Review: OlliOlli – Tony Hawk staat synoniem aan skateboarden, maar je denkt waarschijnlijk ook meteen aan de games waarin de boomlange skatelegende de hoofdrol in had. De tijd dat we die games speelden ligt inmiddels al best ver achter ons. Electronic Arts kwam nog met SKATE en dat waren geslaagde games, maar tegenwoordig is het dunbevolkt wat betreft dit soort titels. Het Britse Roll7 kwam deze week echter met de indie skategame genaamd OlliOlli voor de PlayStation Vita en zorgt hiermee dat er weer wat nieuws onder de zon is voor de liefhebbers of nieuwkomers tot dit soort type games. We grinden en vielen er op los om te zien wat OlliOlli precies is.

Simpele gameplay, maar…

We vallen gelijk maar met de spreekwoordelijke deur in huis door te zeggen dat je OlliOlli niet kunt vergelijken met de skategames die we in de inleiding hebben genoemd. Nee, dit is een volledig andere en eigenzinnige game die je geduld op de proef zal stellen, maar waar je wel de gameplay van onder de knie wilt krijgen. OlliOlli is een 2D skategame waarin je met een flinke snelheid van links naar rechts door het beeld schiet. Met kruisje maak je meer vaart, maar moet je ook juist landen. De tricks waarmee je een score opbouwt voer je uit met de linker stick. Door deze stick in bepaalde richtingen te draaien of te ´flicken´ en snel los te laten maak je bijvoorbeeld een ollie en lanceer je jezelf omhoog. Naast dit kun je door middel van de rechter trigger spins (draaien) maken.

De game is vrij simpel te bedienen, maar is het makkelijk? Nee, OlliOlli kent best wel een steile leercurve waar je in het begin rekening mee moet houden. Dit kan voor sommigen onder jullie frustratie oproepen, maar het loont om door te zetten. Je moet vooral de timing goed krijgen wat in OlliOlli essentieel is. Je kunt namelijk wel de ziekste tricks maken, maar als je landing werkelijk zeer slordig is dan krijg je er amper punten voor. Om de perfecte landing te maken moet je net voordat je met je skateboard de grond raakt op kruisje drukken.

Timing is bij veel facetten essentieel

Bij een perfecte landing krijg je al je punten van de combo´s (tricks en grinds – meer dan 200 van aanwezig) die je net daarvoor hebt gemaakt. Het uit je hoofd leren van trucs en het juist timen van je spins met daarbij ook nog eens de landing is al een redelijke uitdaging die je zeker even bezig kan houden. Het grinden van allerlei objecten zoals hekken kan voor ontzettend hoge scores zorgen (welke op leaderboards belanden), want hierop kun je combo´s aan elkaar rijgen. Grinds voer je uit door de linker stick naar beneden te houden wanneer je bijna op een voorwerp komt waarop je kunt grinden. Tijdens dit kun je nog vol kickflips en dergelijke doen, maar je moet hierbij op letten dat je snelheid houdt, want anders ga je te traag en val je.

Als je eenmaal bent gevallen moet je weer helemaal opnieuw het level spelen omdat je maar één leven hebt. Nieuwe levels, die elk speciale uitdagingen bevatten, zoals bepaalde grinds speel je vrij door om bij het einde van het huidige level te komen. Dit kan soms pittig zijn, want doordat de game in 2D is en het tempo vaak hoog ligt zie je pas laat wat er aan komt. Inzicht is dus van belang en tevens het herinneren van de levels. Zo weet je waar je moet springen of waar je die fraaie tricks kunt doen. Je zult dus vaak levels achter elkaar moeten spelen om ze uit je hoofd te leren. Het is echt een combinatie van inzicht, timing, uitdaging en het onthouden van de levels.

Uiterlijk niet bijzonder, maar wel een toffe soundtrack

OlliOlli lijkt dus op het eerste oog door de stijl een vrij simpele game, want zo bevatten de levels weinig details en zijn animaties niet echt schokkend. De game oogt als een oude titel of je kunt het ook gewoon retro noemen. Grafisch is het niet echt bijzonder, maar daar hebben wij ons niet erg aan gestoord. We zagen namelijk precies welke objecten bruikbaar waren voor het skateboard en welke niet. En het belangrijkste is dat we goed konden zien welke tricks we aan het uitvoeren waren. Met de audio is niet veel mis, want de game bevat een toffe soundtrack bestaande uit jazzmuziek, dubstep en meer. Voldoende variatie en ook bijpassend, maar uiteindelijk draait het bij OlliOlli vooral om de gameplay.

We zijn zeer te spreken over OlliOlli. De game komt op het eerste gezicht over als een vrij simpele game met een retrostijltje er overheen, maar als je verder kijkt en het speelt zul je duidelijk merken dat er best wat diepgang en uitdaging aanwezig is. Dat is wat wij erg merkten nadat we de eerste paar uren aan het ploeteren waren. Zodra we de tricks, grinds en de landingen onder controle kregen en achter elkaar combo´s maakten en nieuwe levels vrijspeelden raakten we lichtelijk verslaafd aan het spelen ervan. Na elke mislukte trick of grandioze valpartij was de neiging om toch even een nieuwe poging te wagen steeds vaker aanwezig. Visueel mag het geen schoonheidsprijs winnen, maar in het geval van OlliOlli hebben we daar weinig last van gehad. De game zorgt voor een toffe uitdaging, waarin je jezelf constant kunt verbeteren en urenlang plezier kan beleven.

• Simpele besturing
  • Het leren van tricks en grinds
  • Vermakelijk en uitdagend