AI of Artificial Intelligence is een belangrijk onderdeel in games. Als dit niet op orde is dan kun je er grondig last van hebben en het kan de gehele ervaring verpesten. Zo kan het te makkelijk of te moeilijk zijn. De ontwikkelaars van Thief hadden daar wat moeite mee toen ze in een vroeger stadium verkeerden.
Game director Nicolas Cantin vertelde namelijke dat in een vroege versie van Thief de AI te goed was waardoor het onspeelbaar werd en het niet meer leuk was om te spelen. Tegenover Arabic Gamers vertelde Cantin dat degene die verantwoordelijk waren voor de AI erg trots waren op hun werk.
Alleen als je al een bewaker wilde afleiden door bijvoorbeeld een voorwerp ergens heen te gooien dan wist die meteen waar het vandaan kwam en kon hierdoor anticiperen waar jij was met een groot gevecht tot gevolg. Het was op dat punt te realistisch en om die reden moesten ze een balans vinden en dus de AI wat dommer maken.
“With the AI they did something that was really good, but when you were trying to distract a guard in that direction for example, they were so intelligent he’d anticipate you and find you and there’d be a big fight. So it was too realistic at some points and we had to balance those elements and spend a lot of time with AI to make sure there is no anticipation.”
De AI is dus niet meer overdreven sterk, maar je zal als speler volledig de moeilijkheidsgraad kunnen aanpassen naar je wens. Zo heb je de vaste opties, zoals makkelijk of moeilijk kiezen, maar hierbij kun je ook allerlei aanpassingen bij doen, zoals dat je bewakers mag doden of niet, de hud aan of uitzet enzovoort. Op deze manier kun je het dus wat uitdagender maken voor jezelf.
Meer informatie over Thief, die volgende week verschijnt voor onder ander de PS3 en PS4, kun je in onze hands-on vinden.
Gelukkig dat ze de opties gehouden hebben dat je het zelf in kunt stellen, want tegenwoordig zijn een hoop games eigenlijk te makkelijk gemaakt om een breder publiek te trekken. Het moet immers voor iedereen leuk zijn om te spelen, dus niet alleen voor de nieuwelingen maar ook voor de ervaren rotten zeg maar.
Daar zijn moeilijkheidsgraad opties toch ook voor?…
Ik ben nu bezig met The Last of Us en het is een geweldige game ……. maar, wat ik niet in de review van PSX sense terug lees is, dat de AI van Ellie en Tess echt ronduit belabberd is.
Met verbazing heb ik af en toegekeken dat ze naar een muur stonden te kijken in een doodlopende gang. Of dat ik lang clickers moest sluipen terwijl zij er gewoon langs konden rennen. Of gruwelijk in de weg liepen. Of op hun plek bleven staan terwijl ik al een paar stappen verder was en dus het spel onnodig opgehouden werd.
Dus ….. AI ook niet te dom maken 🙂
Leuk!
Dit overtuigt mij weer om het spel te kopen.
Hoewel de algemene opvatting lijkt te zijn dat spellen steeds makkelijker worden, vind ik ze vaak nog behoorlijk lastig.
Ik speel bijna alles op Easy en dan nog kost het me vaak moeite 🙂
@chris65: Ik had dat ze vrolijk door boobytraps liep terwijl ik naast d’r stond… Of simpelweg in het zicht van menselijke vijanden terwijl ik om het hoekje wacht tot ze haar voorbijgelopen zijn zodat ik ze aan kan vallen.
Heb gisteren naar een live stream gekeken en ben totaal niet enthousiast over de game (was zo te zien aan de reacties ook niet de enige).
Ik wacht de revieuws nog wel af moet eerst ac en tb afmaken.
Zou zomaar eens een mooie game kunnen worden!
De hele betekenis van A.I verdwijnt dus, noem het dan A.D Artificial Dumbness.
Vroeger vond ik dat belangrijk
Spel moest lastig zijn en puzzels om 2 dagen over na te denken
Maar sinds dat ik ‘volwassen’ ben met eigen huis en etc vind ik het leuker als ze makkelijker zijn
Tis meer ontspanning geworden
@Waspoeder: Als het te moeilijk is is de fun er bij mij ook op ten duur af (10 keer het zelfde stukjes opnieuw doen en het zelfde verplichte filmpje). En toch kan ik het bij sommige games wel waarderen bv bij Dark souls en Demon’s Souls. Vaak heb ik er ook geen tijd voor om iedere keer opnieuw te spelen, heb veel te véél games om uit te spelen ‘komt met name door ps+’.
@WJayW:
vind ik dus ook. Bij veel games is de uitdaging weg en is het wat @Waspoeder: zegt. Meer voor de ontspanning waar echt niks mis mee is, maar vindt het wel fijn als de ontwikkelaar die keuze aan de speler laat!