Review: Hotline Miami – Hotline Miami is een hommage aan bloederig geweld en de jaren 80´ en kwam deze week eindelijk naar de PlayStation Store voor de PS3 en PS Vita. Deze top-down shooter werd in oktober 2012 uitgebracht voor de PC en kreeg toen al veel lof, maar hoe heeft ontwikkelaar Dennaton Games het er op de PlayStation platformen vanaf gebracht? We kunnen al zeggen dat beide versies ruimschoots geslaagd zijn en hieronder leggen we maar al te graag uit waarom.

Onduidelijk verhaal, maar het draait om het moorden

Hotline Miami bevat niet echt een denderend verhaal. Als naamloos personage herleef jij evenementen die plaats hebben gevonden aan het einde van de jaren 80´. Soms is het behoorlijk vaag en helemaal als de hoofdrolspeler hallucinaties krijgt door zijn gruwelijke acties. De nadruk ligt echter op het knallen en de werkelijk zeer vermakelijke massaslachtpartijen. De game is opgedeeld in hoofdstukken waarin je het moorden tot een kunst kan verheven. Soms hoef je tijdens een hoofdstuk maar een paar ruimtes in om iedereen af te maken, maar soms ook op meerdere niveaus. Daar zit best wat variatie in en zorgt ervoor dat je altijd op moet letten wat er in een level gaande is.

Elk hoofdstuk van de game begint met een telefoongesprek, waarin bijvoorbeeld wordt verteld dat je even wat insecten moet uitroeien. Het komt erop neer dat je iedereen moet doden en hoe je dat doet mag je helemaal zelf weten. Ogenschijnlijk lijkt Hotline Miami een vrij simpele top-down shooter, maar schijn bedriegt. Via een korte tutorial word je in het diepe gegooid en wij hadden aanvankelijk dan ook even moeite met bepaalde situaties. Maar als je de gameplay door hebt, speelt de game als een zonnetje en komt de charme van het spel echt naar boven.

Tactiek is vereist

Qua gameplay is het eigenlijk vrij simpel, maar de uitdaging zit in hoe je met de vijanden om gaat. Met het naamloze personage begin je altijd voor de deur van een gebouw en meestal zonder wapen. Je kunt dan alvast even de ruimte in kijken (niet heel ver) om te zien waar de vijanden zich bevinden. Zo kun je beoordelen waar je naar toe moet, want tactiek is toch wel vereist. Je kunt namelijk niet zomaar even een kamer in rennen en gaan rondslaan of schieten. Nee, dan ben je heel snel dood. Dit is juist de toffe uitdaging van de game die erg verslavend werkt.

Als je eenmaal een kamer in komt, kun je de eerste vijand de nek omdraaien met kruisje om vervolgens zijn wapen te gebruiken. Wapens zijn er overigens genoeg, welke zeer uiteenlopend zijn van een samuraizwaard tot aan een blikje. Kortom, er zit een hoop in de game dat als wapen te gebruiken valt. Wapens waarmee je kunt snijden zijn trouwens zeer handig. Je lokt een vijand naar je toe en je hakt hem zo naar het hiernamaals. Op zo´n moment lijkt de AI niet zo sterk, maar zodra je even te nonchalant speelt, word je hier op afgerekend. Het valt niet te onderschatten en hierdoor moet je altijd alert zijn, wat een leuk accent is.

Hou er alleen wel rekening mee dat je de aandacht van andere vijanden hiermee op jou gefocust kan krijgen, welke je dan zullen gaan zoeken. Elke actie kan je dood betekenen en de game straft je ook echt af als je dom te werk gaat. De frustratie kan dan zeker ontstaan op zulke momenten, maar meestal ligt het aan de tactiek, zoals wij zelf duidelijk hebben gemerkt. We gingen net even anders om met een situatie en zo rekenden we met iedereen af. Het geeft dan ook veel voldoening als je het eenmaal doorhebt, achter elkaar vijanden afmaakt (combo´s) en eindelijk klaar bent met een opdracht. De voortgang die je boekt kun je trouwens gemakkelijk overzetten naar de PS Vita en PS3 via cloud saven.

Maskers helpen je

Elke keer als je een opdracht of hoofdstuk hebt afgerond, krijg je jouw score te zien, welke op een leaderboard belandt, en daarna krijg je als beloning een masker. Zo´n masker kan je erg helpen in de strijd. Elk masker stelt een dier voor, welke weer een extra vaardigheid met zich meebrengt. Zo kun je met het masker van een giraf verder kijken in een ruimte, waardoor je jouw tactiek beter kunt bepalen. Of kies voor een masker waarmee je standaard met een mes begint of eentje waarmee je meer munitie krijgt. Per hoofdstuk kun je maar één masker dragen, dus je zult effectief moeten kiezen.

Het moorden op een hoog tempo is de essentie van de gameplay en dat gaat vrij gemakkelijk door de prima besturing. Hoewel dit soms wat kan tegenzitten (deuren die blijven klapperen of het voorbij lopen van vijanden), stoort het weinig. Met de linkerstick beweeg je en met de rechter richt je, wat allemaal zeer accuraat en vlot verloopt. Het werkt op beide platformen naar wens, al heb je op de Vita soms wat minder overzicht door het kleinere scherm, maar een ramp is het niet. Op de Vita kun je overigens ruimtes in kijken door op het touchscreen je vinger te verplaatsen naar de plek waar je kijken wilt en dat werkt naar behoren.

Toffe retro stijl en fantastische bijpassende soundtrack

Hotline Miami is op audiovisueel vlak een prima game te noemen. Het retrostijltje is geinig en de wereld zit vol met details. Het oogt echt als een game van begin jaren negentig en grafisch is het dan ook niet echt een hoogvlieger en er had ook zeker meer variatie in de verschijning van de vijanden mogen zitten. Deze zijn namelijk vaak hetzelfde en op dat vlak is het dus wat eentonig. Er zit echter veel variatie in de levels en de stijl zorgt ook voor een humoristisch accent. Wat de game in zijn geheel zo tof maakt is de mix van de uitstraling van de game samen met de actie en de muziek.

De game ademt door hoe het eruit ziet al jaren 80´, maar door de soundtrack, die fantastisch is en ontzettend bij de game past, is het een fraai geheel, want de wapens en effecten klinken juist in de oren. Door de mix van dit alles zorgde het ervoor dat we in een bepaalde flow kwamen. Het is werkelijk genieten als je op de maat van de muziek achtereenvolgend vijanden kapot knalt, waardoor er een hoop rode pixels op het beeld komen. De game is behoorlijk gewelddadig, want je schiet werkelijk de darmen uit lichamen en hersenen vliegen door de lucht, maar man wat is het gaaf zeg.

Conclusie:

Hotline Miami is echt een ontzettend vermakelijke, verslavende en uitdagende top-down shooter waar we erg van hebben genoten. Het is niet zomaar een shooter waarbij je simpelweg kan rondknallen, maar je moet echt je hersens aan het werk zetten. Soms kan de game wel eens frustrerend zijn door kleine technische fouten, waardoor je soms zo voorbij een vijand loopt. Hierdoor voelde het soms wat ongebalanceerd aan, maar uiteindelijk werkte het niet heel storend. De besturing werkt netjes op beide platformen en samen met de brute actie en de fraai klinkende jaren 80´ soundtrack had ik de grootste moeite om te stoppen met spelen. Kortom, voor 8 euro haal je een heel toffe game in huis.

Pluspunten

  • Retro stijl
  • Nette besturing
  • Brute actie
  • Uitdaging
  • Soundtrack

Minpunten

  • Kleine fouten