Dead Island was volgens vele gamers een schot in de roos en ook al wordt Riptide geen sequel, toch kijken enorm veel fans naar deze game uit. Dit lijkt ons terecht, want men heeft niet stilgezeten bij Deep Silver! Creative producer Anthony Cardahi vertelde onlangs over enkele nieuwigheden in de game, welke er erg goed uitzien.

Zo zal je af en toe een gebarricadeerd gebouw tegenkomen waar een groepje mensen hun last stand houdt. Verschiet zeker niet als je rond het huis een mijn of een andere val tegenkomt, want iedereen wilt natuurlijk kost wat kost de zombies buiten houden! Ook gaan we eindelijk de in de eerste game veelbesproken monsoons zien. Deze tropische regenstormen zullen over het gebied waarin je speelt voorbij trekken, waardoor er veel overstromingen zullen zijn. Water wordt dus erg belangrijk in Riptide, maar je zal het kunnen trotseren met boten, welke je waarschijnlijk zelf kan besturen.

Ook zit er nu dynamisch weer in de game. Hierdoor kan de game snel van sfeer omslaan, want het kan opeens erg donker en luidruchtig worden door een plotse storm, waardoor je de zombies minder goed zal kunnen waarnemen. Ook de geweren hebben een update gekregen. In de eerste Dead Island game zaten ze er al wel in, maar tot op een bepaald punt in het spel kwamen ze amper aan bod. Ook was de munitie erg schaars, waardoor mêlee wapens de voorkeur kregen. Mede hierdoor was het hele schietgebeuren niet zo goed uitgewerkt als de mêlee wapens. Dit zal in Riptide niet meer het geval zijn, want vuurwapens zullen een even logische keuze worden als een hakmes of een schop, want de upgrades voor de wapens zijn beter en omvangrijker geworden, net als munitie.

Tot slot zullen er nieuwe zombies in Riptide zitten. Cardahi had het over één specifieke zombie, de grenadier genaamd. Deze zombie kan delen van zijn lichaam afvuren, waardoor hij je al van op een afstand kan aanvallen. Dit zou nog meer variatie in het afslachten van zombies brengen.