AI of Artificial Intelligence is een belangrijk onderdeel in games. Als dit niet op orde is dan kun je er grondig last van hebben en het kan de gehele ervaring verpesten. Zo kan het te makkelijk of te moeilijk zijn. De ontwikkelaars van Thief hadden daar wat moeite mee toen ze in een vroeger stadium verkeerden.

Game director Nicolas Cantin vertelde namelijke dat in een vroege versie van Thief de AI te goed was waardoor het onspeelbaar werd en het niet meer leuk was om te spelen. Tegenover Arabic Gamers vertelde Cantin dat degene die verantwoordelijk waren voor de AI erg trots waren op hun werk.

Alleen als je al een bewaker wilde afleiden door bijvoorbeeld een voorwerp ergens heen te gooien dan wist die meteen waar het vandaan kwam en kon hierdoor anticiperen waar jij was met een groot gevecht tot gevolg. Het was op dat punt te realistisch en om die reden moesten ze een balans vinden en dus de AI wat dommer maken.

“With the AI they did something that was really good, but when you were trying to distract a guard in that direction for example, they were so intelligent he’d anticipate you and find you and there’d be a big fight. So it was too realistic at some points and we had to balance those elements and spend a lot of time with AI to make sure there is no anticipation.”

De AI is dus niet meer overdreven sterk, maar je zal als speler volledig de moeilijkheidsgraad kunnen aanpassen naar je wens. Zo heb je de vaste opties, zoals makkelijk of moeilijk kiezen, maar hierbij kun je ook allerlei aanpassingen bij doen, zoals dat je bewakers mag doden of niet, de hud aan of uitzet enzovoort. Op deze manier kun je het dus wat uitdagender maken voor jezelf.

Meer informatie over Thief, die volgende week verschijnt voor onder ander de PS3 en PS4, kun je in onze hands-on vinden.