Review: F1 2013 – Ieder jaar een game uitbrengen is bij veel franchises een no-go, maar sportgames komen hier mee weg. EA doet het al jaren met de diverse sportgames en jaar na jaar worden deze games net een beetje beter. Codemasters valt hier in beperkte zin onder door voor het vier jaar op rij met een nieuwe Formule 1 game te komen. In de basis komt het op hetzelfde neer en dat is rondjes racen op diverse circuits, maar er moet natuurlijk vernieuwing zijn om het voor de diehard fan en de jaarlijkse koper interessant te houden, en dat doet Codemasters met klassieke content.

Racen in je jaren tachtig en negentig

De Formule 1 is al sinds de jaren 50 een grote sport en hiermee kent het een zeer rijke historie met dito teams, coureurs en circuits. Om de nieuwste telg in de Formule 1 franchise van enige verfrissing te voorzien, introduceert Codemasters de Classic modus en hierin kun je met een aantal voormalig Formule 1 coureurs in auto’s uit de jaren 80 en 90 op circuits uit die tijd gaan racen. Een ogenschijnlijk fantastische uitbreiding, zeker voor de fans die die tijd hebben meegemaakt. Die zijn het ongetwijfeld met me eens dat dat vooral de jaren waren waarin de sport echt ontzettend spannend was.

Doordat het met licenties een enorme klus is om alles voor elkaar te krijgen, is de Classic modus tot dusver nog niet zo heel uitgebreid, maar het is absoluut een goed begin. Je krijgt de mogelijkheid om te gaan racen met coureurs als Mansell, Prost, Schumacher, Andrettie, Fittipaldi en meer. Dit zal mogelijk zijn op Brands Hatch, Jerez, Imola en Estoril (waarbij je voor de laatste twee de Classic Edition van F1 2013 moet kopen). Uiteraard heeft Codemasters ook een aantal klassieke Formule 1 auto’s in de game verwerkt om het geheel ‘kloppend’ te maken.

Sfeervolle invulling

Ten opzichte van de hedendaagse Formule 1 zijn de auto’s uit de jaren negentig en vooral de jaren tachtig een stuk minder geavanceerd. Hierdoor komt er meer focus bij het racen kijken. Het is onder andere moeilijker om de auto’s op de baan te houden, wat goed aansluit bij de belevenis uit die tijd. Daarnaast gebruikt Codemasters ook een ander kleurenpallet om de klassieke circuits in beeld te brengen, wat op de één of andere manier goed aansluit bij deze herbeleving van geschiedenis en hoewel de game op grafisch vlak niet echt uitblinkt, komen de specifieke details van de circuits en auto’s uit die tijd zeker tot z’n recht.

Naast dat je in de klassieke modus willekeurige races kunt rijden, kun je ook aan de slag in de zogenaamde scenariomodus. De naam zegt het eigenlijk al, want hierin kun je bepaalde scenario’s herbeleven, wat voor de fans en zeker kenners van de oude Formule 1 een fantastische toevoeging moet zijn. In dat opzicht is de klassieke content een aspect dat de game absoluut meerwaarde geeft en de fundering is nu gelegd. Hopelijk gaat Codemasters hier op door en krijgen we bij toekomstige delen nog veel meer klassieke content, de potentie is in ieder geval volop aanwezig.

Wat dan wel een beetje een vreemde keuze is, is dat de helft van de klassieke content standaard beschikbaar is en als je alles wilt hebben je genoodzaakt bent een duurdere editie van de game aan te schaffen of DLC af te wachten. Eerlijk is eerlijk, de modus is niet bijzonder uitgebreid en als dan de helft nog eens beperkt is achter een soort paywall, dan is dat een wat vreemde keuze. Mede omdat de reguliere Formule 1 content niet spectaculair uitgebreid is ten opzichte van het deel dat vorig jaar verscheen.

Welkom rookie

Naast dat je los kunt gaan met de klassieke content, bevat de game natuurlijk ook het huidige seizoen en zodra je de game opstart, krijg je een moment voorgeschoteld om kennis te maken. Opvallend is wel dat Codemasters eigenlijk exact hetzelfde principe als vorige keer aanhoudt. Je doet mee aan een weekend waar jonge talenten zich kunnen bewijzen. Dit dient gelijk als tutorial waarbij je uitleg krijgt over wat de beste lijn is om te racen, hoe de auto werkt, wat het effect van de DRS en KERS zijn, enzovoort. Als je dit eenmaal succesvol hebt afgelegd, krijg je de keuze uit de teams die interesse in je tonen.

