Review: Invizimals: The Alliance – Invizimals verscheen jaren terug op de PlayStation Portable en wist hier een unieke manier van spelen te manifesteren doordat Augmented Reality op dat moment nog geheel nieuw was. Met de PSP in de aanslag, camera er bovenop geklikt en een set AR kaarten gingen we op jacht naar Invizimals in de keuken, tuin, woonkamer en nog veel meer. Het concept was origineel en leuk, zeker voor de beoogde doelgroep en nu enkele jaren en enkele delen verder is het tijd voor Invizimals: The Alliance dat enige tijd terug verscheen op de PlayStation Vita.

Ingebouwde camera

Het concept in is in Invizimals: The Alliance zo goed als gelijk aan de eerdere PSP delen, want de camera speelt nog steeds een belangrijke rol. Het voordeel van de PlayStation Vita is natuurlijk dat het beschikt over een ingebouwde camera, dus het enige wat je naast de handheld nog nodig hebt is een set AR kaarten en die zitten natuurlijk bij de game. Dus qua mobiliteit is het net een tikkeltje handiger, maar goed daar gaat het natuurlijk niet om. Wat belangrijk is, is of de game op de PlayStation Vita goed werkt en of het ook op dit platform voldoende vermaak biedt om een aanschaf te rechtvaardigen.

Qua vermaak zit het wel goed met deze game, want net zoals in Invizimals: The Lost Kingdom wordt het verhaal geïntroduceerd met echte acteurs in een CGI omgeving zodat je als speler – zeker als jonge gamer – gelijk meegetrokken wordt. De manier waarop het gebracht wordt is namelijk precies zoals je van bijvoorbeeld een kinderserie op televisie verwacht. Het verhaal draait overigens wederom om Hiro die er nog steeds een dagtaak van maakt om Invizimals te vangen en nadien te trainen om er zo mee in arena’s mee te kunnen vechten.

Tot zover de overeenkomst met The Lost Kingdom

Invizimals: The Lost Kingdom was een relatief zwakke platformer die een draai aan de franchise probeerde te geven door het AR principe achterwege te laten. Los van het feit dat die game technisch ondermaats is, maar desondanks wel aardig vermaak biedt was het een wat vreemde keuze gezien de basis van de franchise. In dat opzicht blijft Invizimals: The Alliance veel meer trouw aan de roots van het geheel, want je zult met de handheld weer door middel van de AR kaarten in je nabije omgeving op zoek moeten naar de wezens.

Als je een Invizimal gevonden hebt, dan verschijnt deze op het videobeeld dat je ‘filmt’ met de camera van de PS Vita en dan zal je in de gelegenheid gesteld worden om ze te vangen. En dat is waar de kracht en de enige verslaving in de game naar voren komt. Zo is het elke keer weer een verrassing welke Invizimal er opduikt en als je deze wilt gaan vangen zul je eerst een mini-game moeten spelen. De Invizimals laten zich immers niet zomaar pakken. Deze mini-games zijn zo opgesteld dat ze de diverse features van de handheld prima benutten en dat komt de speelbaarheid ten goede. Zeker de wat jongere gamer zal zich hier optimaal mee kunnen vermaken, maar hou wel rekening met een hoop herrie dat ze zullen voortbrengen, aangezien ook het gebruik van de stem soms aangemoedigd wordt en dat gecombineerd met kinderen is een garantie voor geschreeuw.

Enfin, het concept is met behulp van de features van de handheld van wat meer diepgang voorzien wat het leuker maakt om te spelen ten opzichte van de PlayStation Portable versies. Toch is het op een gegeven moment wel een herhalingsslag en hoewel de wat oudere gamer hier kritisch naar zal kijken zal dat de jongere gamer ongetwijfeld een worst wezen, aangezien die gemotiveerd wordt om zoveel mogelijk Invizimals te vangen om zo trots te kunnen pronken met zijn of haar collectie tegenover vrienden. Iets wat het welbekende klassieke Pokémon gevoel oproept van een decennium terug toen je nog op het schoolplein stond met je set kaarten met daarbij net die paar zeldzame Pokémons.

Meer dan alleen jagen

Los van het feit dat het in essentie om het jagen op Invizimals draait biedt de game meer dan dat. In het verlengde van het verhaal zul je meer AR features tegenkomen die voor de nodige afwisseling zorgen binnen het geheel. Denk dan aan puzzels en meer evenals de arena gevechten. De arena was in voorgaande delen ook al een prominent onderdeel en je kunt hier jouw Invizimal tegen die van een ander laten vechten en dat zal de jongere gamer ongetwijfeld gaan vermaken, maar hierbij moeten we wel de kanttekening plaatsen dat het een beetje aan diepgang ontbreekt. Het is dusdanig simplistisch opgezet dat wij er bijzonder snel op uitgekeken waren. Omwille van het gebrek aan diepgang, maar ook omdat het hierdoor de simpel is met als gevolg dat er amper uitdaging te vinden is en dat is jammer.

In dat opzicht weet de game niet overal qua gameplay even goed uit de verf te komen. Dat is best jammer, want het is in potentie een erg tof concept wat in dit deel helaas niet ver genoeg reikt om ons voor langere termijn geïnteresseerd te houden. Wel kent de game nog de mogelijkheid om je Invizimal te laten levelen en evolueren, maar dat is vrij oppervlakkig dus daar zal weinig voldoening uit voortvloeien – ofwel, het gemis aan diepgang. Los daarvan hebben we ook nog wat andere punten van kritiek op de game en dat is dat het doel lang niet altijd even duidelijk is en dat is voor de jongere gamer veelal reden om ermee te stoppen en dat mag natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Ook valt er op de acteerprestaties het nodige aan te merken, maar dat laten we verder maar voor wat het is aangezien de jongere gamer daar toch niet al te snel iets aan zal opvallen in negatieve zin. Audiovisueel komt de game wel aardig tot zijn recht op de PlayStation Vita, maar nergens zal het echt overdonderend zijn als we het over de graphics hebben. De audio sluit goed aan op het geheel, maar toch is de ontwikkelaar zo nu en dan een beetje gemakzuchtig geweest door het te vaak te hergebruiken en dat is jammer, want zo heel veel moeite is het niet om er wat meer variatie in aan te brengen. Maar goed, dat zijn wat smetjes op het geheel.

Invizimals: The Alliance is een leuke PlayStation Vita game. Laten we dat vooropstellen, want hoewel er het nodige over de game in negatieve zin gezegd kan worden draait het uiteindelijk om de fun die het als totaalproduct biedt en in dat opzicht komt het geheel goed tot zijn recht. De features van de PlayStation Vita worden volop gebruikt en dat maakt het spelen van de game tot een bijzonder (fysiek) actieve bezigheid. De game bevat voldoende leuke mini-games en afwisseling zodat het de jonge speler motiveert om door te gaan, mede door de drang om nieuwe Invizimals te zoeken en te vangen. De battles tussen Invizimals in de arena zijn helaas een beetje te karig qua diepgang waardoor dat onderdeel een beetje als vijfde wiel aan de wagen hangt door de tekortkomingen, maar afgezien daarvan en andere punten van kritiek is Invizimals: The Alliance een vermakelijk stukje software.

• Afwisseling
  • Optimaal gebruik van de PS Vita features
  • Ideaal voor jongere gamers