AI moest dommer gemaakt worden in Thief om het leuk te houden

AI of Artificial Intelligence is een belangrijk onderdeel in games. Als dit niet op orde is dan kun je er grondig last van hebben en het kan de gehele ervaring verpesten. Zo kan het te makkelijk of te moeilijk zijn. De ontwikkelaars van Thief hadden daar wat moeite mee toen ze in een vroeger stadium verkeerden.

Game director Nicolas Cantin vertelde namelijke dat in een vroege versie van Thief de AI te goed was waardoor het onspeelbaar werd en het niet meer leuk was om te spelen. Tegenover Arabic Gamers vertelde Cantin dat degene die verantwoordelijk waren voor de AI erg trots waren op hun werk.

Alleen als je al een bewaker wilde afleiden door bijvoorbeeld een voorwerp ergens heen te gooien dan wist die meteen waar het vandaan kwam en kon hierdoor anticiperen waar jij was met een groot gevecht tot gevolg. Het was op dat punt te realistisch en om die reden moesten ze een balans vinden en dus de AI wat dommer maken.

“With the AI they did something that was really good, but when you were trying to distract a guard in that direction for example, they were so intelligent he’d anticipate you and find you and there’d be a big fight. So it was too realistic at some points and we had to balance those elements and spend a lot of time with AI to make sure there is no anticipation.”

De AI is dus niet meer overdreven sterk, maar je zal als speler volledig de moeilijkheidsgraad kunnen aanpassen naar je wens. Zo heb je de vaste opties, zoals makkelijk of moeilijk kiezen, maar hierbij kun je ook allerlei aanpassingen bij doen, zoals dat je bewakers mag doden of niet, de hud aan of uitzet enzovoort. Op deze manier kun je het dus wat uitdagender maken voor jezelf.

Meer informatie over Thief, die volgende week verschijnt voor onder ander de PS3 en PS4, kun je in onze hands-on vinden.

  1. User  avatar
    2001 XP

    Gelukkig dat ze de opties gehouden hebben dat je het zelf in kunt stellen, want tegenwoordig zijn een hoop games eigenlijk te makkelijk gemaakt om een breder publiek te trekken. Het moet immers voor iedereen leuk zijn om te spelen, dus niet alleen voor de nieuwelingen maar ook voor de ervaren rotten zeg maar.

    0
  2. User  avatar
    1737 XP

    Daar zijn moeilijkheidsgraad opties toch ook voor?…

    0
  3. User  avatar
    1157 XP

    Ik ben nu bezig met The Last of Us en het is een geweldige game ……. maar, wat ik niet in de review van PSX sense terug lees is, dat de AI van Ellie en Tess echt ronduit belabberd is.
    Met verbazing heb ik af en toegekeken dat ze naar een muur stonden te kijken in een doodlopende gang. Of dat ik lang clickers moest sluipen terwijl zij er gewoon langs konden rennen. Of gruwelijk in de weg liepen. Of op hun plek bleven staan terwijl ik al een paar stappen verder was en dus het spel onnodig opgehouden werd.
    Dus ….. AI ook niet te dom maken 🙂

    0
  4. User  avatar
    543 XP

    Leuk!
    Dit overtuigt mij weer om het spel te kopen.

    Hoewel de algemene opvatting lijkt te zijn dat spellen steeds makkelijker worden, vind ik ze vaak nog behoorlijk lastig.
    Ik speel bijna alles op Easy en dan nog kost het me vaak moeite 🙂

    0
  5. User  avatar
    1737 XP

    @chris65: Ik had dat ze vrolijk door boobytraps liep terwijl ik naast d’r stond… Of simpelweg in het zicht van menselijke vijanden terwijl ik om het hoekje wacht tot ze haar voorbijgelopen zijn zodat ik ze aan kan vallen.

    0
  6. User  avatar
    4682 XP

    Heb gisteren naar een live stream gekeken en ben totaal niet enthousiast over de game (was zo te zien aan de reacties ook niet de enige).

    0
  7. User  avatar
    307 XP

    Ik wacht de revieuws nog wel af moet eerst ac en tb afmaken.

    0
  8. User  avatar
    239 XP

    Zou zomaar eens een mooie game kunnen worden!

    0
  9. User  avatar
    1140 XP

    De hele betekenis van A.I verdwijnt dus, noem het dan A.D Artificial Dumbness.

    0
  10. User  avatar
    172 XP

    Vroeger vond ik dat belangrijk
    Spel moest lastig zijn en puzzels om 2 dagen over na te denken

    Maar sinds dat ik ‘volwassen’ ben met eigen huis en etc vind ik het leuker als ze makkelijker zijn

    Tis meer ontspanning geworden

    0
  11. User  avatar
    4682 XP

    @Waspoeder: Als het te moeilijk is is de fun er bij mij ook op ten duur af (10 keer het zelfde stukjes opnieuw doen en het zelfde verplichte filmpje). En toch kan ik het bij sommige games wel waarderen bv bij Dark souls en Demon’s Souls. Vaak heb ik er ook geen tijd voor om iedere keer opnieuw te spelen, heb veel te véél games om uit te spelen ‘komt met name door ps+’.

    0
  12. User  avatar
    1947 XP

    @WJayW:

    vind ik dus ook. Bij veel games is de uitdaging weg en is het wat @Waspoeder: zegt. Meer voor de ontspanning waar echt niks mis mee is, maar vindt het wel fijn als de ontwikkelaar die keuze aan de speler laat!

    0

Meer Thief

Meer

Verfilming van Thief in de maak

Films gebaseerd op games, we zien het steeds vaker gebeuren. Ratchet & Clank, Assassin’s Creed, Hitman, ga zo maar door. Het lijkt erop dat we nog een game aan dit lijstje kunnen toevoegen, want de filmsite The Tracking Board mel...

Thief krijgt deze week een PS4 demo

Thief is al enige tijd uit en wist hier op PSX-Sense een mooie score te behalen. Vanuit dat opzicht is Thief ook zeker een aanrader, maar als je toch nog twijfelt dan hebben we goed nieuws. Er zit namelijk een demo aan te komen. Morgennach...

Review: Thief

Review: Thief – Het was ongeveer een decennium geleden dat de laatste Thief verscheen, maar de terugkeer is nabij. Morgen komt de serie naar het PlayStation platform en wel met een reboot van de serie. Verantwoordelijk hiervoor is Ei...

Thief scoort aardig in eerste reviews

Eind deze week ligt Thief in de winkels en inmiddels is het embargo op reviews opgeheven en dat betekent dat de eerste cijfers bekend zijn. De cijfers zijn redelijk wisselvallig, want het loopt uiteen van een 6 tot een 8.9. GameStar – 8.9...