Hierna kun je als rookie aan de slag gaan in je eerste seizoen met als doel jezelf naar de top opwerken. Maar doordat ik dit gebeuren vorig jaar ook al doorlopen heb en nu precies hetzelfde moet doen, was ik er vrij snel klaar mee. Voor nieuwkomers is het ideaal, maar voor trouwe fans kan dit een beetje averechts werken. Ik heb helemaal geen zin om te leren hoe ik het beste een bocht kan nemen, want dat weet ik inmiddels wel. Dat het binnen het concept van toepassing is, is vanzelfsprekend, maar het is een beetje teveel van hetzelfde.

Carrière opbouwen, scenario’s en uitdagingen

Je kunt zoals gewoonlijk je eigen carrière opbouwen vanuit de Young Drivers Test, waarbij je uiteindelijk bij een team komt, en in dat opzicht verschilt dit deel amper van het vorige deel. Natuurlijk is het rijdersveld van een update voorzien en zijn er nog andere logische aanpassingen gedaan, zodat het realistisch overeenkomt ten opzichte van het huidige seizoen. Als je een groot fan bent van het doorlopen van een carrière en dus een heel seizoen tot in detail alle voorbereidingen en races wilt uitvoeren, is dit natuurlijk een walhalla.

Maar er is natuurlijk meer dan dat; zo kun je net als in de klassieke modus ook hedendaagse scenario’s herbeleven, evenals dat de game de nodige uitdagingen bevat die als een leuke variatie dienen op het standaard gegeven van een carrière doorlopen. In dat opzicht kent de game in de basis hetgeen wat je ervan verwacht, maar zijn de nieuwe uitdagingen en de scenariomodus zeker geen verkeerde uitbreiding van de content die je kunt doorwandelen. De game heeft van alles wel wat en dat maakt het voor de diehard fans absoluut een game die het aanschaffen waard is.

Vergeten update

Qua content en gameplay is het prima gesteld met F1 2013, maar met het audiovisuele aspect staat het toch wat minder. Zo is het grafisch een vrij saaie boel. De game is visueel sinds het eerste deel nauwelijks verbeterd en waar dat drie jaar geleden nog erg mooi was, oogt het nu een beetje achterhaald. Het is een vrij kale bende op de circuits en hoewel de klassieke content erg mooi is vormgegeven om de sfeer van die tijd goed naar voren te brengen, is het toch visueel aan een forse update toe.

Het lijkt dan ook alsof Codemasters voornamelijk de aandacht in de klassieke modus en gameplay heeft gestopt als uitbreiding op de content en hierbij het visuele aspect een beetje achter zich heeft gelaten. Ook qua radiocontact is het nogal saai gesteld. Nergens is echt enige emotie te bespeuren en dat is natuurlijk slechts een klein aspect, maar na drie eerdere delen mag hier ook weleens naar gekeken worden. De auto’s klinken daarentegen allemaal anders en dat is voor de liefhebbers een feest van herkenning, wat het qua details aangaande zeker goed maakt.

Conclusie:

F1 2013 bevat alles wat je ervan verwacht. De klassieke content is een zeer fijne aanvulling, wat het absoluut interessanter maakt voor de fans van Formule 1. Wel is het wat jammer dat de helft van de content achter een soort paywall zit, want heel veel verdere uitbreiding bevat de game nu ook weer niet. Waar het verder in de andere modi op een enkele nieuwe na op neer komt, is dat het vooral een herhaling is van vorig jaar, maar dan wel met een wat andere insteek, zodat het aansluit op het huidige seizoen. Op visueel vlak mag er wel een goede update overheen gaan, want het oogt nogal kaal momenteel. Daarnaast is het gegeven dat de game je bij de eerste keer opstarten je continu aan het handje houdt wat irritant. F1 2013 is prima voor de fans, geïnteresseerden kunnen misschien beter de next-gen versie afwachten.

Pluspunten

  • Klassieke content
  • Scenariomodus
  • Motorgeluid verschillende F1 auto’s

Minpunten

  • Rare paywall DLC constructie voor klassieke content
  • Visueel beetje saai
  • Game houd je nogal aan het handje bij eerste keer spelen