Review: LEGO The Movie The Videogame – LEGO is als sinds jaar en dag iets wat je bij je jongere broertje, neefje of eventueel zusje en nichtje aantreft als een onderdeel van zijn of haar favoriete tijdverdrijf. Waar dat tien jaar terug voornamelijk het bouwen was, heeft dit zich verlegd naar onder andere games en nu zelfs ook een heuse bioscoopfilm. LEGO The Movie The Videogame draait in de bios en een game kon daarom niet uitblijven. Traveller’s Tales ging voor de zoveelste keer aan de slag en levert wederom een uitstekende LEGO game af.

Lord Business zijn onderdrukking

In deze game volgen we het verhaal van Emmet, een jonge bouwvakker in Steenstad die dagelijks fluitend naar zijn werk gaat, net zoals alle andere inwoners van Steenstad. Iedereen doet gewoon z’n eigen ding, maar alles wordt zonder dat men het echt goed door heeft gecontroleerd door Lord Business. Deze grauwe kerel heeft namelijk het LEGO universum opgedeeld in verschillende gebieden en laat iedereen daar hersenloos hun dagelijkse ding doen. Het bouwen van dingen – wat centraal staat bij LEGO – is er niet meer bij. Althans, het vrij bouwen van dingen, want hierdoor ontstonden er zoveel wilde creaties dat Lord Business er helemaal gek van werd.

Omwille van die reden zijn diverse gebieden opgedeeld en doorloopt iedere bewoner van die betreffende gebieden het leven zoals dat is voorgekauwd door Lord Business. Het bouwen van dingen mag wel, maar dan alleen via instructieboekjes (precies in de stijl zoals dit bij echt LEGO het geval is). Natuurlijk zijn er ook rebelse LEGO inwoners in het LEGO universum en deze figuren worden de ‘Master Builders’ genoemd. Zij zijn nog met een kleine groep over en zij zijn in staat om alles te bouwen wat ze willen, dus zonder de instructieboekjes.

Hoewel het er dictatoriaal aan toegaat onder het bewind van Lord Business, is er een profetie dat er ook iemand zal opstaan en het universum zal redden. Deze ‘De speciale’ zal diegene zijn die het tij zal doen keren en onverhoopt verzeild Emmet in deze situatie. Hij is echter geen Master Builder en heeft al helemaal geen idee hoe hij Lord Business moet aanpakken, maar doordat hij zichzelf als ‘De Speciale’ pretendeert, belandt hij in allerlei hachelijke situaties, waarbij diverse personages, die wel Master Builders zijn, hem een helpende hand bieden.

Gevarieerd LEGO universum

Het avontuur van de game volgt nauwgezet dat van de film en gebruikt ook fragmenten uit de film tussen de levels door. Doordat de game het plot van de film op de voet volgt, kan het zijn dat je tegen spoilers aanloopt tijdens het spelen als je de film nog wilt zien. Maakt dat je niet veel uit, dan heb je met deze game een avontuur dat anders is dan eenieder andere LEGO game en dat is bijzonder vermakelijk, want met Emmet bezoek je alle uithoeken van het LEGO universum en dat is een aaneenschakeling van variatie met als doel de onderdrukking van Lord Business een halt toeroepen.

Dit LEGO universum is behoorlijk gevarieerd, want waar Steenstad nog een normale stad is, beland je al vrij snel in het wilde westen om kort daarop naar de wolken te vertrekken. Hierna maak je weer kennis met Metaalbaard, een piraat, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ieder level is totaal anders en dat zorgt voor een frisse afwisseling in hetgeen je allemaal aandoet met Emmet en zijn maatjes. Tussen de levels door fungeert ieder ‘onderwerp van locatie’ ook als nieuwe thuishub en hier kun je naast het volgen van het verhaal ook tig andere dingen doen.

Het vertrouwde concept

Deze tig andere dingen doen vallen allemaal samen onder het vertrouwde concept, want waar je in de eerste instantie het verhaal volgt, zul je later nog overal naar terug kunnen keren. Een geoefende speler heeft het verhaal in 7 uurtjes uit, maar zoals een degelijke LEGO game betaamt, is ieder level voorzien van geheime doorgangen, extra puzzels, en meer. Ook zijn er tig geheime objecten te vinden, dus als je voor de volle 100% gaat, ben je al snel meer dan 10 uur bezig en dat maakt het tot een complete LEGO game. Desondanks valt hier verder niet al te veel over te zeggen, want ondanks de andere insteek qua opzet van de levels en het verhaal, is de gameplay bijna identiek aan de andere LEGO games.

Visueel een nieuwe inslag

Het voornaamste verschil – en wat deze game dan ook uniek maakt in vergelijking met de anderen – is dat LEGO een nog meer prominente rol heeft gekregen. Zo leunt het veel meer richting de basis van LEGO. Hiermee bedoelen we dat diverse personages geen Master Builders zijn en dus zijn aangewezen op handleidingen. Deze lijken behoorlijk op de echte handleidingen en daarnaast is ieder level ook volledig uit LEGO blokjes opgebouwd. Daar waar de eerdere LEGO games gedeeltelijk uit LEGO bestonden is dat bij deze game helemaal het geval en dat geeft een frisse en nieuwe uitstraling. Eentje die we enorm kunnen waarderen, want het past er zoveel beter bij dan al het andere.

Een ander punt waarop de game ook erg sterk naar voren komt, is de voice-acting die door diverse bekende Hollywood sterren is vertolkt. Denk dan aan Morgan Freeman, Will Ferrel, Chris Pratt en meer. Dat gecombineerd met een lekkere soundtrack maakt het audiovisueel tot een genot om te beleven en dan te bedenken dat de cut-scènes ook nog eens volledig uit LEGO zijn opgebouwd. Kortom, de LEGO games maken met dit deel een nieuwe stap, met name op visueel vlak, en dat is iets wat de game behoorlijk ten goede is gekomen.

Uiteindelijk speelt LEGO The Movie The Videogame behoorlijk op safe door weinig nieuwe gameplay elementen te brengen, maar de kern van de gameplay staat nog steeds als een huis waardoor het voor jong en oud vermakelijk is om te spelen. Wel komt het regelmatig voor dat de game glitcht en je genoodzaakt bent het level opnieuw te spelen en dat is wat irritant. Het volgt verder de film nauwgezet en dat levert een misschien niet al te bijzonder verhaal op, maar de invulling hiervan is meer dan uitstekend. De gameplay is vertrouwd, de audio is erg sterk met als hoogtepunt de visuele vernieuwing die de LEGO games echt enorm goed doet. Reken verder nog op een goede variatie in levels, leuke humor, een brede set aan personages (Batman, Superman en meer) en dat gemixt in één totaalproduct waar wij veel lol mee hebben gehad.

• Visuele vernieuwing erg sterk
  • Humor
  • Fijne gameplay & coöp