Review: Sonic All-Stars Racing Transformed – Twee jaar geleden bracht SEGA de game Sonic All-Stars Racing uit in de hoop ook een graantje mee te kunnen pikken van het toen populaire kart- of zogenaamde funracing genre op de consoles. Met Sonic All-Stars Racing Transformed wil SEGA opnieuw proberen de games F1 Race Stars en LittleBigPlanet Karting te evenaren of zelfs achter zich te laten door Transformed aan de titel toe te voegen en in de game te verwerken. Of dat is gelukt lees je allemaal in deze review!

Introductie

Na een introductiefilmpje waarin we al flink wat actie te zien krijgen komen we terecht in het hoofdmenu. In het hoofdmenu van de game zien we verschillende hangende rotsblokken met ieder een bouwsel van een populaire SEGA game. We zien bijvoorbeeld een stad van de game Samba de Amigo en een piramide die we kennen van Super Monkey Ball. In het hoofdmenu kunnen we kiezen tussen de singleplayer, de multiplayer of de optie om zelf een custom game te maken. Natuurlijk gaan we beginnen met de carrière in de singleplayer.

Als we de carrière starten, kunnen we een keuze maken uit de World Tour, een Grand Prix, een Time Attack of een Single Race. Vanzelfsprekend gaan we deelnemen aan de World Tour, waarin verschillende evenementen de revue zullen passeren. De World Tour is verdeeld over 5 gebieden, waarvan de eerste de Sunshine Coast is. Sunshine Coast bestaat uit acht verschillende soorten races, denk hierbij bijvoorbeeld aan een gewone race waarin je als eerste moet finishen of een Boost race, waarin je zo veel mogelijk over boostpijlen moet rijden en moet driften om een extra boost te krijgen.  De Grand Prix modus proberen we ook uit en bestaat uit vier races, waarin we onze uiterste best moeten doen om uiteindelijk nog een tweede plaats te kunnen bemachtigen. Na ieder van de vier races krijg je een ranglijst en zie je hoe goed je je best nog moet doen wil je alsnog op de eerste plaats eindigen.

Ook een Time Trial mag niet ontbreken in een arcade racegame. Nadat we een keuze hebben gemaakt op welke track we de tijd willen verbeteren en we zijn vertrokken, krijgen we netjes een paar ghosts te zien van andere wagens die we in moeten halen om de tijden te verbeteren. Telkens als je een race in de carrière voltooid verdien je sterren. Deze sterren staan voor de moeilijkheidsgraad, waarbij één ster makkelijk is en drie sterren staan voor moeilijk. Voor iedere volgende race heb je een minimum aantal sterren nodig om vrij te spelen.

Gameplay

Ieder aanwezig personage in de game komt uit de stal van SEGA inclusief een eigen voertuig wat speciaal bij dat personage hoort. Zo kunnen we bijvoorbeeld B.D. Joe uit Crazy Taxi kiezen in natuurlijk zijn eigen taxi. Ook MeeMee en AiAi van Super Monkey Ball doen mee en rijden in een bananenmobiel. Sonic, Knuckles en Tails zijn ook van de partij en rijden in snelle bolides. Verder zijn er nog een flink aantal personages vrij te spelen door de carrière modus te doorlopen en zoveel mogelijk sterren te halen.

De besturing van de verschillende scheurijzers is allemaal anders maar voelt erg goed en arcade-achtig aan. De zwaardere voertuigen zijn iets minder snel met optrekken, maar zijn daarentegen weer sneller in de bochten tegenover de lichte wagentjes of motoren. Wat deze game uniek maakt is het feit dat je tijdens iedere race op een punt komt dat de weg ineens verdwijnt, ofwel in het water of het stort de diepte in. Zodra je het water raakt word je wagen getransformeerd in een boot en ga je verder. Eindigt de weg ineens in het luchtledige, dan veranderd je wagen in een vliegtuig en kan je je weg door de lucht vervolgen en proberen je tegenstanders in te halen door bijvoorbeeld een barrel roll te doen. Sumo Digital heeft deze dingen erg goed uitgewerkt en stoort absoluut niet, het maakt de game juist zelfs erg leuk.

Graphics en sound

Ten opzichte van Sonic All-Stars Racing die in 2010 uitkwam, zijn de graphics flink verbeterd. De omgevingen waarin we racen zien er stuk voor stuk erg kleurrijk uit en zijn redelijk gedetailleerd aangekleed. Overal zien we kleine verwijzingen naar de games waar de verschillende personages vandaan komen. De racers hebben ook een flinke upgrade ontvangen. Als voorbeeld de stekels van Sonic. Deze wapperen in de wind en regelmatig springt de blauwe egel omhoog uit zijn wagen als we weer een mooie drift hebben gedaan of een tegenstander geraakt is door één van de vele wapens.

Grafisch is de game dus in orde. Op het gebied van het geluid zijn we iets minder tevreden, maar nog steeds positief. De muziek op de verschillende tracks is leuk, maar is steeds hetzelfde. Als we bijvoorbeeld bezig zijn met het proberen te halen van drie sterren op een bepaalde track en dit na een aantal maal proberen niet lukt en we de race steeds moeten herstarten begint hetzelfde deuntje toch lichtelijk te irriteren. Ook de personages hebben maar een beperkt aantal zinnetjes die ze met enige regelmaat door de speakers laten horen. Erg vervelend is dit echter niet omdat we onszelf toch erg moesten concentreren op het racen zelf.

Multiplayer

Een multiplayer is ook aanwezig in Sonic All-Stars Racing Transformed en is redelijk druk bezocht. Het duurde niet lang voordat we in een volle lobby zaten en een personage mochten kiezen. We kwamen vaak als laatste over de finish en dit kwam vooral omdat de tracks tussendoor, net als in de singleplayer, regelmatig veranderen. Ineens stort een stuk weg in en transformeert onze wagen in een vliegtuig of gaan we verder in een boot over het water.

De aanwezige spelers in de multiplayer die we tegenkwamen hadden ook al redelijk hoge levels dus werd het winnen extra moeilijk. Regelmatig gebeurt het wanneer je een level omhoog gaat, je een upgrade vrijspeelt voor je voertuig. Denk hierbij aan extra boostpower of bijvoorbeeld beter in het bochtenwerk en meer van dat soort upgrades die het net wat makkelijker maken.

SEGA heeft zich met Sonic All-Stars Racing Transformed willen meten met de kartgames die op dit moment te krijgen zijn zoals LittleBigPlanet Karting en F1 Race Stars. Deze game hoort zeker in dat rijtje thuis en dit komt mede door de toevoeging Transformed. Het is weer eens wat anders wanneer tijdens het racen je voertuig ineens veranderd in een boot of vliegtuig en dit maakt het dan ook zeker een game die een langere tijd leuk blijft om te spelen.

• Grafisch erg goed
  • Alle sterren van SEGA
  • Wagens veranderen ineens in boten…