Review: LEGO The Hobbit – Met The Hobbit wordt het succesverhaal van The Lords of the Rings nog even dunnetjes overgedaan door een drietal films die wederom onder toeziend oog van Peter Jackson zijn opgenomen en geproduceerd. Inmiddels zijn er twee films uit en eind dit jaar draait de derde en laatste The Hobbit film in de bioscoop. Zo lang hoeven we niet op een game te wachten, want LEGO The Hobbit verschijnt vandaag in de winkels. Wij begonnen aan een epische tocht met Bilbo en de andere dwergen, en hier kan je lezen of we deze queeste tot een goed einde wisten te brengen.

Herkenbaar, gelijkwaardig en vernieuwend

LEGO The Hobbit is net zoals elke andere LEGO game die tot op heden is verschenen en dat betekent dat je een aaneenschakeling van levels doorloopt waarin je allerlei relatief lineaire missiedoelen voorgeschoteld krijgt. Voltooi deze doelen en je kunt je tocht vervolgen. Tussen de levels door kom je in een wat meer centrale omgeving terecht waar vanuit je de nieuwe missies kunt activeren, maar waar ook een hoop andere dingen te doen zijn. Dat zijn veelal dingen die je pas na het uitspelen van de game kunt oppakken, omdat je de juiste personages dan pas tot je beschikking hebt of kan kopen.

LEGO The Hobbit is wat dat betreft weinig nieuws onder de zon, want het hanteert hetzelfde concept. Maar klagen mogen we niet, want het werkt uitstekend en tussen de levels door heeft de game je veel te bieden, waardoor het ook in deze context interessant blijft om te doorlopen. De opzet is dus erg herkenbaar en gelijk aan wat we kennen en verwachten van een degelijke LEGO game, maar toch merken we dat Traveller’s Tales enigszins een nieuwe weg is ingeslagen, want waar de LEGO games op de vorige generatie qua gameplay identiek waren zonder enige vorm van vernieuwing, is dat met de games op deze generatie anders gesteld.

De game zit namelijk vol met vernieuwende gameplay elementen die allemaal erg goed uitpakken en hierdoor krijg je een toch wat afwijkende ervaring voorgeschoteld, en dat maakt de LEGO games meer op zichzelf staande unieke producten. Zo was de visuele invulling van LEGO The Movie The Videogame anders doordat de levels bijna helemaal uit LEGO waren opgebouwd, wat er erg tof uitzag. Met LEGO The Hobbit gaat men echter weer terug naar de gebruikelijke visuele invulling, dus dat betekent dat je een strakke wereld voorgeschoteld krijgt met her en der objecten en gebouwen van LEGO, waardoor er meer een gemixte omgeving ontstaat.

Meer diepgang in de gameplay

Traveller’s Tales deed dus al wat anders met de LEGO The Movie The Videogame op visueel vlak, maar voor de echte gameplay vernieuwing moet je bij LEGO The Hobbit zijn. De game speelt op gelijkaardige wijze als voorheen, maar hier zitten de nodige verbeteringen in. Zo kun je nu twee personages aan elkaar linken als een soort buddy waarmee je speciale acties kan uitvoeren. Daarnaast is het wisselen tussen personages wat efficiënter opgezet, want als je op een punt komt waarbij je een specifiek personage nodig hebt en je dan op driehoekje drukt, dan wisselt de game automatisch naar de persoon die je nodig hebt in plaats van de dichtstbijzijnde en dat is toch wel erg prettig – voornamelijk omdat de dwergen nogal op elkaar lijken.

Een andere zeer fijne vooruitgang is het snel-selectiemenu. Als je in het menu zit waar je personages kunt kiezen en je via de personage+ optie een extra personage selecteert, dan verschijnt er per individu een pop-up met daarop zijn specialiteiten. Als je iemand nodig hebt voor een bepaalde actie, dan kun je daarmee gemakkelijk uitzoeken wie je precies hebben moet. Het is een simpele verbetering, maar wel eentje die ontzettend fijn werkt. Daar blijft het overigens niet bij qua vernieuwingen en verbeteringen, want een andere leuke toevoeging of uitbreiding is het crafting systeem, waarmee het bouwen van objecten wat meer diepgang krijgt.

Geregeld moet je dingen bouwen om bepaalde afstanden te overbruggen, bepaalde plekken te bereiken, en meer. Hierin is onderscheid te vinden tussen de optie waarbij je met het rondje snel even iets in elkaar knutselt en de optie waarbij je eerst items moet zoeken. Door objecten te slopen spaar je in LEGO The Hobbit niet alleen studs, maar ook diverse andere items die je als het ware kunt looten. Deze kun je op een crafting tafel via een gemakkelijk menu mixen tot hetgeen je nodig hebt en daarmee leg je de basis voor een nieuw object. Eenmaal de items gecraft, dan zul je via een LEGO boekje het totale object gaan bouwen, net zoals in LEGO The Movie. Hierbij zit ook een fast forward knop voor wanneer de game voor je aan het bouwen is, dus het tempo ligt ook gelijk hoger. Subtiele, maar óh zo fijne verbeteringen.

Genieten van de game

De gameplay is zowel vertrouwd als vernieuwend en dat maakt de game sowieso voor elke LEGO fan erg interessant. Een The Hobbit fan gaat zich hier overigens ook uitstekend mee vermaken en de humor komt vooral goed tot z’n recht als je de films hebt gezien. Want ja, ook in deze game zitten weer de nodige flauwe grappen die contextueel eigenlijk net niet kunnen eigenlijk, maar daarom juist erg lollig zijn. Maar omdat alles zo goed klopt, zal je enorm gaan genieten, wat deels te danken is aan de sfeervolle muziek en de fantastische voice-acting, die door de daadwerkelijke acteurs is ingesproken.

De gehele game is in elk opzicht een combinatie van diverse elementen die stuk voor stuk tot in het detail zijn uitgewerkt en geperfectioneerd, en dat maakt het tot een fantastische ervaring die daarbij visueel ook nog eens prima oogt. En zoals je van een LEGO game gewend bent, heb je na het uitspelen van het verhaal, wat al snel een uur of tien duurt, nog genoeg andere dingen te doen wat de speelbaarheid aanzienlijk verlengt richting een uur of twintig. Daarnaast kun je de game ook nog eens in coöp spelen, wat het een des te leukere ervaring maakt. Zeker als jullie allebei de films hebben gezien.

LEGO The Hobbit is een LEGO game die elk ander deel overstijgt doordat het geheel als puzzelstukjes perfect in elkaar valt. Het is audiovisueel genieten, het speelt heerlijk weg en daarbij kent de gameplay ook de nodige vernieuwing om het toch enigszins fris te houden. Bovendien is de game voorzien van voldoende replay mogelijkheden, waardoor je een forse tijd vooruit kunt. Iedereen zal deze game waarderen, maar The Hobbit fans des te meer. Hiermee bezorgt Traveller’s Tales ons wederom een LEGO game die we jong en oud kunnen aanraden.

• Heerlijke sfeer
  • Audio/voice-acting zeer sterk
  • Visueel netjes