Review: Remember Me – In een tijd waarin de nadruk op vervolgen en reboots ligt, is het soms wel eens lekker dat je aan de slag kunt gaan met iets dat volledig nieuw is. Dit is een richting die Capcom twee jaar terug in sloeg met Asura’s Wrath, Dragon’s Dogma en Remember Me. Remember Me gaat binnenkort verschijnen en dit is een bijzondere en unieke game die ons erg goed beviel. Zal Remember Me een blijvende herinnering zijn of vervaagt deze na korte tijd?

Het Parijs van 2084

De setting van de game is gesitueerd in een toekomstig Parijs uit het jaar 2084. De stad heet tegenwoordig Neo-Paris en is op de bekende landmarks na helemaal veranderd in een stad vol wolkenkrabbers en high-tech apparatuur. Overal waar je kijkt hangen elektronische displays met daarop reclame en de inwoners maken ook gretig gebruik van robots die allerlei huishoudelijke taken hebben overgenomen.

Jij speelt met Nilin en zij is een memoryhunter die tegen de grootmacht Memorize strijdt. Memorize is min of meer de heersende macht in de stad en dat komt doordat zij de mogelijkheid hebben om herinneringen van de inwoners te manipuleren. Logischerwijs treed bij een dergelijke futuristische dictatuur een groep mensen op de voorgrond die tegen de principes van een dergelijke macht gaan strijden en jij zult het hele avontuur vanuit het perspectief van Nilin gaan beleven. Zij is een vreemde eend in de bijt met de mogelijkheid om mensen hun herinneringen vanop een afstand inhoudelijk te manipuleren, waardoor hun perceptie van de wereld ineens kan veranderen.

Nilin en Edge

Je begint de game in een cel, waar Nilin is ondergebracht nadat ze bijna al haar herinneringen hebben afgenomen. Met wat fragmenten van het verleden wordt ze naar een vernietigingsdepot gestuurd, aangezien ze een gevaar is. Ze weet echter door middel van Edge te ontsnappen. Edge is de leider van de groep rebellen die strijdt tegen Memorize en het gebruik van SenSen (de module om herinneringen te stelen en te plaatsen). Gaandeweg zal Edge je door de game heen begeleiden en je bijstaan bij je opdracht. Dit is van belang, aangezien Nilin zich niet alles meer kan herinneren.

Jij bent de uitverkorene om Memorize ten val te brengen en dat betekent dat je een mooi avontuur zal gaan beleven. Dit avontuur zal in de eerste instantie wat onduidelijk zijn, met name doordat er gesjoemeld wordt met je herinneringen, maar gaandeweg zal alles duidelijk worden met een toffe ontknoping die nog lang in je geheugen gegrift zal staan. In dat opzicht slaagt de game prima in zijn opzet en met het oog op de herinneringen en manipulatie hiervan brengt dit enkele interessante gameplay features met zich mee.

Herinneringen van anderen herbeleven

Er zijn bepaalde momenten in de game waarop je een lastig stuk moet doorkruisen en hierbij kun je gebruik maken van de herinneringen van anderen. Deze kun je als het ware uit de personen in kwestie absorberen en op het pad zijn verschillende punten te vinden waar je jezelf moet synchroniseren met de herinnering en op die manier zie je een doorzichtige silhouette de juiste route afleggen, doorgangen openen en meer. Door dit nauwgezet te volgen zul je verder in de game kunnen komen en bepaalde locaties bereiken die anders niet toegankelijk zijn.

Een andere optie die Nilin tot haar beschikking heeft is het remixen van een herinnering. Zodra Nilin hieraan begint, zie je een bepaalde herinnering en deze kun je manipuleren door bepaalde zaken te veranderen in de omgeving. Hierdoor is de uitkomst anders en verandert de kijk van de persoon in kwestie op de zaak en dat vanzelfsprekend in jouw voordeel. De manier waarop dit manipuleren is uitgewerkt in de game is erg tof te noemen, maar het kent ook een negatief punt.

Het manipuleren zelf gaat door middel van een scene die interactief is. Je krijgt de gehele herinnering te zien en vervolgens kun je door de linker analoge stick links- of rechtsom te draaien vooruit of achteruit in de herinnering. Zie het als vooruit- en achteruitspoelen in een filmpje. Zo nu en dan zal de controller gaan trillen en dit betekent dat er interactie mogelijk is met een bepaald object. Door dit toe te passen zal de scene iets anders verlopen en op die manier zal je de herinnering kunnen beïnvloeden.

Het concept hiervan is prima doorgevoerd in de game, want het geeft een unieke draai op het toch al originele concept van herinneringen wissen en manipuleren. Je zal echter per remix de juiste interactieve objecten moeten zien te combineren om zo het doel te bereiken dat Edge je van tevoren opdraagt. Je eigen interpretatie eraan geven om het doel te bereiken kun je proberen, maar dit zal geen effect hebben. Dus hoe logisch en realistisch het ook is, je moet de exacte combinatie zien te vinden om zo het doel te bereiken. Dat is bij uitgebreide remixen trial en error tot je een ons weegt en dat sloopt min of meer ook gelijk deze hele feature.

