We kennen Sony Computer Entertainment Japan Studio als een ietwat excentrieke ontwikkelaar die steeds weer met knotsgekke concepten komt aanzetten, die zich meestal tot ieders verbazing ook nog eens vertalen naar een prima videogame. Het bedrijf heeft op dit moment met Puppeteer een dergelijke titel in de stijgijzers staan en zal ook op de PS4 ongetwijfeld met enkele uiterst originele titels gaan uitpakken.

In een interview met PlayStation LifeStyle heeft Gavin Moore, creative director van SCE Japan Studio, een woordje toelichting gegeven over de reden waarom uitgerekend zij altijd met op creatief vlak erg bijzondere spellen (andere voorbeelden zijn de PSP-klassiekers LocoRoco en Patapon) komen. Dat is namelijk al jarenlang hun vaste opdracht. Naughty Dog maakt blockbusters, SCE Japan moet uniek uit de hoek komen.

“As a developer, Naughty Dog’s mandate is to make AAA blockbusting Hollywood crushing titles, and it’s the same for Santa Monica – whereas our mandate at Japan Studios is to make games that nobody else can see on another console. So it’s kind of crazy in our studio because it’s a bunch of insane people coming up with strange ideas. We’re kind of left alone to come up with what we want. We’re obviously tracked, we do have green light meetings and stuff like that, but because we have smaller teams and smaller budgets to work with there’s less risk, so they allow us to be more creative.”

Wij kijken alvast enorm uit naar wat deze “bende krankzinnigen” nog allemaal voor ons in petto heeft. Jullie ook?