Review NBA 2K10 – Dankzij de video’s op NBA.com kan iedereen overal op de wereld de hoogste basketbalcompetitie volgen, de NBA. Uiteraard hoort hier ook een game bij. 2K Games heerst al jaren op het basketbalveldje met de NBA 2K serie. NBA 2K9 overtrof alle verwachtingen en werd één van de beste basketbalgames ooit. Kan 2K Games hetzelfde doen met NBA 2K10? Dat lees je in deze review.

De NBA nagebootst

De sfeer van de NBA is zeer goed nagebootst in de game; de introfilmpjes voor een wedstrijd, de stadionspeaker, het publiek, de lichten, de spelersopkomst, het inschieten en ga zo maar door. Bij de meeste sportgames druk je de intro weg, maar bij NBA 2K10 blijf je hem kijken. De sfeer van de NBA is zo goed nagebootst in NBA 2K10 dat als er tijdens het spelen iemand binnenkomt dat hij of zij zo zou kunnen denken dat het een echte NBA wedstrijd is. De sfeer wordt goed overgedragen doordat de camera’s op exact dezelfde locaties als in het echt staan opgesteld. Een harde dunk met Garnett ziet er exact hetzelfde uit als in de echte wedstrijden. Door deze beleving word je volledig in de wedstrijd meegezogen.

Stamina en play calling

Om te zien hoeveel energie een bepaalde speler nog over heeft, heeft 2K een balkje onder elke speler geplaatst. Het bestaat uit twee balken, één voor het sprinten en één voor de overgebleven energie. Eerst zie je de sprintbalk leeglopen en weet je hoelang je kan doorsprinten en daarna komt een balk in beeld met hoeveel energie een speler over heeft. Hoe voller de balk, des te langer hij kan sprinten en hoe eerder de sprintbalk is opgeladen. Als je een speler veel laat sprinten in de game zal hij een langere tijd op de bank nodig hebben, je kunt dus niet meer zoals in NBA 2K9 oneindig sprinten.

Een andere toevoeging is het play calling systeem. Dit houdt in dat je snel een tactiek of speelwijze kan selecteren. Op deze manier kun je dus optimaal van de zwakheden van je tegenstander profiteren door bijvoorbeeld alles door het centrum te spelen, of juist de verdedigers naar de post te lokken om vervolgens met een driepunter specialist te schieten. Je moet hier wel mee oefenen, want als je rustig met de bal staat kun je niet op je gemak met L1 en R1 door de menu’s heen gaan om de juiste speelwijze te selecteren. Als je dit onder de knie hebt en weet waar je favoriete stijlen zitten, zal het erg gemakkelijk gaan.

NBA Today

Wanneer je NBA 2K10 opstart krijg je het NBA Today menu. Dit is geweldig in elkaar gezet, je kunt namelijk de wedstrijden spelen die er op die dag gespeeld worden. Je ziet een lijst met wedstrijden en met een simpele druk op de knop kun je de wedstrijd meteen spelen. De dag erna kun je de samenvatting van de wedstrijd zien op NBA.com om te kijken hoe het er in de echte NBA aan toe was gegaan. Deze mode is zeker leuk omdat er elke dag een update verschijnt met de spelersvormen, blessures en teamprestaties. Dit is in tegenstelling tot FIFA 10 helemaal gratis. Een leuke toevoeging, zo blijft de game lang houdbaar en blijft het aantrekkelijk elke dag een wedstrijd te spelen. Zelfs het commentaar neemt nieuwe gebeurtenissen mee en praat over wedstrijden die over enkele dagen gespeeld zullen worden.

My player mode

Een andere grote toevoeging aan de game is de My Player mode. Hierin creëer je je eigen speler en is het de bedoeling zo hoog mogelijk in de NBA te komen. Het begin van je carrière start je uiteraard in college teams, speel je je wedstrijden in de zomercompetitie en train je om steeds beter te worden. Je kunt zelfs met je eigen speler online in een team spelen. Dit kun je doen met vrienden die ook zelf een speler hebben gemaakt of met willekeurige andere online gamers.

Enige minpunt in deze mode is je trainer, die mij soms om onduidelijke redenen op de bank neerzet terwijl ik toch het idee had dat ik goed had gespeeld. Dit kleine minpunt drukt de pret van je eigen speler in de NBA echter niet.

Frame drop

Het grootste minpunt in NBA 2K10 is ongetwijfeld de frame drop of slow down. Wanneer je in de post/bucket komt (ruimte onder de basket) vertraagt de game, gaan de ballen in een langzamer tempo de lucht in en bewegen spelers langzamer. Heel veel verschil is er niet, maar het is toch merkbaar. Wellicht omdat het scoren anders te gemakkelijk zou zijn en om de verdedigers op deze manier nog een kans te geven. Veel last zul je er niet van hebben, maar het is apart dat het op deze manier in de game zit.

NBA 2K10 is ongetwijfeld de beste basketbalgame van dit jaar, alleen al met NBA Today heeft 2K een zo goed als onoverbrugbare voorsprong. Als je nog nooit een basketbalgame hebt gespeeld en het toch eens wilt proberen, is NBA 2K10 zeker aan te raden. Met vijf niveaus moet er een goed niveau voor je bijzitten om toch de NBA en intensiviteit van de game te beleven. Ook voor de echte basketballers is er genoeg te doen en zijn er zoveel mogelijkheden dat deze game eigenlijk niet in je collectie mag ontbreken!

Pluspunten:

• NBA Today
  • Je proeft de sfeer van de NBA