In actie gezien: Invizimals – Heb je ooit weleens zoveel gedronken dat je waanbeelden kreeg? Of eens LSD willen proberen om de raarste wezens te zien rondspoken in je kamer? Natuurlijk sporen we je niet aan om dit eens te proberen, integendeel. Het is vanaf nu niet meer nodig, want Invizimals komt naar de PS Vita en PS3. Je houdt de Vita in de lucht met de game erin. Je wacht even en kijkt rond om te zien wat er ineens aan je plafond hangt. Wat is dat voor raar wezen? Met het blote oog zie je ze niet, maar ze zijn er wel degelijk, de Invizimals. Je start de game op en let the magic begin!
Ze zijn er wel, maar toch ook niet
De ontwikkelaars die ons deze presentatie gaven hadden duidelijk iets te ver in het glaasje gekeken, want het leken net een stel kinderen van een jaar of 16 die dé game hadden uitgevonden voor kinderen. Om nog maar te zwijgen over het hilarische accent dat één van de twee had. Alleen al bij het idee krijg ik weer een lach op mijn gezicht. Afijn, achteraf gezien paste het goed bij de presentatie, want Invizimals is nou eenmaal zo’n game die wij als oudere gamer met een grote berg fantasie moeten zien.
Invizimals is een Augmented Reality game, wat betekent dat deze game beelden kan tonen op objecten in het echte leven. Een tweetal games zijn eerder al verschenen op de PlayStation Portable, maar nu de PS Vita in het leven is geroepen, konden de ontwikkelaars hun hart ophalen. Een handheld met een ingebouwde camera – wat wil je nog meer als AR games ontwikkelaar? Ook zal er een game voor op de PS3 verschijnen, die wonderbaarlijk genoeg geen gebruik zal maken de PlayStation Eye of AR kaarten. Nu is de Vita versie 100% gericht op AR en is de PS3 versie meer een third person adventure game
De gamer en de handheld worden één
Goed, wat is Invizimals eigenlijk? Dat is eigenlijk heel simpel. Je ziet het al aan de naam. Het zijn “invisible animals”. Invizimals: The Alliance, de PS Vita variant, is eigenlijk een hele simpele game. De ontwikkelaar wilde de band tussen de gamer en de handheld zo hecht mogelijk maken en maakt hiervoor gebruik van vrijwel alle features die de PS Vita te bieden heeft. Al is de hoofdgedachte van deze game meer het richten op een voorwerp of zelfs een gebouw om een Invizimal te laten spawnen. Hier komt enige interactie bij kijken, want stel je voor dat je een kind bent en je ziet op het scherp een gigantisch wezen op de muur dat jou probeert aan te vallen. Aan jou de taak om te zorgen dat hij je niet raakt en je Vita weg te halen.
Ook is het mogelijk om je Invizimal te customizen. Verwacht hier geen grote creatie modus bij of iets dergelijke, want je krijgt een simpel wezen voorgeschoteld dat jij kan voorzien van leuke felle kleurtjes en tierelantijntjes. Ook heeft de PS Vita versie een modus die de gamer ertoe in staat stelt om gevechten met een paar van de 150 AR wezens uit te voeren. Hierbij verschijnt er een cirkel op de plek waar jij de PS Vita op hebt gericht en dan spawnen de wezens daarin. Klaar om de strijd aan te gaan! Het leuke hiervan is dat jij als gamer gewoon om deze ‘arena’ kan lopen en de camerahoek op de wezens hierbij netjes mee gaat. Zo lijkt het net alsof er echt een wezen voor je op bijvoorbeeld de tafel aan het knokken is.
PS3 versie doet niks met Augmented Reality
Natuurlijk komt Invizimals ook naar de PlayStation 3. Dit zou dus de eerste Invizimals game zijn die geen gebruik maakt van een camera of AR kaartjes. Voor deze game heb je enkel je controller nodig om het avontuur te beleven. In Invizimals: The Lost Kingdom spelen we als Hiro, een jongen knul die de wereld wilt ontdekken en plots een magische poort vindt naar een verloren koninkrijk. Dat koninkrijk wordt echter aangevallen door een leger van robots, maar Hiro kan ze natuurlijk makkelijk aan. Hij kan ze immers in maar liefst zestien verschillende Invizimals veranderen. Elk monstertje kent zijn eigen krachten, welke je nodig zal hebben om het leger met de grond gelijk te maken en om sommige puzzels op te lossen.
Voorlopige conclusie:
Invizimals is een game die geproduceerd is voor kinderen en dat zal ook zo blijven. Als serieuze gamer – ook al heb je ongetwijfeld veel fantasie – is het niks om warm van te worden. Voor gamers tot een jaar of 12 is dit vast en zeker een game die je wilt spelen. Technisch gezien is het knap wat Novarama doet met de Augmented Reality technieken. Het lijkt beter te werken dan welke andere AR game op de PS Vita dan ook. Op dat vlak is de game dus wel interessant, maar daar haal je geen game voor. Het is een interessante game, maar echt enkel op technisch vlak. Qua gameplay, zowel op de PS Vita als op de PS3, doet het immers niks speciaals. Enkel als je geestelijk nog een klein kind bent en je hoofd nog vol met fantasie zit, is het wat voor jou. Tenzij je jonger dan 12 jaar bent.