Review: GTA Online – Het heeft even mogen duren, maar nu draait GTA Online dan toch eindelijk redelijk stabiel en wordt de online wereld van Los Santos door vele gamers verkent. De lang aanhoudende server problemen van GTA Online lijken al een paar dagen verleden tijd en dat is dus alle reden om GTA Online eens goed onder de loep te nemen. GTA Online is een losstaand component van GTA V en een project op zich van Rockstar, maar iedereen met GTA V in zijn of haar bezit kan gratis van GTA Online gebruikmaken. Is de online-versie van Los Santos alleen net zo tof als de story mode? Dat lees je in deze review.

Heel anders dan de singleplayer

De online wereld van GTA V, GTA Online genaamd, is eigenlijk compleet anders dan op de manier waarop de story mode in elkaar steekt. Verwacht geen diepgaande cut-scene’s en een verhaal rondom je personage, dit zit er allemaal niet bij. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want hier heb je de story mode voor. Wat je wel krijgt is een dynamische online speelwereld, Los Santos, waarin je samen met 15 andere spelers een ravage aan kunt richten. Deze speelwereld is tevens je uitgangspunt voor verschillende jobs en missies die je kunt doen.

De jobs en missies lijken heel erg op de missies die je in de oude GTA’s binnen de story mode had. Het idee is vaak simpel, je doet een race of opdracht en verdient hier XP en geld mee. Door middel van RP gaat je rank omhoog en geld zorgt ervoor dat je leuke spulletjes en huisvesting kunt aanschaffen. Hoe hoger je rank wordt, hoe meer unlocks je krijgt zoals car mod’s, wapens, kleding, kapsels, auto’s enzovoort. Geld zorgt ervoor dat je deze spullen kunt kopen, je kan zo een eigen garage kopen en je auto’s hier opslaan of ervoor kiezen om de wat duurdere kleren bij Ponsonbys te kopen.

De missies

De missies die je doet zijn vaak redelijk simpel en worden gehost door jou of een andere speler. De host stelt vervolgens de moeilijkheidsgraad in en bijvoorbeeld de weersomstandigheden die je hebt tijdens de missie. Wanneer je zo’n missie doet zien andere spelers je niet actief in Los Santos, je bent dan samen met je andere missie-genoten onzichtbaar voor mensen die niet in de missie zitten. Er zijn missies waarin je drugs moet stelen van een gang, een auto van eigendom moet terugvorderen of je moet  iemand vermoorden. De missies die je doet zijn vaak te kiezen en zo kun je vooral missies doen die jouw persoonlijk het meeste aanspreken.

Nu kan het zijn dat je voor nu een beetje het gevoel hebt dat de missies wat repetitief beginnen te worden en je eigenlijk vooral aan het grinden bent naar XP en geld. Dit zal alleen niet voor altijd zo blijven, Rockstar kan namelijk ongelimiteerd zoveel missies toevoegen als zij willen. Het is dus goed mogelijk dat je de huidige missies over een maand niet meer terugvindt in GTA Online, omdat Rockstar dan een nieuwe playlist erin heeft gegooid. Dit haalt het repetitieve weg van de game en zo zijn er dus eigenlijk altijd nieuwe uitdagingen.

In een later stadium zal het voor spelers tevens mogelijk zijn om bepaalde ‘missies’ in elkaar te zetten door een eigen map te maken. Zij kunnen dan zelf kiezen wat er allemaal in deze map zit qua objecten en hoe het slagveld er in de uiteindelijke missie uit komt te zien. Dit zorgt er eigenlijk voor dat de levensduur van GTA Online oneindig is doordat elke missie dan straks eigenlijk anders en vaak nieuw is.

Bevat een hoop wat de singleplayer niet heeft

Qua minigames heb je in de multiplayer geen gebrek, het is namelijk nog uitgebreider dan de singleplayer. Zo is het mogelijk om veel meer winkels in te gaan en zelfs te beroven. Ook heb je een portemonnee op zak waar geld in zit en dit kan langzamerhand gestolen worden door andere spelers als dit boven de $5000 begint te komen. Het is dus van belang dat je regelmatig de ATM (bankautomaat) bezoekt om je geld te storten op je bankrekening, zo kan er niemand bij komen. Verder is het bijvoorbeeld ook mogelijk een beroep te doen op Lester die je van allerlei interessante speeltjes kan voorzien of een bounty kan plaatsen op het hoofd van een bepaalde speler, erg leuk.

