Demon's Souls

Nieuwe Role Playing Games worden vaak slecht gepromoot, denk maar aan bijvoorbeeld aan het slecht verkopende Valkyria Chronicles. Ook Demon’s Souls werd heel stilletjes in de winkels geplaatst. Is het spel dan zo slecht dat Sony niet wil dat het spel in de belangstelling kwam te staan? Of hebben ze een grote fout gemaakt door dit spel niet te promoten? Dat lees je in deze review!

The Mist
Demon’s Souls begint met een interessant verhaal. De wereld is bijna ten einde door een gevaarlijke mist welke Demon’s opwekt. Dit plot doet ons meteen denken aan de film The Mist waar ongeveer hetzelfde verhaal wordt verteld. Echter, speel je in dit spel in de Middeleeuwen en blijf je niet wachten in een supermarkt, integendeel, je gaat erop uit om de Demon’s uit jou omgeving te vernietigen. Spijtig genoeg wordt het verhaal niet dieper verwerkt en krijg je amper cutscènes te zien die het verhaal uitleggen. Na deze uitleg en een klein tutorial level begint het spel pas echt.

Demon's Souls

Equipment = keuze genoeg!
Speel je graag games waar je jouw personage helemaal naar eigen behoren kan aanpassen? Dan is dit spel min of meer voor jou. Aan het begin van het spel kan je het gezicht van je personage aanpassen en een class kiezen. Deze classes hebben elk aparte wapens en schilden, maar als je verkeerd hebt gekozen, kan je later in het spel nog steeds je personage aanpassen zodat je jezelf toch specialiseert in een andere class. Bijvoorbeeld je begint als een ‘Hunter’ maar met pijl en boog werken is toch niet iets voor jou. Dan kan je nog steeds een ‘Mage’ of zelfs ‘Knight’ worden.

Qua wapens is alles ook perfect in orde. Je hebt keuze uit Spears, Long Bows, Axes, Swords en je kan je vijanden zelfs de kop inslaan met een Pickaxe. Ook kan je elk wapen dat je in je rechterhand draagt met twee handen vast nemen. Ja, zelfs Daggers! Dit zorgt ervoor dat je net iets meer schade aanricht. Maar je kan deze aanval het beste niet in krappe gangetjes gebruiken. Dit zorgt er namelijk voor dat je telkens tegen de muur slaat en dat is niet zo goed voor je wapen, want dat kan schade oplopen.

De kern zijn de Souls
In andere games moet je wapens kopen met goud en gaan je levels omhoog naarmate je meer vijanden verslaat. In Demon’s Souls is dat niet zo. In dit spel krijg je per verslagen vijand een aantal ‘Souls’ die je later moet gebruiken om wapens te kopen, magie te kopen, wapens te upgraden en ja, ook je level omhoog te brengen. Hierdoor moet je wel héél erg verstandig omgaan met je ‘Souls’, of gewoon constant levels opnieuw spelen om meer ‘Souls’ te bemachtigen (Lees: Grinden). Toch gaat dit je niet vervelen, dit komt omdat elk gevecht even leuk blijft. Het gevechtssysteem is realistisch maar niet te moeilijk. Dat zorgt ervoor dat elk level een plezier is en blijft.

L1 en L2 zijn de aanvalsknoppen (en verdedigingsknoppen natuurlijk) voor je linkerhand en R1 en R2 zijn dat voor je rechterhand. Dit is weer helemaal anders dan een gewone Action RPG waar je meestal met vierkantje moet aanvallen. Wanneer je jouw wapen echter met twee handen vasthoudt moet je met de linker schouderknoppen verdedigen en met de rechter aanvallen.

Moeilijk? Niet echt nee…
Demon’s Souls werd toch bestempeld als een héél, héél erg moeilijk spel, maar dit is echter niet zo. Je zal inderdaad veel ‘Grass’ moeten gebruiken omje te healen, maar je zal nooit zonder komen te zitten. Ook zal je soms stukken tegen komen waarvan de vijanden erg moeilijk zijn, maar meestal moet je die stukken van het level nog niet uitspelen in het begin van het spel. Dit zorgt voor extra uitdaging maar het is niet verplicht. Wanneer je een aantal levels omhoog bent en je terug gaat naar dat ene moeilijk stukje, ga je merken dat het helemaal niet zo moeilijk meer is.

Demon's Souls

World Tendency
Nu komen we bij het ingewikkeldste stuk van dit spel. Namelijk Pure White- en Pure Black World Tendency. Dit heb je nodig om bepaalde plaatsen en vijand te kunnen bereiken in alle levels. Simpel, maar het bekomen van deze Tendency is minder simpel. Voor Pure White moet je bijvoorbeeld een Boss Demon verslaan in ‘Body Form’. Doe je dit in ‘Soul Form’, ga je niet naar Pure White maar blijf je neutraal. Ga je echter dood in ‘Body Form’, dan gaat je Tendency meer naar Pure Black. Dit zijn echter niet de enige redenen waarmee je Tendency wordt beïnvloed. Spijtig genoeg is dit echter één van de moeilijkste dingen van het spel, want als je jouw concentratie bijvoorbeeld op Pure White is gericht, en dan per ongeluk dood gaat in ‘Body Form’, duurt het weer heel erg lang en moet je alweer veel inspanning leveren om naar Pure White te gaan.

Heb je zin in een uitdagende, maar net niet frustrerende Action RPG waar je immens veel uren speelplezier aan hebt? Importeer dan meteen de Azeatische versie (enkel deze versie bevat de Engelse taaloptie) en je zal meteen merken dat je geen miskoop hebt gedaan. Van ons krijgt hij alvast een stevige score, maar hij heeft het dan ook helemaal verdient!

Pluspunten:

• Uitdagende gameplay
  • Vele uren speelplezier