Review: Ratchet & Clank: Nexus – Eindelijk is het dan zover, we krijgen antwoord op een vraag die wij gamers al maanden lang beantwoord willen zien worden. Het gaat er natuurlijk om of Isomniac de belofte weet waar te maken en ons weer een bekend portie Ratchet & Clank actie voor kan schotelen. Doordat de voorgaande twee delen qua gameplay een andere richting opgingen, was de franchise niet meer wat het juist zo kenmerkte en dat was op zich een beetje jammer. En twee iconische helden als Ratchet & Clank verdienen het natuurlijk niet om zomaar in de vergetelheid te raken. Het is dus een belangrijke kaart die Insomniac hier speelt; het is nu of nooit. Voldoet dit deel ook niet aan de verwachtingen, dan lijkt een mogelijk vervolg op de PS4 verder weg dan ooit. Wordt het eruit gaan met een bang of verdwijnen onze helden ergens in een zwart gat in de ruimte? Je leest het in deze review.

Een eenvoudig te volgen verhaal dat je door de actie loodst

Bij het begin van de game bevind ik me aan boord van het schip de Nebulon. Tijdens het vervoeren van de crimineel Vendra Prog gaat er iets gruwelijk mis en wordt zij bevrijd door haar broer, Neftin Prog. Deze grote, doch niet bijster slimme beul weet zijn zuster dus te bevrijden en samen gaan ze ervandoor. Werk aan de winkel dus en samen met je kleine metalen vriend Clank zet je de achtervolging in op deze twee slechteriken. Zonder verder iets te verklappen, kan ik wel zeggen dat het verhaal dat zich daarna ontspint weinig om het lijf heeft.

Het verhaal dient als gids om je door de actie te leiden, waarbij het natuurlijk wel aardig is wanneer alles wat je meemaakt logisch aan elkaar geknoopt wordt. Juist doordat het verhaal enigszins oppervlakkig en daardoor goed te volgen is, vallen alle puzzelstukjes makkelijk in elkaar en zie je de richting die het opgaat snel aankomen. Dit is niet erg, want Ratchet & Clank: Nexus spreekt een brede doelgroep aan en dan moet je sowieso niet met een al te ingewikkeld verhaal op de proppen komen. Daarnaast is het verhaal wel van belang, maar de echte ruggengraat is toch wel de gameplay.

Gameplay blinkt uit in eenvoud, maar…

Ratchet & Clank: Nexus volgt qua gameplay het vertrouwde concept dat je kent uit de succesvollere delen uit de reeks. Het is niet moeilijk en het knalt lekker weg. Kort door de bocht kan je stellen dat het ook in dit deel voornamelijk springen, ontwijken en schieten geblazen is. Daar wil ik het spel geenszins tekort mee doen, integendeel. Dit is juist één van de redenen waarom je Ratchet & Clank: Nexus graag wilt spelen en waarom ik mij er zo mee vermaakt hebt. Het werkt goed, het is gemakkelijk en het loopt allemaal soepel; het voelt aan als thuiskomen.

Ondanks dat de eenvoud van de gameplay hier positief uitpakt, plaats ik er wel een kanttekening bij. Want ondanks dat de game heerlijk weg speelt, is de uitdaging namelijk wel wat ver te zoeken. Ik speelde de game op het middelste niveau in een kleine 8 uurtjes uit. Nou is dit wel langer dan bijvoorbeeld een Call of Duty, maar toch. Naast de herkenbare gameplay zijn er echter wel ‘nieuwe’ elementen zoals de ontbrekende zwaartekracht waar je al gelijk aan het begin van de game mee te maken krijgt. Die maakt het gevarieerder en bovendien is het nog leuk ook om je al zwevend langs allemaal vijanden te knallen. Later krijg je nogmaals met deze zwaartekracht te maken, alleen is het dan aan jouw kleine metalen makker Clank om te schitteren. Zijn inbreng is bovendien broodnodig, omdat hij paden die aanvankelijk door een muur geblokkeerd worden voor je vrij kan maken.

Door deze muren, oftewel Nederriften, binnen te gaan moet je als Clank spelend met de zwaartekracht telkens het einde van zo’n minilevel zien te bereiken. Je speelt zo’n minilevel in 2D aanzicht en op het eind zul je altijd een paars monsters, oftewel Nederling, tegenkomen die je naar de uitgang moet zien te lokken. Lukt dat, dan valt de muur die er eerst was weg en kun je je avontuur vervolgen. Het valt echter te betwijfelen of deze aparte stukken die je met Clank speelt de gameplay wel verrijken. Waar het met Ratchet tof is om met de zwaartekracht te spelen, voelen dit soort momenten met Clank toch wat geforceerder aan. Bovendien komen deze stukken ook niet heel vaak voor én worden ze naarmate je verder komt in tegenstelling tot de algehele game wel moeilijker, wat opkomende frustratie als gevolg kan hebben.

Typische wapens voegen weinig toe, het gewone schieten werkt beter

Ratchet & Clank: Nexus zit weer vol met wapens waarvan er een aantal weer heel ’typisch’ zijn. Neem bijvoorbeeld de nachtmerriekist, waar een soort vogelverschrikker uitkomt die daarna je vijanden zal afleiden, of de winteriseerder, die je vijanden in sneeuwpoppen laat veranderen. Zo zijn er nog een aantal die wel leuk zijn om te gebruiken en die ook zorgen voor enige hilariteit. Wel zijn deze wapens naar mijn idee niet heel nuttig en enkel erin gestopt om het hilarische karakter van de game te versterken. Op actievolle momenten kan het best zijn dat je elke vijand in een sneeuwpoppen wil veranderen, maar dan leg jij op een gegeven moment wel het loodje. Enige reactiesnelheid is dus vereist en dan werkt het toch beter om met je dubbele omniblaffers kogels af te vuren of om fusiebommetjes te gooien.