Doordat het dusdanig veel trial en error is, zal je soms een half uur bezig zijn om vooruit en achteruit te spoelen in de herinnering en dat gaat op een gegeven moment op je zenuwen werken. Met name omdat er ook andere opties beschikbaar zijn die het gewenste effect zouden kunnen bereiken, maar de game bepaalt dat dit niet kan. Hierdoor is elke remix zo lineair en zonder enige additioneel invloed op het verhaal dat het in onze ogen een beetje een gemiste kans is. Het concept is erg tof, dat zonder meer, maar de trial en error opzet werkt averechts en de lineaire uitkomst is jammer.

Vechten met een bijzonder combosysteem

De gameplay in Remember Me is op te delen in twee verschillende aspecten. Zo ben je veelal aan het klimmen en klauteren in de krochten van Neo-Paris, evenals in de prachtige wijken die de stad rijk is. Dit alles gaat erg vlot en soepel en Nilin kan zich qua skills meten met Lara Croft en Nathan Drake. Tussen dit klimmen en klauteren door zal je oog in oog komen te staan met verschillende type vijanden. Dit kunnen bewakers van Memorize, robots of Leapers (wezens met corrupte herinneringen) zijn.

De manier van vechten verloopt tegen de verschillende typen vijanden op een gelijkaardige manier en dat is door zwakke en krachtige aanvallen af te wisselen. Het is echter verstandiger om te gaan voor de combo’s, want deze leveren je de nodige voordelen op. Als jij een combo uitvoert, dan krijg je hiervoor health, een snellere cooldown voor de speciale krachten, extra schade en een combo ketting terug. Dit zijn vier opties die je in je eigen comboketting (Pressens in de game) kunt invullen. Jij krijgt een lege ketting voorgeschoteld en je kunt hier zelf de opties op invullen, wat dan automatisch jouw persoonlijke combo is.

Een combo uitvoeren doe je door de juiste knoppencombinatie uit te voeren, zoals jij ze zelf bij je Pressens hebt ingesteld. Doe je dit correct, dan levert dit de eerder omschreven voordelen op. Een bijkomstig voordeel is dat het correct uitvoeren van combo’s ook Focus oplevert en zodra een blok in de Focus meter vol is, dan kun je dit gebruiken om een speciale kracht uit te voeren. Dit varieert van iedereen verlammen tot het uitdelen van nog krachtigere aanvallen. Ook kun je onzichtbaar worden en een vijand vanachter aanvallen door een genadeklap uit te delen en zo al zijn herinneringen af te nemen. Na gebruik zullen deze krachten even moeten afkoelen, dus het maken van nieuwe combo’s om de cooldown Pressen te activeren is dan het handigste om te doen.

Pressens zijn tof, maar werken niet lekker…

Het gebruik van de Pressens is op een toffe manier verwerkt in de game en de verschillende voordelen die het je oplevert maken het de moeite waard om er zorgvuldig naar te kijken qua indeling. De wisselwerking tussen het vechten, de combo’s en de speciale aanvallen via de Focus maken het vechtsysteem tot een interessante manier van vijanden bevechten, welke bovendien uniek is voor een game en wel in het rijtje van originele Remember Me features geplaatst kan worden. Toch hadden we ook in de combat te maken met een irritant aspect en dat is dat de game op één of andere manier niet goed detecteert wat voor combo we uitvoerden.

Het is van belang om dit goed te timen. Maar in hectische gevechten, waarbij vijanden ontwijken het belangrijkste is, kan dit een beetje averechts werken, met als gevolg dat je maar gaat button bashen. Ook is het heel vervelend dat je toch echt zeker een combo juist invoert met de controller tijdens het vechten, maar dat de game dit niet doorheeft of per ongeluk een andere comboketting opstart. Op een gegeven moment waren we het dan ook zat en was het in gevechten domweg een beetje rammen om zo alsnog de vijanden naar het hiernamaals te meppen. Dit wel met het gebruik van de speciale krachten die van cruciaal belang zijn om vijanden uit te schakelen.

Prachtige setting

De game brengt je van de achterbuurt van Neo-Paris naar het welvarende gedeelte en weer terug en hierdoor krijg je een goed beeld van de verschillende maatschappelijke standen in de game. Dit levert automatisch ook een goede variatie in de omgevingen op en er zullen zo nu en dan momenten zijn waarop je even de tijd neemt om rond te kijken. Parijs is een prima stad als setting en de ontwikkelaar vult dit op een gevarieerde en toffe manier in, waardoor ook de setting origineel uit de hoek komt. Verder kent de game een fijne soundtrack en is de voice-acting dik in orde, wat het op wat punten van kritiek na een verder interessante game maakt. Tijd voor de definitieve conclusie.

Conclusie:

Remember Me is een meer dan geslaagd debuut van Dontnod Entertainment. De game weet je via het verhaal van begin tot einde vast te houden en alleen de insteek met als voornaamste focus de herinneringen is een erg goed gevonden concept. Dat zich dit vervolgens vertaalt in de gameplay juichen we alleen maar toe en door de goede afwisseling tussen het klimmen en klauteren in de stad en de gevechten zul je veel plezier aan de game beleven. Wel is het jammer dat het remixen van herinneringen nogal trial en error is en dat het Pressens systeem middels de combo’s niet altijd even lekker werkt, maar dat valt voor lief te nemen. Remember Me zal een fijne blijvende herinnering zijn.

Pluspunten

  • Boeiend verhaal
  • Audiovisueel erg netjes
  • Originele insteek
  • Herinneringen remixen…

Minpunten

  • …dat iets teveel trial en error is
  • Presens systeem werkt niet lekker