien aan gameplay in de carrière modus.

Deze modus schotelt je keer op keer andere kampioenschappen voor. Zo ben je in het ene kampioenschap gewoon aan het racen, in de ander ben je continu benzine aan het oppikken, want je moet hier rekening houden met een teruglopende benzinemeter. Weer in een andere race dien je continu zoveel mogelijk aan kop te rijden om niet geëlimineerd te worden en daardoor is er ook in de carrièremodus voldoende afwisseling te bespeuren om het een lange tijd interessant te houden. Wel vallen hier weinig overeenkomsten te bespeuren met de serieuze Formule 1 games, want je werkt per kampioenschap een ogenschijnlijk willekeurig gekozen reeks aan races af. Keerzijde van dit alles is dat het op een gegeven moment wat saai wordt, helaas.

F1 Race Stars is een prima partyracer geworden. De game heeft een leuke en verfrissende stijl en het idee om bekende coureurs en teams in een partyracer te verwerken is naar onze mening geslaagd. De grafische stijl komt goed naar voren, de audio is prima en de gameplay is afwisselend genoeg. Wel is het zo dat de circuits naar ons idee net wat te lang zijn voor het ideale pick-up-and-play gehalte en ook het totale aanbod aan circuits is wat mager. De carrièremodus is een prima en uitgebreide modus, hoewel we ons erop betrapten dat we het op een gegeven moment wat saai vonden worden. De multiplayer daarentegen is dan wel weer erg lollig en moet de game interessant genoeg houden voor de langere termijn.

• Multiplayer is leuk
  • Visuele stijl
  • Originele power-ups