Al de wapens die je in de game gebruikt kun je natuurlijk upgraden middels het blauwe gesteente raritanium wat je her en der door de levels verspreid kan vinden. Ook loont het wederom om alle blokken en dergelijke die je tegenkomt kort en klein te slaan om zo boutjes en moertjes te verzamelen. Hiermee koop je nieuwe wapens, waarvan er sommigen tijdens de eerste playthrough nog niet gekocht kunnen worden. Dit geldt overigens ook voor sommige van de al eerder genoemde upgrades, die pas bij een tweede speelsessie vrijgespeeld kunnen worden.

Nieuwe gadgets komen allemaal goed van pas

Ik wil graag een apart stukje wijden aan enkele gadgets die je in Ratchet & Clank: Nexus tot je beschikking hebt. In tegenstelling tot de wapens die niet allemaal even nuttig zijn, zijn de gadgets dat wel. Zo heb je de gravi-straal, waarmee je jezelf kan transporteren over diepe afgronden. Daarvoor moet je eerst twee gravidoelen met elkaar verbinden door erop te schieten. Dan ontstaat er een paarse straal waarin jij al zwevend de overkant kan bereiken. Ook heb je nog de zweeflaarzen, waarmee je jezelf snel zwevend door het level kan verplaatsen en ook afgronden kan overbruggen.

Tot slot noem ik nog de grummelnet-jetpack waarmee je tijdelijk hoog in de lucht kan zweven en zo ook je vijanden kan bestoken. Naast dat de gadgets essentieel zijn om verder te komen, zorgen ze voor vernieuwing in de gameplay. Niet in de laatste plaats omdat ze gaandeweg als puzzels, die overigens niet moeilijk zijn, aan je worden aangeboden. Draai een boutje om waardoor een gravi-doel de juiste kant op draait, bereik het andere punt op tijd, dat idee.

Grafisch netjes, wel kleurrijk en weinig vrijheid

Het moet echt gezegd worden dat Ratchet & Clank: Nexus er grafisch zeer netjes uitziet. Oké, het is geen The Last of Us, maar de game staat grafisch absoluut zijn mannetje. Zeker gezien het feit dat we op het eind van deze consolegeneratie zitten, mag je wel concluderen dat Insomniac nog veel uit de PS3 heeft weten te halen. Toen ik onlangs een vroege versie speelde, was ik nog wat kritisch op het gebruikte kleurenpalet, maar hier moet ik op terugkomen door te stellen dat het er aanzienlijk op vooruit is gegaan en dat het geheel tot een grafisch mooie game gerekend kan worden. Daarbij kan je jezelf met je ruimteschip verplaatsen tussen vijf planeten, die er ondanks hun verschillen allen zeker kleurrijk uitzien. Dat geldt ook voor jou als Ratchet en de verschillende vijanden die je tegenkomt, waardoor je mag spreken van een kleurrijk feest dat in HD helemaal tot zijn recht komt.

Met je ruimteschip zal je als je verder komt dus kunnen kiezen om te reizen tussen vijf verschillende planeten. Al is het enige wat je op de planeet Kragge kan doen deelnemen aan het feest der verwoesting waarin je een bronzen, zilveren en gouden beker kan winnen. Zo speel je ook weer nieuwe items vrij en kan je extra boutjes en raritanium verdienen. De planeten zijn niet echt groot en vrij lineair van opzet. Wel bestaat iedere planeet uit een aantal plateaus en zijn er ook hoogteverschillen, waardoor er allemaal aparte plekken zijn waar je raritanium of gouden boutjes of gewone blokken kan vinden, enig onderzoek loont dus wel. Je verzameldrang wordt bij een tweede speelsessie pas echt beloond, omdat er dan meer uitdagingen en upgrades vrij te spelen zijn.

Jammer genoeg is de niet eerder genoemde Captain Qwark amper aanwezig; zijn inbreng is echt minimaal. Hij laat ongeveer een keer of drie zijn gezicht zien en dan ook nog eens heel kort. Dat is jammer, want captain Qwark had met een grotere inbreng wellicht voor meer hilarische momenten kunnen zorgen. De verhaallijn is verder makkelijk te volgen en dient als geleider van de vele actiemomenten. Hierbij zorgt Clank met zijn korte avonturen in de Nederriften voor enige afwisseling, al leveren deze momenten naar mijn idee meer frustratie op dan dat ze een welkome afwisseling zijn. Nuttig zijn de gadgets en grafisch staat de game zeker zijn mannetje, waarbij het kleurrijke leveldesign direct opvalt. Een punt van aandacht is de replaywaarde, die niet heel hoog is. Je kan de game nogmaals uitspelen op het speltype uitdaging en zo nieuwe wapenupgrades verdienen, maar of dat een replay rechtvaardigt is natuurlijk aan jou. Ratchet & Clank zijn in ieder geval terug van weggeweest en dat is het belangrijkste!

• Vertrouwde gameplay
  • Grafisch netjes en kleurrijk
  • Gadgets zijn nuttig