Het is  mogelijk je eigen appartement te kopen en ook je eigen garage. Je kunt dus meerdere auto’s bezitten en deze in je garage opslaan, raak je een auto kwijt? Geen probleem, je kan er een tracker op installeren en een verzekering op afsluiten om zo altijd zeker te zijn dat je scheurijzer terugkomt. Auto’s zijn tevens te tunen en zo kun je aan elke speler laten zien wat voor vette bak jij hebt weten te scoren. De snelle en premium wagens kun je overigens niet stelen, LS Customs accepteert bijvoorbeeld geen Banshee, dit soort auto’s moet je echt met je eigen geld kopen via de mobiele telefoon. Wel is het mogelijk een auto van de straat op te pikken en te verkopen aan LS Customs, maar hier zit wel een limiet op per uur.

Mogelijkheden om geld te verdienen zijn er dus genoeg, maar heb wel geduld en geef niet teveel uit, want appartementen, auto’s en ook garages en tunen zijn behoorlijk prijzig. In het begin van GTA Online, toen serverproblemen nog werden aangepakt, zijn er wel veel mensen geweest die gebruik hebben gemaakt van glitches, hopelijk pakt Rockstar dit nog wel aan want zo is het natuurlijk wel oneerlijk. Het is tevens mogelijk om straks geld voor GTA Online te kopen via de PlayStation Store, voor mensen die geen zin hebben zoveel jobs en missies te doen.

16 spelers en een iets rustigere Los Santos

De Los Santos die je online hebt is wel wat rustiger dan de wereld die je in de story mode hebt. Er zijn minder ‘burgers’ op straat en ook qua auto’s is het stiller op de wegen. Vooral bij 16 spelers lijkt het erop dat de wereld flink leger wordt dan wanneer er bijvoorbeeld maar 10 of 12 spelers aanwezig zijn. Dit is natuurlijk wel begrijpelijk, maar het had leuker geweest als de wereld wat voller was en er bijvoorbeeld 32 spelers mogelijk waren. Hopelijk is Rockstar alleen wel zo verstandig om in ieder geval GTA Online naar de PS4 te brengen met 32 of misschien zelfs 64 spelers, dit kan de speelervaring namelijk behoorlijk beïnvloeden en vooral verbeteren. Zeg nu zelf, met 32 man een enorme battle in downtown Los Santos met RPG’s? Awesome toch? Laten we het hopen dat er een PS4-versie komt met enkele verbeteringen.

Zoals GTA Online op het moment is, vind ik het erg tof, maar er moet nog een hoop gebeuren moet het lang interessant willen blijven. Het is alleen erg moeilijk om de game nu al te beoordelen en te zeggen het is een 8, 9 of misschien zelfs een 10 waard, het is namelijk een dynamische game die constant gaat worden voorzien van updates. Het enige wat ik nu dus nog heb zijn niet zozeer aanmerkingen op de game, maar meer een verlanglijst met verbeteringen. Zo ben ik benieuwd hoe men de stock-market gaat integreren, of er meer real-estate komt, of ze wapens gaan toevoegen, wat gaat er gebeuren met Job Points en ga zo maar door. Het is in ieder geval qua potentie een enorm interessante game en ik geniet er enorm van. Dit is dus ook een review geworden zonder cijfer, puur om het feit dat het eigenlijk alleen maar verbeterd gaat worden en nu nog in de kinderschoenen staat. Ik vind het een enorm ambitieus project van Rockstar en ik ben erg benieuwd om te zien hoe men het verder gaat ontwikkelen. De komende 6 maanden zijn in ieder geval cruciaal voor GTA Online en gaat ons laten zien welke richting men in gaat slaan met dit fantastische project.