Gespeeld: GRID: Autosport – Eind volgende maand ligt GRID: Autosport in de winkels en deze racer zal volgens Codemasters alles bevatten en doen wat GRID 2 niet bevatte en bracht. Nu was GRID 2 een uitstekende racegame, maar de core van deze titel sloot niet helemaal op de wensen van de relatief grote fanbase aan. Maar nu, een jaar later, gaan ze dat rechtzetten met GRID: Autosport. Wij gingen aan de slag met een previewversie en die beviel ons goed, erg goed.

Traditionele content

Codemasters heeft zich met de eerste DiRT min of meer naar grote hoogten weten te verheven wat betreft de structuur van het menu. Efficiënt, mooi en snel navigeerbaar – iets wat we in de daaropvolgende delen en games van de Codies hebben teruggezien. Ook GRID: Autosport blinkt hier weer in uit, met een uitstekend en overzichtelijk menu dat ons in staat stelt om je direct tot in detail te kunnen vertellen hoe de structuur van de game is, ondanks dat slechts een fractie van de game beschikbaar was in de previewversie.

Je krijgt een aantal basismogelijkheden tot je beschikking in de game en deze zijn eigenlijk behoorlijk traditioneel te noemen. Je kunt een custom race starten, online deelnemen aan races en jezelf naar de top werken met de carrièremodus. Dat is het in feite, dus erg uitgebreid is het niet. Maar laat je niet foppen door deze traditionele opties, want waar de diepgang en variatie hem in lijkt te zitten, is de carrière modus die uit diverse disciplines bestaat om zo allerlei type races aan je voor te kunnen schotelen.

Carrière

Vanzelfsprekend doken we in de carrière modus en deze is opgedeeld in een aantal verschillende disciplines. Zo heb je touring car racing, endurance, open wheel, street racing en tuner competities. Je kunt direct in elke discipline terecht, maar per discipline tref je weer een aantal verschillende races aan die je gaandeweg zult kunnen unlocken. Door races in de beschikbare races te rijden en daarbij aan doelstellingen te voldoen, zul je ervaringspunten verzamelen. Op een gegeven moment zul je een nieuw level bereiken en met nieuwe levels komen meer races vrij.

Door vervolgens nog meer races te rijden, stijg je nog verder in level en unlock je nog meer races en op die manier gaat dat per discipline door totdat je de top bereikt. Een eigenlijk weinig bijzondere structuur, maar wel een logische en degelijke manier om je zo gaandeweg steeds meer toegang tot de content te geven. Uiteraard is het racen zelf erg belangrijk, maar je krijgt door te tekenen bij diverse renstallen specifieke opdrachten. Dit draait om een bepaalde positie in het eindklassement, je rivaal verslaan, beter dan je teamgenoot zijn, enzovoort.

Maar een lang verhaal kort is dat je gewoon domweg zo goed mogelijk moet zien te presteren wil je verder komen in de game. Doordat de game verschillende disciplines bevat, is er volop variatie aanwezig. Zo zijn de tuner competities totaal anders dan de endurance races. Bij een set van tuner competitie races dien je de snelste tijd op een circuit neer te zetten, een zo hoog mogelijke driftscore te behalen, en meer, maar bij endurance races is het doel om zo hoog mogelijk te eindigen voordat de tijd is afgelopen.

Het straat racen is dan weer iets totaal anders, want je rijdt hier in relatief primitieve racewagens. Denk dan aan opgevoerde Mini’s, Ford Focussen, en meer. In deze races race je om de beste plek en dat door steden als Barcelona, Dubai, en meer. Je begrijpt het wel, de variatie is alom aanwezig en dat maakt GRID: Autosport tot een gevarieerde racer. In de previewversie hebben we alle disciplines kunnen uitproberen en natuurlijk zal er op een gegeven moment een voorkeur ontstaan voor een bepaalde discipline, maar desalniettemin is elke discipline vooralsnog interessant en leuk genoeg om door te spelen.

Cockpit view, besturing en AI

Een veelgehoorde klacht over GRID 2 was het ontbreken van de cockpit view, maar die maakt gelukkig zijn herintrede in GRID: Autosport. En ook in deze game is het weer een ervaring op zich om een race te beleven vanuit first person perspectief. Met name als je deelneemt aan open wheel races, wat een soort Formule 3 is, zul je echt een prachtige ervaring beleven. Sowieso is een cockpit view een must in racegames en nu het terugkeert in GRID: Autosport maakt het die game tot net een beetje meer de game die de fans zo graag wilden.

Ook de besturing is nog verder verfijnd en hoewel het in de previewversie nog een beetje leek alsof de voertuigen soms iets teveel aan het glijden waren over de baan, is men in ieder geval op de goede weg. De handling van de auto’s is sowieso heerlijk en in welke discipline je ook aan de slag gaat, je kunt met iedere auto zo wegrijden. Om het uitdagender te maken, kun je natuurlijk de nodige dingen aanpassen en daarmee weet GRID: Autosport zich prima tussen arcade en realisme in te nestelen. Het is geen Need for Speed, maar ook geen Gran Turismo.

Een racegame met een eigen identiteit die op eigen aspecten die het belangrijk acht uit weet te blinken – dat is de eerste impressie na het spelen van de game en doordat Codemasters zo goed geluisterd heeft naar de community, zal GRID: Autosport ongetwijfeld meer aansluiting vinden bij de fans. Alle punten van kritiek zijn aangepakt en dat levert dus een game op die in de kern meer is wat men verwacht, zich qua racen nog beter laat besturen en waarbij ook de AI niet ingesteld is om een optocht te rijden, maar om te vechten voor zijn eigen positie in het uiteindelijke klassement.

Voorlopige conclusie:

Codemasters brengt relatief snel na het vorige deel al een nieuwe GRID uit, maar de twee uur die we met de game speelden, stemden ons zeer positief. De game bevat volop variatie in zowel disciplines, auto’s, als tracks en ook audiovisueel ziet het er netjes uit. Vooral de audio is heerlijk om naar te luisteren. Dan te bedenken dat de Codies ook nog eens alle kritiekpunten van GRID 2 hebben opgepakt om nog meer aan de wensen van de fans te voldoen. De previewversie is natuurlijk slechts een fractie van wat we gaan krijgen, maar deze fractie smaakte absoluut naar meer. GRID: Autosport is op de juiste weg om zowel die toegankelijke racer voor allen als die gewenste racer van de fans te worden.